Bild
Nästa artikel
Om cirka tre år utökar Tesla modellprogrammet med en ny modell. Bilen blir billigare och mindre än dagens Model S.

Musk avslöjar: Mindre modell från Tesla till 2017

Nyheter

Nyligen berättade Teslas grundare Elon Musk om detaljerna kring nästa modell från tillverkaren. Bilen blir kompaktare än dagens Model S och utmanar BMW:s 3-serie och Mercedes C-klass.

Det var under ett besök i Storbritannien nyligen som Auto express fick en intervju med Elon Musk. Grundaren av bilmärket avslöjade bland annat att namnet på sedanen i mellanklassen blir 3 och att den storleksmässigt kommer den att vara 20 procent mindre än Model S. Troligtvis byggs Telsa 3 på en helt ny plattform i stället för en kapad Model S-platta.
 
Tesla 3 får en räckvidd på cirka 32 mil och liknande köregenskaper som hos Model S. Priset blir någonstans kring 250 000 kronor exklusive moms, att jämföra med cirka de 630 000 kronor som storebror Model S kostar. Det lägre priset beror bland annat på att Tesla räknar med att deras egen batteritillverkning ska vara igång vid produktionsstarten av den nya bilen. Vidare information är att vänta närmare den planerade lanseringen under 2017.
 
Elon Musk berättade även att Teslas allra första bil, Roadster som bygger på Lotus Elise, kommer uppdateras. Det är batteritekniken som ska moderniseras vilket ökar räckvidden från cirka 40 mil till drygt 60 mil.
 
Diskutera: Vad tror du om den nya Tesla-modellen?

Kommentarer

#1
2014-07-16 13:14

Bilen kommer inte kosta 250 000 kronor i Sverige - om inte något parti inför momsfritt på elbilar.
Tesla Model S som kostar $63 000 i USA kostar 630 000 kronor i Sverige.
Så Tesla Model 3 som förväntas kosta $35 000 i USA kommer nog kosta 350 000 kronor i Sverige efter att frakt och moms har tillkommit på priset.

#3
2014-07-16 13:30

Intressant är bara förnamnet, iom att Model 3 kommer att få gratis tillgång till Tesla Motors världsomspännande snabbladdarnät. Man kommer kunna åka till Spanien gratis med den.
Hemmaladdning kostar också en bråkdel av bensin, så den kommer att tävla med 250 000 kronorsbilar om ekonomi.

#4
2014-07-16 13:32

Artikeln har redigerats, nu med korrekt prisuppgift.

#5
2014-07-16 16:36

Bra att de får fram ett billigare alternativ!
Men vad händer med den mest praktiska modellen - modell X? Blir den för dyr att tillverka? Får de inte till bakdörrarna ordentligt? Den har ju ändå visats.

#6
2014-07-16 16:55

Tesla Model X kommer nu i vinter. Den kommer kosta ca 10% mer än motsvarande Model S. Över 10 000 av dem är redan förbeställda, så beställer man en nu får man inte leverans förrän om ett år. http://www.teslamotors.com/sv_SE/modelx

#7
2014-07-16 18:27

Åkej, TB, men kostar den bara 10 % mer? Tidigare uppgifter har visat på bortåt det dubbla.
Kostar den endast 10 % mer så borde den bli en hit i sin klass.
Jag har inga frågetecken kring fyrhjulsdriften och jag kan tänka mig att även det bakersta sätet är användbart för vuxna och till skillnad mot den S så har den bra huvudhöjd i baksätet.
Bakdörrarna är mycket smarta på papperet, men kommer de att vara tillförlitliga, täta och tillräckligt snabba?

#8
2014-07-16 19:20

Tesla Motors har konsekvent hävdat att Model X kommer kosta ca 10% mer än motsvarande Model S. Komplikationen är att medan Model X kommer att bli fyrhjulsdriven så finns Model S ännu inte i fyrhjulsdriven version. Det är dock en öppen hemlighet att även Model S kommer att släppas i fyrhjulsdriven version snart. Ifall de menar att Model X kommer kosta 10% mer än fyrhjulsdrivna (och därmed dyrare) Model S får vi se först när priserna tillkännages. Men dubbla priset mot dagens Model S låter väldigt överdrivet.

Lyssnar man på det Elon Musk sa så var dörrarnas tätning löst redan då han tog upp det som exempel. Ifall man kommer älska eller hata dörrarna blir nog en smakfråga för många - ungefär som BMW i3-s bakdörr.

Vi har försökt samla ryktena kring Model X på vår hemsida http://teslaclubsweden.se/information/model-x/

#9
2014-07-17 00:08

Är en intressant bil även om jag inte tror att eldrift kommer att vara framtidens energibärare mer än under en kortare övergångstid tills man kan producera biodrivmedel i en större mängd än idag.

#10
2014-07-17 09:25

Detta är högst intressant, en Tesla som tilltalar familjer och kostar som en normal familjebil kan bli en hit. 32 mils räckvidd är helt klart godkänt. Kanske omkring 20 mil då vintertid. Denna skulle jag helt klart kunna klara min vardag med.

#11
2014-07-17 10:23

@TB, Model X's måsvingedörrar är inte bara en "smakfråga". Konstruktionen omöjliggör att taket används för någonting alls. En Sports Utility Vehicle där man inte kan frakta vare sig cyklar, kanoter, eller skidor på taket ... En riktigt ogenomtänkt lösning, om du frågar mig.

#12
2014-07-17 17:59

Kollade runt lite och du har rätt, TB. Men jag undrar vad det var jag läste tidigare.
Men vad du än gör, jämför ingenting med i3:s bakdörrar. Något mer idiotisk har väl aldrig konstruerats.

Swemba, du har förstås helt rätt i att ingenting går att lasta på taket - om man har det behovet. Bilen är ju i sig väldigt rymlig.
Dörrarna har annars flera fördelar. Du kan vara upprätt när du monterar barnstolen eller ska ta dig till det bakersta sätet. Tillgängligheten är alltså betydligt större än med vanliga dörrar. (Med i3 är det precis tvärtom.)
Till skillnad mot i3 där man alldeles på egen hand kan skada den egna bilen med bakdörrarna, så kan man med X svårligen skada ens bilarna bredvid. (i3 har ju till och med de främre bilbältena fästade i bakdörren - suck!)
Om tätningen fungerar som den ska så ser jag endast en möjlig praktisk nackdel - den kan vara för långsam. (Och så kan man ju fråga sig om man bör använda elen till att öppna dörrar.)

Elon Musk är en äkta pionjär som ger sig in på obanad mark. Det ger stora fördelar men också risker. Han gör sannerligen allt för att få bort riskerna (nackdelarna). Laddstationerna är bara en sån sak.
Han satsar för att han måste satsa (och som person är han väl helt enkelt bara sån - precis som vår egen Koenigsegg). Satsar man så gör man av med kapital, så visst finns det en risk.
Vad som kan vara surt är att någon kapitalstark jätte (VW-koncernen eller Toyota) hakar på när det mindre företaget banat vägen och helt sonika kör över pionjären.

#13
2014-07-19 13:30

Elon Musk är snarare bilvärldens Jonas Birgersson ...

#14
2014-07-19 18:14

Swemba, förlusten var 74 milj. dollar 2013!
"Musk påminner nu alltmer om finansakrobaten Viktor Muller i Trollhättan," ref. SvD INSIKT 2014-07-19

#15
2014-07-19 21:01

@saabnisse, min poäng, precis!

@Roy J, dörrkonstruktionen som sådan har egentligen bara två fördelar: 1, den ger ett litet lättare insteg och .. 2. den kräver mindre utrymme i sidled.
Den här typen av lösningen kan vara riktigt praktisk på en låg sportbil, där takhöjden faktiskt är ett problem och där man sällan kan glida in i bilen med de breda dörrarna på glänt. Men inte på en SUV!

Om du tittar på Teslas interaktiva demo över dörrarna så ser du att de i princip måste öppnas helt för att man ska komma in i bilen. Jag har stött på många parkeringsgarage där höjden är begränsad. Jag kan direkt säga att det finns flera garage i Stockholm där förare av Model-X inte kommer att komma ur bilen för över huvud taget. En SUV är ju högre från början och. det går inte att öppna måsvingedörrarna lite grann och rulla ut längs med marken.

Hade dörrarna suttit på en låg sportbil hade jag även kunnat acceptera att man inte kan lasta något på taket. Det gör man normalt inte på en sportbil. Men en SUV är en familjebil - en Sports Utility Vehicle. I princip varenda SUV du ser norr om Uppsala vintertid har takräcke eller skidbox. Det här är en enorm nackdel och gör att bilen direkt är diskvalificerad hos en majoritet av de presumptiva köparna.

Nackdelarna överväger lätt de få fördelarna, som jag även hävdar inte är några fördelar på en SUV.

#16
2014-07-20 10:11

Swemba "det finns flera garage i Stockholm där förare av Model-X inte kommer att komma ur bilen för över huvud taget".
Men det är ju bara bakdörrarna som är hängda i taket.
Men jag håller med dig, det är en idiotisk dörrkonstruktion som kommer att kräva minst 2,5-2,7 meters takhöjd och så mycket är det inte i några standardgarage.
Och visst kan man behöva lasta på taket, det finns ju många som gillar att hasa fram på nederbörden och de accepterar säkert inte en bil där deras utrustning inte kan följa med.

#17
2014-07-20 12:51

@saabnisse, Visste faktiskt inte att det bara var bakdörrarna som var av måsvingetyp, men då är ju lösningen ännu mer korkad. Vad är fördelen då? Utrymmesbesparingen i sidled har man ju inget för när förarens dörrar öppnas på konventionellt sätt. Vansinnigt!

#18
2014-07-20 16:17

Det finns inga måttuppgifter, men av bilderna att döma så kan jag tänka mig att hela härligheten blir omkring 210 - 220 cm hög som mest. (Det är ju inget direkt högbygge med jättehög markfrigång.) Det klarar mig veterligt alla p-hus av.
Att de konventionella framdörrarna förtar det mesta av vinsten med tillgängligheten i sidled håller jag med om. Dock är framdörrarna inte lika breda som ett par vanliga bakdörrar skulle fått lov att vara.

Men visst kan man invända mot det mesta i udda dörrkonstruktioner.
Skjutdörrar blir onödigt tunga att dra upp och igen med klämrisk och de ökar inte på höjden vid insteg. Även där är framdörrarna konventionella.
Bakhängda bakdörrar ökar inte heller på instegshöjden men kan underlätta insteget i övrigt. Har man gjort som Ford och även tagit bort mittstolpen så blir det ett ännu luftigare insteg - och en betydligt tyngre dörr. Och insteget bakåt har inte blivit bättre.
Ja, och så var det i3 som inte har någon fördel alls men flera nackdelar.

#19
2014-07-20 20:28

Roy, har du kollat bilderna på sajten? http://www.teslamotors.com/sv_SE/modelx
Håll med om att damen under den öppna bakdörren är max 1 meter hög om dina teorier om bakdörrarna stämmer.
Dessutom ser ju garaget väldigt märkligt ut, högre än brett!

#20
2014-07-21 09:43

Tesla Motors har inte släppt några måttsiffror, men på deras hemsida http://www.teslamotors.com/sv_SE/modelx finns det en bild med Model X stående med öppen dörr bredvid en Model S. Iom att Model S höjd är känd har många räknat fram att Model X med öppen dörr blir ca 220 cm hög.

Och damen på bilden längre ner på deras sida är 160 cm hög, dvs ungefär samma som Model X höjd med stängda dörrar kommer bli.

#21
2014-07-21 11:25

Synnerligen opraktisk dörrkonstruktion i Model X vilket i stort sett omöjliggör att parkera bilen i ett svenskt normalgarage - om man inte vill övernatta i bilen... Kanske t o m lite sämre än i BMW i3 och dess märkliga dörrarrangemang... Varför måste man göra en ny (och uppenbarligen komplicerad) konstruktion när de gamla fungerar bättre...

#22
2014-07-21 17:21

@ TB / Roy, om bilden är skalenlig så är Model X mycket riktigt 225 cm hög med öppna dörrar. Det finns gott om p-garage med lägre takhöjd än så, avslöjar en snabb googling. Som jämförelse kan nämnas att en av marknadens största SUV'ar, Audi Q7, är 174 cm hög ...

#23
2014-07-21 20:20

TB, om damen är 160 cm (ganska liten dam!) som du tror, blir ändå höjden ca 240 cm med öppen bakdörr om man mäter på bilden.
Genomkorkad konstruktion, varför inte konv. bakhängda dörrar eller skjutdörrar?
Det här verkar mest vara en korkad gimmick!

#24
2014-07-22 10:45

Pixeljakt på högsta nivå här ;-) Damen är hundrasextinågra centimeter, men det är inte damens höjd som är känd (eller intressant) utan Model S i bilden ovanför henne. Där får man fram 220-225 cm som höjd för Model X (beroende på vilka pixlar man mäter). Sen om man utgår ifrån att Model X är 220 cm så blir damens höjd hundrasextinågra. Du kan inte börja från damens höjd.

#25
2014-07-22 12:55

Ha ha, lite kul var det allt med denna måtthysteri.
Att utgå från en tecknad kvinna/flicka är väl kanske inte det mest seriösa.
Jag gjorde ett grovt antagande utifrån lite andra bilder. Men ingen av oss vet hur det förhåller sig.

Hur lång är Elon själv? Låt säga att innergolvet är 30 cm över mark och Elon 180 cm lång. Jag såg i demofilmen att han klev in i bilen men minns inte om han verkligen stod helt upprätt.

Parkeringshus har som standard fri höjd 225 cm. Men garageportar till villagarage är oftast inte mer än något över två meter. Men gudarna ska veta att det varierar.

Det kan alltså vara så illa att om man tänker köra in bilen i ett mindre villagarage måste be eventuella passagerare att kliva ur innan man kör in - vilket man ofta gör ändå på grund av begränsad bredd.
Har man en takbox på en normaldörrad bil så tar onekligen den också plats.

Onekligen har bakdörrarna på modell X både för- och nackdelar - precis som med de andra dörrtyperna jag beskrev.
De som nu kör elbilar verkar ha svårt för att gå tillbaka till fossilbilar, trots nackdelarna. Det kan tänkas bli likadant med dessa dörrar. Eller så blir det ett fiasko.
Det enda vi just nu vet är att tillgängligheten blir betydligt bättre och att takboxar en omöjlighet.

#26
2014-07-22 12:57

För att återgå till artikelns bil, Tesla 3, så kan den rentav bli en hit.
Jag hoppas på det, men det återstår att se

#27
2014-07-22 18:38

Hötorgets P-hus har 220 cm maxhöjd, Polhemsgaraget 210 cm, Continentalgaraget Centralstation 200 cm, Kista Gallerian 190 cm ... faktum är att det är ytterst få garage i centrala Stockholm där en Model X kan öppna dörrarna. Standardmåttet för en villagarageport är 210 cm där en skjutport hamnar på 214 cm ...

En av marknadens största SUV'ar, Audi Q7, klarar alla dessa garage med råge. Det gör inte en Model X.
Dörrkonstruktionen ÄR en idiotisk lösning utan praktiska fördelar.

#28
2014-07-23 12:46

Den uppgift jag fått fram om fri höjd i P-hus skulle vara en generell uppgift, men du har tydligen kollat upp noggrannare, Swemba. Alltså kan det bli problem med dessa dörrar. De har förvisso sensorer som hindrar dem från att ta i, men de måste nog öppna bra mycket för att man ska kunna ta sig ur bilen.
Men än så länge är det spekulationer eftersom ingen provat bilen.
Kan tillägga att det blir samma problem med bakluckan på alla SUV:ar (och den har ingen sensor).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.