Bild
Nästa artikel

Mercedes C-klass 2012 får ansiktslyft

Nyheter

Mercedes C-klass uppdateras inför årsmodell 2012. Förbrukningen kapas med upp till 31 procent och bilen får 2 000 nya delar.

På bilsalongen i Detroit i mitten av januari rycks skynket från uppdaterade Mercedes C-klass. Både sedan- och kombivarianten börjar säljas kort därefter som årsmodell 2012.

Enligt Mercedes har bilen fått 2 000 nya delar jämfört med föregångaren. Men det handlar om ett försiktigt lyft, åtminstone utvändigt.

Lysdioder som dimljus intill frontens luftinsläpp och motorhuv av aluminium som spar ett par kilo är några av nyheterna. Inuti kupén har Mercedes monterat ett nytt infotainmentsystem och format om instrumentpanelen.

Betydligt snålare
Uppdateringarna under huven är istället mest intressanta. Med nya motorer, en vidareutvecklad sjustegad automatlåda och stopp/start-teknik har Mercedes sänkt förbrukningen med upp till 31 procent.

Ett exempel är motoralternativet C 350 BlueEfficiency som nu ger 306 hästar och 370 newtonmeter med en förbrukning på 0,68 liter/mil.

Ansiktslyftet innebär också att ny säkerhetsteknik görs tillgäng för Mercedes C-klass, bland annat dödvinkelvarnare och farthållare med automatisk avståndsreglering.

Priserna för uppdaterade Mercedes C-klass börjar strax över 290 000 kronor.

Diskutera: vad tycker du om uppdaterade Mercedes C-klass?

Kommentarer

#1
2010-12-23 14:02

Inte så snygg. Den förra var finare.

#2
Emil, 24.
2010-12-23 14:08

Underbar! Exklusiv och sportig på samma gång och de har lyckts med den, lite väl sportig kanske och så tydliga Mercedesdag. En dag ska jag också äga en Mercedes.

#3
2010-12-23 14:14

Kanske nya C-klass, lite på efterkälken, når nuvarande miljöbilsgräns (120 gram). Lagom till dess Frankrike, England, Sverige m.fl. länder sänker till 99 gram. Jag tycker visserligen inte den är fulare än nuvarande, men så lik, att även design, kommer att vara gårdagens, när nudagen kommer.

#4
gruvis
2010-12-23 14:35

Tyvärr verkar bara den manuella dieseln ligga under 120g. Jag väntar till dess det finns en automat som kvalar in som miljöbil.
Tycks vara svårt för alla tillverkare att åstadkomma.

#5
Erik N
2010-12-23 14:40

Denna ska jag visa för min svenska lärare på SFI-kursen.

#6
789
2010-12-23 15:29

Jarl:
Den fulaste Mercedesen är betydligt snyggare än den "snyggaste" riskokaren dvs Toyotan...

#7
789
2010-12-23 15:30

Jarl:
Glömde säga att du bara är avundsjuk på Mercedes, också!

#8
2010-12-23 15:33

Mercedes är bra, men min Lexus är bättre. Lexus är bästa lyxbilen. God jul, 789!

#9
Erik M.
2010-12-23 17:10

789 måste ha en tumör

#10
Håkan Bergvall
2010-12-23 18:29

Stakars 789, du lever i en drömvärd, hoppas du någon gång får sitta i en Mercedes:::::::::::::::::::

#11
Ralf Persson
2010-12-23 22:37

Fantastisk bil - wonderbaar!!! Alla andra bilfabrikanter kommer i skuggan av dessa fantastiska bilar. Inget slår MB!

#12
Anonymous
2010-12-24 01:20

Ralf Persson, helt riktigt. Mercedes lirar fortfarande i en egen division.

#13
2010-12-24 09:23

MB har kvalitets problem och Alfa-Romeo är mkt snyggare!!!!!!!!!!!!!!!

#14
2010-12-24 11:32

Jag gillar verkligen C-klassens nya instrumentbräda, mycket snyggare än den gamla. Snyggt att man nu kan få en horisontell list i trä eller aluminium över den. Fronten har blivit häftigare. Den gamla var snygg med, men var i jämförelse med den nya lite fegare. Strålkastarnas design ligger i tiden.

kosta00, om det är några som är kända för kvalitetsproblem så är det Alfa-Romeo.

#16
2010-12-24 17:14

Ingen av de andra bilarna kom ens i närheten av den stora japanska lyxbilen. Så visst går det att bygga bort otrevligt ljud.
Närmast Lexus kom en annan statusbil, Mercedes S-klass. Den imponerade inte på testarna. Men på platserna därefter kom flera överraskningar.
Skriver VB om ljudnivåer i bilar.
Men Mercedes C-klass uppdaterad kanske går tyst?

#17
2010-12-25 12:04

Vi Bilägare har lagt in ett scoop bland bilderna, eller snarare har Mercedes gjort en fadäs. Bild 39 visar förmodligen interiören på nya C-klass Kupé. Den skarpögde kan se att det är helt ny dörrpanel. Knapparna till fönsterhissarna ligger ned och dörrfacket är av annat utförande.

#18
789
2010-12-25 12:50

Previa:
Att Lexus som ska vara Toyotas "finaste?" bil också är skit borde du veta och se genom att bara se på de japanska eländena... De t o m SER ut som skit! Mercedes och tysk bilbyggarkost det är kvalitet, precision och förfining. Har alltid varit och kommer definitivt att så förbli! Sorry...

#19
789
2010-12-25 13:10

Previva:
Länk till en av alla dessa stackare som säger att Lexus är skit efter bara 18000 mil då motorerna skär...http://www.blocket.se/varmland/Lexus_LS_400__FYND__29_900kr_30628217.htm?ca=11&w=3

#21
volvo 4wd
2010-12-25 14:14

789 hur vore det om du kunde länka till något som verkligen styrker den dynga du sprider om märken som Toyota /Lexus?

Här kommer en länk från Länsförsäkringar maskinskaderapport som säger raka motsatsen vad du påstår din mytoman och lögnare!

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/07/60/B6/wkr0010.pdf

#24
Volvo 4wd
2010-12-25 17:30

Att det skulle beropå att Toyota alltid kommer med i toppen på att man tar allt på garanti eller goodwill tror jag bara är en myt. Vad beror det på att de alltid är med i bilprovningensstatistik både här och utomlands? Oavsett vilka undersökningar Toyota eller föralldel andra japaner är med i så nog är man med i toppen och det beror på en högkvalitet generellt sett inget annat. Det är som om många inte tål att japaner kommer bra till i dessa undersökningar och grabbar efter det ena halmstråt efter det andra för att hitta på undanflykter för att japaner är bäst. Det framstår närmast löjeväckande idag att påstå att japaner har sämre kvalitet än andra. Såpass upplysta trodde jag de flesta var idag om man är läskunnig.

#25
blinkljus
2010-12-25 18:20

Håller med volvo 4wd till fullo.

#27
2010-12-26 00:19

Re 789. Står inget om att bilens motor har skurit i annonsen på Blocket. Greta kanske inte är en motorexpert som vet vad som felas bilens motor som har fått många priser och anses vara en av världens tio bästa motorer som någonsin tillverkats.
En bil till salu för den händige och den som törs ge sig på en utmaning. Bilen går inte just nu. Troligtvis kammrem? Kostar för mycket tid och pengar. Ring och bjud!
Här kan man läsa om vad motorn duger till.
http://www.wheelsjamaicahost.com/wheels_forum/index.php?topic=130086.0

#28
789
2010-12-26 15:47

PREVIA:
Ring och tala med henne isf att gissa och kverulera... Det har jag gjort! Hon avskyr Toyota / Lexus! Gissa varför?

#29
2010-12-26 16:49

Re: 789 " att gissa och kverulera... Det har jag gjort!
(det att klaga ofta, i onödan och på ett irriterande sätt och utan att försöka göra något åt saken)." Skriver 789.
Det vet nog läsarna redan.
Då är ni två stycken som inte gillar Lexus, får se om Lexus klarar bortfallet av två köpare av deras begagnade bilar.

#30
Blinkljus
2010-12-26 18:56

789... sitter du och letar trasiga Lexus/ Toyota på blocket?? VA! helt otroligt. Säkert en dåligt servad Lexus, som är 16 år gammal och 18- 19000 mil med bristande service kan ta knäcken på vilket bilmärke som helst.

#31
Flux
2010-12-26 19:40

Men herre gud.. Tråkig diskussion ni för.. Tror inte att Toyota har särskilt mycket bättre kvalite än någon annan dyrare konkurrent. Det är troligtvis annat som skiljer som t.ex. ljudkomfort vilket jag tycker är en viktig aspekt. Det finns nog inget som tröttar ut en förare mer än brus och buller i kupen. Och det är helt klart att tyskarna legat efter på det området. Därmed inte sagt att en tysk bil per automatik upplevs som bullrig, värt att komma ihåg. Däremot skulle jag välja att lägga mina surt förväravde slantar på en "stjärna" bara för att det känns bättre att vara kung på riktigt än nästankung som alla Lexus och BMW, Audi ägare är, ha ha..

#32
Anonymous
2010-12-26 21:08

Men hur kom det sig att denna tråd helt plötsligt började handla om Toyota/Lexus för-/nackdelar när det var Mercedes frågan gällde??

#33
2010-12-26 21:15

Flux, jag håller med dej. Riktig tråkig diskussion. Du är bra mycket roligare, som tror att du blir kung, när du köpt en C-klass på abis. (Kontantinsatsen med svarta slantar från grillkiosken?) De som köpt riktiga statusbilar,(och då menar jag inte en Bugatti för 15 mille, utan bara en enkel Maserati) skrattar gott åt alla ivriga småknoddar. Fast det är klart, flyttar man till Albanien så har nog en Merca, (kanske inte C-klass, men en CLS) ett visst statusvärde.

#34
Henrik från HH
2010-12-27 14:41

Väldigt märkliga kommentarer.
Är man intresserad av bilar, eller om man kör mycket, eller kanske vill ha lite extra lyx, eller komfort mm, så kanske man vill lägga lite mer pengar på valet av bil.
Beroende på vilken smak man har och vilka egenskaper man är ute efter så gör man sitt val.
Dom som väljer att köpa en BMW, Audi, Mercedes eller Lexus tex, får betala mer för sitt val men får också en hel del mervärde i sitt bilägande.
Är man ointresserad av bilar eller om helt enkelt har en mer begränsad ekonomi så väljer man kanske en billigare bil som tex skoda eller ford.

#35
2010-12-28 12:26

Henrik HH, andra kan tycka din kommentar är märklig. T.ex. såna som ser MB:s överlägsenhet i fråga om lyx/komfort som historia. Söker man som svensk en komfortabel bil, så är V70 klart bättre val än E-klass. Eftersom man med Volvon får tyst färd på grov asfalt. Det spelar ingen roll hur mycket lyxiga pinaler man har i bilen. Sitter man i konstant buller, så är all annan komfort/lyx av sekundärt värde. Vill man ha en komfortabel(=tyst) merca så väljer man lämpligen B-klass.

#36
D-link
2010-12-28 13:08

Helt ointressant om den inte kommer i miljöklassad version (under 120g) - allt annat är ovidkommande. Alla bilar måste vara 'rena' och de är på väg dit. INGEN kommer framöver att vilja ta i en skitig bil tro mig. Den tillverkare som inte fattat det ligger risigt till. Vilket prisras på beg-marknaden det kommer att bli för de ej milköklassade!!

#37
Anonymous
2010-12-28 13:52

Pender, använder du bara halva hjärnan idag eller?

#38
2010-12-28 14:34

D-link, om du klickar på länken om motoralternativ ovan, så ser du att en modell släpper ut 117g.

#39
D-link
2010-12-28 15:42

Bra Thommys - tack för tipset ,det första man blir blind på är ögonen.....170 diesel-hkr och 117 g Co2/km jo man tackar!!

#40
Henrik från HH
2010-12-28 16:49

Pender: Jag har kört mycket av Mercedes A 150 -07:a, Mercedes C 200 cdi -08:a och nu har jag en E 200 cdi -2010.
B klass har jag aldrig kört.
Volvo V 70 2,4D -08:a har jag haft tillgång att köra vid många tillfällen.
Jag upplevde A klassen som ganska tyst och väldigt komfortabel och rymlig för sin storlek, negativt var att den var ganska stötig i fjädringen och hade en viss sidvindskänslighet i högre hastigheter.
C klassen var tystare och med en väldigt fin väghållning, nackdelen var att motorljudet var lite högt i hastigheter över 150 km/h.
E klassen som jag jag har nu är det bästa jag har åkt och kört någonsin, den är otoligt tyst, både ifrån däck, vind och motor, komforten och köregenskaperna är suveräna.
V 70 upplevde jag som ganska bra och komfortabel, men komforten är långt ifrån nya E klass W212.
V 70 var mer jämförbar med C klassen komfortmässigt men med sämre vägegenskaper, speciellt i höga motorvägshastigheter kunde V 70 kännas instabil och svajig.

#41
Anonymous
2010-12-28 17:44

De gånger Mercedes S-Klass och Mercedes E-Klass förlorar komfortronden i tester är lätträknade - och skulle någon av nämnda modeller förlora just komfortronden blir det mot BMW eller Audi. Volvo V70 är generellt en ok bil, men kom inte och tuta i mig att totalupplevelsen slår den i en Mercedes - inte ens om man jämför med C-Klassen. Personligen betalar jag gladeligen merpriset för en Mercedes i utbyte mot oslagbar komfort, perfektionen i passformen och sist men inte minst den pondustyngda inredningen - företrädesvis då i S- resp. E-Klassen. Min "andrabil" 210:an - som klarat från både rost och parkeringsskador och som stammar från mitten av 90-talet - gör mig fortfarande lika belåten vad känslan och gedigenheten beträffar som när jag köpte den ny. Sen får alla patriotiska och insnöade volvoanhängare säga vad de vill.

#42
2010-12-28 19:01

Anonymous, det räckte med ryggmärgen. Om du använde hela din hjärna, när du misslyckades med att förstå min kommentar, kan det nog vara läge för transplantation. Jag nämnde ljudkomfort på svensk asfalt. Och inget annat.
Henrik HH, jag har bara kört B-klass (med 15"-hjul.), av alla de bilar du nämner i din kommentar. Och det kallar jag en tyst och komfortabel bil. Jag har åkt V70, med 17"-hjul. Ganska tyst. Jag har också åkt E-klass (med 18"-hjul.). Klart störande vägbuller. Men vi talar nog om olika saker. På kontinental, slätare asfalt, så kan jag mycket väl tänka mej en E-klass ger bättre ljudkomfort än en V70. I alla fall vid hög fart.
En positiv utveckling är att MB:s svenska priser nu är ganska likvärdiga med kontinentala. De senaste åren har annars MB av nån underlig anledning hållit överpris i Sverige, jämfört med BMW/Audi.

#43
2010-12-28 19:16

D-link, när MB snart kommer med en 120-grammare, långt efter övriga europeiska tillverkarna (med ambitioner), så är det så dags. Mycket tyder på att nya miljöbilsgränser kommer att hamna på 99 gram, redan 2012. Flera (VAG, Volvo, BMW) är i full färd att få till mellanklassare på 99 gram. Ja, finns redan om man räknar V50, lika stor som BMW3.
PS. Att de franska märkena hamnat på efterkälken tillsammans med MB, är en annan historia. De kallar sej inte premium, och skryter inte med blueEFFICENCIY.

#44
Anonymous
2010-12-28 19:18

Pender, jag såg att du skrev om ljudkomfort, men jag måste ändå såga ditt resonemang. Du jämför olika märken som till på köpet har olika däckdimensioner. Dessutom kan jag garantera dig att det var olika däcksfabrikat också. Trots alla dessa störande och tillika missvisande parametrar går du ut med något slags resonemang á la "så här är det och därmed basta". En anna parameter att ta hänsyn till är vikten. En normal V70 väger ca 1680 kg att jämföra med ca 1750 kg för en E-Klass Kombi. Det är ytterligare ca 70 kg (17,5 kg extre per hjul!) som manglar asfalten. Jag anser fortfarande att du använder bara halva hjärnan.

#45
Henrik från HH
2010-12-28 19:53

Nu ligger Mercedes priser bra till i sverige, det varierar ju lite upp och ner hela tiden beroende på valutakursen men den billigaste E klassen - E 200 CDI med standardutrustning kostar från 349.900:- i sverige.
I tyskland kostar den 39.270 euro, dvs alltså är den billigare att köpa i sverige nu.
Inbytespriserna är ungefär dom samma, jag frågade mest för skojs skull hur mycket jag fick för min i inbyte till en ny ( inte för att jag ska byta nu- det är alldedes för tidigt med tanke på värdeminskningen)
Min E 200 CDI årsm. 2010 är i stort sett fullutrustad med automatlåda, läder, elegance-paket, navigator, cd-vxl, distronic plus avståndsradar, dödvinkel/kurshållningsassistent, röststyrning, luftstyrda massagestolar mm.
Därav det högre inköpspriset på 485.000:-
Mätarställningen nu är 4.500 mil och jag fick inbytespris på 36.000 euro.

#46
2010-12-28 20:35

Henrik från HH, fin bil du har. Jag har själv funderat på just en E 200 CDI med automat. Är du nöjd med motorn?

#47
Henrik från HH
2010-12-28 21:27

Ja, jag är mycket nöjd med 200 cdi motorn, den är över 30.000:- billigare i inköp än 220 cdi.
Visst, 220 cdi har helt klart mer kraft men skillnaden är mindre än vad man tror, 200 cdi är absolut tillräckligt motoriserad.
0-100 går på c:a 10 sek och toppfarten är 210, accelerationen vid kickdown även i motorvägshastigheter är väldigt bra och först i hastigheter över 170-180 känns det lite segare men inte så att det stör - men där har helt klart 220 cdi mer kraft.
Motorn är mycket tyst och hörs mest under kraftig acceleration, även vid färd i 200 km/h är motorn väldigt tyst.
Automatlådan fungerar mycket bra tillsammans med motorn och växlar mjukt i alla hastigheter och varvtal, det enda som stör är att den ibland har lite svårt att bestämma sig vilken växel den ska ha när man håller jämn hastighet mellan 55 och 60 km/h.
Enligt mercedes ska motorn dra runt 5,6 liter i snitt med automatlåda, detta går att uppnå om man anstränger sig men i verkligheten får man räkna lite mer, i alla fall runt 6,7-6,9.
På långturer med mycket motorvägskörning ligger min på runt 6,0 liter.
Vid körning i storstadstrafik får man räkna minst 8,5 liter i snitt.
Servicekostnaderna är ok, jag har hittils endast gjort en service vid 2.600 mil, den kostade 226 euro.

#48
2010-12-29 09:52

Henrik HH, jag glömde nämna att jag provkört C-klass, 156 hk bensin. (Både aut. och manuell.) Jag missade pga mitt dåliga minne, eller pga att bilen inte lämnade några bestående intryck. (Eller troligast båda.) Hur som helst, tycker jag det är sympatiskt att C-klass håller måttlig längd förtfarande. Konkurrenterna blir allt närmare den storlek, där mellanklassare brukar dö i Sverige. Skulle C-klass ha den prislapp jag tycker vore rimlig (20-30.000 lägre alltså), så skulle den vara lockande alternativ. Att man sänker priset 10.000 kr på den nya, kan stämma till eftertanke. (Om det inte bara är ett tomt löfte)
Anonymous, jag var tvungen att jämföra de bilar jag råkade åka (precis som t.ex. ViB brukar göra.) Kunde inte begära att mina bekanta skulle byta hjul, bara för att jag skulle kunna lyssna mer rättvist. Det var väl inte så svårt att fatta? Även med det ännu icke transplanterade organet. OBS att även biltidningar klagat på vägbuller i E-klass.

#49
2010-12-29 12:37

Talade just med en politiker som arbetar med trafiklagstiftning. Troligen kommer både lokala parkeringsförmåner och nationella miljöbilsregler EU-harmonisieras. Och det mycket snart. I så fall kommer storlek vägas in framöver. (Större får släppa ut mer.) Kraven kommer att skärpas betydligt. Gas- och hybrider klarar sej. Så här tror jag utifrån vad jag fick veta om principerna: De flesta av dagens 120-grammare kommer att gå på pumpen. Även nya C-klass. Även små 99-grammare. Dock bör V50 på 99 gram klara sej. Skulle inte förvåna mej om t.ex. nya Passat klarar sej. Särskilt om dom senare under året får ner utsläppen så där en 5-10 gram.

#50
D-link
2010-12-29 14:13

Det är snudd på skandal att vi som inom kort ska köpa/ teckna ny leasingbil inte vet vilka skatte-/ förmåns-/ miljökrav som kommer att gälla de kommande åren?! Nu verkar det som endast el-(hybrid-)bilar klarar sig - eller? Gas-? -120 g / -99 g ??!! Ska f..n va bilköpare det är ju rena rouletten!

#51
2010-12-29 15:48

Henrik från HH, tack för informationen! Det låter väldigt lovande. Själv kör jag nästan bara i Sverige och kommer att klara mig med den effekt som 200 CDI ger. Lite trist bara att automaten hoppar mellan två växlar. Jag känner igen det från tidigare modeller med minsta motorn. Hoppas de snart kommer med 7G-lådan även till E-klassen och att det kan göra det bättre. Hur som helst så har Mercedes så mycket mer än andra. Mycket är det att det inte ger vika för några lågprislösningar. De får gärna vara lite dyrare än andra bara de inte tummar på mercedeskänslan.

#52
2010-12-29 20:07

D-link, inga problem. De villkor som gäller när du skaffar t.ex. leasingbil, kommer att gälla för din bil framöver. Handlar väl om ett par -tre år? Dock kommer det antagligen bli ett väldans hallå på vissa gnidna göteborgare, när dom till våren får reda på att deras gratis boendeparkering inte kommer att förnyas efter halvårsskiftet. (Tillståndet utfärdas för 3 år.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.