Bild
Nästa artikel

Nevs partner registrerad på tom adress

Nyheter

Sveriges Radio har försökt få tag på Nevs partner i Kina, men hittade bara ett logement för fabriksarbetare.

Häromdagen kunde vi rapportera att Nevs gjort upp en miljardaffär med det kinesiska bolaget Pand New Energy. Nu har Sveriges Radio (SR) försökt nå företaget på plats i Peking, men bara hittat ett logement för fabriksarbetare. Det rum som företaget säger sig finnas i finns inte alls, logementet är numrerat upp till nummer 115 och Pand asäger sig finnas i 118. Vakterna vid porten till logementet säger till SR att det då och då kommer stämningsansökningar och lurade investerare till adressen för att söka olika företag som säger sig finnas där.

Nevs vd Mattias Bergman, säger till SR att han har svårt att kommentera Pandas adress men att han litar på företaget.

– Man får ju titta på personerna bakom och den dialog som har varit. Våra ägare, både med uppbackning av den kinesiska staten och staden, har fört en dialog med de här (Panda) under en ganska lång tid, granskat de och gör den bedömningen att de både har den finansiella styrkan bakom sig att betala de bilar de beställer och att realisera sin affärsplan, säger Nevs vd Mattias Bergman till P4 Väst.

Diskutera: Tror du att affären blir av?
 

Kommentarer

#1
2015-12-22 10:01

Som jag sa tidigare. Jag vill se färdiga bilar innan jag tror på detta!

#2
2015-12-22 10:10

Panda har väl inte satsat några pengar än, de kan ju hoppa av när som helst. Det är lättare att göra affärer med NordKorea.

#3
2015-12-22 10:39

Läste att bolaget registrerades dagen innan SAAB offentliggjorde affären så det kan ju bli spännande det här, verkar lite mer än skumt

#4
2015-12-22 10:44

Tror ändå inte att någon är så dum att dom inte förstår att detta kommer granskas.

#5
2015-12-22 11:54

Det här blir bara skummare och skummare.

#6
2015-12-22 13:08

Det här verkar värre än Muller!
Han jobbade ju verkligen för Saab.
Simon, det var inte Saab som offentliggjorde affären, det var Nevs!

#7
2015-12-22 13:34

saabnisse, helt rätt, det gick av gammal vana :) Nevs ska det så klart vara, frågan som kommer upp då är om du nu kommer byta nick till nevsnisse ;) Hi, hi....:)

#8
2015-12-22 13:47

Nisse: korrigering: Muller jobbade för Muller: ibland gynnade det SAAB- oftast inte.

#9
2015-12-22 13:53

Tjalle, inte enligt Muller!
Simon, varför? Jag har aldrig trott på Nevs.
Jag har varit Saabanställd och jobbar ibland fortfarande åt dem, dock inte på bilsidan utan det företag som fortfarande finns.

#10
2015-12-22 14:19

Allt som har med fd Saab/Trollhättan att göra är skumt numera verkar det......är man ute efter att lura av pengar i form av bidrag från ev staten eller vad?

#11
2015-12-22 14:22

Kanske gäller den gamla regeln att om nånting verkar vara för bra för att vara sant så är det sällan sant.

#12
2015-12-22 15:45

Är någon förvånad,naiviteten igen.
Om den blir av?
Löfven står snart och slår sig för bröstet när vi pumpat in ett antal miljoner av våra skattekronor,så varför inte.
En 10 år gammal SAAB måste vara bra att bygga vidare på,mmm fina svetsar där...
Koenigsegg däremot hade garanterat lyckats,där hade det varit en investering för framtiden.

#13
2015-12-22 16:25

Vad har det blivit av de stolta svenska bilbyggartraditionerna?
Volvos ägare är ett brevlådeföretag på Caymanöarna och SAABs inte ens en brevlåda till ett logement som inte verkar finnas!

#15
2015-12-22 17:06

Det luktar allt illa om den här affären, främst undrar jag varför någon ens vill köpa 150000 stycken nevsbilar, jag kan knappt hitta på en vettig orsak till att någon skulle vilja köpa en nevsbil

#16
2015-12-22 17:36

Får dåliga vibbar av detta. Låter lite som den satsningen som kineser skulle göra i Kalmar. Kommun och staten lurades upp på läktarn. Bara luftslott.
http://www.byggvarlden.se/allt-var-fel-fran-borjan-till-slut-58582/nyhet...

#17
2015-12-22 18:16

Ja Optimus, det skrev hultarn om i förra artikeln om den här affären.
Och det kan nog stämma, skumt är det verkligen!

#18
2015-12-22 18:56

det känns för bra för att vara sant faktiskt, men jag hoppas innerligt att jag har fel.

#19
2015-12-22 21:08

Hahaha, nu skall folk och regeringar svindlas. Är det någon som tror på detta?

#20
2015-12-22 22:49

Birdy nam nam! Den svenska staten och berörd kommun är Birdy.....konsten att koka soppa på en spik kallas det också för.
Bra gjort SR.

#21
2015-12-27 09:53

Nu har det då visat sig att företaget blev registrerat på en adress i en lokal industriutvecklingszon och att den hamnade fel vid registreringen. Antagligen inte helt ovanligt i Kina. Sveriges Radio har forskat vidare och då blev det en intervju med VD:n: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=63340...
Belackarna kan alltså tills vidare knipa igen...

#22
2015-12-27 12:53

Erik. Så här står det på sajten du hänvisade till: "Sidan eller ljudet hittades inte"!

#24
2015-12-27 18:58

@saabnisse

Denna länk funkar:
http://t.sr.se/1mG30RT

#26
2015-12-29 15:02

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6335159
Ekots korrespondent i Peking har mött Nevs grundare som sällan gett intervjuer, och har också fått en titt in i ett speciellt, men folktomt, nytt kinesiskt huvudkontor.

#27
2015-12-29 18:10

@Gunnar Lindberg
Vi Bilägares hemsida klarar länkar väldigt dåligt!

Denna funkar dock:
http://t.sr.se/1MEkuTq

#28
2015-12-29 18:36

Viktigt med hög kvalitet:
http://t.sr.se/1MEYAj5

#29
2015-12-31 19:26

Hoppsan, Nevs har ingått nytt miljardavtal:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/nevs-har-nytt-miljardavtal
Dystert för medlemmarna i SHRF (SaabHatarnas RiksFörening)

#30
2015-12-31 20:47

Erik N, det har inget med Saab att göra.
Nevs kommer inte att tillverka Saabbilar!

#31
2016-01-01 13:38

Kai Johan, har i samband med att han visade upp första NEVS-bilen monterad i Tianjin - äntligen - erkänt att de inte får använda varumärket SAAB. Se artikel P4 Väst.

Det innebär två saker:
-slut på förnedring av varumärket SAAB, som gjorts av både Muller och NEVS.
-all slutmontering av NEVS-bilar kommer att ske i Tianjing de närmaste två åren.
-när nästa bil är klar för produktion om 2-3 år är varumärket "kört" - både inom Kina - för icke-statliga köpare och även utom Kina.
-dessutom har man då byggt komplett produktionsanläggning inkl. press, kaross och måleri i Tianjin. Dvs Trollhättan behövs inte.

Notera att de flesta nya "intressenter" och samarbetspartners har - mer eller mindre- tydliga kontakter med Staten Kina dvs Kina har lagt en välsignande hand över NEVS, för att det ligger i deras intresse att gynna elbilstillverkare.

#32
2016-01-01 17:33

@saabnisse
"Erik N, det har inget med Saab att göra."

Shit, då behöver jag beställa nya glasögon. Nevs el-bilar (på bilden ovan) är ruskigt lika Saab 9-3!
Sedan hörde jag något rykte om att de har nyanställt och fortsätter att nyanställa på Stallbacka...

(Tror dessvärre att ovanstående orsakar sömnproblem hos SHRF:s medlemmar.)

#33
2016-01-01 19:30

Erik N, de bilar som NEVS kommer att tillverka har inget med SAAB att göra - förutom att första bilmodellen bygger på den 15 år gamla 9-3.
NEVS anställer för att tillverka karosser till de 150.000 bilar som NEVS skall tillverka/montera i Tianjin.

#34
2016-01-01 20:39

@Tjalle
Höga och lite knepiga krav för att bara tillverka karosser kan tyckas.
http://www.saabcars.com/sv/work-with-us/

#35
2016-01-01 21:07

@Tjalle
"bygger på den 15 år gamla 9-3"
Elände, då behöver jag beställa ny kalender/klocka också!
Eftersom 9-3:an kom 2003. (2003+15=2018)
2008 uppdaterades design och konstruktion dessutom...

"NEVS anställer för att tillverka karosser"
- Batteripaketet produceras i Kina, men förutom batteri är nästan allting från Sverige.
- Det är viktigt att vi håller hög kvalité, säger Kai-Johan Jiang.
(Det behövs väl mer än en kaross och batteri för att tillverka en bil..?)
http://t.sr.se/1MEYAj5

#36
2016-01-02 08:16

2TT2: de produktionsjobb som utannonseras är alla inom: press, kaross och måleri=karossproduktion. Resten är inom produktutveckling.
-
Erik N: 9-3 introducerades 2002 - som My 2003. Utvecklades under 2000-2002 dvs de flesta komponenter/system är från 2000-2001. 2002 är validering.
"...nästan allting är från Sverige"= lögn. Av "resten" tillverkar NEVS ingenting - kommer från leverantörer runt om i världen.
Du glömde kommentera det faktum att NEVS inte har något med SAAB att göra.

#37
2016-01-02 13:06

@Tjalle
"= lögn ... kommer från leverantörer runt om i världen"
Öhh! Stolarna kommer från en leverantör i Göteborg och har ett bättre pisksnärtskydd än de tidigare.
(Stommen är densamma som i bland annat, förra generationens Volvo XC90)
Kan du räkna upp komponenterna (förutom batteri & motor) som inte kommer från Sverige?
Det kan alltid vara bra att veta...

Nevs har bl.a. omarbetat chassit (2014) det är numera något styvare än förr...
(Men inte lika hårt som tidigare 9-3:ans sportchassi)

"Du glömde kommentera..." Om jag minns rätt så köpte Nevs ett företag som tillverkade Saab-bilar!

#38
2016-01-02 21:14

Hur som helst, Nevs kommer att fjärma sig alltmer från kvarlevorna från Saab - om de nu alls överlever.

#39
2016-01-03 03:22

Enligt en snubbe jag pratat med, som har Nevs-kontakter är framtiden inte 9-3:an utan Phoenix-plattformen. Den togs till största delen fram under slutet av 'Saab-tiden' och håller på att färdigställas:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3479309.ece

#40
2016-01-03 08:53

Roy J, det är inte NEVS som fjärmar sig från SAAB - Saab AB gjorde det för mer än två år sedan - NEVS har försökt klänga sig kvar, men erkänner nu att dom inte får använda varumärket.
De mest attraktiva (bästa?) teknikerna har fått jobb utanför NEVS - eller gått i pension.
NEVS har de närmaste åren tryggade genom order på deras första el-bil, som - i praktiken - är av Kinesiska staten.
Det sabbar samtidigt varumärket - vad det nu blir - så att kunder - vare sig privata i Kina eller utomlands- inte vill köpa.

#41
2016-01-03 20:51

Aha!
'– För våra nya modeller, som bygger på helt nyutvecklad arkitektur som är mer optimerad för elbilar redan från början, har jag inget igångsättningsdatum för den första modellen. Men det kommer att ske i Trollhättan för Sverige och Europa och i Kina för den kinesiska marknaden.'
Källa: http://t.sr.se/1YkdgjF

Det är självklart så, att Nevs måste undvika de väldigt höga kinesiska importtullar som gäller för bilar.
Precis som andra icke kinesiska biltillverkare. De europeiska biltillverkarna t.ex. har ju produktionsanläggningar i Kina, enbart för den kinesiska marknaden.
Att jag inte tänkte på det tidigare...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.