Nästa artikel
Mercedes CLS 63 AMG – effektiv V8
Nyheter

Mercedes CLS 63 AMG – effektiv V8

Publicerad 23 november 2010 (uppdaterad 23 november 2010)
Redan innan nya Mercedes CLS har nått försäljningshallarna så presenteras AMG-versionen. Mercedes CLS 63 AMG är stark och snål, samtidigt.

Mercedes trimstuga verkar pendla mellan två motorvolymer på de största modellerna. Är det inte 5,5 liter så är det 6,2 i stället. Det senare visas dock som 63 på emblemen på grund av en historisk modell med dessa siffror.

Men den här gången har man lurat oss på mer än 0,1 liter i cylindervolym. För även om nykomlingen heter CLS 63 AMG så är motorvolymen på 5,5 liter (5 461 kubikcentimeter om vi ska vara petiga).

32 procent snålare
Tilltaget kan förlåtas när vi får höra vad kraftkällan utvecklar. Tack var inblandning från biturbo blir effekten 525 hästkrafter – eller 557 hästar med AMG Performance package. Vridmomentet är mustiga 700 newtonmeter från 1 750 varv/min – eller 800 newtonmeter från 2 000 varv/min.

Detta är en ganska rejäl upptrappning jämfört med förra Mercedes CLS 63 AMG vars något större V8 producerade 514 hästkrafter med ett maxvrid på 630 newtonmeter. Men att nykomlingen kommer att låta lika skönt som föregångaren är föga troligt. Turboaggregat brukar slå sönder härligt avgasljud.

Fördelen med mindre motorvolym är även sänkt förbrukning. Snittförbrukningen är i sammanhanget snåla 0,99 liter/mil, en sänkning med 32 procent jämfört med föregångaren.

Säljstart mars 2011
Vill du veta prestnadauppgifter också? Okej; 0-100 km/tim tar 4,4 sekunder (4,3 sekunder med AMG Performance package) och toppfarten är brukligt elektroniskt begränsad till 250 km/tim. Men köp till AMG Driver's Package och toppfartsspärren flyttas till 300 km/tim.

Kraften når bakhjulen via en sjustegad MCT-växellåda. Detta är ingen dubbelkopplingslåda utan en automat där momentomvandlaren ersatts med våtkoppling. Blixtsnabba och hårda växlingar utlovas.

Bilen har AMG Ride Control som innebär klassisk fjädring och dämpning fram men elektronisk ställbar stötdämpning bak. Tre olika fjädringsinställningar finns tillgängliga. Styrningen är också nyutvecklad för öka feedback och precision. Och för föraren med gott om pengar erbjuder AMG även keramiska bromsskivor.

Nya Mercedes CLS 63 AMG ska finnas tillgänglig från mars 2011. Något svenskt pris är ännu inte klart.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes CLS 63 AMG?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-23 15:18
357:an (ej verifierad)

Snyggt. Tyskarna dominerar kassaskåpsligan som vanligt. Dom leder med minst fem billängder mot resten ihop.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-23 17:35
Rudolfios (ej verifierad)

Så här ska en BIL se ut!! Vadå energikris? För tyskarna finns det ingen olje-, enerig-,valutakris!
Brumma på med V8 upp till 6 liter! Vrooooom!!

#3 • Uppdaterat: 2010-11-24 04:26
amg kungen... (ej verifierad)

så nice e beställd....nån som vill ha min 09a cls amg???

#4 • Uppdaterat: 2010-11-24 16:08
Flux (ej verifierad)

Riktigt bra jobbat! Tyskarna visar att de fortfarande kan genom att flytta upp ribban ordentligt. Den drar ju knappt mer soppa än min 200 Kompressor... Helt otroligt.. roligt =)

#5 • Uppdaterat: 2010-11-24 16:21
357:an (ej verifierad)

Det här är toppen av den ingenjörskonst som i alla år har gjort Mercedes till äkta premium.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-26 16:42
MR X (ej verifierad)

Snygg bil, men jag tycker att gamla cls är snyggare. Sen får vi se hur den håller, med tanke på att sista riktiga kvalitetsmercan kom 1986. Sedan dess har det inte varit mercedeskvalitet hos mercedes. Men jag hoppas att den blir lika bra som förr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.