Liksom nyligen presenterade sportbilen Mercedes-AMG GT får nya C-klass en bi-turboladdad V8:a på fyra liter i två utföranden. I vanliga C 63 har motorn 476 hk/650Nm medan C 63 S trimmats lite hårdare vilket resulterat i 510hk/700Nm.
All effekt och allt vridmoment når bakhjulen via sjustegade dubbelkopplingslådan Speedshift som tillåter växlingar med paddlar bakom ratten. För att kraften ska nå ner i vägen på effektivast vis har Mercedes-AMG C 63 en mekanisk differentialbroms medan S-versionen fått ett snabbare elektroniskt dito.
Sedanen avverkar 0-100 km/tim på 4,1 sekunder medan kombibilen bara är en tiondel långsammare. För 510 hästarsversionen C 63 S är tiderna 0-100 km/tim 4,0 respektive 4,1 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim för båda versionerna av bilen.
Jämfört med föregående AMG-trimmade C-klass med en 6,2 liter stor V8:a har bränsleförbrukningen sjunkit med 32 procent enligt Mercedes. Samtliga nya C 63-bilar drar mellan 8,2 och 8,6 l/100km och släpper ut 192-200 gram koldioxid per kilometer.
De fyra körlägena Controlled Efficiency, Sport, Sport + och Race ska se till att bilen klara allt mellan vardagstransporter till dagar på racerbanan. Bilen kommer att finnas att köpa från och februari nästa år.
Diskutera: Vilken av mellanklassens muskelbilar är din favorit, Audi RS4, BMW M3 eller Mercedes-AMG C 63?
Kommentarer
C-klass sedan är fantastiskt fin, amg-versionen har inte förstört formen nämnvärt, den våldsamma prestandan känns dock omodern
Skulle nog säga RS4. AMG-kombin är snygg som satan på utsidan (till skillnad från vanliga C-klassen och AMG sedan) men inredningen med den breda fula mittkonsollen är lite för mycket. M3 har en stilren inredning men bilen i övrigt lär ha mer problem än de båda andra två tillsammans. A4 är bitig på utsidan och stilren på insidan :P
0,82 l/mil.... jovisst. Många kommer säkert att klara sig med det. Eller inte.
Som om 0,82 skulle vara ett köpargument med 500 hk under högerfoten.
Gärna, men utan AMG utförande.