Bild
Nästa artikel

Mercedes lastbil saknar speglar

Nyheter

Kameror hjälper till med runtomsikten istället.

Mercedes-Benz visar upp senaste generationen av sin tunga lastbil Actros. Den blir den första serietillverkade lastbilen med semi-självkörande funktioner.

Systemet påminner om det som finns i S-klass och det innebär att lastbilen kan hålla rätt fart, rätt kurs och rätt avstånd till andra fordon automatiskt. Active Drive Assist, som funktionen heter, fungerar i alla hastigheter, vid kökörning och även i kurvor. Autobromssystemet känner av såväl andra fordon som fotgängare och cyklister. 
 

Avsaknaden av sidospeglar ger en bränslebesparing på upp till fem procent, eftersom luftmotståndet blir mindre. Istället sitter två kameror på lastbilens sidor, och videoupptagningen visas på två skärmar inuti förarhytten monterade vid A-stolparna. Farthållaren kan med hjälp av karta planera körningen efter kurvor, uppförsbackar och nedförsbackar och minska bränsleförbrukningen ännu ett snäpp. 

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes Actros?

Kommentarer

#1
2018-09-06 15:44

Varför gör man inte samma sak för bilar? Bort med onödiga föremål som ökar luftmotstånd. Gör bilarna extremt strömlinjeformade. Bygg in hjulhus, försök minska ner allt för att bilen skall bli effektivare, och dra mindre energi. Bra jobbat av Mercedes!

#2
2018-09-06 16:17

Och när elektroniken strular, då?

#3
2018-09-06 16:58

Så det är lagligt att köra ett fordon utan (traditionella) backspeglar?

#4
2018-09-06 17:00

En backspegel går att leva utan ett tag. Elektronik fel är inte jättebra, men jag tror inte det kommer att strula så mycket. Nästan allt du använder till vardags innehåller elektronik, MTBF ligger oftast uppåt flera hundra tusen timmar.

#5
2018-09-06 17:49

Jag tvivlar på att det är lagligt för närvarande. Jag vet att det förekommer prototyper med kamera istället för speglar, men införandet på produktionsbilar föll på någon EU-regel.
Men det kanske skett en lagändring?
Spara 5% av bränslet genom att ta bort speglarna tror jag inte på, så stor yta utgör de inte. Inte ens på en stor lastbil.

#6
2018-09-06 19:13

Det är naturligtvis godkänt. Även Audi etron har kamerasoeglar som tillval.

#7
2018-09-06 19:36

Det måste vara ett ganska färskt godkännande då.
Om det stämmer kommer nog kameror på alla nya modeller väldigt snabbt, det blir säkert inte dyrare än speglar.
Men sämre!

#8
2018-09-06 19:55

Lär vara betydligt dyrare än speglar. Är ex tillval på E-tron.

Bl a måste de alltid vara aktiva även när bilen är avstängd.

#9
2018-09-06 19:59

Varför skulle det vara sämre? Döda vinkel är exempel ett minne blott med kameror.

#10
2018-09-06 20:35

Sigge, en kamera ser inte allt.
Jag bytte speglar på en bil och de kostade 3500:-/st +arbete!
Biltema säljer backkameror för 1200:-, en biltillverkare ger nog inte 100:- för dem.
Att någon utrustning är tillval för grymma pengar betyder inte att den är dyrare än original, det är bara ett bevis på att det finns bra sätt att tjäna extra pengar.

#11
2018-09-06 20:49

Biltema säljer speglar för 50 kr.

Du bör jobba lite på argumentation. Nu är du bara skattretande.

#12
2018-09-06 21:57

Sigge, jag är inte emot kameror istället för speglar, jag försöker bara förklara att när det är en nymodighet kommer tillverkarna att tjäna grova pengar på det som för dem är en liten merkostnad.
Det har varit lika med alla nyheter som presenterats på bilarna, efter en tid har alla det och när det blir konkurrensutsatt rasar priset.

#13
2018-09-08 10:15

- 29 grader och seg visningsskärm som tar en minut på sig och som hänger sig vid -34.
Faktum som inte är helt ovanliga.

#14
2018-09-08 21:04

Där du bor behöver du inga speglar? Blända älgarna eller vad?

#15
2018-09-09 10:41

Kameror är verkligen super! Att inte behöva vrida huvudet, se 360 grader runt lastbilen är utmärkt både för lastning och dödavinklar! Speglar är lika omoderna som dieselbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.