Nästa artikel
Miljöbovslistan: 10 smutsigaste bilarna
Nyheter

Miljöbovslistan: 10 smutsigaste bilarna

Publicerad 19 december 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Allt fler biltillverkare arbetar aktivt för att få fram miljövänligare bilar. Men det finns fortfarande koldioxidbovar. Här de tio bilar som förorenar mest.
Föga överraskande är det supersportbilarna som släpper ut mest koldioxid. Enligt Leftlanenews.com, som listat bilarna, är Bugatti Veyron värstingen.

Med 571 gram per kilometer är supersportbilen klar etta före Lamborghini Murciélago LP640.

Här är hela listan:

1. Bugatti Veyron, 571 g/km
2. Lamborghini Murciélago LP640, 495 g/km
3. Ferrari 599 GTB Fiorano, 490 g/km
4. Ferrari 612 Scaglietti, 475 g/km
5. Bentley Arnage/Azure/Brooklands, 465 g/km
6. Dodge Viper SRT-10, 463 g/km
7. Ferrari F430 (Coupé och Spider), 420 g/km
8. Hummer H2, 412 g/km
9. Mercedes G 500, 400 g/km
10. Bentley Continental GT/GTC/Flying Spur, 396 g/km
(Uppgifterna kommer Leftlanenews.com)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-12-19 16:45
Svenne (ej verifierad)

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En stor SAAB BioPower, Golf Multifuel eller Volvo Flexifuel eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig importerad hybridbil vs miljövänlig etanolbil.

#2 • Uppdaterat: 2008-12-29 16:58
Janne (ej verifierad)

Och hur många av "miljösvinen" rullar på våra gator ?
Det tillverkas väl inte speciellt många av dessa märken per år, så det är väl inte mycket att förfasa sig över. Hur många gamla bilar med "skitiga" motorer rullar det fortfarande i Sverige? Det är nåt som kan påverka mer än ett fåtal värstingar !

#3 • Uppdaterat: 2009-01-03 18:02
Lasse (ej verifierad)

Ja ja Svenne..
Statistik kan man få till det man vill ha. Äldre bilar har också utvecklats någon gång, men det är väl förstås medräknat i "dina" siffror. Att sen en etanolbil ska servas efter ca 1000 mil med 4 liter ny olja.. det ingår väl också i statistiken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.