Bild
Nästa artikel

"Nevs bygger Saab 9-3 Cabriolet"

Nyheter

Saabs ägare planerar att tillverka cabrioletvarianten av 9-3 med start våren 2013, uppger Fordonskomponentgruppens vd.

I slutet av oktober kunde Vi Bilägare rapportera att Saabs ägare Nevs kontaktat 500 underleverantörer för att undersöka möjligheten att återuppta produktionen av 9-3.

Modellvarianten Nevs har för avsikt att tillverka är 9-3 Cabriolet, uppger Fredrik Sidahl, vd för intresseorganisationen Fordonskomponentgruppen.

– I morse fick jag veta från Nevs att det gäller 9-3 Cabriolet. Det här är en mer tidlös modell som jag tror det finns kunder till, säger Fredrik Sidahl och spår att de första bilarna skulle kunna tillverkas under våren 2013.

Från Nevs håll tillbakavisas uppgifterna. Enligt presschefen Mikael Östlund har företaget inte bestämt vilken eller vilka av karossvarianterna 9-3 SportSedan, 9-3 SportCombi, 9-3X eller 9-3 Cabriolet som ska byggas.

Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en ny Saab 9-3 Cabriolet?

Kommentarer

#1
2012-11-08 16:48

Våren 2013, då är det nog bäst att man sätter fart!

#2
2012-11-08 17:19

Ja, sommaren är ju är här snart...

#3
2012-11-08 19:15

Helt rätt! Saabs cabriolet-modeller är nog de som var mest konkurrenskraftiga. Skulle gärna köpa en själv.

#4
2012-11-08 19:40

En av de allra snyggaste cabbarna helt klart.

#5
2012-11-08 22:50

He-he, våren 2013 brukar komma i mitten av mars i Trollhättan och nu är vi snart i mitten av november vilket betyder fyra månader till produktionsstart!
Klarar de det blir jag väldigt imponerad.
Men som tidigare är jag ytterst tvivlande när det gäller det här företaget och jag vill se något konkret innan jag byter åsikt.

#6
2012-11-09 07:30

Skulle jag köpa en ny 9-3:a, blir det inte en cab. Någon av de andra modellerna, helst med en ruggig motor.

#7
2012-11-09 08:04

Nya motorer, manuell vxl, delvis nytt elsystem och uppgradering till MY 13 lagkrav. Utveckling samt validering och certifiering.

Förenklad kalkyl.
Kostnad c:a SEK 100 miljoner - varav 50 milj. kan tillgodoräknas elbilarna.
Rimligt att man säljer 20.000 bilar under tre år.
Avskrivning investering SEK 25.000/bil.

Möjligt - men inte sannolikt - att det går ihop.
Man kan tidigast starta produktionen om 10 månader - mer sannolikt 12-15.

#8
2012-11-09 08:09

En nolla fel - avskrivning SEK 2.500

Då kan ekonomin gå ihop - om man säljer.

#9
2012-11-09 13:24

Var får man t.ex. drivlinan från?
Har man klart med GM eller kommer man att anlita Saab Parts och bygga av reservdelar?
På fyra månader hinner man inte byta motorfabrikat o.s.v. då gäller det att fortsätta med de gamla prylarna och hur ska det gå till?
Ursäkta min pessimistiska åsikt, men jag tror att det här är en bluff, kanske bara ett utspel för att se reaktionen.

#10
056
2012-11-09 18:29

Ganska coolt egentligen...

#11
2012-11-09 18:44

Definitivt skulle jag kunna tänka mig att köpa en.
Det är ju en av de snyggaste cabbarna.
Kanon!

#12
2012-11-09 19:20

Det skulle vara intressant att få veta vad jom kör för bil idag. På Saabsunited har man redan konstaterat att en överväldigande majoritet av entusiasterna på siten köper/kör begagnade saabar.

Jag kan tänka mig att köpa en Ferrari FF... ;-)

#13
2012-11-09 19:30

Hoppas att dom lyckas, det är inte den lättaste branchen att ha.
Fabriks verksamhet i. Får dom igång produktionen när krisen
är över i ekonomin.

#14
2012-11-13 11:33

Jag tror inte på att Nevs kommer att lyckas med en Saab 9-3 till våren och kanske inte heller till nästa vår om den kommer överhuvudtaget innan de ger upp.

Men VM ger ändå inte upp!
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1834065-muller-saab-hade-overlevt?adapt_wid=st_tt_wgt4&adapt_group=2&adapt_ma=185&adapt_mp=0.3

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.