Bild
Nästa artikel

Miljöpris till Ford Focus

Nyheter

Etanolbilen Ford Focus Flexifuel har utsetts till vinnare i Gröna bilisters tävling Miljöbästa bil 2014, efter en jämn omröstning.

När fem olika jurygrupper fick rösta om vilken av bilarna på marknaden under 2014 som är bästa miljöbil stod till slut etanolbilen Ford Focus Flexifuel som vinnare av utmärkelsen Miljöbästa bil 2014. Omröstningen var dock jämn, och alla fem jurygrupper hade olika favoriter bland de 53 finalisterna.

Gröna Bilisters Mattias Goldmann är nöjd med årets tävling.

– Aldrig har det funnits så många bra miljöbilar med så många olika spännande tekniska lösningar, men i slutändan fick Ford Focus Flexifuel flest poäng och är Miljöbästa Bil 2014. Ett förnuftigt val som passar alla, med ett bränsle som redan finns på två tusen mackar, säger Mattias Goldmann.

Bland de fem jurygrupperna var Ford Focus Flexifuel förstaval hos seniorerna och andraval hos barnfamiljerna, som föredrog etanolbilen Audi A4 Quattro Flexifuel. Miljöcheferna gav sin fullpoängare till laddhybriden Opel Ampera, medan motorjournalisternas förstaval var gasbilen Volkswagen Golf Ecofuel. Folkets val, som utsågs via en webbomröstning, blev laddhybriden Toyota Prius Plug-in hybrid.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus Flexifuel som Miljöbästa bil?

Kommentarer

#1
2013-09-18 15:40

Äntligen något positivt om Etanol. Det har bara kastats skit angående det bränslet på senare tid. Att en del bilar går dåligt på E85 beror snarare på de bilarna än på bränslet, eftersom Ford och Saab går bra.

#2
2013-09-18 16:24

Jag är förvånad, väldigt förvånad. Etanol som mijöbränsle kan absolut ifrågasättas. Framvinningen av det ur sockerbetor i Brasilien är definitivt inte särskilt mijövänlig eller ens människovänlig, det är ett hårt och slitsamt arbete med usla arbetsförhållanden. Jordbruksmarken behövs till grönsaker istället för till etanolbränsle. Etanol har också andra problem - när det förbränns så ökar halterna av marknära ozon vilket hindrar växters pollinering och dessutom är en bidragande orsak till luftrörscancer hos människor. Biogas är bättre för miljön, och på den svenska marknaden finns flera biogasbilar.

Är Gröna bilister en lobbyorganisation för etanolbranschen eller vad?

#3
2013-09-18 16:30

Hej 1storstark. Jag tror i alla fall att det är ett "elakt" bränsle som sliter jämförelsevis ovanligt hårt på motorerna.

mvh VW Polo 2012

#4
mcregor
2013-09-18 21:16

Nu sticker jag väl ut hakan lite i förväg men....ni som kritiserar etanol - hur mycket miljövänligare är framställningen av de ändliga, fossila bränslena bensin och diesel - alltså hela processen som ni ofta vill diskutera när det gäller etanol.
Jag tror att vi i framtiden får lära oss att leva med olika bränslen till våra fordon.
Inget är perfekt men kan vi genom att t ex använda etanol och biogas tillsammans med olika former av drivlinor med elmotorer inblandade så kan vi säkert minska behovet av fossila bränslen vilket nog helt enkelt är ett krav inför framtiden.
Personligen har jag kört en Focus under 10.000 mil med kanske 75--80 % E85-mil utan minsta problem. Ja - den motorn var känslig när man skulle starta på 1:an så man fick vänja sig med att det kunde bli motorstopp vid nåt tillfälle om man var lite slarvig med kopplingen men f ö inga driftproblem.
Visst var bränsleförbrukningen klart högre än när man körde på bensin men det är ju svårt att komma undan. Kan mycket väl tänka mig att köpa en E85-bil igen men då måste nog inbytespriserna normaliseras för dessa fordon. Nu verkar man bli straffad om man har en E85-bil ur andrahandsvärdessynpunkt men den går ju faktiskt lika bra att köra på bensin som en ren bensin-motor. Förstår alltså inte varför bilhandlare värderar ner E85-bilar - det gjordes i alla fall när jag bytte senaste för 2 år sedan.

#5
2013-09-18 23:05

Det komiska är att de flesta av dessa Fordar tankas och körs på vanlig bensin, hur kan det bli miljövänligt.....?

#7
mcregor
2013-09-19 07:55

...och som vanligt antar jag att Simon har en länk till en undersökning som med säkerhet bekräftar det påstående han gör i sitt inlägg 2013-09-18 23:05.
För inte kan det väl vara ett overifierat påstående ?
Hade jag E85-bil idag så skulle jag om inte annat än av ekonomiska skäl köra på just E85 eftersom bensinen är runt 50 % dyrare per liter.

#8
2013-09-19 10:51

Bensin är 50% dyrare men med etanol drar bilen ca 30% mer. Vinsten i rena pengar är inte stor. Anledningen att jag tankar E85 är att dra araber och norrmän i näsan.

#9
mcregor
2013-09-19 11:09

Nåja - närapå 20 % lägre drivmedelsnota är väl inte fy skam - bara genom att tanka från en annan pump...

#10
2013-09-19 12:21

Roligt att en bil som kan tanka med E85, änligen kan få lite positiv reklam. När det gäller Brasilien och etanol därifrån är inte det största problemet att det saknas mark. Men i mono-kulturer världen över där man i stort sett bara odlar en gröda, rubbar man mer eller mindre den ekologiska balansen, så även i Brasilien. Fördelen med Brasiliansk sockerrörs-etanol är att den har betydligt mindre miljöpåverkan än etanol från flera andra länder och grödor. Tyvärr är fortfarande arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter något som det inte helt sällan blundas för. Pengar och kortsiktighet går ofta före en hållbar utveckling och det gäller även den fossila oljeindustrin samt många andra.

#11
2013-09-19 13:28

Raphael. Har du helt missat Robert Collins galla över Gröna Bilister för kanske 7-8 år sedan? Finns nog Ingen bil journalist i Sverige som klagat över Gröna Bilister och deras påstådda lobby fasoner så mycket som han gjorde. Finns nog ingen journalist som klagat över Etanol som bränsle överhuvudtaget som Robert gjorde.

#12
2013-09-19 14:08

Etanol halverar klimatpåverkan jämfört med bensin och diesel, görs på svensk mark som annars ligger i träda eller skapar jobb och exportinkomster i utvecklingsländer. Biogas och eldrift (i länder med "grön" el) är ännu bättre, men inte alla kan i dagsläget välja dessa drivmedel. Så etanolbilen är ett vettigt, rimligt val.

Ford Focus Flexifuel är vald av fem jurygrupper; Allmänheten, Motorjournalister, Miljöchefer, Äldre samt Barnfamiljer. Ingen från Gröna Bilister ingår i någon av grupperna, så vi har alltså inte själva utsett denna bil men gratulerar till segern! Samtliga jurygruppers val och poäng finns på gronabilister.se.

#13
2013-09-19 17:01

"skapar jobb och exportinkomster i utvecklingsländer" är ju vackert uttryckt. Sanningen är att det skapar slaveri och gör de rika ännu rikare. Arbetsförhållandena för människor inom etanolproduktion i exempelvis Brasilien är fruktansvärd och inhuman, och detta slaveri bidrar man till när man kör på etanol.

Etanol är inget miljöbränsle då utsläppen är farliga - jag har redan nämnt halterna av marknära ozon som ökar genom etanolutsläpp och det leder till höjd risk för struprörscancer och dessutom hindrar växters pollinering vilket alltså försämrar ekosystemet och den biologiska mångfalden kraftigt. När man kör på etanol släpps det nämligen ut aldehyder som binder ozonet nära marken. Etanol ger alltså andra utsläpp än petroleumprodukter, nu säger jag inte att petroleumprodukter är bra, men etanol är inte heller bra så man går från dålig bensin till dålig etanol och tydligen ser man det som en förbättring fast det inte är det när vi talar om miljö och hälsa.

När det höga halter av marknära ozon så kan människor drabbas av irritation i andningsvägarna och astmatiker kan få andningsbesvär, det kan även öka dödlighet och skada fostret hos gravida kvinnor. (WHO Europe, Review of evidence on health aspects of air pollution – REVIHAAP, 2013). Dessutom kan marknära ozon skada växtligheten, inklusive jordbruket.

Ozon är till råga på allt en växthusgas, alltså den påverkar klimatet. Uppenbarligen har Gröna Bilister inte räknat på etanolens påverkan på marknära ozon utan räknar enbart Co2-utsläpp, vilket alltså är missvisande i detta fall.

#15
2013-09-19 18:35

Raphael, detta gäller bara vid kall motor. Jag är tämligen säker att med bensin och diesel i tanken, är det heller ingen "hälsokur". Men avgaserna från förbränningen av etanol är långt mycket trevligare vid varmmotor och katalysatorn tänd. Dieselbilar ska vi förstås inte tala om. De tillåts dessutom att släppa ut mer hälsofarliga ämnen är ottomotorn. Även när motorn är varm.

#14
2013-09-19 18:36

Kul! En Flexifuel och det enda realistiska alternativet vi har för att minska fossilberoendet. Alla bilar borde vara av typen Flexifuel. Men varför fanns inte Volvos T4F alls med i bedömningen?

#16
2013-09-20 22:43

Etanolförbrukningen har hittills sjunkit med 27 % i år. E85-bilar säljs knappt mer (bara någon enstaka % av totalen). Goldmann har haft nära anknytning till etanolbranschen och det ligger väl i hans intresse att försöka få fart på försäljningen av E85-bilar. Men nu skriver vi 2014 och etanoldrift är helt ute.

#17
2013-09-21 09:04

Den minskade etanolförsäljningen är ju snarare tragisk om man analyserar orsaken. Vi har förnybart bränsle på mackarna som fungerar, ändå har folk valt att byta bensinbilen mot ett smutsigare alternativ - dieselbilen. Det är så dumt att det gör ont och knappast nåt att "glädjas" åt. Vad Goldmann har för anknytningar spelar ingen roll - etanol minskar fossilberoendet och minskar fossil koldioxid - det kan ingen ändra på.

#18
2013-09-21 09:07

Dessutom BL, det är en jury som utsett Ford Focus Flexifuel (etanol) till årets miljöbil. Inte Mattias Goldmann.

#19
mcregor
2013-09-21 09:46

Vad som säljs avspeglar ju tyvärr inte vad som är bäste för naturen - eller snarare minst dåligt. Jag håller med matda att det snarare är tragiskt att det säljs så lite E85-fordon numera när vi dessutom har en utbyggd infrastruktur med E85-mackar. Tyvärr är jag själv en av syndarna och en stor orsak till detta är den mycket styvmoderliga behandling som våra bilhandlare utsätter oss för när vi skall byta in våra E85-bilar. Dessa betraktas ofta som nåt som "katten burit in" - trots att dom fungerar alldeles utmärkt på bensin och hade det bara stått "bensin" som motortyp så hade inbytespriset blivit högre. Mycket märkligt agerande.... Inom kort skall väl VW Golf komma ut med en modern E85-motor i Sverige och med rätt prissättning kanske den kan hjälpa till att öka försäljningen av E85-fordon.

#20
2013-09-21 11:22

Visst är det en jury som utsett bilen - folkets röst inkluderade inga etanolbilar, inte journalisterna eller miljöchefernas heller. Försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk - folket köper knappast några etanolbilar heller. Och hur har juryn utsetts ?
Gröna bilister har ju knappt några medlemmar alls bland folket - är det ens 1.000 av alla Sveriges bilister ?
Samma biltyp utsågs till årets miljöbästa bil för åtta år sedan :-)
Utvecklingen har gått framåt sedan dess.
F.ö. anser jag nog att etanolbilar inte är några "miljöbilar" överhuvudtaget.
Den benämningen är missvisande och leder till ökad bilkörning eftersom det anses miljövänligt att köra bil om man tankar bensinblandad etanol (E85)

#21
2013-09-21 19:56

Etanol framställs inom EU. OKQ8: s etanol tas enbart från EU.
Man kan undra var allt prat om Brasilien kommer ifrån?
Fakta är viktigt i en saklig debatt.
Förnybara biobränslen som E85 är ett bra komplement för en bättre miljö.

#22
mcregor
2013-09-21 20:13

BL_1 - då förutsätter jag också att du inte heller anser att bensin- och i synnerhet diesebilarl aldrig kan betraktas som s k miljöbilar,

#23
2013-09-22 12:17

Jo, jag anser att bensin-, diesel- eller bensin/etanol- (E85)-bilar aldrig bör kallas "miljöbilar", av den enkla anledningen att jag inte anser att det är miljövänligt att köra dem.
Miljöstämpeln ger många uppfattningen att det skulle vara miljövänligt att köra bilarna, vilket leder till ökad bilkörning.

#24
mcregor
2013-09-22 13:33

Jag missade att lägga till naturgas-bilar som rimligen också går in under samma parasoll som främst bensin och dieseldrivna fordon. Pratar vi nyanser i helvetet så vill jag nog tycka att E85-drivet är bättre än tidigare nämnda liksom biogas-drivna.

#25
2013-09-22 13:50

Även om det produceras etanol i Frankrike, Italien och Spanien så är volymerna låga. Sekab är en stor importör av etanol från Brasilien, en import som har fått mycket kritik - Sekab kallar produktionen för "hållbar", men som vi kan se så stämmer inte det med verkligheten. Sekab är en stor leverantör av den etanol som finns i E85 i svenska mackar. Förutom E85 så är dieseletanol en stor marknad i Sverige, alltså bussar som kör med etanol i dieselbränslet.
http://latinamerikagrupperna.se/hallbarhetskriterierna-for-brasiliansk-etanol-ar-inte-trovardiga-sekabs-etanolimport-granskad

#26
2013-09-22 13:52

Etanol gynnar inte någon bra miljö, som vi redan har konstaterat, och det gör egentligen inga biogrödor heller. Marken behövs till matproduktion, inte till bränsleproduktion. Det finns andra vägar - och den bästa vägen är biogas. Biogas görs nämligen på hushållsavfall och därmed behövs ingen jordbruksmark eller skogsbruk användas för bränsleproduktion. Jordbruket producerar mat, vi människor äter maten och av avfallet när vi har ätit maten så gör vi biogas som bilarna körs på. Detta är bra mycket bättre än att göra bränsle av grödor.

#27
2013-09-22 14:08

Förbränning av 1 kg olja eller bensin frigör ca 12 kWh (kilowattimmar) energi. Samtidigt leder det till ett utsläpp av drygt 3 kg koldioxid. För varje kg utsläppt CO2 får man alltså ut cirka 4 kWh energi.

Förbränningen av 1 kg etanol ger ungefär 8,6 kWh, men med ett utsläpp av 2,1 kg CO2. Varje kg utsläppt CO2 ger alltså drygt 4 kWh för etanol, vilket är samma som för olja och bensin. Någon minskning av koldioxidutsläppen blir det inte om man använder etanol i stället för olja eller bensin (den "minskning" som påstås ske, är för att man räknar med att växterna tar upp Co2 ur atmosfären, men dessa beräkningar brukar bygga på att etanol skulle frigöra lika mycket Co2 som tas upp, men det har visat sig att förbränning av etanol frigör mer än vad som tas upp, så här spricker därmed kalkylen... och med tanke på att skog skövlas runt om i världen, regnskogen minskas etc. så får vi allt färre växter som tar upp Co2, så etanol utgår alltså från felaktiga beräkningar).

Förbränning av 1 kg metan (biogas, naturgas, rötgas) frigör ca 14 kWh energi, samtidigt leder det till ett utsläpp av 2,75 kg CO2. Varje kg utsläppt CO2 ger alltså i detta fall cirka 5 kWh energi.

Går i över från olja eller bensin till metan får vi ut 25% mer energi per kg utsläppt CO2, eller 20% mindre CO2 per använd kilowattimme.

Nu bör vi även komma ihåg den energi som går åt till att tillverka etanol - att skörda grödorna, hämta skogsavfallet och omvandla detta till etanol. Jämför detta med metan som är en produktion som mikroorganismer gör åt oss.

Och till skillnad från etanol så behöver inte metanproduktion använda viktig jordbruksmark eller ta av skogsbruket. Så om vi tar hänsyn till den biologiska mångfalden och hållbar utveckling, så är det betydligt smartare att köra på biogas (metan) istället för på etanol. Metan produceras naturligt omkring oss, så framställning av biogas utgår alltså från en process som redan finns i naturen.

#28
2013-09-22 18:06

Reportage från en mässa i Göteborg med fokus på biogas.

#29
2013-09-22 23:05

Man måste skilja på var koldioxiden vid förbränning kommer från! Vanlig diesel och bensin kommer från fossila källor, alltså miljotals år gammal och har därför en negativ påverkan på klimatet. När däremot etanol som tillverkats av i nutid växande grödor, förbränns sker inget egentligt tillskott av koldioxid.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.