Bild
Nästa artikel

Murray T.25 - ska lösa stadens problem

Nyheter

2,4 meter lång och 1,3 meter bred - det innebär att tre Murray T.25 ryms på en parkeringsplats. Se första bilderna på den innovativa mikrobilen.

Gordon Murray har tidigare arbetat för McLaren och tagit fram Formel 1-bilar.

Nu har han bytt bana och startat Gordon Murray Design för att utveckla en ny typ av kompakt stadsbil.

Projektet har varit omtalat, men inte förrän nu finns bilder på en första prototyp.

Väger 550 kilo

Bilen bär arbetsnamnet Murray T.25 och representerar, enligt Gordon Murray Design, ett genombrott för formgivningen av stadsbilar.

Murray T.25 väger in på fjäderlätta 550 kilo och är endast 2,4 meter lång.

Bilen mäter samtidigt 1,3 meter i bredd och 1,4 meter i höjd.

Den minimala storleken innebär flera praktiska fördelar i stadsmiljö.

Tre Murray T.25 ryms i en konventionell parkeringsruta, två bilar kan färdas jämsides i ett körfält och vändradien är endast sex meter.

Förare i mitten
Trots storleken ryms ändå upp till tre personer och mellan 160 och 720 liter lastutrymme.

Bilens enda dörr öppnas framåt, vilket möjliggör att passagerare kan kliva i och ur bilen från två håll, även i trånga utrymmen.

Precis som i Formel 1 är förarstolen placerad i mitten, med plats för två passagerare bakom.

Baktill i bilen finns en trecylindrig bensinmotor på 0,6 liter kopplad till en femstagad automatisk växellåda.

Motorn orkar accelerera till 100 km/tim på 16,2 sekunder innan toppfarten på 140 km/tim uppnås.

CO2-utsläppet anges till 86 gram/km.

Murray T.25 är utrustad med antisladdsystem, antispinn och en främre krockkudde.

Enligt Gordon Murray Design kan serieproduktion av Murray T.25 inledas om två år.

Diskutera: Vad tycker du om Murray T.25?

Kommentarer

#1
Erik F
2010-06-28 18:15

Det lär bli mycket billigare med en konventionell småbil med snåldieselmotor, tror jag.

#1
Seken
2010-06-28 18:25

Om 2 passagerare sitter bakom föraren, var sitter då den 3:e? På taket?

#1
Onehp
2010-06-28 19:08

Tycker den är riktig SMART. Själv föredrar jag självtransport inom städer, ännu smartare och smalare (i dubbel bemärkelse) och finns mycket utveckling kvar, dagens cykel är ju 130 år gammal...

#1
Basse
2010-06-28 21:17

Kul bil. Dock bara förutsatt att alla åker i bilar av samma storlek / vikt. Vad händer vid en sidokollision ? De är ju särskilt frekvnta i stan.

#1
Seken
2010-06-28 21:52

BASSE, du borde gifta dej med Claes Tingvall. Han förordar också att alla borde åka i lika tunga bilar. Moppar och MC får hänga på ballast. Lastbilar får dela upp sej i många små. Likaså bussar. Men vi cyklister blir ett olösligt problem. Hur ska vi klara sidokrockar?

#1
Alf
2010-06-28 22:10

Jag skulle tro att om du krockar den här md en Toyota så kliver föraren i den här bilen ur oskadd, medan föraren i Toyotan skulle krossas på grund av klen plåt!

#1
Basse
2010-06-28 22:34

Alf. Nu är det ju så att det inte är plåten som skyddar mest utan deformationszonen. Tjock plåt som skydd trodde man på på 40-talet.

#1
Bass
2010-06-28 22:36

Seken. Valet är fritt. Så även för dig. Vill du köra omkring i kexburken så gärna för mig

#1
ful bil
2010-06-29 01:40

Det var den fulaste lilla felpropotionerade dåligt designade bilen på länge..
Då skall man ha i åtanke att det istort sett knappt finns några snygga mikrobilar så inte konstigt egentligen.
Murray åkgräsklippare är däremot helt ok.
Modellbeteckningen är för övrigt över 50år gammalt volvo modellnamn.

#1
Kroken
2010-06-29 13:05

Mycket intressant bil, smart konstruktion, de verkar gjort sina marknadsundersökningar och sett var det finns en lucka i utbudet.
Jag med flera har en väldigt kort bit på små vägar till dagis, sedan en längre bit till jobbet. då kan jag stoppa in (2st)ungarna där bak.
Mycket bra ide, har väntat länga på att någon tänker utanför de normala.

#1
Seken
2010-06-29 21:34

Ja du BASS/BASSE det var ju snällt av dej att du låter mej välja fordon. Tack så mycket. Oftast väljer jag cykel utan hjälm. I jämförelse är Murray supersäker. Jag tror även att Murray är höjden av säkerhet jämförd med en MC. Men som sagt, du och herr Tingvall får väl fortsätta att kämpa för att alla ska åka i 1200 kg tjänstevikt.

#1
Basse
2010-06-30 22:16

Seken. Tror du missat en väsentlig sak. Jag åker gärna "kexburk" om alla andra gör det. Är däremot inte beredd att gå i täten och bli massakrerad i de krockar som är vanligast i stadstrafik - där den i artikeln aktuella bilen skulle användas. Tror att du är av samma åsikt eller är pretenderar du på titeln " Årets komahjälte " förlamad från nacken och nedåt - i bästa fall.

#1
Seken
2010-06-30 22:23

BASS/BASSE tack för att du ytterligare bekräftar min misstanke, att du är ordentligt lik herr Tingvall. Han har också föreslagit att alla ska åka i 1200 kg tunga fordon. Fast egentligen borde alla åka i minst 10 ton plåt, för att klara sej hyfsat mot bussar/lastbilar. Det blir till att spara ihop ordentligt med pengar BASS/BASSE.

#1
Basse
2010-06-30 22:34

Seken. Tror du missat en väsentlig sak. Jag åker gärna "kexburk" om alla andra gör det. Är däremot inte beredd att gå i täten och bli massakrerad i de krockar som är vanligast i stadstrafik - där den i artikeln aktuella bilen skulle användas. Tror att du är av samma åsikt eller är pretenderar du på titeln " Årets komahjälte " förlamad från nacken och nedåt - i bästa fall.

#1
S-E S
2010-07-01 11:49

3 st. T25 i en parkeringsruta? Vem får parkeringsbiljetten? Bye bye nollvisionen och medföljer trampor för användning i ECO-läget?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.