Nästa artikel
Mercedes SLS AMG Roadster – fakta och bilder
Nyheter

Mercedes SLS AMG Roadster – fakta och bilder

Publicerad 30 maj 2011 (uppdaterad 31 maj 2011)
Måsvingedörrarna har förvandlats till ett tygtak – nu presenteras nya Mercedes SLS AMG Roadster. Bilen blir din för 2,1 miljoner kronor.

V8-motorn på 6,2 liter ger precis som i coupéversionen 571 hästar och 650 newtonmeter. På 3,8 sekunder når den taklösa bilen 100 km/tim och toppfarten är elektroniskt begränsad till 317 km/tim.

Suffletten kan fällas eller tas upp i farter upp till 50 km/tim och hela förloppet tar bara elva sekunder. Precis som andra taklösa Mercedesmodeller har SLS AMG Roadster Airscarf i stolarna, en finess som sprutar varmluft på de åkandes nackar.

Orderböckerna slår upp den 1 juni men de första svenska leveranserna sker inte förrän i september. Synd att det inte blir något finåka den här sommaren. I Sverige kostar bilen från 2,1 miljoner kronor, 100 000 kronor mer än coupévarianten.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes SLS AMG Roadster?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-30 09:06
Salles

Vilken underbar bil!
Se dess hjul / däck, grill och front, instrumentpanel, ja hela bilen glimmar!!! Tyvärr kommer jag ej se mer än en handfull sådana underbara bilar / maskiner på svensk mark, snyft.

#2 • Uppdaterat: 2011-05-30 09:47
KaptenOberkommando

Konsten och resurserna att kunna bygga sådana här bilar (dessutom som toppen på en redan högst avancerad modellplattform) är precis vad som stipulerar en premiumtillverkare.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-30 09:58
.nef

Absolut, bättre än så här blir det inte!

#4 • Uppdaterat: 2011-05-30 10:38
Gösta_L

Jag är lätt skeptisk till denna typ av bil.

Jag anser att dess existensberättigande kan ifrågasättas, då den förutom att vara kraftigt övermotoriserad även förefaller vara mycket opraktisk.

Med tanke på hur låg bilen ser ut att vara klarar den knappast en vanligt svenska grusväg ens.
För att inte tala om bagageutrymmet som verkar lämna mer att önska.
Förvisso får hunden plats i passagerarsätet, men då på bekostnad av passageraren. Inte speciellt genomtänkt.

Jag tror precis som någon annan varit inne på att denna modell blir ytterst sällsynt på våra svenska vägar. Om inte annat pga det hutlösa priset.

Men det gamla talesättet brukar stämma, "allting går att sälja med mördande reklam". Så vem vet, i Stockholm kanske några kan säljas trots allt.

#5 • Uppdaterat: 2011-05-30 22:32
Roger Skagerström

Gösta_L : Du är fruktansvärt trångsynt och egocentrerad. Allt som inte uppfyller dina krav (som verkar vara synonymt med en fyra till åtta-sitsig traktor med släp) saknar existensberättigande.

Varför i hela helvete rent utsagt är det relevant om den klarar av en svensk grusväg? Jag är dessutom rätt säker på att den klarar av en svensk grusväg. Varför skulle den inte det? Den har fyra hjul och en ratt som man kan styra med. Större krav har inte de fina gamla hederliga svenska grusvägarna.

Och inte en jävla människa på det här jordklotet bryr sig väl det allra minsta om hur mycket den LASTAR!? Tror du på fullaste allvar själv att någon använder den för att hämta paket på Ikea med? Eller köra skit till tippen?

Den blir helt klart sällsynt. Men det är nog mest på grund av det "hutlösa" priset. Visst är den dyr. Men det är ikon innom bilrvärlden. Och tänk om den hade kostat som en Skoda Octavia. Då hade var och varannan åkt omkring i detta monster och du hade fått hjärtsnörp så fort du rört din lekamen ur gunstolen och ut på de av konungen upprättade gator som man troligen bara borde få köra 30 på.

Tack och godnatt.

#6 • Uppdaterat: 2011-05-30 22:51
KaptenOberkommando

Roger Skagerström, vilken underbar utskällning av det ständiga irritationsmomentet Gösta. Hahaha, underbart med exemplen om IKEA och tippen. Den som köper en sådan här bil ämnar aldrig vara mer än två i den och på sin höjd har dessa två var sin resväska. Resten sköter VISA/American Express om. Det du, Gösta!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.