Nästa artikel
Mjukglassteknik ska skydda asfalten
Nyheter

Mjukglassteknik ska skydda asfalten

Publicerad 17 december 2014 (uppdaterad 17 december 2014)
Kemiföretaget AkzoNobel har utvecklat en tillsats till vägsalt som ska minska skadorna på asfalten. Inspirationen till produkten kommer från mjukglass.
Vatten som tränger in i asfalten och sedan fryser orsakar skador på vägarna varje vinter. För att minska dessa skador har kemikalietillverkaren AkzoNobel tagit fram en tillsatsprodukt till vägsalt. Produkten har testats i Sverige, Danmark, Österrike och Nederländerna och är nu redo för försäljning. Tanken är att tillsatsen i vägsaltet ska förhindra isbildning i asfalten. I stället ska det bli slask av vattnet, som är mjukare än asfalten och därmed inte förstör den.

AkzoNobel säger att de blivit inspirerade av vilda djur, som överlever vintern eftersom is inte bildas i deras kroppar. Och av mjukglass.

– Kommuner och statliga myndigheter kommer att tjäna på denna tillsats både ekonomiskt sett och ur ett hållbarhetsperspektiv. Genom att förlänga livslängden på våra vägar minskar behovet av vägreparationer, vilket är bra både för miljön och för plånboken, säger Johan Widheden, hållbarhetsexpert på AkzoNobel. 

Enligt tidningen NyTeknik består tillsatsen av melass från sockerbetor och sulfinerat lignin, en biprodukt från pappersmassetillverkning, och är biologiskt nedbrytbar.

Diskutera: Tycker du att vi bör använda den här produkten på svenska vägar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-17 11:08
Reverend Benny

Det låter jättebra, som det ofta gör när ett bolag som vill kränga kemikalier berättar om sin produkt.
Biologiskt nedbrytbar är bra, men över hur lång tid? Samt vad har det för övrig påverkan på miljö och framförallt, våra bilar?
Att slänga sig med ord som "biologiskt nedbrytbar" ger jag inte mkt för om man inte kan beskriva tid, miljö osv närmare.
Kärnkraftsavfall är "biologiskt nedbrytbart" fast det tar rätt många år.

#2 • Uppdaterat: 2014-12-17 11:10
1storstark

Ett nytt sätt att slaska ner våra vägar, i ännu lägre temperaturer:(

#3 • Uppdaterat: 2014-12-17 16:21
VW Polo 2012

" Inspirationen till produkten kommer från mjukglass". Men det framgår inte vilken smak :)

#4 • Uppdaterat: 2014-12-17 16:58
eriksgatan

Man tänker helt fel från början. Inte AkzoNobel, de vill ju sälja sitt salt och har fått kalla fötter eftersom korrosionen saltet orsakar på vägbeläggning, brokonstruktioner mm kostar skattebetalarna många miljarder varje år i förkortad livslängd på infrastruktur. Därtill kommer samhällskostnader för väntetider vid frekventare vägbeläggningsarbeten än annars hade behövts, kostnader för sämre hälsa pga. blodtryckshöjningar då vattenmagasinen får ständiga tillsatser av kloridjoner som inte går att bryta ned i reningsverken.

Nej, väghållarna tänker fel. Vad vi behöver på vintern är inte smältning av snö och is till vatten (som senare fryser på igen så att det blir halt och behöver saltas mera) utan FRIKTION. Det är friktion som är motsatsen till halka och som skapar säkrare vägar. Sedan en tid tillbaka finns det smartare sätt att skapa friktion än smälta bort is och snö ned till vägbanan. I Kanada använder man sedan 10 år ett naturligt vulkaniskt mineral (största delen magnesium och kisel) som är helt ekologiskt och äntligen har ett företag i mellansverige tagit fram en europeisk motsvarighet till vettiga priser. Jag har tagit del av en del information om detta på nätet och produkten vann tydligen priset Framtidens Innovation på Infrastrukturmässan i Malmö, testades i några kommuner förra vintern och har nu börjat säljas allmänt.

Denna speciella zeolit tar upp fukt från isen/snön i sina nanoskopiska håligheter, fryser på så vis fast och bildar en sandpappersliknande friktionsyta på packad snö och is och som ger mycket högre väggrepp än sand, stenflis eller salt. Dessutom är det ekologiskt och påverkar inte vattendrag, växter eller djur på något vis.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-17 18:15
Xedos

Ett tips till AkzoNobel:

Ta fram något som inte skapar rostskador för miljarder på våra bilar varje år i stället.

#6 • Uppdaterat: 2014-12-17 21:05
Thommys

Det går inte att säg hur ett ämne bryts ner i naturen. Klorin bryts ner till salt, ja om det bara blandas med vatten. Men i våra avlopp reagerar det med allt möjligt. Avgaserna från vätgasbilar ger bara vattenånga som avgaser, jag om vätet enbart reagerar med rent syre. Men i luften finns många andra ämnen som vätet också reagerar med. Hur är det då med melass och lignin soppan? Vad orsakar det när det rinner ut i våra sjöar och vattendrag? Salt är inte bra på fel ställen heller. Men saltvatten är tämligen en naturlig produkt.

#7 • Uppdaterat: 2014-12-17 22:09
Lason1

Varför inte skita i det? Salt göt nytta, men folk vänjer sig om vi struntar i det.

Är ju f.ö inte saltet som är det stora problemet, det saltas ju i mängder i tyskland, österrike m.m men där rostr inte bilarna som här. Kanske en annan sorts salt...

#8 • Uppdaterat: 2014-12-17 23:30
Gäst (ej verifierad)

Intressant att ta del av signaturen eriksgatans upplysningar om bättre material för halkbekämpningen. Hoppas att försöken faller väl ut så att vi i framtiden slipper detta årliga återkommande saltelände på våra vägar. Men det finns ju uppenbart en slags "salt-maffia", (nåja), som hela tiden jobbar för utökad saltning så jag är pessimistisk.

Salt är bra på många sätt men INTE på vägarna. En av vår tids största idiotier!

#9 • Uppdaterat: 2014-12-18 07:49
1storstark

Håller helt med Rålle G. Sveriges journalister tror att olyckor beror på halka. Varför är det alltid någon annans fel när någon kör åt fanders. Stoppa saltverket! Kräv mera ansvar av oss trafikanter i stället.

#a • Uppdaterat: 2014-12-18 08:19
Hackenbush

Eftersom en del inte tror att det är halt förrän de får sladd eller kanar av vägen så måste våra vägar saltas för trots allt så minimerar saltet antalet allvarliga olyckor

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.