Nästa artikel
Mobilapplikation kan göra privatägda bilen onödig
Nyheter

Mobilapplikation kan göra privatägda bilen onödig

Publicerad 29 augusti 2014 (uppdaterad 29 augusti 2014)
Bilen kan bli helt onödig i Helsingfors om tio år.
Finska Helsingfors planerar att samla kollektivtrafik och bilpool i en och samma telefonapplikation för att göra den egna bilen överflödig.

Bekvämlighet är i många fall ett hinder för miljöförbättrande åtgärder. Huvudstaden i vårt grannland till öst kan ha en bekväm lösning på biltrafikens miljöpåverkan i staden, och den innebär inte totalt bilförbud eller tunga tullavgifter. 

Planen är ett systemet som samordnar bilpooler, kollektivtrafik och eventuella förarlösa bilar i en applikation till mobiltelefonen. Det ska även vara möjligt att bli upplockad varsomhelst närsomhelst genom telefonens GPS-funktion. Allt detta kopplas till ett enskilt betalsystem, bekvämligheten ska göra att den egna bilen känns onödig. Den lokala myndigheten för transportfrågor planerar att systemet ska vara i bruk till 2025.
 
Källa: The Guardian
 
Diskutera: Vad tycker du om Helsingfors planer för trafiken i staden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-29 15:03
Gunnar Lindberg

Samåkning är väl det enda i planen som kan leda till minskad miljöbelastning men hur många vill åka med alternativt plocka upp okända i bilen?

#2 • Uppdaterat: 2014-08-30 10:42
Hackenbush

Om egna bilar skall bli onödiga och antalet bilar skall minskas till en del bilpooler här och var, vad skall då alla som blir arbetslösa p.g.a. detta jobba med?
Man får då väga miljöaspekt mot massarbetslöshet. Vilket är värst?

#3 • Uppdaterat: 2014-08-30 11:54
AndersAndersson

Erfarenheten visar att om man säljer bilen och går med i en bilpool, så cyklar man till kiosken för att köpa tidningen istället för att ta bilen, men man har kvar bilen till långturerna - så jo, förslaget leder nog till minskad bilkörning.

#4 • Uppdaterat: 2014-08-30 15:18
lsoderlund

Detta är nog en utopi. Dem som har råd att köpa och använda bil kommer att fortsätta med detta. Att bara säga att förarlösa bilar, kollektivtrafik och "taxiverksamhet" skall lösa problemen med trängsel i en stad är inte alls genomtänkt. Alla som idag äger en bil, kommer förmodligen inte bara svänga om och börja åka "kollektivt" eller via bilpooler längre.

Bilpooler är väl en fin tanke, men det leder till att ovana förare sitter och kör slitna bilar. Kolla en några månader gammal bilpoolbil nässta gång ni ser en, inte är den rak och fin i plåten, skav i fälgar och repor lite här och var, även rejält smutsig invändigt.

Ett sådant här förslag ställer rejält högre krav på den vanliga kollektivtrafiken (pendeltåg, tunnelbana, buss och spårvagnar, tvärbanor samt närtrafiken). Skulle man genomföra detta i Stockholm skulle man behöva tilldela separata "stängda" kollektivkörfält där varje buss trafikerar. Detta skulle betyda rejält mindre väg till vanlig trafik. För att genomföra detta så måste ett politiskt beslut fattas, vilket är politiskt självmord.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-01 00:23
AndersAndersson

I så fall har nog Stockholmspolitikerna begått kollektivt självmord :-) - de har allihop, från höger till vänster, tagit beslut om att öka kollektivtrafikfilerna, och minska bilfilerna. På flera ställen har de redan tagit bort bilfiler och gjort om till cykelbanor.

Tittar man sen på bilpoolsbilarna så leasas de på 3 år - medan snittbilen i Sverige är 9 år. Naturligtvis ingår rengöring, service, däckbyte mm i bilpoolsavgiften - så bilpoolsbilar är också renare och säkrare än de flesta privatbilar. Och om det skulle vara priset som avgör bilinnehavet och bilanvändandet så skulle Stockholmarna vara Sveriges fattigaste - för Stockholmarna äger minst bilar av alla och kör mindre bil än resten av Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.