Bild
Nästa artikel

Mercedes CLA Shooting Brake slukar mer

Nyheter

10 liter extra ryms i bagageutrymmet som dessutom har fått bredare gap.

Nya generationen av CLA fick vi stifta bekantskap med i januari och nu visar Mercedes upp den som rymliga kombicoupén Shooting Brake. Den har ett lastutrymme på 505 liter, 10 liter mer än föregångaren från 2015. Dessutom har lastöppningen breddats med 23,6 centimeter. Bagageutrymmet är drygt 105 centimeter djupt och 140 centimeter brett, alltså har det plussats på med cirka 5, respektive 6 centimeter.  
 

Passagerarutrymmet är precis detsamma som i vanliga CLA och liksom i den har Mercedes installerat det röststyrda, intelligenta operativsystemet MBUX i Shooting Brake. Systemet utvecklas hela tiden och det senaste är att röststyrningen inte längre blir förvirrad om många i bilen pratar samtidigt, utan den lyssnar bara på den som senast sa de magiska orden ”Hej Mercedes”. 

När CLA Shooting Brake lanseras i september kommer den att finnas med en rad motoralternativ: Diesel och bensin, framhjuls- eller fyrhjulsdrift, manuell eller automatisk växellåda. Toppversionen är fyrcylindriga bensinvarianten CLA 250 på 225 hästkrafter med framhjulsdrift.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz CLA Shooting Brake? 

Kommentarer

#1
2019-03-06 09:30

Riktigt snygg!!

#2
2019-03-06 09:31

Onekligen snygg !!

#3
2019-03-06 10:03

Man hoppas ju att de monterar en växellåda som inte kräver svar via brevduva om man får börja köra. Bland det segaste jag kört.

#4
2019-03-06 10:07

Oj, vilken låda körde du då Mäkinen? Den 7-stegade vi ha de i vår A200 med amg-paket från 2013 var riktigt rapp.

#5
2019-03-06 11:26

Jag provade en CLA220d som jag tror var sjuväxlad. Stod man vid en rondell och såg en lucka i trafiken hann det komma trafik innan bilen rörde på sig när man fällde ner gaspedalen. Jämfört med elbilen jag körde då kändes det fruktansvärt.

#6
2019-03-06 12:01

Hemskt design. Och billig interiör.

#7
2019-03-06 12:22

Mäkinen: Det lät ju verkligen inget vidare, den upplevelsen hade verkligen inte vi i våran utan tvärtom var den sjukt snabb i växlarna, särskilt om man körde sportläge och växlade med paddlarna. Men även i normalläge så växlade den snabbt och distinkt.

#8
2019-03-07 16:42

Jag har samma erfarenhet som Mäkinen av CLA. Provat både 220d och 200bensin.
Hopplöst seg i tanke och handling, något bättre i sportläge. Men CLA AMG43 däremot var något helt, där var lådan riktigt allert.

#9
2019-03-09 18:56

Har en Shooting brake 220D 2017 nu och är riktigt nöjd med den. Har definitivt inga problem inga med att komma iväg i rondeller eller vid rödljus. Tycker det fungerar riktigt bra. Det jag kan klaga på är ju bakluckan, på tok för liten öppning i nederkant. Jag behöver få in en ihopfällbar elrullstol emellenåt och det är inte helt enkelt kan jag avslöja. Den nya ser ju bra mycket bättre ut i det avseendet.

// Krister

#10
2019-03-10 10:09

Nåja, "slukar" är väl inte riktigt rätt ord här. 505 liter är inte så mycket på en kombi. Astra har 540, Ceed 600, 308 har 660.
CLA's design är konstig, den är snygg till B-stolpen, sedan går det utför, och sen avslutas det med en trist hängröv.
Ser inte MB ut i mina ögon.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.