Nästa artikel
Miljöbästa Bil 2013 har utsetts
Nyheter

Miljöbästa Bil 2013 har utsetts

Publicerad 28 september 2012 (uppdaterad 28 september 2012)
Gröna bilister har utsett bästa miljöbil 2013. Men för första gången blev segern delad – mellan en laddhybrid och en gasbil.

Varje år utser organisationen Gröna Bilister årets Miljöbästa Bil för att lyfta fram bilar med hög säkerhet och liten klimatpåverkan. I dag blev segrarna för 2013 klara.

- Aldrig har det varit så jämt, aldrig har det funnits så många bra miljöbilar med så många olika spännande tekniska lösningar. Därför delas titeln Miljöbästa Bil för första gången någonsin mellan två bilar, gasdrivna Volkswagen Passat TSI Ecofuel och laddhybriden Volvo V60 Plug-in, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Kriterierna för att en bil skulle kunna vinna utmärkelsen var att den uppfyllde miljöbilsdefinitionen 2013, hade maxbetyget fem stjärnor i Euro Ncap (eller 5+2 enligt gamla systemet) och att den kan levereras till kund senast 1 januari 2013.

Volvo V60 Plug-in Hybrid var Miljöchefsjuryns val och Volkswagen Passat TSI Ecofuel blev barnfamiljernas val. Efter de segrande bilarna följer Volvo V60 Flexifuel som är motorjournalisternas val och Volvo V40 Cross Country diesel, 65-plus-juryns val.

De nominerade bilarna för Miljöbästa Bil 2013 var:

Diesel: Citroën C4, Ford Focus, Hyundai i20, Peugeot 208, Peugeot 308, Renault Megane, Volvo V40
Etanol: Audi A4 (sedan och kombi, även 4WD), Ford C-Max, Ford Focus, Renault Clio, VW Golf, VW Passat, Volvo S60/V60, S80 och V70
Gas: Fiat Punto, Mercedes E200, Opel Zafira, Subaru Legacy/Outback, VW Passat, VW Touran, VW Up, Volvo V70
Hybrid: Citroën DS5, Lexus CT 200h, Peugeot 3008 2.0 4WD och 508 RXH, Toyota Auris 1.8, Prius 1.8, Prius Plus och Yaris Hybrid
Laddhybrid: Chevrolet Volt, Opel Ampera, Toyota Prius Plug-in, Volvo V60 Plug-in
El: eCar 500 EV, Nissan Leaf, Volvo C30

Diskutera: Vad tycker du om resultatet i tävlingen?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-28 10:53
IngoS

Volvo V40 Cross Country 65+juryns val. Aha. Undrade just vilken målgruppen för modellen var. Man ser sällan Yuppieseniorer i reklamen.

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Ja se där ja IngoS, ett högre insteg är inte att förakta :)

#3 • Uppdaterat: 2012-09-28 12:12
Mistro

Hmm,..detta blir ett svårt val men jag vill ju vara miljövän!
Skall man då välja två Passater eller EN Volvo laddhybrid?

#4 • Uppdaterat: 2012-09-28 15:01
Peugo

VW har ju inte varit så värst bra på pålitlig teknik så Volvo för mej. :D

#5 • Uppdaterat: 2012-09-28 15:19
kurrewi

Gasbilen är ju det klart bästa alternativet. Men var finns gasen, den ska ju vara lätt att tillverka men inga intiativ finns. Sen har gasmotorerna en del utveckling kvar. Hybriderna är alldeles för dyra. vanligt folk har juinte en chans att köpa dessa.

#6 • Uppdaterat: 2012-09-28 15:33
McTar

kurrewi: Vad menar du med att gasmotorerna har en del utveckling kvar?
Själv tycker jag de har kommit ganska långt: 0,67m3 per mil / 220nm / 150hk av 1,4liters motor.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-28 17:11
Bertil Sander

Har Gröna bilister, som så många, missat de sista 20 procenten i EUs-energi- och klimatdirektiv? Direktivet slår fast att växthusgasutsläppen ska minska med 20%, andelen förnybara bränslen ska öka med 20% och energiförbrukningen ska sänkas med 20%.
En gasmotor som i Passat har ca 30% lägre verkningsgrad än motsvarande diesel och uppfyller inte kravet på energieffektivitet. Ottogasmotorn är bara en vanlig bensinmotor. Gasmotorer är därför inget framsteg, snarare en teknisk återvändsgränd och inget att satsa på för framtiden.

Gasmotorer har också ett problem med utsläpp av oförbränd metan samt av lustgas. Metan läcker dessutom i framställnings- och distributionskedjan. Båda är aggressiva växthusgaser 30 resp 300 ggr starkare än koldioxid. Gasbilar bör därför öht inte premieras.

En dieselhybrid eller dieselladdhybrid kombinerar dieselns och elmotorns höga verkningsgrader och är överlägsen. Körs den på biodiesel är den även i det närmaste fossilfri. Sådana motorer/bilar bör premieras, vilket ju också skett med Volvos dieselelhybrid. I nästa utvecklingssteg ser vi förhoppningsvis betydligt billigare och mycket mindre Euro6-dieslar kombinerade med vridstarka elmotorer.

Biogas är av effektivitets- och miljöskälen ovan olämpligt som fordonsbränsle och bör användas på annat håll, tex i kraftvärmeverk för el o värmegenerering. Biogasens positiva klimatnytta bibehålls när den där ersätter naturgas eller andra fossila bränslen.

#8 • Uppdaterat: 2012-09-28 17:41
kurrewi

Vad jag menar är att en gasdriven bil är bara en vanlig bensinmotor, den är inte optimerad för gasdrift.

#9 • Uppdaterat: 2012-09-28 18:42
Raphael

Det beror på vilken motor och tillverkare du menar kurrewi. Opel Zafira gasmotor (både turboladdad och utan turbo) går bäst på gas och sämre på bensin. Den är optimerad för gas. Nya Fiat 500 L Natural Power lär ha motor optimerad för gas också...

#a • Uppdaterat: 2012-09-29 08:30
Simon no1

Kan man misstänka lite svensk patriotet i juryns val, vem har råd att åka Volvon....? Om ytterst få har råd så kan bilen knappast vara bra för miljön.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.