Nästa artikel
Nissan anklagas för inspektionsfusk
Nyheter

Nissan anklagas för inspektionsfusk

Publicerad 5 oktober 2017 (uppdaterad 5 oktober 2017)
Efter att Nissan återkallat ett stort antal fordon i Japan menar japanska myndigheter att biltillverkaren fuskat med slutinspektionerna under flera år.
För några dagar sedan meddelade Nissan att de återkallar 1,2 miljoner bilar i Japan då de inte blivit slutinspekterade innan leverans. Det gjorde att den japanska transportmyndigheten genomförde inspektioner på Nissans fabriker där de upptäckte att fabrikerna fuskat med slutinspektionerna under flera år, det rapporterar Reuters.

Enligt myndigheten har Nissan under flera år låtit ocertifierad personal inspektera fordonen och sedan förfalskat dokument så att de visar att inspektionen är genomförd enligt reglerna. Samtliga Nissans sex fabriker i Japan har kontrollerats av transportmyndigheten de senaste dagarna och det misstänks att fusket förekommer i alla sex.

Diskutera: Är det för mycket fusk i bilindustrin?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-05 16:53
Peter E

"Märkligt" tyst bland sushituggarna här så jag får väl börja då ;-)

Japanerna går från klarhet till klarhet, fuskas det inte med krockkuddar så är det slutinspektioner det fuskas med.
Vad blir nästa fusk som kommer upp till ytan?

#2 • Uppdaterat: 2017-10-06 06:54
VW Polo 2012

Va! finns det bilfabrikanter som fuskar?!

#3 • Uppdaterat: 2017-10-06 10:31
Pi

Hur "fusk" kommenteras i dessa spalter är helt beroende på vilket företag som "fuskat".

#4 • Uppdaterat: 2017-10-06 13:43
J.L

Ja vad ska man säga ? Föga förvånande i en marginalpressad bransch att ta genvägar för att spara några kronor. VAG påstods fuska, vilket man erkänt, Volvo med sin bristfälliga Euro6 avgasrening fuskar men lär inte erkänna, Takatas krockkuddar, GM:s tändningslås, Fords bristfälliga däck på 90 talet. Andra branscher gör samma sak med CoC :er, egenkontroller etc. Vad ska man göra åt detta ? Går nog tyvärr inte att göra något åt så länge värdegrund, etik & moral är flexibel. Alla lurar alla tyvärr.

#5 • Uppdaterat: 2017-10-08 09:08
Birger Johnsen

Just därför finns företag rundt om i världen som tar hand om detta efter bilarna har lämnat fabriken.Företag som WW (walleniuswillhelmsen)oceania,prixcar,tdg,tnt och många andra som tar hand om allt från ankomst till hamn,tull,survey,bondnivå,quarantene,specifica tillämpningar till det land bilarna går till,teknisk och återkallelse sectioner.
Det är bolag som får betald av tillvärkare över hela jorden för att gjöra dessa jobb och öven "hitta" problem subjekt till nästa/möjlig återkallelse.Sällan är detta nåt som tillvärkaren står bakom.Om inte det har funnits en N/A (problem)på bandet under specifik tid.Detta betyder att tusentals människor har jobb utanför fabriker för att gjöra detta jobbet.Bilar står i "lager" i upp till flera månader i "holdingyards" och även detta gjör att vissa delar bytts ut innan bilhandlare får bilen.Tillvärkningsdatum kan vara ett år innan första gång registrerad t.ex.
Kansje borde dom flretag som inte kan gjlra sitt jobb och tillfredsställa sin kund hitta nån som kan jobbet??Tydeligen här är detta just vad som händt.

#6 • Uppdaterat: 2017-10-09 18:07
Pi

Jo Peter E - hade det stått "VW anklagas för inspektionsfusk" i rubriken så kan jag garantera att vissa skribenter gått fullständigt i spinn av glädje och tråden hade därmed blivit en jättetråd av skadeglädje...:)

#7 • Uppdaterat: 2017-10-09 18:16
Peter E

Pi: Du menar att det finns sådana personer här? :-)

#8 • Uppdaterat: 2017-10-23 20:31
Peter E

Verkar som om de har fuskat i 20 år.....

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171023/nissan-stoppar-produktionen-i-tva-veckor-maste-losa-kvalitetsproblemen/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.