Nästa artikel
Nevs vill bara betala hälften
Nyheter

Nevs vill bara betala hälften

Publicerad 19 november 2014 (uppdaterad 19 november 2014)
Nevs vill nu skriva ner sina skulder med 50 procent. Detta för att företagets tillgångar inte är värda så mycket som de tidigare trott. Det rapporterar P4 Väst.
Nevs vill nu ha en så kallad ackordsuppgörelse. Det innebär att deras skulder skrivs ner, i det här fallet med så mycket som 50 procent. Men det förutsätter att mer än hälften av fordringsägarna, som också äger mer än hälften av skulderna, godkänner detta.
 
Nevs befinner sig i rekonstruktion och förhandlar med två fordonstillverkare. Nu har det visat sig att Nevs tillgångar inte är så stora som man tidigare trott och därför kommer inkomsterna inte heller att bli så stora som man förväntat sig om det blir affär.
 
– Den direkta reaktionen hos de leverantörsföretag som jag har talat med, är att man inte gör några glädjeskutt, om jag ska uttrycka mig milt, säger Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen Fordonkomponentgruppen till P4 Väst.

Källa: P4 Väst

Diskutera:  Är detta slutet för Nevs?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-19 09:16
Simon no1

Känner man igen mönstret? Ojdå! vi sålde inte så många bilar, Ojdå! vi fick inte in så mycket pengar vi trodde, Ojdå! vi hade inte så många som var intresserade, Ojdå! det var dyrare än vi räknat med, Ojdå! Ojdå! Ojdå!

Som jag sagt tidigare när det gäller Saab, drömmar finns men dom är sällan på riktigt :)

#2 • Uppdaterat: 2014-11-19 09:22
LC4ever

Kan inte fatta hur dumma dessa leverantörer är.
Hur kan man leverera utan att fått betalt i förväg av ett bolag som detta.
Vad nästa, man skriver av dessa skulder och så skall man börja om igen?
LÄGG NER!!!

#3 • Uppdaterat: 2014-11-19 09:36
duccedriver

Hur kan man övervärdera sina tillgångar på det viset.
Trodde man att lokalerna var heta på marknaden, för att många vill starta biltillverkning där, eller trodde man att utrustningen var nyare än den var, eller helt enkelt att det fanns ett stort värde i namnet?

#4 • Uppdaterat: 2014-11-19 09:43
duccedriver

Dock tycker jag inte leverantörern är dumma.
Att leverera komponenter är deras levebröd, och den som inte chansar vinner inte, hade nevs blivit en succe, hade det blivit en god affär!
Att få betalt i förväg är svårt, ett bolag har alltid en startsträcka.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-19 09:47
saabnisse

Det går ju att göra vissa jämförelser med ett annat företag som Kai Johan Jiang varit med och startat:
http://www.nbesweden.se/
Där lär han ha dragit sig ur, hur blir det med Nevs?

#6 • Uppdaterat: 2014-11-19 09:54
Janne G

Får nog hålla med LC4ever. Jag har lite svårt att tycka synd om de som levererat varor till ett företag med så osannolik affärsidé.

#7 • Uppdaterat: 2014-11-19 10:07
hultarn

Jag är inte förvånad, mönstret känns igen från tidigare luftslott. Så här gick det i Kalmar med kinesiskt projekt:
Början:
http://www.fastighetsvarlden.se/notiser/fanerdun-raknar-med-invigning-i-september/
Slutet:
http://www.svd.se/naringsliv/fanerdun-begars-i-konkurs_2773911.svd
Idag:
https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/70599/images/2011/fanerdun_snurrom_141479342.jpg

Så tragiskt, och jag lider med de som förlorar sin försörjning.

#8 • Uppdaterat: 2014-11-19 11:26
IngoS

Nån gång måste man ge upp. Försvarsmaterielföretaget Saab är ju inte villigt att släppa namnet vidare, så namnet har ett begränsat värde. Ska bilen Saab leva vidare skulle man vara tvungen att ha basen kvar i det aktuella företaget med tillverkning i Trollhättan. NEVS värde är felräkningspengar jämfört med de investeringar som behövs för en nystart, och värdet i Saabnamnet sjunker ju längre det här pågår. Ingen av intressenterna verkar inställd på en helhjärtad satsning. Hade Mahindra varit intresserad att göra en JLR av Saab hade de nog varit mera på hugget. Kinesiska statliga/kommunala billiga lånepengar kan kanske hålla liv ett småskaligt NEVS ett tag till, i väntan på en elbilboom i Kina, men jag misstänker att även kommunala kinesiska optimister börjar misströsta om affärsmässigheten. De pengarna är givetvis inte intresserade av Trollhättan utan i första hand lokal tillverkning och arbetstillfällen i den aktuella kommunen i Kina. Återstår värdet i plattformen och tekniken, som kan användas i Kina och Indien i andra bilar. Tror att NEVS bästa chans hade varit att bli ett rent teknikföretag, typ Magna, som gör konstruktioner åt andra, men nu håller kompetensen på att skingras. Tåget verkar ha gått.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-19 11:34
Tjalle

Det finns bara ett rationellt beslut: konkurs.

Det sätter situationen på sin spets, och man ser om det finns något intresse från "de asiatiska intressenterna". De kan lika gärna köpa konkursbo, som dagens NEVS.

#a • Uppdaterat: 2014-11-19 11:55
Mistro

Den här soppan är ett stort bedrägeri ifrån början och tyvärr tycks vi ännu inte har sett slutet.
För mig är det helt obegripligt att företag som lovar stort och blivit godkända för ett köp sen saknar medel att göra något. Är idag nästan 100% säker på att någon Eldriven Saab aldrig någonsin kommer att produceras i Trollhättan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.