Bild
Nästa artikel

Mirai kommer till Sverige i år

Nyheter

Toyota meddelar nu att bränslecellsbilen Mirai kommer att börja säljas i Sverige i år.

Toyota Mirai lanserades i Tyskland, Danmark, USA och Storbritannien i slutet av förra året. I början av sommaren i år kommer alltså Mirai även att säljas i Sverige. I första hand ska Mirai säljas i orter som redan har påbörjat utbyggnaden av infrastruktur för vätgastankning.

– Samtidigt ser vi introduktionen av Mirai som ett sätt att påskynda utbyggnaden av infrastrukturen för vätgas I Sverige, säger Bengt Dalström, informationsansvarig för Toyota i Sverige.

Diskutera: Tror du att bränslecellsbilar/vätgas kommer att bli vanliga Sverige?

 

Kommentarer

#1
2016-03-23 11:10

Beror på hur man hanterar infrastrukturen om det skall bli populärt.
Då har vi fått hit en av de fulaste bilarna i världen. :-)
Jag tror inte de skall hoppas på en jätteförsäljning här i Sverige.

#2
2016-03-23 11:15

"I första hand ska Mirai säljas i orter som redan har påbörjat utbyggnaden av infrastruktur för vätgastankning."

Eh? Vilka orter är det? Molkom och Tjärnträsk, typ?

.

#3
2016-03-23 11:42

Stockholm, Göteborg och Malmö är det som gäller idag. Tekniken i sig är intressant men bilen(?) är det inte. Kunder kan bara vara kommuner, landsting och statliga verk med politiska profileringsbehov. Dvs ännu ett fantastiskt sätt att bränna andras pengar på - jmfr höghastighetståg för 250 Miljarder..

#4
2016-03-23 12:00

Frågan är hur intressant bränslecellstekniken är för bilar. Det tycks ju vara oerhört mycket enklare att direkt tanka el hemma eller på en laddstation än via en mobil bränslecell.

#5
2016-03-23 12:16

Undrar om Toyota medvetet gjort det till världens fulast bil för att hålla tillbaka ev. kunders intresse?

#8
2016-03-23 14:44

Alltså. Jag har inget emot tekniken. Jag tycker det är vågat av Toyota att pressa gränserna.
Men någon på Toyota måste ju förstå design som känns tilltalande?
Den här designen är ju inte tilltalande någonstans för en normalfuntad bilist med Europeiska/Amerikanska smaklökar...

#9
2016-03-23 15:12

Vv kommentera artikeln och inte vad ni har för synpunkter på varandra.

#10
2016-03-23 15:19

Designen är gjord för att synas och sticka ut i mängden, men där tror jag dom har gjort en total felbedömning av konsumenternas vilja att acceptera en tokful bil. Annars tror jag bränslecellstekniken har en fördel mot rena elbilar om infrastrukturen finns. Man behöver ju inte stå och "tanka" i flera timmar som en elbil.

#11
2016-03-23 15:29

Hacken, SiggeNn kommer hela tiden och återkommande med personangrepp om och om igen. Har pågått flera år. Dags nu att göra nåt åt det. Kan inte fortsätta år ut och år in, är helt galet.

Vad gäller bilen är det en stor sak att Toyota kommer med en modern vätgasbil. Det är mycket ett Proof of Concept för tekniken. Får hoppas nu att man sätter igång med infrastrukturen så man inte bara är bunden till storstäderna.

#12
2016-03-23 15:46

Ser ut som en snöslunga, vägen behöver inte plogas.

#14
2016-03-23 16:25

Toyota köper man inte för utseendet. Den köper man för att man inte gillar problem. Bilar behöver inte vara snygga. De behöver vara bra. Själv tycker jag den är ganska häftig och ger i varje fall ett modernt intryck. Plus att den inte liknar någon annan. Vilket är en vanlig åkomma bland många biltillverkare. Sen är det nog så att bränsleceller är ett bra alternativ i framtiden. Fossila bränslen är det inte.

#15
2016-03-23 17:01

Nej, det tror jag inte.

#16
2016-03-23 17:04

@petoos. Frågan är bara vilken energiform som använts för att framställa den vätgas som bilen behöver. Inte säkert att den är miljövänlig även om energiutbytet i bränslecellen är det.

#17
2016-03-23 17:30

Man undrar vad Toyota har för hemlig agenda med det här? Totalt obegripligt varför man försöker, mot alla odds, framhärda med den här hopplösa tekniken? Att ta beslut att börja sälja ett fordon som bara går att tanka på ett ställe i hela landet... Wow. Dessutom med en design så hopplös att tom folk som är blinda för design får ont i ögonen... Allt spär på mystiken och konspirationsteorierna. Eller kan det vara så enkelt att cheferna hos Toyota (som befinner sig på toppen - världens största biltillverkare) nu festar loss hela dagarna och befinner sig i konstant rus av sake och har förlorat greppet om verkligheten och låter företaget driva vind för våg mot det oundvikliga stupet? Jag skulle inte köpa aktier när man ser vad som kommit ut från Toyotas utvecklingsavdelning på sistone... Är det nån som har nån annan bra teori så berätta gärna.

#18
2016-03-23 17:48

@pinjong - det är ALDRIG miljövänligt att använda en energilagringsform (vätgas) där ENERGIFÖRLUSTERNA i produktion och transport är MASSIVA (minst 50-60%), mot att använda energin direkt utan förluster (el lagrad i batterier som driver elmotorer med verkningsgrad på minst 95%).

Dvs - minst HÄLFTEN av energin går förlorad om man envisas med att omvandla el till vätgas och tillbaka till el, istället för att använda elen direkt. För att inte tala om utbyggnaden av ett distributionssystem för vätgas, fortsatta fossilberoende transporter av vätgasen till mackar, mm mm. Det är så massivt ologiskt att det verkligen är ett mysterium varför någon ens överväger detta alternativ.

Man skulle också kunna ta upp att vätgasbilar är slöa och tunga. Tekniken är dyr och komplicerad med massor av slitdelar (jämfört med batteridrivna elbilar) som har kort livslängd, kommer att gå sönder och kräva service. Kanske kan ett motiv kan börja skönjas här. Det är det Toyota vill! - Man får ha kvar och bygga ut sin reservdelsförsäljning och servicestationer, bilägarna kommer behöva fortsätta serva sina bilar (till skillnad mot batteridrivna elbilar) och Toyota kan även tjäna en massa extra pengar på infrastrukturen för vätgasbilarna. Man ser helt enkelt mer vinstpotential i den här tekniken jämfört med batteridrivna elbilar som saknar alla dessa "fördelar" för Toyota...

#19
2016-03-23 17:59

@Raywave. Nja, det går väl även att producera elen till elbilen på ett tveksamt sätt men utöver det är vi överens. Se #4.

#20
2016-03-23 18:10

Obegripligt korkat med vätgas är det:
https://mortencb.wordpress.com/2015/11/05/hydrogenbiler-fakta-og-hvorfor...

Angående tankning:
Tanktiden på fem minuter behöver nog också tas med en nypa salt: enligt Green Car Reports som en av få har fått besöka en vätgasmack och tanka en vätgasbil tog det först en minut för pumpen att få upp trycket, och sedan 10 minuter att fylla vätgastanken en tredjedel (den sista tredjedelen, tanken var redan 2/3 fylld innan tankningen). Att tanka vätgasbil är som att ladda en batteribil: tankningen går snabbt i början, men hastigheten avtar ju mer bilens vätgastank blir fylld. Som att försöka blåsa mer luft i en redan uppblåst ballong. De första 50% av vätgastanken kan säkert fyllas på 5 minuter, men de sista procenten tar mycket mer tid. Tanktiden är inte linjär som på en bensinbil utan logaritmisk som för en elbil.

#21
2016-03-23 18:47

Raywave, du har rätt! Det påpekas ju från fanatikerna att Toyotabilarna är så bra att man måste hitta på något som ger verkstäderna klirr i kassan. Därför satsas det på vätgas.

#22
2016-03-23 19:31

@ck: Fruktansvärt osmaklig kommentar från dig angående terrorn i Belgien.

[Jag antar att du syftar på en kommentar som Hackenbusch redigerat och som alltså inte längre syns.
Roy J som moderator.]

#23
2016-03-23 19:54

taget från Tesla club sweden By Tibor Blomhäll

Bränsleceller tillskrivs ett antal fördelar som de defacto inte har, men deras största fördel brukar det inte ofta talas om: skalbarhet.

Redan idag använder Tesla Motors uppemot en fjärdedel av all världens tillverkade 18650 battericeller för att bestycka sina bilar med. För att kunna lansera Tesla Model E om några år, och komma upp i 500 000 tillverkade bilar per år, kommer de att behöva bygga en gigantisk batterifabrik med lika stor tillverkningskapacitet som all världens batterifabriker tillsammans. Hur skulle då till exempel Toyota göra, som tillverkar 10 miljoner bilar om året? De inser att det är omöjligt att bygga tillräckligt många batterifabriker för att försörja alla sina bilar med batterier. För att inte tala om bussar och lastbilar.

Vätgas å andra sidan kan framställas i enorma kvantiteter. Det är enklare att bygga vätgasfabrik med kapacitet för att försörja en miljon bilar än att bygga batterifabrik för lika många bilar. Och -mycket viktigt- det är inte Toyota som ska behöva bygga vätgasfabriken. Toyota tillverkar bilarna med en bränslecell i, och en tom tank, och säljer bilarna. Sedan får andra aktörer se till att det finns vätgas att tanka bilarna med. Precis som idag med dagens bensinbilar, alltså. Man följer traditionella fotspår.

Det handlar alltså inte om bränsleceller eller batteribilar i framtiden – det blir nog både och.

vätgas är inte ett dumt bränsle det är ju trots allt ett av universums vanligaste grundämne dock inte i fri form alltid bundet i något annat. kan man bara lösa den knutan i framtiden, att få fram gasen, så ser i varje fall inte jag att det skulle vara så hemskt att utnyttja denna resurs.

#24
2016-03-23 19:54

Raywave, märkliga resonemang du för. Att man lanserar vätgastekniken i en Prius-liknande Toyota är förmodligen rätt väl uttänkt. Det gäller ju i detta läge att vinna politiskt stöd för tekniken samtidigt som man visar att den är mogen för massorna. Vad är då bättre än Toyota-skrud trots det höga priset?

Vad gäller underhåll så ser jag inte att denna bil kommer generera särskilt mycket service även om tekniken fortfarande behöver göras mycket med när den ska massproduceras i större skala.

Vad som sen är mer relevant med dessa prisnivåer är förstås att sälja en vätgasbil som en Lexus, och mig veterligen finns redan planer på en GS med vätgasdrift.

Jag undrar också lite över resonemanget att elbilar är så överlägsna, snarare är båda teknikerna intressanta och användbara för framtiden. Dom kompletterar varandra och på sikt kan man till och med tänka sig en pluginhybrid som går på vätgas. Dvs en bil både med batteri (för ca 5 mil), bränsleceller och vätgastank.

#25
2016-03-23 21:07

Läs länken som Junkers lagt ut, sammanfattar väldigt bra varför vätgas är så feltänkt. Toyota gillar vätgas bara för att det är en bättre affärsmodell för dem. Det är mycket viktigare än bilarna i sig, kunderna, eller miljön...

#26
2016-03-23 21:37

Är ingen anhängare av vätgasbilar men det finns två poänger framför elbilar:
* Mängden litium räcker inte till batterier till alla bilar. Ska vi ha elbilar måste annan batteriteknik som bygger på en råvara vi har tillräckligt av uppfinnas.
* När solen skiner och vi har överskott av solel. Hur lagra den om man inte gör vätgas?

#27
2016-03-23 23:05

@Raywave. Undrar vad orsaken är till din uppenbara avsky för Toyota. Du gnäller på precis allt. Har du läst Vi Bilägares provkörning av bilen?

Nej, jag är övertygad om att Toyotas ledning inte är konstant berusad. För övrigt så är inte Toyota ensamma om att utveckla bilar med bränsleceller och inte heller dessa företagsledningar är konstant berusade. Dina andra teorier tycker jag är underhållande att läsa. Men inte mer än så.

#28
2016-03-24 07:44

Den må vara hur bra som helst. Men jag provkör inte fula bilar.

#29
2016-03-24 07:56

Det forskas en del på att lagra energi i växter så jag ser inte energilagring som ett problem för framtiden. Det lär bli möjligt att låta träd omvandla solenergi till elektricitet och sen hålla kvar energin tills den behövs.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/692247?programid=412

Hur ofta måste man byta själva bränslecellen?

#30
2016-03-24 08:09

Jag håller med 'VW Polo 2012' och tycker Toyota tyvärr gått bort sig både när det gäller design och deras tidigare lead runt hybridisering och alternativa bränslen där det nu fortfarande mer känns som experimentverkstad både när det gäller teknik och design, fortfarande riktat mot kundgruppen innovators eller earls adoptera även fast marknaden borde varit mogen ett tag. Varför har både VW och Volvo för Europa bättre produkter än Toyota som låg 10-år före?

#32
2016-03-24 13:24

Jag är kluven.
Inte till bilen, för den är ful som stryk.
Men till vätgastekniken.

Vätgas är i sig ett alldeles utmärkt bränsle vare sig det används direkt i förbränningsmotorer eller i bränsleceller till elmotorer. Men det finns ju ingenstans i fri form, utan måste alltså produceras. Det görs enkelt med el - mycket el. Ingen smart ekvation. Dock finns det andra metoder som kanske på sikt kan vara något. Och det vill till.
Sen ska detta bränsle transporteras. Det är inte farligare än bensin, snarare tvärtom, men hur ska infrastrukturen se ut? Att transportera gas med bil går förvisso, men kan knappast vara effektivt. Ledningar? Kanske.

Eftersom el kan framställas på en mängd olika sätt och lätt transporteras i ledningar (som ju till största delen redan finns) så är det ju ett avsevärt effektivare och enklare alternativ.
Bortsett från lagringen i ett fordon. Det tar förhållandevis lång tid att "tanka", vilket inte behöver vara något problem om batterikapaciteten räcker för körning under hela dagen. Batteritekniken går snabbt framåt. Och det vill till.

Elbilens enkla konstruktion och höga verkningsgrad tilltalar mig.

#33
2016-03-24 14:01

Vätgas är lite lurigt att hantera, det läcker oerhört lätt, och används just därför ofta för att detektera läckor eftersom det är den absolut minsta gasmolekyl som finns och som tränger ut mycket lätt Dessutom är den väldigt explosiv, minns skolans knallgas som är vätgas.
Att distribuera gas med bil görs redan i dag i form av biogas/fordonsgas så det är inget nytt.
Tanktiden borde inte vara längre med vätgas än biogas/fordonsgas som tar betydligt längre tid än bensin/diesel, men aldrig över fem minuter.

#34
2016-03-24 18:17

Det finns ju redan bränsleceller för metanol, visserligen i liten skala, men det vore önskvärt om dessa kunde utvecklas och det sker säkert.
Att tanka metanol är avsevärt enklare än att tanka vätgas, dessutom läcker det inte lika mycket.
F.ö. gör Toyota världens fulaste bilar.

#35
2016-03-30 15:02

Det går att tanka många gånger fler bilar vid en vätgaspump per timma än att ladda bilar vid en snabbladdare för bilar vilket är ett argument för vätgasbilar. Här har man kommit fram till ett sätt att produsera vätgas med hög verkninsgrad.
http://www.nyteknik.se/energi/effektivt-utvinna-vatgas-ur-vattenanga-639...
I Europa har vi ett angenämt problem när produktionen av el inte alltid har någon avsättning, då blir priset för elen negativt och producenten betalar för att bli av med elen som inte kan sparas för framtida behov vilket gör vätgasframställningen till en väg att lagra energin från den förnyelsebara energiproduktionen när den är större än efterfrågan.