Senaste aktivitet

"lillstefan nr.2" har svarat på foruminlägget "Köpa Audi R8?"

Miljöbästa Bil 2013 har utsetts

Nyheter

Gröna bilister har utsett bästa miljöbil 2013. Men för första gången blev segern delad – mellan en laddhybrid och en gasbil.

Varje år utser organisationen Gröna Bilister årets Miljöbästa Bil för att lyfta fram bilar med hög säkerhet och liten klimatpåverkan. I dag blev segrarna för 2013 klara.

- Aldrig har det varit så jämt, aldrig har det funnits så många bra miljöbilar med så många olika spännande tekniska lösningar. Därför delas titeln Miljöbästa Bil för första gången någonsin mellan två bilar, gasdrivna Volkswagen Passat TSI Ecofuel och laddhybriden Volvo V60 Plug-in, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Kriterierna för att en bil skulle kunna vinna utmärkelsen var att den uppfyllde miljöbilsdefinitionen 2013, hade maxbetyget fem stjärnor i Euro Ncap (eller 5+2 enligt gamla systemet) och att den kan levereras till kund senast 1 januari 2013.

Volvo V60 Plug-in Hybrid var Miljöchefsjuryns val och Volkswagen Passat TSI Ecofuel blev barnfamiljernas val. Efter de segrande bilarna följer Volvo V60 Flexifuel som är motorjournalisternas val och Volvo V40 Cross Country diesel, 65-plus-juryns val.

De nominerade bilarna för Miljöbästa Bil 2013 var:

Diesel: Citroën C4, Ford Focus, Hyundai i20, Peugeot 208, Peugeot 308, Renault Megane, Volvo V40
Etanol: Audi A4 (sedan och kombi, även 4WD), Ford C-Max, Ford Focus, Renault Clio, VW Golf, VW Passat, Volvo S60/V60, S80 och V70
Gas: Fiat Punto, Mercedes E200, Opel Zafira, Subaru Legacy/Outback, VW Passat, VW Touran, VW Up, Volvo V70
Hybrid: Citroën DS5, Lexus CT 200h, Peugeot 3008 2.0 4WD och 508 RXH, Toyota Auris 1.8, Prius 1.8, Prius Plus och Yaris Hybrid
Laddhybrid: Chevrolet Volt, Opel Ampera, Toyota Prius Plug-in, Volvo V60 Plug-in
El: eCar 500 EV, Nissan Leaf, Volvo C30

Diskutera: Vad tycker du om resultatet i tävlingen?

 

Kommentarer

#16
2012-10-01 13:59

@Mr.Wheeler. Skriver att" Alla förbränningsmotorer har dessutom problem med kväveoxider och sotpartiklar.
Men det är en viss skillnad på hur stora utsläppen är från dieselmotorer och bensinmotorer läser man här under, vilket förklarar varför myndigheterna i Norge vill förbjuda dieselbilar i städer vid vissa väderförhållanden. I Sverige nöjer sig miljömyndigheten med att säga att kvävehalterna kraftigt ökat med fler dieselbilar i trafiken.
http://www.toyota.nu/aktuellt/rekordlaga-utslappsnivaer-for-lexus-ct-200h

#15
2012-09-30 13:06

Jämnfört med bensinmotorer har dieseln många fördelar, en utav dom största fördelarna är ju att du slipper den farliga bensinen, den är mycket giftig. Jag saknar verkligen debatten om den giftiga bensinen.

#14
2012-09-30 12:42

Ja det börjar och finnas bättre och bättre motorer för gasdrift men helt bra är det ännu inte med något undantag. Men var är gasen ingen verkar ju vilja satsa på den, trots att det är tämligen enkelt att framställa den.

#13
2012-09-29 22:54

Det är ganska märkligt att det inte satsas mer på utveckling av produktion och distribution av biogas. Den fordonsgas som finns nu består till ca 60% av biogas i genomsnitt, och är det enda bränsle som uppfyller kraven för Svanen-märkningen. Förutom mindre klimatpåverkan är utsläpp av hälsofarliga ämnen betydligt lägre. Men gasen står för en väldigt liten andel av den totala förbrukningen av fordonsbränsle, samtidigt som den tekniska potentialen för ökad produktion är stor. Exempelvis skulle mycket biogas kunna framställas ur stallgödsel, varvid även utsläpp av metan skulle minska. Men det krävs ganska stora investeringar, så aktörerna tvekar på grund av en otydlig politik. Hur blir det med metanreduceringsstödet till bönder som satsar på rötningsanläggningar för biogas exempelvis? Biogas är inte särskilt high-tech, och det är lite det som är poängen. Man kan göra stora förbättringar med befintlig teknik. Men det krävs en tydlig och långsiktig politik!

#12
2012-09-29 16:25

@tilder62: Ottomotorn har, oavsett bränsle, c:a 30% sämre termisk verkningsgrad än dieselmotorn. Gasmotorn är inget framsteg, bränslet är framsteget och det som ger miljövinsten.
Vid förmultning av växter med brist på syre bildas metangas för att inte nämna hur mycket metan korna släpper ut. Denna biogas går vanligtvis går rätt ut i atmosfären så den mängd som läcker vid tankning etc är försumbar.
Alla förbränningsmotorer har dessutom problem med kväveoxider och sotpartiklar.
Dieselns enda miljövinst är dess låga förbrukning.

#11
2012-09-29 13:19

Tilder62: det är väl möjligt att gas läcker, men man får väl förutsätta att det mesta tas om hand, vilket annars skulle ha gått förlorad. Att diseln har en högre verkningsgrad är ju sant, men dieseln är ju fossil til minst 80%. Biogas är 0% fossil. Jag tankar 100% biogas och anser att det är det bästa idag. Att t.ex. producera batterier till laddhybrider kostar också en massa utsläpp.
Tjänar man verkligen på släpa runt på extra kilon i en bils livslängd för att spara några centiliter? Kanske som elbil, men som hybrid?

#10
2012-09-29 08:30

Kan man misstänka lite svensk patriotet i juryns val, vem har råd att åka Volvon....? Om ytterst få har råd så kan bilen knappast vara bra för miljön.....

#9
2012-09-28 18:42

Det beror på vilken motor och tillverkare du menar kurrewi. Opel Zafira gasmotor (både turboladdad och utan turbo) går bäst på gas och sämre på bensin. Den är optimerad för gas. Nya Fiat 500 L Natural Power lär ha motor optimerad för gas också...

#8
2012-09-28 17:41

Vad jag menar är att en gasdriven bil är bara en vanlig bensinmotor, den är inte optimerad för gasdrift.

#7
2012-09-28 17:11

Har Gröna bilister, som så många, missat de sista 20 procenten i EUs-energi- och klimatdirektiv? Direktivet slår fast att växthusgasutsläppen ska minska med 20%, andelen förnybara bränslen ska öka med 20% och energiförbrukningen ska sänkas med 20%.
En gasmotor som i Passat har ca 30% lägre verkningsgrad än motsvarande diesel och uppfyller inte kravet på energieffektivitet. Ottogasmotorn är bara en vanlig bensinmotor. Gasmotorer är därför inget framsteg, snarare en teknisk återvändsgränd och inget att satsa på för framtiden.

Gasmotorer har också ett problem med utsläpp av oförbränd metan samt av lustgas. Metan läcker dessutom i framställnings- och distributionskedjan. Båda är aggressiva växthusgaser 30 resp 300 ggr starkare än koldioxid. Gasbilar bör därför öht inte premieras.

En dieselhybrid eller dieselladdhybrid kombinerar dieselns och elmotorns höga verkningsgrader och är överlägsen. Körs den på biodiesel är den även i det närmaste fossilfri. Sådana motorer/bilar bör premieras, vilket ju också skett med Volvos dieselelhybrid. I nästa utvecklingssteg ser vi förhoppningsvis betydligt billigare och mycket mindre Euro6-dieslar kombinerade med vridstarka elmotorer.

Biogas är av effektivitets- och miljöskälen ovan olämpligt som fordonsbränsle och bör användas på annat håll, tex i kraftvärmeverk för el o värmegenerering. Biogasens positiva klimatnytta bibehålls när den där ersätter naturgas eller andra fossila bränslen.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: