Nästa artikel
Mercedes-Benz senaste hybrid får svenskt pris
Nyheter

Mercedes-Benz senaste hybrid får svenskt pris

Publicerad 2 mars 2015 (uppdaterad 2 mars 2015)
Nya Mercedes-Benz C350e lanseras i slutet av mars.
Mercedes-Benz C350e klassas som supermiljöbil men gör hela 250 km/h. Nu är den svenska prislappen klar.

Senaste laddhybriden från Mercedes-Benz, C350e, klassas som supermiljöbil och lanseras som sedan och kombi i slutet av mars. 

En bensinmotor på 211 hästkrafter och en elmotor på 82 hästar ger en toppfart på 250 km/h och sprinten till hundra tar endast 5,9 sekunder. Mercedes utlovar tre mil på endast batteridrift och ett CO2-utsläpp på 48 g/km. 

Priset för sedan-modellen börjar på 495 900 kronor och 508 900 kronor för kombin. Då ingår också ”Avantgarde” och AIRMATIC luftfjädring. Förmånsvärdet beräknas till cirka 4000 kr/måndaden. 

Mercedes-Benz meddelar att de avser att presentera totalt tio olika laddhybrider fram till 2017. 

Diskutera: Tror ni laddhybrider är framtiden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-02 16:48
bgl

Artikelförfattaren skriver att den har en toppfart på 250km/h. Räcker batteriet verkligen till för att hålla den farten i 1 timme? (Frågan bör ses med viss distans)

#2 • Uppdaterat: 2015-03-02 16:49
johafor

Har bagagerummet krympt pga hybridlinan?

#3 • Uppdaterat: 2015-03-03 13:10
Styggavargen

Man verkar förlora ca 60 liter bagageutrymme och vikten ökar med ca 200 kg. Om detta medför halverad förbrukning är det lätt värt investeringen. Men som milkylainen säger, kan det bli en dyr historia om det inte lirar som det skall. Laddhybrider är nog inte framtiden, men förhoppningsvis ett steg på vägen för att få ner förbrukning och utsläpp. Fortfarande viktigt att de satsar på att få ner vikten samt har lågt luftmotstånd när de presenterar nya modeller. Hoppas de skippar SUV helt, det tillför inget.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-02 20:39
milkylainen

Kommer aldrig förstå mig på hybrider.
Vissa ser det som det bästa av två världar. Jag ser det precis tvärtom.
Man får lida med ALL komplexitet av en el-drivlina med usel energikapacitet.
Man får lida med ALL komplexitet av en konventionell drivlina.
Bilarna väger onödigt mycket och man har inga service-fördelar då man fortfarande har en förbränningsmotor.
Hellre en renodlad fossilbil eller en renodlad elbil än hybrid-skräp.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.