Nästa artikel
Mercedes C-klass 2012 får ansiktslyft
Nyheter

Mercedes C-klass 2012 får ansiktslyft

Publicerad 23 december 2010 (uppdaterad 23 december 2010)
Mercedes C-klass uppdateras inför årsmodell 2012. Förbrukningen kapas med upp till 31 procent och bilen får 2 000 nya delar.

På bilsalongen i Detroit i mitten av januari rycks skynket från uppdaterade Mercedes C-klass. Både sedan- och kombivarianten börjar säljas kort därefter som årsmodell 2012.

Enligt Mercedes har bilen fått 2 000 nya delar jämfört med föregångaren. Men det handlar om ett försiktigt lyft, åtminstone utvändigt.

Lysdioder som dimljus intill frontens luftinsläpp och motorhuv av aluminium som spar ett par kilo är några av nyheterna. Inuti kupén har Mercedes monterat ett nytt infotainmentsystem och format om instrumentpanelen.

Betydligt snålare
Uppdateringarna under huven är istället mest intressanta. Med nya motorer, en vidareutvecklad sjustegad automatlåda och stopp/start-teknik har Mercedes sänkt förbrukningen med upp till 31 procent.

Ett exempel är motoralternativet C 350 BlueEfficiency som nu ger 306 hästar och 370 newtonmeter med en förbrukning på 0,68 liter/mil.

Ansiktslyftet innebär också att ny säkerhetsteknik görs tillgäng för Mercedes C-klass, bland annat dödvinkelvarnare och farthållare med automatisk avståndsreglering.

Priserna för uppdaterade Mercedes C-klass börjar strax över 290 000 kronor.

Diskutera: vad tycker du om uppdaterade Mercedes C-klass?

Relaterade dokument

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-23 14:02
Jarl S

Inte så snygg. Den förra var finare.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-23 14:08
Emil, 24. (ej verifierad)

Underbar! Exklusiv och sportig på samma gång och de har lyckts med den, lite väl sportig kanske och så tydliga Mercedesdag. En dag ska jag också äga en Mercedes.

#3 • Uppdaterat: 2010-12-23 14:14
Pender

Kanske nya C-klass, lite på efterkälken, når nuvarande miljöbilsgräns (120 gram). Lagom till dess Frankrike, England, Sverige m.fl. länder sänker till 99 gram. Jag tycker visserligen inte den är fulare än nuvarande, men så lik, att även design, kommer att vara gårdagens, när nudagen kommer.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-23 14:35
gruvis (ej verifierad)

Tyvärr verkar bara den manuella dieseln ligga under 120g. Jag väntar till dess det finns en automat som kvalar in som miljöbil.
Tycks vara svårt för alla tillverkare att åstadkomma.

#5 • Uppdaterat: 2010-12-23 14:40
Erik N (ej verifierad)

Denna ska jag visa för min svenska lärare på SFI-kursen.

#6 • Uppdaterat: 2010-12-23 15:29
789 (ej verifierad)

Jarl:
Den fulaste Mercedesen är betydligt snyggare än den "snyggaste" riskokaren dvs Toyotan...

#7 • Uppdaterat: 2010-12-23 15:30
789 (ej verifierad)

Jarl:
Glömde säga att du bara är avundsjuk på Mercedes, också!

#8 • Uppdaterat: 2010-12-23 15:33
Jarl S

Mercedes är bra, men min Lexus är bättre. Lexus är bästa lyxbilen. God jul, 789!

#9 • Uppdaterat: 2010-12-23 17:10
Erik M. (ej verifierad)

789 måste ha en tumör

#a • Uppdaterat: 2010-12-23 18:29
Håkan Bergvall (ej verifierad)

Stakars 789, du lever i en drömvärd, hoppas du någon gång får sitta i en Mercedes:::::::::::::::::::

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.