Nästa artikel
Mindre företagsbilar en riskfaktor i arbetet
Nyheter

Mindre företagsbilar en riskfaktor i arbetet

Publicerad 19 mars 2015 (uppdaterad 20 mars 2015)
Även jobb med lättare firma bilar kan vara riskfyllda.
Det är inte bara de som jobbar med tyngre fordon som råkar illa ut i trafiken. Därför ska trafikrutinerna hos företag i allt från städ- till budbranschen inspekteras av Arbetsmiljöverket.
Sedan 2010 har minst en person omkommit varannan månad i arbetsolyckor på vägarna eller med fordon inblandade, enligt Arbetsmiljöverket. Och det är inte bara de som jobbar med tyngre yrkestrafik som råkar illa ut i trafiken.

Därför ska Arbetsmiljöverket genomföra inspektioner av trafikrutinerna hos exempelvis hemtjänstföretag, städfirmor och hantverkare. Målet är att besöka cirka 325 företag mellan april och november i år.

 – Bilkörning är en förutsättning för att dessa företag ska kunna bedriva sin verksamhet och det är inte ovanligt att medarbetarnas största risker är direkt kopplat till trafiken. Det kan vara alltifrån att bilbälte inte används till att last, som till exempel verktyg och material, inte är ordentligt lastsäkrad, säger Gabriel Sanz som är inspektör på Arbetsmiljöverket .
 
Diskutera: Vad tycker du om Arbetsmiljöverkets satsning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-19 16:48
olvildrajv

Inte det minsta förvånad. "Skåpbilsförare", av firmanamen på bilarna att döma diverse hantverkare, kör regelmässigt agresivt och långt över hastighetsgränserna speciellt i stadsmiljön.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-20 08:01
Styrbjörn

Dom har väl bråttom till jobbet eftersom de redan fikat bort tre timmar av arbetsdagen på Ahlsell?

#3 • Uppdaterat: 2015-03-20 08:59
erikivan72

Det faktum att skåpbilar ligger på säkerhetsnivå åtminstone 15 år efter personbilar gör väl inget bättre.
Bara sådana saker som pisksnärtkydd i stolarna verkar samma tillverkare som gör fantastiskt säkra personbilar knappt ha hört talas om i skåpbilar och pickuper.

Jag anser att de flesta tillverkare av skåpbilar och pickuper borde skämmas!

#4 • Uppdaterat: 2015-03-20 09:12
Peter i Sydney

Jag tillbakavisar givetvis de grova anklagelser olvildrajv och Styrbjörn torgför mot en hårt arbetande och profisionell yrkesgrupp, Att man är inblandade i flera olycker än genomsnittet beror säkert på att man kör mycket mera. Jag befinner mig på vägen 10 timmar varje dag fem dagar iveckan. Jag kör ca. 10000 mil per år vilket många gör på 10 år. Jag har visserligen aldrig varit inblandad i någon alvarlig olycka nära missar och någon enstaka mindre buckla har väl förekommit under åren men det är oundvikligt när befinner sig på vägen dagarna i ända.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-20 10:24
Rikard

Jag åker i en Renault Traffic -14, den har säkerhetsbälte och ABS bromsar, det är allt.

#6 • Uppdaterat: 2015-03-20 12:02
Janne G

Men vänta, vad hände med Cheva-skåpet från Klassiker?

#7 • Uppdaterat: 2015-03-20 14:49
bgl

Arbetsmiljöverkets föregångare, Arbetarskyddsstyrelsen, hade redan i början av 1980-talet närmast tvingande regler om förarplatsens utformning i arbetsfordon. Med vissa av dessa regler bevarade i minnet blir frågan gäller reglerna fortfarande? Små skåpbilar, ofta med manuell växellåda, bör ha svårt att nå upp till dessa gamla krav.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-21 05:02
olvildrajv

@Peter i Sidney:

Taxibilar i Stockholm rullar ca 12.000 mil/år och då rullar bilarana i stort dygnet runt 7 dagar i veckan. Om du vid sidan av ditt vanliga arbete kör bil 10.000 mil/år så kan jag förstå stressen du är utsatt för och även körstilen som följer med. Det enda problemet är din AVSAKNAD AV SJÄLVINSIKT om hur farlig du är i trafiken!

#9 • Uppdaterat: 2015-03-21 10:32
Peter i Sydney

Min Hyundai H-1 2013 har dubbla luftkuddar, ASB och EBD men inte ESP. Modellen har fått fyra stjärnor av ANCAP. Bara Mercedes Vito med sidokuddar (extrautrustning) har fått fem stjärnor.
Olvidrajv, jag kör inte 10000 mil vid sidan av mitt arbete. Det ÄR mit arbete. Jag upplever det inte speciellt stressfullt. Det är mycket motorvägskörning som gör att det blir många mil. Då jag med åren skaffat mig viss erfarenhet så tycker jag nog inte att jag är en trafikfara. De tre mindre olyckor jag har varit inbland i de senaste 15 åren har inte varit mitt fel och märkligt nog har var samtliga fall motparten förare av en hyrbil. Min erfarenhet är att förare av hyrbilar är klart farligare än yrkesförare,

#a • Uppdaterat: 2015-03-22 11:22
Hackenbush

Något annat som de som kör små firmabilar ofta gör är att strunta i "lämna företräde". Får ofta bromsa för dessa när de kör ut rakt framför mig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.