Nästa artikel
Mindre sömn fördubblar olycksrisk
Nyheter

Mindre sömn fördubblar olycksrisk

Publicerad 8 december 2016
Att sätta sig bakom ratten med för få timmars sömn i bagaget kan vara lika riskabelt som att köra rattfull, enligt amerikansk trafikorganisation.
Förlorar du upp till två timmars sömn på natten är risken dubbelt så stor att du blir inblandad i en trafikolycka dagen efter.
Julen närmar sig och många är mitt uppe i julstöket, med alla sena kvällar det kan innebära. Men det gäller att se upp – att sova mindre på natten ökar risken att vara med i en olycka när man sätter sig bakom ratten dagen efter. Amerikanska motororganisationen AAA har gjort en studie som visar att om man får 1-2 timmar färre sömn än de rekommenderade 7-8 timmarna per dygn fördubblas risken att bli inblandad i en bilolycka.

– Du kan inte missa sömn och fortfarande räkna med att fungera säkert bakom ratten. Vår undersökning visar att en förare som sovit färre än fem timmar har en lika hög kraschrisk som någon som är rattfull, säger David Yang, verkställande direktör för AAA:s trafiksäkerhetsavdelning.

Studien visade också att med 4-5 timmars sömn fyrdubblades olycksrisken och de som sovit mindre än fyra timmar löpte mer än elva gånger så stor risk att krocka som de som sovit de normala 7-8 timmarna.

AAA:s undersökning är baserad på data från 7234 förare inblandade i 4571 olyckor mellan åren 2005-2007, från klockan 6 på morgonen fram till midnatt.
 
Diskutera: Märker du att körningen påverkas om du sover mindre än vanligt?
 
Fakta: Så mycket ökar risken för en bilolycka vid mindre sömn

6-7 timmars sömn: 1,3 gånger högre risk
5-6 timmars sömn: 1,9 gånger högre risk
4-5 timmars sömn: 4,3 gånger högre risk
Mindre än 4 timmars sömn: 11,5 gånger högre risk
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-08 12:02
Leif Kavander

http://www.dn.se/ekonomi/redan-lite-somnbrist-motsvarar-rattfylla/

#2 • Uppdaterat: 2016-12-08 12:04
Hackenbush

Skulle detta vara nya forskningsrön? Det är väl självklart att man är en riskabel bilförare om man sovit för lite. Att somna bakom ratten har aldrig varit riskfritt.

#3 • Uppdaterat: 2016-12-08 15:23
hultarn

Forskning kan komma med rent chockerande rön. Jag minns att VTI efter nogsam forskning kom fram till att slitna vindrutor försämrar sikten.
Va?? Vem kunde ana det??

#4 • Uppdaterat: 2016-12-08 22:59
Roy J

Ja, det enda nya här är att de lyckats kvantifiera resultatet. Hur pålitligt det nu är.

#5 • Uppdaterat: 2016-12-09 08:31
LennartJ

Gjort av sjusovare, som tror att det går att sova sig igenom livet. Jag sover aldrig mer än 5 timmar. Pigg som en mört kl. 5 på morgonen. Kolla istället upp stressade sjusovare, som kommer iväg för sent till jobbet eller affärsresan. Och av den anledningen måste köra som en galning.

#6 • Uppdaterat: 2016-12-09 08:37
Hackenbush

Skönt att vara uppe i god tid och kunna köra lugnt och avstressat till jobbet.

#7 • Uppdaterat: 2016-12-09 12:05
Roger Skagerström1

Ja för de som inte är morgontrötta så går det ju bra att skryta :P

Något jag undrat över länge - det är väldigt mycket som fördubblar risken att dö i trafiken. Men vad är basvärdet? Vad utgår man ifrån? Är det risken att dö normalt sett 0,00000001% - och 0,00000002% när den dubblas? Eller är det 50/50 att man överlever i normala fall och 100% risk att dö om man fördubblar?

Jag misstänker att det normalt sett, speciellt i de ack så viktiga hastighetsfrågorna, är en fråga om det förstnämnda. När det gäller sömnighet så ÄR det farligt på ett helt annat sätt än att åka i 110 på en 90-väg dock - det går inte att säga emot.

#8 • Uppdaterat: 2016-12-09 17:44
Roy J

Kan man minimera en risk, är det väl inte fel?

Jag undrar ibland hur en del resonerar.
Det är farligt att röka också, alltså super jag lite extra. Eller tvärtom.

#9 • Uppdaterat: 2016-12-11 12:32
A.L

En sak som är viktig att komma ihåg är att sådana här studier rör en grupp individer. Det är alltså tveksamt att använda på enstaka fall.

Roger: En grundrisk om 0,004 är givetvis inte särskilt hög. Men utslaget på tillräckligt många körda kilometer drar det numerära antalet döda ändå iväg med en faktor två, om man dubblerar risken. Samma sak gäller vid rattfylleri, bälte eller dålig vägstandard.

Och det är ju inte efterstravansvärt att fler skall dö i trafiken, eller hur?

MVH AL

#a • Uppdaterat: 2016-12-08 18:54
milkylainen

Raketforskarna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.