Bild
Nästa artikel

Naturfärger på bilen blir nytt mode

Nyheter

Vitt, silver, grått och svart kommer att tappa i popularitet. I stället spås naturfärger bli allt vanligare på bilar, enligt en ny rapport.

Förra året lackades inte mindre än 21 procent alla nya bilar i världen i vita kulörer. Silverfärgade och svarta bilar stod för 20 procent vardera.

Bilköparnas favoritfärger kan dock komma att ändras. I en färsk rapport spår lacktillverkaren BASF Automotive Coatings att naturfärger blir nästa trend. Om fem år målas betydligt fler bilar än i dag i bruna, gröna och blå toner, enligt BASF.

Andra kulörer som går en ljus framtid till mötes är guld och koppar. Jordiga nyanser och färger som BASF beskriver som ”berry” väntas också bli vanligare.

Diskutera: Vilken färg föredrar du på bilen?

Kommentarer

#1
2012-07-27 12:56

Mycket tveksam till denna rapport, oftast har man sin bil i ett antal år och att då välja en färg som är snygg och cool en vecka tvivlar jag på. De klassiska färgerna kommer fortsätta dominera - själv har jag en icelandic grey med pärleffekt.

#2
2012-07-27 13:00

Praktiska färger kommer att uppskattas. Därför säljer grå och silver idag. Men kommer det andra som inte salt och damm syns på så kommer folk vilja ha dessa. Blåa är inte bra, vad gäller att vara praktiska, så de tror inte inte kommer i stor skala. Men det är klart, kommer det lackar som avisar smuts så kan vilken färg som helst bli praktisk.

#5
2012-07-27 15:17

Svart är populärt men verkligen inte en tacksam färg att hålla fin. Dock är svart nog nå't av det mest klassiska man kan välja. Inledningsvis lackades alla T-Fordar svarta!

#6
2012-07-27 15:20

simon_d, nu skrev jag iofs inte att "icelandic grey" är en klassik färg. De färgerna jag refererade till var främst svart och silver.

#8
2012-07-27 16:47

Fel fel, Jes, det är en myt att alla T-Ford var svarta.
Det fanns en period då Henry hittat en snabbtorkande asfaltbaserad lack som många bilar lackades i, men det gick att få dem gröna ,röda osv. med lite längre leveranstid.
Men jag tror att det vore trevligt med lite färg på bilarna, dock inte brunt.
Men silvermetallic måste vara det tråkigaste färgval som någon kan göra.

#9
2012-07-27 16:56

Brunt är det sista jag skulle välja, finns inte ens på kartan.... Har även svårt för grönt. andra färger är helt okey...

#11
2012-07-27 17:23

Brittish Racing Green kanske är okej... Men BRUNT? På 70-talet såg det ju ut som om en klump diarre kom åkande.

#12
2012-07-27 17:23

Brunt hör hemma i toastolen oavsett nyans...:)

#13
2012-07-27 17:33

Slänger du choklad och brunetters ögon i toan simon? :o)
.
En bekant har en brun Rolls Royce Silver Shadow .. ungefär samma nyans, eller kanske aningen mörkare än mjölkchoklad. Taket aningen ljusare. Inredningen går också mest i brunt ... Hur snyggt som helst!

#15
2012-07-27 19:31

simon_d, om hänga med är bruna bilar, nej tack då får ni åka runt i era bruna bilar medans jag ler lite lätt över hur lättlurade vissa är, köpa bara för att man tror att man är inne, dä är jag helldre en lantis......:)

Jag är glad att det är så få som trillar dit......:)

#16
2012-07-27 19:55

Samma här, brunt är aldrig rätt medan mellanblått alltid är rätt.

#17
2012-07-27 20:13

Jag hade silvergrå bil innan men på mina senaste två
R det vit som gäller. Så även på min nästa bil. Tycker de nya vita lackerns är så sjukt snygga och detLjer som lampor etc kommer fram i en bra kontrast. Kommer nog köra vitt länge till.

#18
2012-07-27 20:15

Äntligen en djup diskussion ;o)
Du menar inte indingoblå junkers? En kulör min förre sambo försökte identifiera för mej i fyra år ..
En normal man har ett färgseende som sträcker sej ungefär så långt som standard-färgpaletten i windows 32. Men på ålderns höst, när Toyota blir ett ekonomiskt alternativ till permobil ska jag banne mej beställa en Prius i citronblå

#19
2012-07-27 20:28

Klicka på min avatar så får ni se en riktigt snygg färg, mineralgrå metallic, som står sig i alla modesvängningar ...

#20
2012-07-28 03:15

Tur du gillar den grå nyansen, tycker alla beg bmw 3 serie är i den nästan, trist. Ser fram emot lite mer färg på bilar, spec "premium" bilarna vilka nästan bara säljs i 22 nyanser av grått verkar det som :)

#21
2012-07-28 17:39

P1800 ES = Fiskbilen. Det måste innebära att de varit ute och fiskat!? ;-)

#24
2012-07-28 20:01

Den lämpligaste färgen är en som framhäver bilens former, linjer och detaljer.
Fel färg är en som döljer motsvarande.

Ibland ser man någon som valt extra mycket krom på en vit eller silvermetallic bil.
Till vad nytta?
Man ser inget av detta krom fören på två meters håll, ibland först på en meters håll, då kan man bara gapskratta åt token som köpt en sån bil.
Men det tycks gälla främst moderna bilar, tittade nyligen på en vit lyxbil från 1982 och allt kromet på den syntes klart medan det på många nya bilar är helt osynligt.

Att de olämpliga färgerna som döljer bilens design är populära i Sverige kan möjligen ha något att gör med att också de sämst designade bilarna med minst linjer, former och detaljer att visa upp är de populäraste.

Gillar man fula bilar är chansen stor att man också faller pladask för de sämsta färgerna.

#25
2012-07-28 20:33

Om färger kan man tycka mycket.
Jag gillar blågröna nyanser. Allt från silver med en lätt ton till djupt mustiga.
På mindre bilar funkat starka kulörer bäst. Rödorange - guldorange, kanske med en kopparton.
Rött har sämst täckförmåga och solbleks dessutom lättast, så den blir aldrig bra i längden som solid lack. Men en riktigt mättad Ferarri-röd med den där aningens gultonen är ju helt rätt på en sportbil. En djupt körsbätsröd candy på guldmetallic-botten och en massa lager klarlack är läckert på vilken bil som helst, men helst en med mjukt kurviga linjer. På en sån passar även den gamla tekniken med schatteringar utmärkt - i synnerhet med just candy.
Vit pearl med en lätt dragning åt det citrongula eller blågröna är helt OK på vad som helst.
Men vissa bruna nyanser kan vara helt OK. Är de ljusa, så är de ju beiga.
Opel hade på 70-talet (tror jag) en brun och en grön kulör, bägge med dragning åt det gula hållet, som nästan såg lite karamelliga ut. (Såna där små "kuddar" som min mormor alltid hade i en skål.)

Lacktypen spelar roll - solid, pearl, metallic, myrra eller mica.
En blänkande silver metallic blir ju i solidlack endast tråkgrå.
Sen kan det ju vara lite smått roande att se vad tillverkarna kallar sina kulörer. Saab hade för länge sen en televerksorange kulör som de kallade "indiskt gul".
Ljusa lacker gör att formerna syns bättre, dammet syns mindre och de blir lite mindre solvarma.
Mörka lacker får en djupare glans som framhäver eventuell krom - och snabbt ser dammiga ut.
Rosten syns minst mot röda och bruna nyanser...
Röda bilar ser ut att köra snabbare än de gör.
Bäst synbarhet torde gulgröna bilar ha.

#26
2012-07-28 20:35

Bilen på bilden, förresten, måste väl ändå vara ett fall av grov misshandel.
Hur kunde man göra om en av världens vackraste sportbilar (ja, inte beträffande egenskaperna) till denna gräsliga "fiskbil"?

#27
2012-07-28 20:57

simon_d!

Närmar mig pension med stormsteg och ser fram mot det! Har valt rätt färg och modell med andra ord ... :-)

#30
2012-07-28 23:22

simon_d!

Den bruna var ett alternativ, men den marknadsförs mest med "Modern Line". Då jag valde "Luxury Line" med gulbeige inredning var den gråa det enkla (fega?) valet. Svart hade funkat också, men hopplöst att underhålla. Dom detaljer du räknar upp framstår med all tydlighet på den gråa också.

#29
Uno love crister_1
2012-07-28 23:26

Kul att modet kommer till Sverige efter att ha varit starkt i Tyskland en period. Gillar de flesta färgeroch diggar variation men brun och vit i dess nyanser är favoriterna.

Simon no1: Jag hatar tyska bilar men bara för att min favorit, Toyota inte finns? i brunt snackar jag skit och den snyggaste färgen. Dessutom är Mercedes C-klass en av få snygga nybilar, otroligt läcker i brunt.

Fult är skrikiga färger.Det känns onaturligt, opersonligt, töntigt, man tröttnar på det direkt mer än andra färger. Den blå färgen på din användarbild är inte vidare lyckad... Skrikiga färger är dessutom en modergrejj medans de mer lugna är mer tidlösa. Bra för andrahandsvärdet och för trendnissar...
Brunt har väl inte varit modefärg hela tiden men det kommer åtminstonde då och då och helt ute och fel har den aldrig varit, inte ens i Sverige. Otroligt prakisk färg dessutom!

#32
2012-07-29 10:24

Grön metallfärg. Som på Mazda 626 från -88 eller Renault Megane från -02. Dom ser alltid snygga ut även om dom är lite skitiga.

#34
2012-07-29 11:53

De flesta japanska bilar, med några få verkligt lyckade modeller, ser ut som något katten släpat in och de passar bäst i en kamouflagefärg.

Sonens Outlander är en trevlig bil som går utmärkt, men den är ful som stryk.
Om man bortser, vilket är svårt, från utseendet, har den en väldigt vacker metallic röd färg.

#35
2012-07-29 19:29

Gillar de riktigt mörka bruna nyanserna som finns.

Generellt blir de flesta kulörer snygga om de sitter på en passande bil och om de är metallic eller mica/pearl. Älskade lacken på min svarta Mazda6 som skiftade väldigt mycket i blått på grund av plå pearleffekt. Ruskigt fin. Även den vita jag hade efter hade en snygg, nästan frostad effekt. Tror det var blå pearl det med, men det såg inte så blått ut mot det vita.

Vore önskvärt om man inte gjorde så mycket reklam för oranga bilar dock. Slipper helst se det om jag kan :P

#36
Leif Larsson
2012-07-30 10:41

Min far beställde/köpte en Skoda Yeti, han valde en brun nyans på den.
Han var billackerare i 15 år så han kan lite om färger och nyanser.
Rapporten som det står om i artikeln är beställd av en lacktillverkare och det spås att naturfärger blir nästa trend. Visar sig hur det blir med det.
Inte så lätt att påstå att en färg är snyggare än någon annan. Ta vitt som exempel, finns många nyanser av den, en del riktigt snygga. Gäller alla färger.
Jag struntar i modefärgerna köper den bil med den färg och nyans jag tycker passar mig. Nu har jag en röd (snygg) färg på Alfan, micran är silver och den tycker jag är snygg den med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.