Bild
Nästa artikel

Model S kör snart om Leaf

Nyheter

Det finns nu 33.720 laddbara bilar i Sverige och tillväxten de senaste 12 månaderna ligger på 66 procent. Tesla Model S är på god väg att bli vanligaste elbilssynen på svenska vägar.

Maj 2017 stod för den största ökningen av laddbara bilar hittills i år. Sedan årsskiftet har det laddbara beståndet ökat med 5.607 bilar, enligt statistik från intresseorganisationen Power Circle. Det finns nu elbilar och laddhybrider i nästan alla Sveriges kommuner, förutom två. Trots detta saknas publika laddstationer i 95 svenska kommuner, enligt Power Circle. Bäst laddinfrastruktur sett till antalet laddpunkter per 1000 innevånare har Strömstad (3,98 st) Malung-Sälen (3,27 st) och Sigtuna (2,83 st).

Det är många fler laddhybrider än eldrivna bilar som registreras, endast var fjärde är en ren elbil. Vanligaste plug in-hybriden är Mitsubishi Outlander PHEV, men tvåan Volkswagen Passat GTE är den modell som ökade mest under maj månad, då 323 nya fordon registrerades. På våra vägar rullar i nuläget 6.916 Outlander och 5.619 Passat GTE. Vanligaste elbilen heter fortfarande Nissan Leaf, men Tesla Model S befinner sig hack i häl. I Sverige finns nu 2.628 Leaf och 2.456 Model S.

– Även om maj var bästa månaden hittills i år är jag inte riktigt nöjd med marknadsutvecklingen. Förutom styrmedel krävs bland annat informationsinsatser, fortsatt utbyggnad av laddinfrastruktur och inte minst att vissa billeverantörer kommer till rätta med leveranstiden. Just nu verkar efterfrågan vara större än utbudet på vissa modeller, vilket leder till långa väntetider, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Kommentarer

#1
2017-06-13 11:57

Klen ökningstakt, men det är en kombination av bristande leveranskapacitet och att säljarna sällan kan något om elbilar/laddhybrider.

#2
2017-06-13 12:00

Vänta till Model 3 kommer ...

#3
2017-06-13 12:48

Vi har en intressant tid framför oss. Inte bara ligger Tesla i startgroparna för att börja leverera Model 3 (även om vi garanterat får vänta en bra bit in på 2018 innan vi ser någon i Sverige). Alla väntar också spänt på Nissans emotsedda Leaf II som antas komma att visas upp till hösten, och Hyundai har överraskats över intresset för Ioniq i ren elversion så när de får upp kapaciteten på den lär den också bli en rätt vanlig syn.
Själv önskar jag mig en praktisk eldriven mellanklasskombi, ungefär som den Skoda Octavia jag kör idag, men jag får nog svårt att låta bli att utnyttja min tidiga reservation på en Tesla 3, åtminstone tills en sådan förhoppningsvis finns på marknaden om några år.

#4
2017-06-13 12:50

Glömde ju dessutom Opel Ampera-e som borde dyka upp på svenska vägar nästa år. Men där verkar ju GM snarast bara se den som en alibibil (greenwashing) som man tillverkar precis så många av som krävs för att få ut maximal klimatkompensering för sina "gamla" bilar.

#5
2017-06-13 14:30

Glädjande för stadsluften. Borde inte BMW och någon stor Japan som Honda eller Toyota hänga på?

#6
2017-06-13 17:00

Ganska sjukt att Tesla för långt över miljonen kronor snart är den vanligaste elbilen. Tydligt tecken på att det saknas vettiga alternativ för Svenssons.

#7
2017-06-13 17:02

BMW har ju sin i3 som nyligen uppgraderats med större batteri, och VW har elversioner av både Up och Golf.
Honda och Toyota har dessvärre kört på ganska hårt på vätgasspåret - som jag personligen ser som en återvändsgränd - men åtminstone Toyota har tvingats börja tänka om lite för att inte riskera att åka ut från den kinesiska marknaden så där lär säkert hända en del även om det troligen dröjer ett par år.

#8
2017-06-13 19:59

@L.Mäkinen, och framförallt för att köparna väljer andra lösningar.

#9
2017-06-13 20:22

Det visar att folk inte köper elbil för ekonomin skull..

#10
2017-06-13 21:02

I Sverige kör vi bilister 3 mil per dag i snitt vilket gör att laddhybriden med en körsträcka på 6 mil per laddning räcker till de allra flestas behov vilket gör att man kanske inte alltid behöver åka omkring med flera hundra kg batterier i bilen då hela batteri kapaciteten nästan aldrig utnyttjas.

#11
2017-06-13 21:04

Då behöver vi inte mer än en 5 liters bränsletank då?

#12
2017-06-13 21:21

Om man inte kör så långt varje dag slipper man ju ladda varje dag...

#13
2017-06-14 09:57

@trasten, hur mycket dyrare blir bilen om du stoppar in en 50-literstank i stället för en 5-literstank?

#14
2017-06-14 10:48

Diskussionen om laddhybrider kontra rena elbilar har vevats många varv redan i tråden om elbilar på forumet, men min ståndpunkt lite kort sammanfattad:

För den som pendlar 2-4 mil per dag och kan ladda hemma och på jobbet är en laddhybrid förmodligen ett synnerligen bra alternativ idag - särskilt om man har tjänstebil. Då kan man köra i stort sett all vardagskörning på el och har tillgång till fossildrivlina för längre resor, samtidigt som man får reducerat förmånsvärde vilket sänker kostnaden.
För en sån som mig - som äger bilen privat och kör huvudsakligen längre sträckor på helger och ledigheter - går det dock inte att motivera merkostnaden på ca 100.000 för laddhybriden kontra en normal bensin/dieselmodell.
Generellt finns det också frågetecken för laddhybridens servicekostnader med sina dubbla drivlinor - och inte minst vad dessa kostnader blir på sikt och därmed hur andrahandsvärdet påverkas.

Den största fördelen med laddhybrider som jag ser det är att fler får uppleva hur det är att köra på el och vid sitt nästa bilköp vill slippa släpa omkring på en fossildrivlina och att slaska med giftiga vätskor som luktar illa.

Helt klart är dagens elbilar med "rimlig" räckvidd dyra men vi går några intressanta år till mötes, och jag tror personligen att vi kommer att få se omvälvande förändringar på fem års sikt.

#15
2017-06-14 13:34

Dyrare service kostnad ehhh nej jag som prius ägare kan bara jämföra mot den avensis och Astra och golf jag haft innan o då konstatera att kostnaden för service är ungefär den samma

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.