Bild
Nästa artikel

Nästa generations snabbladdare kommer till Värmland

Nyheter

Nu bygger energibolaget Fortum den första laddstationen i Sverige med en kapacitet på 350 kW.

Sju gånger snabbare laddning, 25 mil på tio minuters laddning. Om bilen klarar av det vill säga, för än så länge finns inga bilar på marknaden som klarar av att ta emot strömmen så snabbt, de är anpassade för dagens laddstationer som oftast ger 50 kW. Bilar med bättre mottagningskapacitet kommer antagligen börja dyka upp i slutet på nästa år, gissar Fortum. Nu går det förstås att ladda äldre elbilar i snabbstationen också, men då går det inte fortare än vanligt.

Den första laddstationen byggs nu i värmländska Kristinehamn, utvald för att koppla samman Oslo och Helsingborg för elbilister. Samtidigt påbörjas ett bygge i Norge och under nästa år kommer ytterligare en station i Sverige och en i Finland.

– Vi har planerat för dessa laddstationer sedan i vårvintras men har varit tvungna att vänta in utvecklingen av själva laddarna och deras olika komponenter. Vi använder den allra senaste tekniken och laddstationerna kommer att vara redo för ultrasnabb laddning när det finns bilar som kan nyttja de höga effekterna. Om det i framtiden kommer bilar som kan ladda på 500 kW kan vi installera en extra effektmodul och klara av att leverera det också, berättar André Schau, ansvarig projektledare, Fortum Charge & Drive.

Diskutera: Hur lång laddtid per körd kilometer är rimligt?

Kommentarer

#1
2017-12-05 17:11

10 eller 30 minuter för 25 mil tycker inte jag har någon betydelse, kan fika i lugn och ro, rasta hunden. Däremot är väl förhoppningen att stationen kan leverera 50 kW till alla, om flera laddar samtidigt. En annan fråga är debiteringen. Fortum tar idag betalt per minut. Kommer det att vara samma taxa för de nya kraftfullare stationerna, eller kommer priset att vara sju gånger högre, eller ändras priset per laddad kWh.

#2
2017-12-05 17:27

Man kan nog utgå från att Fortum kommer att debitera rejält. Billigare att bärga.

#3
2017-12-05 17:32

Man kan ju jämföra med att ladda en bensin- eller dieselbil för 1000 km, det tar mindre än fem minuter!
Det borde alltså ta ca 0,25 sekunder/ km!
Men kör man med el gäller det nog att tänka om, har man en daglig körning på fem-sex mil räcker det nog med laddning över natten, 5-6 timmar ungefär.
Men måste man göra en långkörning med påfyllning av el vill man nog inte vänta mer än en halvtimme för 300 km.
Det skulle bli 6 sekunder!

#4
2017-12-05 18:30

Grymt Fortum! Helt rätt, bygg det som ska komma istället för att smocka upp stolpar överallt som ändå måste bytas ut om en kvart! Välkommet!

#5
2017-12-05 18:32

Om man ska åka mellan Oslo och Helsingborg, så känns Kristinehamn (beläget längs E18 vid nordöstra sidan av Vänern) som en rejäl omväg.

#6
2017-12-05 18:47

Håller med LennartJ. Det är viktigare att prioritera samtidig laddning med flera 50 eller 100 kW parallella laddstationer på samma plats (á la Norge) än att smäcka upp 350 kW laddning. Men det behövs en mix av supersnabb-/snabb-/semisnabb- och normalladdare. :-)
Affärsmodellen kan man ju alltid diskutera, men ingen har tjänat på att prisa ut sig ännu.

#7
2017-12-07 08:17

Dubbelpost.

#8
2017-12-06 01:05

Helsingborg?
Är det någon i Stockholm som aldrig varit utanför stan som beslutat?
Nu med den nya motorvägen E6 färdig är det ingen som är idiotisk nog att köra runt Värmland.
Tanum, Uddevalla, Göteborg hade nog varit ett bättre val.

Nej det är helt enkelt en lögn, vad det handlar om är istället att ha en laddstation på sträckan mellan Oslo och Stockholm men det låter väl mer PR mässigt att tala om att länka samman Europa...

#9
2017-12-06 06:47

Ska bli intressant och se när första förhandlingen om effekt eller effektminskning går åt skogen och laddaren skickar i effekten som blir en sjysst smäll.
Sånt som händer med litiumbatterier ibland när man laddar. Farligt att ladda med höga C-ratings för ett batteri.
RC-bilar som har använt litiumbatterier av alla dess sorter i evigheter är den generella rekommendationen att ladda batteriet i en flamsäker påse under uppsyn.
Både pga händelseförloppet och för individen som ska hantera så stora spänningar (rimligtvis pga effekten) utan överslag eller annat.

#10
2017-12-06 06:49

ViB's kommentarssystem gör lika mycket duplikat som vanligt...

#11
2017-12-06 07:48

Jag som kör en el-bil tycker att fokus på högeffektsladdning är helt verklighetsfrånvänd. Misstänker starkt att feltänket drivs på av folk som inte en kör el-bil och tänker "bensinstationer" fast med el, och då hamnar man utanför centrum (eftersom man har flyttat ut bensinstationerna). Men el finns ju överallt, så alla som ändå parkerar utanför jobbet, ICA, bolaget och på en herrans massa andra ställen är inte i första hand betjänta av ultrakraftiga laddstationer, utan av FLER laddstationer. Och finns det fler laddstationer så behöver vi inte så stora, tunga och dyra batterier.

#12
2017-12-06 09:55

Det finns utan tvekan en point i Dick's inlägg. Alltför många av oss som idag kör fossilbränsledrivna fordon ser hela tiden ett behov av att kunna ladda fullt på några få minuter men sanningen är ju den att det är väldigt få som nyttjar bilen för att köra väldigt långa sträckor dagligen. De flesta bilar snittar ju under 5 mil/dag men visst kan även dessa behöva åka kanske 40 mil per dag nån gång per år men många laddstationer med hyfsad laddeffekt är nog viktigare än några få med väldigt hög laddeffekt. Och batterierna mår helt klart också bättre av lite mildare laddning än dessa "ladd-chocker".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.