Bild
Nästa artikel

Nissan ångrar sig om bygget av X-Trail

Nyheter

Det blir ingen produktion av suven i Storbritannien, den görs Japan istället.

Storbritannien håller som bäst på att tråckla sig ur den Europeiska unionen, något som har kommit att kallas för ”Brexit”. Många biltillverkare med produktion i landet har uttryckt sin oro för ökade kostnader från handelstullar när Brexit blir verklighet. Därför har den brittiska regeringen flirtat friskt med bilindustrin för att hålla kvar den inom landets gränser.

2016 möttes premiärminister Theresa May och Nissans dåvarande vd Carlos Ghosn i samtal och kort därefter bekräftade Nissan att man tänkte bygga både nya Qashqai och X-Trail i fabriken i Sunderland. Men nu verkar biltillverkaren ha dragit öronen åt sig och berättar i ett uttalande att de tänker bygga X-Trail för den europeiska marknaden i Kyushufabriken i Japan istället. Orsaken sägs vara av ekonomiska skäl.

– Även om vi har fattat detta beslut av affärsskäl hjälper den fortsatta osäkerheten kring Storbritanniens framtida förhållande till EU inte företag som vår att planera för framtiden, säger Gianluca de Ficchy, Nissans styrelseordförande i Europa.

Biltillverkaren försäkrar dock att nästa generations Juke och Qashqai båda kommer att byggas i Sunderland som planerat. Där sätts även elbilen Nissan Leaf samman i nuläget. 

Diskutera: Tror du att Nissan kommer att flytta produktionen av andra bilmodeller från Storbritannien?
 

Kommentarer

#1
2019-02-05 14:40

Det är väl bra. Made in Japan låter bättre.

#2
2019-02-05 14:53

Nytt nick Shogun? ;-)

#3
2019-02-05 15:52

Landet spelar ingen roll, några av toyotas mest pålitliga modeller, tex avensis gen 1, har byggts i england.

#4
2019-02-05 15:52

Sannolikt det nya handelsavtalet som påverkat. Personligen tycker jag inte om att stora volymer bilar tillverkas på andra sidan jordklotet är vettigt oavsett riktning.

#5
2019-02-05 16:21

Nja ska en Toyota få den berömda kvalitén så bör de byggas i Japan och ej någon annanstans.
Lexus bygger sina personbilar i Japan och därav den mycket höga kvalitetsnivån och driftsäkerheten.

#6
2019-02-05 16:23

Är det förvånande med tanke på Brexit?
Vi är nog ganska många som kan säga ”vad var det vi sa...”

#7
1
2019-02-05 18:56

Klart att svikarna ska svikas. Lägg ner i UK.

#8
2019-02-05 22:04

Mb600 Är det därför man får rostig bil direkt från fabrik?

#9
2019-02-06 03:17

De kan gärna flytta produktionen till Sverige istället för England, speciellt av eldrivna modeller.

#10
2019-02-06 17:31

Kanske man kan börja lita på Nissans kvalitet igen. Bort med alla tafatta britter från produktionslinan och låt japanerna ta tillbaka sin yrkesstolthet över sitt märke. Fattas bara att dom bryter sig loss från Renault så skulle jag kunna tänka mig en Nissan på allvar.

#11
2019-02-07 03:47

OpelTobbe.

Du har en poäng där....

#12
2019-02-08 16:16

@OpelTobbe; Jag har ägt några Sunderland-Nissor på 90-talet. De fungerade oklanderligt. En av dem räddade dessutom livet på mig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.