Bild
Nästa artikel
Fyrkantigt format och skjutdörrar – praktiskt.
Hårdplast överallt men modern multimediaskärm.
Jodå, det går att sitta längst bak. Notera hur stolen i bildens högerkant är upphängd mot sidan.

Nissan E-NV200 Evalia – rapport från provkörningen

Direktrapport

Rymligaste elbilen som går att få tag på men Nissan E-NV200 Evalia lämnar en hel del annat att önska. Vi ger en första rapport från provkörningen.

Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström har provkört Nissans elbuss som nu har fått ett batteri på 40 kilowattimmar (kWh).

– Vad som gör den här modellen intressant är att det inte finns någon annan sjusitsig elbil med så här mycket utrymme, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:

– Tesla Model X har visserligen sju sittplatser men den kostar över en miljon och volymen i bilen kan inte mäta sig med Nissans elbuss.

Utrymmena är alltså grejen?
– Ja, det här är bilen för den som verkligen vill köra på el och behöver plats för sju. Det går faktiskt att åka sju, till skillnad från många andra bilar som säljs in som sjusitsiga men som i själva verket har minimalt med utrymme för de bakersta två platserna.

Hur är den som elbil?
– På papperet ska den gå 20 mil men så här års kommer man inte i närheten av den siffran. I tidningen avslöjar jag hur långt vi kom på motorväg och på landsväg.

– Positivt är i alla fall att Nissan installerat en fläkt som kyler batteriet. Det gör att man kan snabbladda bilen flera gånger på en resa utan att laddhastigheten går i botten. Den här kylfunktionen finns faktisk inte i Nissan Leaf som ju är märkets mest sålda elbil.

Och hur är den som bil?
– Ganska enkel, måste man säga. Den är ju baserad på skåpbilen NV200 som Nissan har sålt ända sedan 2009. En ganska gammal konstruktion alltså och det betyder bland annat att modern säkerhetsteknik som automatisk nödbroms saknas. Och någon personbilskomfort ska man heller inte räkna med. Jag förklarar mer utförligt i tidningen.


Vad kostar den då?
– Det är ett annat problem. Eldrift är ju fortfarande dyrt. Med sju sittplatser, den går också att få med fem, är priset 435 738 kronor. Sedan får man förstås dra av den statliga elbilsrabatten på 60 000 kronor men drygt 375 000 för den här bilen känns lite i överkant…

Läs hela provkörningen av Nissan E-NV200 Evalia i Vi Bilägare nummer 5/2019 som finns i butik från den 26 mars. Tidningen kommer till prenumeranter ungefär en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan E-NV200 Evalia?

Kommentarer

#1
2019-03-13 15:37

"Lite i överkant" eller varför inte säga som det är: Hutlöst. Verkar fortfarande råda någon slags smekmånad när det gäller prissättning för dessa elbilar som egentligen sett till sitt teknikinnehåll borde vara riktigt billiga.

#2
2019-03-13 18:38

@pinjong

Det är blodsbatterierna som är hutlöst dyra - och inte blir de billigare heller. Dessa bilar säljs inte med en hutlös profit utan snarare med enorma förluster. Blodsbatteribilar är rena förlustaffären för alla inblandade, inte minst för miljön.

.

#3
2019-03-13 18:41

Men snälla nån.......Vi Bilägare, stod det inte i era regler nånstans ungefär att de som skriver samma sak hela tiden och upprepar sitt mantra hela tiden och tjatar skulle plockas bort?
Ta för fasiken bort Klarsynt då.......hans tjat om blodbatterier måste vara det tråkigaste som finns här inne!! T.o.m tråkigare än Vargens lögner och hat mot allt som väger mer än en Octavia...

#4
2019-03-13 19:51

Detta är väl första och enda eldrivna skåpbilsmodellen så klart att det handlar om en "smekmånad" ännu. Men helt klart är ju att den är tänkt för stadsbud och inte några långkörningar. Vem som nu längtar efter det i en Nissan nv200..

#5
2019-03-14 19:17

Nej, de franska biltillverkarna har länge gjort elektriska versioner av sina skåbilar. Men de har inte marknadsförts i Sverige förutom Renault Kangoo Z.E. Men grejjen med denna Nissan är att den inte är en skåbil utan den är en 6-sitsig buss och elektriska sådana är det mer ont om.

#6
2019-03-14 21:56

Jag är säker på att tyskarna hade gjort det bättre, för de kan inte misslyckas. Amnt tyskar rör vid blir guld.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.