Bild
Nästa artikel

Mercedes lanserar niostegad automatlåda

Nyheter

Mercedes satsar på nio växlar i stället för sju. Nya automatlådan 9G-Tronic ska ge lägre bränsleförbrukning och bättre komfort.

Den nya växellådan med nio steg ersätter sjustegade 7G-Tronic och kommer så småningom att erbjudas till flertalet av Mercedes modellserier. Lådan lanseras i september och debuterar i årsmodell 2014 av E-klass (E350 BlueTec).

Enligt Mercedes ska de två extra växlarna göra det möjligt för motorn att alltid arbeta på det mest fördelaktiga varvtalet, vilket i högre hastigheter innebär så lågt varvtal som möjligt. I 120 km/tim ska E350 BlueTec varva 1 350 v/min på nians växel.

Resultatet blir lägre bränsleförbrukning, mindre vibrationer från motorn och dämpat buller. Växellådan ska också klara att hantera mer kraft än tidigare – upp till 1 000 Newtonmeter – samtidigt som den väger mindre än sin föregångare.

I kombination med V6-motorn på 3,0 liter och 252 hästkrafter i E350 BlueTec stannar förbrukningen på 0,53 l/100 km för sedanvarianten och 0,55 l/100 km för kombin.

Diskutera: Vad tycker du om den nya växellådan?

Kommentarer

#1
2013-07-29 13:02

Har en E-klass 2013 idag (som jag hittills hunnit köra 2600 mil med till ett genomsnitt av 0,53l/mil (E220 cdi). Är mycket nöjd och således även med 7g-tronic som jag har... Alltid spännande med ny utrustning och utveckling och ser fram emot att prova denna 9g-tronic!

#2
2013-07-29 13:26

220-motorn är grymt fin att köra. Om man inte lider av prestandasjukdomen (som tyvärr fortfarande är rätt vanlig) är den här motorn optimal i E-Klassen.

#3
2013-07-29 16:00

1 000 Newtonmeter. Det innebär nu att även V12-motorn kommer att kunna få fler växlar än 5, som den hittills fått nöja sig med. 7G- lådan har inte varit tillräckligt dimensionerad för V12:ans 830 Nm. Lika så innebär det att AMG-modellerna kommer kunna få 4WD.

Lite märkligt bara att lådan inte var klar till nya S-klassen. Det kan vara taktiskt också. Den kan få S-klass folk att byta en gång till, för de som byter när det kommer något nytt. Precis som 9G-lådan nu ger lite extra skjuts till E-klassen.

#4
2013-07-30 03:48

Är det högre verkningsgrad i en planetväxel än i en steglös (CVT) växellåda?
Eller tål den högre moment?
Med modern elektronik borde det väl annars inte vara något problem att styra en steglös låda som man vill.
Jag menar - nio växlar plus momentomvandlare...

#5
2013-07-30 09:01

Totalverkningsgraden är knappast högre i en 9.stegs momentomvandlarlåda än i en CVT, men antagligen är det svårt att överföra det höga momentet utan att den blir alltför stor och tung.
Det finns en möjlighet att hålla ner storleken genom att öka varvtalet på ingående och utgående axlar, men då minskar verkningsgraden samtidigt p.g.a. de extra anpassningsväxellådorna

#6
2013-07-30 09:15

Förbrukningssiffrorna slutar aldrig att förvåna men själv förvånas jag bara i dessa sammanhang över att folk fortfarande sväljer dem med hull och hår.
Det går knappt att köra en småbil under normala förhållanden runt en halvliter milen men lägg till en stor motor,flertalet hundra kg och en halv miljon så ordnar sig allt .... ;)

#7
2013-07-30 11:37

Här nämns ordet utveckling. Jag tolkar det som inveckling. Tillverkarna jublar. De får sälja nytt hela tiden eftersom det blir omodernt efter ett halvår.

#8
2013-07-30 16:14

Även om nyheter blir "gamla" så småningom så är detta utveckling helt klart. Gjorde man inte detta så skulle utvecklingen stå still.

#9
2013-07-31 11:20

Planetväxel har bara en fast utväxling det är därför man ser fler planetväxlar på bilden här ovan. CVT växellådan har helt steglöst utväxlingsförhållande vilket gör den bättre än dubbelkopplingslådan när det gäller verkningsgraden.

#10
2013-07-31 13:44

PREVIA, du får gärna utveckla det du skriver att en planetväxel skulle ha bara en fast utväxling.

#11
2013-07-31 22:58

Här en bra film om planetväxelns användning i en automatväxellåda där man låter olika lameller eller bromsband med hjälp av hydralik bestämma om olika delar av planetväxeln skall snurra med eller stå still för att på så vis få olika utväxlingar slutligen. I filmen låser man olika delarna manuellt istället för med hjälp av bromsband som styrs med hydralik.
I en enkel planetväxel får man bara en utväxling då man inte har de cirka 700 delarna som hjälper till att bromsa eller släppa efter planetväxelns olika delar i en automatlåda.

#12
2013-08-01 19:02

???

#13
2013-08-02 05:18

En CVT är totalt steglös. En vanlig växellåda arbetar i fasta steg. Varje växel är låst, så att säga. En planetväxel arbetar också i fasta steg, även om de olika växlarna uppbyggnadsmässigt är mer integrerade i varandra. Skillnaden mot en vanlig växellåda är att i en planetväxellåda är samtliga kuggar alltid i ingrepp men roterar för den skull inte alltid eftersom olika delar bromsas med hjälp av lameller eller bromsband. Momentomvandlaren som alltid finns till konventionella planetväxellådor fungerar både som en slirkoppling och inom ett begränsat område som en steglös växellåda. Det är där som den största kraftförlusten görs.
Hängde du med, Kapten?

Att en CVT har steglös utväxling betyder visserligen att utväxlingen alltid kan vara optimal men det betyder inte att transmissionsförlusterna för den skull är låga.

#14
2013-08-02 09:27

PREVIA, "Många traktorer och stridsvagnar har idag CVT växellådor som klarar mycket höga effekter", det stämmer men är inte riktigt jämförbart.
Där har man inte samma krav på vikt och utrymme som man har på en personbil.
En CVT för höga moment blir tyngre än en momentomvandlarlåda.
Ett sätt att få ner vikt och storlek vore att kombinera CVT med t.ex. en planetväxellåda på resp. axel för att öka varvet och minska momentet i lådan.

#15
2013-08-02 10:48

Roy, du har helt missförstått mina frågetecken till PREVIA. Jag vet hur en automatisk växellåda fungerar och då givetvis hur en planetväxel är konstruerad och fungerar. Men jag hänger inte med på PREVIAS beskrivning om dess funktion. Jag förstår inte vad PREVIA menar med planetväxel och "en fast utväxling".

#16
2013-08-02 23:35

Påminner om "invecklingen" med cykelväxlar. Precis som en cyklist, så har en modern motor ett stort arbetsområde men ett smalt område där motorn fungerar optimalt (välj mellan snålast/bekvämast/snabbast).

Min första cykel med utanpåliggande bakväxlar var femväxlad. Men med varje eller varannan cykel blev det en växel till och numera har jag en tioväxlad* cykel som är standard för lite finare cyklar idag.

*Alltså, utan att räkna framklingor, för då är den (teoretisk) trettioväxlad... och trots det finns de cyklister som klarar sig med en växel...

#17
2013-08-03 07:44

Nä, jag trodde faktiskt att det var just detta med fast utväxling som du hängde upp dig på, Kapten. Det var därför jag betonade fasta steg - att värje växel är låst. Det är rimligen det som PREVIA menar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.