Nästa artikel
Mini Paceman Concept – Countryman utan bakdörrar
Nyheter

Mini Paceman Concept – Countryman utan bakdörrar

Publicerad 20 december 2010 (uppdaterad 16 maj 2013)
Mini Paceman Concept visar hur Countryman skulle se ut med coupéprofil och utan bakdörrar. Premiär på bilsalongen i Detroit.

I mitten av januari intar en helt ny konceptbil från Mini mässgolvet i Detroit.

Mini Paceman Concept är en livsstilsbil i form av en crossover med sluttande taklinje som för tankarna till en coupé.

Modellen bygger på plattformen som används till Countryman, det senaste tillskottet i den numera inte så lilla Mini-familjen. Men till skillnad från Countryman har fem dörrar blivit tre.

Mini uppger att Paceman i framtiden kan bli en viktig byggsten för det BMW-ägda varumärket, men än så länge finns inget grönt ljus för serietillverkning.

Ny bakdel
Paceman mäter liksom Countryman 4,11 meter på längden. Överhängen fram- och baktill är korta för att framhäva de go-kartliknande köregenskaperna som Mini är kända för.

Fronten känns igen från Countryman medan sidorna fått en mer markerad skulderlinje och nya karossveck vid trösklarna. Aktern har begåvats med dubbla utblås, en bred bakruta och nya liggande lyktor.

Den som tittar noga ser också detaljer i läder på dörrhandtag och tanklock.

Under huven finns en turboladdad bensinfyra på 1,6 liter, värstingmotorn från Mini John Cooper Works. 211 hästar och 260 newtonmeter levereras via en elektronisk centerdifferential till samtliga hjul.

Om Mini Paceman blir verklighet får Range Rover Evoque en konkurrent att räkna med.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mini Paceman Concept?

Relaterade bildspel

KÖPGUIDEN
Registreringsår/mil 2014/10 000
Kaross Kombi/5d
Motor 2,1 l/170 hk
Dekl. förbrukning 4,3 l/100 km
Skatt 1103 kr
Begpris 162 800 kr
Nypris -14 343 800
Bilprov. i.u.
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel
TEKNISKA DATA
C220d C250d 4Matic
Längd/btredd, cm 470/181 470/181
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 615/575 1 840/445
Max släpvagnsvikt, kg 1 800 1 800
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/2143 cm3 4/2143 cm3
Effekt, hk 170 204
Toppfart, km/tim 229 235
0-100 km/tim, s 7,6 7,9
Bränsle, liter per 100 km 4,6 5,0
CO2, g/km 118 129

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-20 13:20
saabnisse

Jag vet inte vad jag ska tycka om utseendet.

Ingen Mini har ju varit snygg, men den här får mig att tänka på grodan Kermit.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-20 13:23
Raymond K (ej verifierad)

Designern nös när han ritade taklinjen där bak

#3 • Uppdaterat: 2010-12-20 14:27
Anonymous (ej verifierad)

Menlös och X6 som den bygger på är ju iaf cool.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-20 15:20
Anonym (ej verifierad)

Ganska fin men priset kommer att göra den till en löjlig Stockholmsbil som alla andra Mininisar! Riktiga Män kör begagnade: 240 Turbo, 900 Turbo, Skyline, Supra, 911 Turbo, Delta Integrale, M3, M5, evolution, Impreza och liknande!

#5 • Uppdaterat: 2010-12-20 19:02
Altatrust (ej verifierad)

R-R Evoque är snyggare och dessutom i produktion... Dessutom så är det en R-R, och då kan det vara enklare att pressa ut den halvmiljon som både den och denna MIni lär kosta... Trots allt är R-R ett renodlat lyxmärke, det är ju inte Mini.

#6 • Uppdaterat: 2010-12-20 20:26
sweeny (ej verifierad)

denna bygger väl inte på X6?? det är 2 helt olika bilar och denna refereras bara till som lillebror till X6...

#7 • Uppdaterat: 2010-12-20 20:30
pncswe

jätte ful! äähhhh

#8 • Uppdaterat: 2010-12-20 23:00
MR X (ej verifierad)

Men x6:an är ju värdelös jämfört med sina Bmw xsyskon. Tycker Minin är supercool och dessutom är det ju idel ädel Bmwteknik i mini countryman! :)

#9 • Uppdaterat: 2010-12-21 10:02
Altatrust (ej verifierad)

Re: Mr X
Nja, nya Mini togs ju fram i England av MG-Rover, så det mesta är nu inte BMW grejor. Sedan är det lustigt att skribent skriver "varumärke". Ingen kallade Volvo för "varumärke" när BILMÄRKET ägdes av Ford. Mini är och förblir en engelsk bil. Punkt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.