Bild
Nästa artikel

Nästa Tucson blir mildhybrid

Nyheter

Nya generationen av Hyundais suv kombinerar el och diesel.

Hyundai Tucson och Kia Sportage är nära släkt och delar på samma plattform. Kia meddelade nyligen att nya Sportage blir mildhybrid och nu följer Hyundai efter med Tucson.

Precis som för Sportage är det diesel plus el som är kombinationen i Tucson som mildhybrid. 48-voltssystemet består av ett litet lithiumjonbatteri på 0.44 kWh, en startgenerator (MHSG), en LDC-omvandlare (lågspänning DC/DC) och en inverterare. När man gasar hjälper elen till och batteriet laddas med hjälp av bromsåtervinning. Detta ska hjälpa till att sänka utsläppen från den 2-liters dieselmotor på 186 hästkrafter som mildhybridsystemet är ihopkopplat med.

Hyundai menar att bränsleförbrukningen tack vare elektrifieringen kan sänkas med 7 procent, baserat på manuell växellåda och körcykeln NEDC. 

Nya Hyundai Tucson rullar in i svenska bilhallar till hösten, då med drivlinan som nämnts ovan med fyrhjulsdrift och antingen manuell växellåda med 6 växlar eller åttastegad automatlåda. Våren 2019 kommer ytterligare ett motoralternativ av Tucson: då som mildhybrid kombinerad med en 1,6-liters dieselmotor. Det finns inga prisuppgifter än. 

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Tucson?

Kommentarer

#1
2018-06-08 13:36

ÄNTLIGEN, nu börjar fler och fler biltillverkare inse att kombon diesel och el är det som vi bilköpare helst vill ha!

- Bra jobbat Hyundai!

#2
2018-06-08 17:55

En ytterligare tung opraktisk suv.

#3
2018-06-08 18:26

Renault har redan kombon diesel och el (Renault Scenic diesel med Hybrid Assist) men importeras inte till Sverige. Samma idé med 48v batteri och "mildhybrid".

#4
2018-06-08 18:49

Tucson är en trevlig SUV, men den kan behöva en snålare motor. Frågan är hur mycket det gör i realiteten med ett mildhybrid system. 7% är inte särskilt mycket... Sjunker förbrukningen från exempelvis 0.7 till 0.65 låter det som mycket skrik för lite ull... Vad blir merkostnaden för detta system? Kan nog ta tid att köra in, är jag rädd... Men det kommer att visa sig om jag har rätt eller fel.

#5
2018-06-08 20:59

Jag gillar Tucson bara så och var nära på väg att köpa en i ett ögonblick av storhetsvansinne och med frugans gillande men vi satt oss ned och resonerade oss ur begäret.
Det är jättebra att den nu kommer som mildhybrid för det är med förbrukningen som skon verkligen klämmer.

#6
2018-06-08 22:30

Varför inte satsa på en vanlig bilmodell med mildhybrid? Varför bygga en SUV, ge den hybrid egenskaper och när detta är klart är man inte ens nere på förbrukninsnivå som en vanlig personbil haft? Verkligen att gå över ån efter vatten när det gäller dessa SUV modeller.

#7
2018-06-09 14:38

Jag tror att det skulle bli ett bättre resultat av att verkligen modernisera Hyundais dieselspisar än att bara kasta in ett 48-voltssystem. Men det är förmodligen billigare att hänga på en färdig teknik och sedan framstå som "modern".

#8
2018-06-09 17:37

Ännu en ursäkt att fortsätta sälja bilar som kräver mångdubbelt underhåll. Nej, in med en riktig eldrivlina, dubbla elmotorer, 64 kWh batteri och dragvikt på 1500 kg.

#9
2018-06-10 00:49

Tragikomiskt att en biltyp som redan på pappret/ datorn är feldesignad (trögrullande klump) vad gäller bränsleeffektivitet, ska förses med extra elektriskt system för att mildra effekterna av att man tänkt fel från första början.

#10
2018-06-10 09:10

Hag håller med John2008.
Och det finns inte mycket vettigt med biltypen.
Många gånger till och med trång och lite att lasta i.

#11
2018-06-10 09:19

Eltillskott via en i sammanhanget fjuttig 48 V generator/motor med ett fjuttigt 0,44 kWh-batteri - nja, känns bara som ytterligare ett sätt att få oss köpare att associera till eldrift för en i grunden stor och kraftig fossilbränsledriven motor... Bättre kan ni bevisligen, Hyundai.

#12
2018-06-10 17:20

Utsläppen på alla Hyundai är alldeles för hög - från minsta i10. Bara Kia som ligger i samma nivå. Måste vara gamla konstruktioner på motorerna. Skatten på alla Hyundai är också högre än motsvarande modeller. Skärpning Hyundai.

#13
2018-06-12 20:03

Tror det är gamla och omoderna motorer som sitter i Kia/Hyundai.

#14
2018-06-13 04:48

Billighetsversion, Hyundai/Kia har råd med dyrare konstruktioner som är renare och snålare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.