Bild
Nästa artikel

Mercedes EQC går 40 mil på el

Nyheter

Mercedes hakar på elbilsracet med nya EQC – en tungviktare med dubbla elmotorer och 40 mils räckvidd. Men vad kommer den kosta?

EQC är den första av tio elbilar som Mercedes ska lansera fram till och med 2022. Det handlar om en mellanstor suv, storleksklass Volvo XC60, som försetts med en elmotor mellan framhjulen, ytterligare en mellan bakhjulen, och ett stort batteripaket i golvet.

Bara batteriet väger 650 kilo och det är en förklaring till att bilen väger sina stadiga 2 425 kilo. Kapaciteten är 80 kilowattimmar (kWh) och det ska vara tillräckligt för ungefär 40 mils eldriven körning, enligt den nya mätmetoden WLTP.

Motorn fram är anpassad för att vara så effektiv som möjligt, den där bak för att ge maximal prestanda, och tillsammans kan de leverera 408 hästkrafter. Upplägget betyder att bilen är fyrhjulsdriven.

Elbil och dragkrok har varit en ovanlig kombination men till EQC finns en sådan som tillval. 1 800 kilo får man som mest hänga på.

Även om modellen nu är presenterad dröjer det ända till andra kvartalet 2019 innan leveranserna från fabriken i Bremen kan börja.

Vad som än så länge är okänt är priset. Mercedes säger bara att bilen kommer att kosta mer än motsvarande bensin- och dieselbil. Vår gissning är att nivån hamnar någonstans mellan 800 000 kronor och en miljon. Konkurrenter i närtid blir Tesla Model X, Jaguar I-Pace och Audis eldrivna suv E-tron som också börjar säljas nästa år.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes EQC?

Fakta: Mercedes EQC

Pris, från kr: Ej fastställt.
Lansering: Andra kvartalet 2019.
Mått, cm: L 476/B 188/H 162.
Tjänstevikt, kg: 2 425.
Bagagevolym, l: 500.
Max dragvikt, kg: 1 800.
Motor: Två el, max effekt 408 hk (300 kW), max vridmoment 765 Nm.
Kraftöverföring: Enstegad växellåda, fyrhjulsdrift.
Batteri: Litiumjon, 80 kWh.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 5,1 s.
Snabbladdning: Max 110 kW (CCS).
Deklarerad räckvidd, km: 400 (WLTP).
Deklarerad förbrukning: 22,2 kWh/100 km. CO2-utsläpp 0 g/km.
Konkurrenter: Audi E-tron (kommande), Tesla Model X, Jaguar I-Pace.

Kommentarer

#1
2018-09-05 08:36

Nu börjar det, vad händer när dessa löjligt tunga bilar kommer ut på vägarna? Slitage, dödstalen (för dem kolliderar med dem) osv? Bara tanken på hur mycket energi som måste tanka batteriet med. Ur miljösynpunkt kan man nog köra två vanliga Golf med fossilt bränsle under samma livslängd. (Total miljöbelastning). Detta löser ingen klimatkris, det kan man glömma.

#2
2018-09-05 08:39

Under fem år med normal årlig körsträcka, har den förbrukat lika mycket som en normalstor villa gör på ett år. Bara för att sätta saker i relation till varandra. (Bilen är lågt räknat, jag tror på en högre energiförbrukning än deklarerad).

#3
2018-09-05 09:04

Ja detta är ju en stor bil, men i energislöseri-hänseende är den nog inte värre än vilken suv som helst.

Batteritekniken är nog egentligen inte riktigt här för att bygga vettiga elbilar. Lång räckvidd betyder ju fortfarande väldigt stora och tunga batterier. Därmed inte sagt att bilen inte är bra. Likt Tesla x och jaguaren så är det nog drömbilar för många familjer.

#4
2018-09-05 10:02

En fråga man skall ställa sig är hur många mil en elbil måste rulla (jämfört med en bensin/diesel/gas- bil) innan jämviktsläge uppnåtts utsläppsmässigt.
Jag läste någonstans att en bensingolf släppte ut 12ton under produktionen och en elgolf 24ton. Vid normal användning så tar det ca 8år innan jämvikt uppnåtts.

#5
2018-09-05 10:17

Lång räckvidd behöver väl inte innebära så här stora och tunga batterier, med en liten, lättare bil kan batteriet minskas.
Detta är bara en bil avsedd att hindra böter när nya EU reglerna införs, något annat syfte har den inte.

Tekniken i sig är primitiv eftersom politikerna inte satsar något på att ta fram nya sätt att framställa elektricitet trots att det finns och batteriet som det ser ut nu är en dålig och farlig klösning för att lagra energi.

Så går det när "marknaden" ska lösa problemen.

#6
2018-09-05 10:15

Kan hålla med om att denna är extremt tung med tanke på storleken. En mellanklass-SUV med nästan exakt samma tjänstevikt som senaste modellen av Land Rover Discovery.
Sådana här höga fordonsvikter får mig att undra om rena elbilar verkligen är rätt väg att gå med nuvarande batteriteknik. Är inte laddhybrid, med en förbränningsmotor som kan gå på fossilfritt bränsle, ett bättre alternativ?

#7
2018-09-05 10:21

Tror dessutom denna kommer bli såpass dyr att det bara är företagare som kommer köpa den. Med tanke på vad XC60 T8 och Jaguar I-pace kostar, så har jag svårt att tro på ett pris under 800kkr och då börjar man fråga sig varför man ska köpa denna överhuvud taget. Känns fortfarande som det inte finns något vettigt premiumalternativ på elbilsmarknaden för under 500kkr.

#8
2018-09-05 10:43

Det är farligt att sälja för många elbilar, det kan ju stjälpa hela affären.

#9
2018-09-05 10:47

2 kWh/mil som ett snitt tycker jag nog är ganska OK. Med HVO i tanken hade den kanske dragit 0,5 liter/mil (lågt räknat) vilket motsvarar 4,7 kWh/mil. Då inser vem som helst att miljövinsten blir större om man eldar HVO i en generator för att producera el till den elektriska bilen. I det fallet slipper man dessutom frakta runt vätskan till olika platser utan kan låta elektronerna gå i ledningar till de flesta platserna i vårt land.

#10
2018-09-05 11:11

Zeke Varg - hur mycket diesel förbrukar villan i ditt exempel om du värmer den med oljepanna...? ;-)

#11
2018-09-05 11:15

" Då inser vem som helst att miljövinsten blir större om man eldar HVO i en generator för att producera el till den elektriska bilen. I det fallet slipper man dessutom frakta runt vätskan till olika platser utan kan låta elektronerna gå i ledningar till de flesta platserna i vårt land."

Du har väl rätt i det, men jag tycker fortfarande att vikten på denna gränsar till det absurda. Slitage på bromsar, däck och hjulupphängning blir ju avsevärt högre än i en fossildriven bil av motsvarande storlek. Min X3:a som är i ungefär samma storlek väger 1860 kg. Det är ju en skillnad på nästan 600kg.

#12
2018-09-05 11:33

Den är tio cm längre än min Skoda, och väger 1050 kg mer! Sådana här bilar kommer onekligen att slå sönder allt vad som heter säkerhet och miljö. Hade man inte kunnat sansa sig, bygga en modern och mindre vanlig bil likt en större Golf, då hade resurserna för att bygga en SUV likt denna kunnas användas till att bygga två vanliga bilar. Hur tänker biltillverkare idag? Man bygger skryt SUV som vi egentligen inte har någon användning av, istället för miljövänliga och praktiska bilar.

#13
2018-09-05 11:37

Kommer nog dröja rätt många år innan elbilar blir massmarknad. Pris, produktionsresurser och naturresurser med nuvarande batteriteknik sätter nog stopp för det. Men man måste ju börja någonstans.

#14
2018-09-05 12:38

Bromsarna slits väldigt lite på elbilar tack vare regenereringen, det är inte ofta man behöver använda bromspedalen alls.

#15
2018-09-05 13:20

Helt enkelt: Vi ser ju att det blir inte bättre än så här under årtionden framåt. Stort batteripack = stor och tung bil, och en körsträcka på kanske optimalt 40 mil (verklig körsträcka blir sannolikt bara 30 mil). Mindre batteripack = en något mindre och något lättare bil, och en kortare körsträcka. (Även om den mindre bilen sannolikt kommer någon mil längre relativt sett.)

#16
2018-09-05 13:30

Det finns mindre och lättare elbilar som kommer lika långt på en laddning, men i dem får man inte in ett par tyska direktörer i baksätet utan kanske ett par ungar eller tre.

#17
2018-09-05 14:14

"Bromsarna slits väldigt lite på elbilar tack vare regenereringen, det är inte ofta man behöver använda bromspedalen alls."

Men länkarmarna och däcken behöver man väl ändå använda? Känner jag Mercedes rätt så har de plattformsdelat denna med C-klass, E-klass och GLC. Frågan är om komponenterna som sitter i de bilarna är anpassade för en såpass hög fordonsvikt?

#18
2018-09-05 16:59

Bromsarna?, jag tänker mer på ökat slitage på vägarna?. Klarar vajerräcken av bilar med denna tyngden? Vad händer med säkerheten för andra mindre bilar? Förut var fordonsparken ganska homogen i sin viktfördelning, nu har den ökat mycket på senaste tiden när allt fler SUV kommer ut på vägarna, och nu toppar vi med el-SUV.

#19
2018-09-05 17:00

Är det ingen mer än jag som undrar över magnetfält i dom här elkioskerna? Rolfp

#20
2018-09-05 17:13

Inget nytt under solen. Jag kan ju tycka att Mercedes skulle kunna komma med något nytt teknikmässigt, men de har bara lyckats sätta ihop en egen bil med alla ”Tesla patenten”..
I videon låter det som ny innovation - den finns i Tesla modellerna sedan snart 10 år - men Tesla skryter inte om det. Mercedes Copycat kunde de döpt modellen till...

#21
2018-09-05 17:13

Inget nytt under solen. Jag kan ju tycka att Mercedes skulle kunna komma med något nytt teknikmässigt, men de har bara lyckats sätta ihop en egen bil med alla ”Tesla patenten”..
I videon låter det som ny innovation - den finns i Tesla modellerna sedan snart 10 år - men Tesla skryter inte om det. Mercedes Copycat kunde de döpt modellen till...

#22
2018-09-05 19:23

Vilken enorm miljöförstörare!
Först enorma utsläpp för tillverkningen
Och var skall man ladda eländet då?
Det saknas flera miljoner landningsställen.
Som i garagen för bostadsområden,
vid arbetsplatser, gator,villor, m.m,
listan blir lång där det saknas el eller eluttag för detta
Så de skall grävas å byte av elledningar och sätta upp elutag
Här kan man prata om miljöförstöring!
Och så har vi olyckshändelserna,
om bilen börjar brinna så går det i dag inte att släcka dessa fordon!
Och framtiden vet ingen hur det blir med batteri förvaring när dessa är förbrukade.
Och så blir batterikapaciteten lägre och lägre när de laddas.
när det har laddas 100 ggr så kanske kapaciteten är bara 80% och sjunker med tiden.
Ja de vet ju de flesta hur det är med att ladda ex; borrmaskiner telefoner, mm
Nej elbilar är inget miljöalternativ för miljön utan bara en politiskt skrivbords produkt.

#23
2018-09-05 19:25

Hellre den här än tesla skräpet

#24
2018-09-05 19:46

Mercedes har fattat galoppen. Ska en elbil uppfattas som en vanlig bil ska den gå att få med dragkork med bra dragvikt. Det är ett betyg för att det är riktiga grejor. Läste någonstans att dragkrok var standard på denna, med det kanske var fel.

#25
2018-09-05 20:27

Om utvecklingen av de här klumparna fortsätter i samma takt kommer det snart att krävas C-kort för att framföra dem!
Mercedes får ursäkta, men jag tror inte det är sådana här bilar vi behöver.

#26
2018-09-05 20:43

Det kommer nio andra elbilar från Mercedes under de närmaste åren. Den här är imageskapande och ska ge stor vinst på låga antal. Nästa verkar bli A-klass.

#27
2018-09-06 12:45

Jösses! En 1/4 ton miljö-suv i storlek som en Volvo XC60. Ser inte ut som om Mercedes blir den mest betydelsefulla aktören i kriget mot bilismens miljöpåverkan. Det blir nog asiatiska biltillverkare som får ta på sig den rollen precis som de gjorde på 80-talet med mindre och praktiska bilar samt moderna effektiva motorer.

#28
2018-09-06 13:32

Insideevs listar detta som trolig plan för MB till 2022:
Here is the list of the EQ that were confirmed or expected, unofficially:
Mercedes-Benz EQC (SUV)
Mercedes-Benz EQA (compact hatchback)
Mercedes-Benz EQB (small SUV/crossover)
Mercedes-Benz EQS flagship saloon
smart fortwo EQ
smart fortwo cabriolet EQ
smart forfour EQ
V-Class Vito EQ (passenger version),
speculation: EQA-based saloon (would be strong in the Chinese market)

Deras spekulationer har varit bra tidigare och vissa av dessa är bekräftade av Dieter Zetsche.
https://insideevs.com/mercedes-eqc-9-electric-cars-4-years/

#29
2018-09-06 15:09

Denna blir billig för alla läsare här, en bil för alla ;o)

#30
2018-09-08 16:54

Till belackarna:
Ja, den är tung – och ändå så avsevärt energieffektivare än vilken förbränningsmotor som helst. Och batterier är under stark utveckling.
Ja, den kräver energi för sin tillverkning, precis som vilken bil som helst. De senaste uträkningarna visar dock på att den drar mindre energi än vad som beräknats tidigare. Den springande punkten är hur el framställs – och där har vi den enorma fördelen med el; den kan framställas på så många sätt.
Ja, den är dyr, precis som annan ny teknik. Men ibland sker tekniksprång. Jag minns när en bra cd-spelare kostade över 3000 kronor. Philips lanserade bitstreamtekniken och helt plötsligt fick du samma kvalitet för 1000 kronor. (Det här är ju några år sen, så jämför inte priserna med idag.)
Här ligger marknaden fortfarande öppen, så det finns ingen anledning för tillverkarna att hålla uppe priset för att betona exklusiviteten. Det är skillnad när man, som Rolls Royce, skapar en nisch i det befintliga beståndet.
Att bromsarna snarare skonas med en elbil har väl alla förstått vid det här laget. Jag behöver väl inte än en gång räkna upp alla fördelar som utrymmen och underhållsfrihet med mera.

#31
2018-09-08 17:32

Roy J.

Du har väl gjort en beställning av bilen förmodar jag, du kanske får med en cd-spelare......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.