Nästa artikel
Mercedes A-klass tillverkas i Finland
Nyheter

Mercedes A-klass tillverkas i Finland

Publicerad 25 juli 2012 (uppdaterad 26 juli 2012)
Finska Valmet Automotive börjar tillverka Mercedes A-klass. Den nya modellen är så efterfrågad att Mercedes fabriker inte räcker till.

Nya A-klass ser ut att bli en fullträff för Mercedes. Trots att bilen inte lanseras förrän mitten av september finns i dag över 40 000 förhandsbeställningar.

Enligt Mercedes är kapaciteten i fabrikerna i tyska Rastatt och ungerska Kecskemét fullt utnyttjad. Därför tecknar moderbolaget Daimler avtal med finska kontraktstillverkaren Valmet Automotive om produktion av A-klass i Finland.

Överenskommelsen innebär att Valmet ska tillverka 100 000 exemplar av A-klass mellan 2013 och 2016 i sin fabrik i Nystad, norr om Åbo i västra Finland.

Valmet tillverkar i dag eldrivna Fisker Karma och har tidigare byggt bilar åt Porsche (Boxster, Cayman), Opel (Calibra) och Saab (900 Cabriolet, 9000, 90, 9-3).

Mercedes behov att utlokalisera delar av sin produktion till tredje part åskådliggör skillnaden mellan de framgångsrika tyska premiumtillverkarna och volymtillverkarna som lider av stor överkapacitet och bristande lönsamhet i Europa.

Läs också:
Mercedes A-klass – rapport från provkörningen


Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes A-klass?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-25 11:52
Thommys

Det är lite märkligt att det är sådan skillnad på vilka bilar som säljer bra eller inte. Det visar att många vill ha en liten extra krydda på tillvaron.

Tidigare räckte Mercedes fabrik i tyska Rastatt för både A-klass och B-klass. I April i år drog serieproduktionen igång i ungerska Kecskemét för B-klass och ändå räcker inte det, utan de måste köpa in produktionskapacitet från finska Valmet. B-klassen är lovordad i pressen och har många nöjda kunder, så man kan förstå att den säljer. Men nya A-klas har ännu ingen köpare provkört och ändå denna försäljning.

Det finns nog många som drömt om en ny Mercedes med inte haft råd. Nya B-klass och A-klass är rätt prisvärda för att vara en Mercedes. Det är inte bara grundpriset som är överkomligt utan även utrustning. Skillnaden är rätt stor t om jämfört med en C-klass. De är också billigare än sina föregångare.

#2 • Uppdaterat: 2012-07-25 12:07
Seladom

Ja, det är märkligt.
För inte drömmer väl folk om en sån svulstigt ful kärra precis.

Den är nästan lika ful framtill som en del Peugeot, de med tandställning, och vissa Chrysler.
Men den är, enligt min mening, inte en värre designkatastrof än badkaret nya Volvo V40 som i stort sett saknar sidorutor bakom B-stolpen. En sån bil kan ju ingen vettig person skaffa sig.
Eller?

#3 • Uppdaterat: 2012-07-25 12:13
Leif Larsson (ej verifierad)

Gratulerar Finland som fått uppdraget att bygga bilen.

#4 • Uppdaterat: 2012-07-25 15:09
kurrewi

I Finland byggdes det Saabar med bra kvalitet så där gör Mercedes ett klipp.

#5 • Uppdaterat: 2012-07-25 20:26
KaptenOberkommando

Seladom, du borde nog inse att det är dina "smaklökar" som det är fel på - inte bilköparnas överlag. Mercedes har - skulle jag vilja påstå - bilvärldens mest kompetenta "vad-tycker-marknaden"-avdelning. Och återigen (med undantag för Maybach [men där pratar vi också special]) visar Mercedes att man prickat rätt i fråga om vad som går hem i stugorna. Vore jag singel - eller sambo utan barn - skulle jag starkt överväga en A-Klass med en lite fetare motor.

#6 • Uppdaterat: 2012-07-25 22:04
c63

Seladom! Vad du tycker tror jag knappast att Mercedes bryr sig om.
Och du har bevisat att du inget vet om smak med ditt inlägg.

#7 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Jag tycker inte heller att den är snygg. Inte heller att den på något vis ser ut som en Merca ska göra. Den här skulle lika gärna kunna vara en Opel om den inte hade stjärnan i grillen.

C-klass däremot har den pondus och renhet i linjerna som en Mercedes ska ha. Sen kan den säkert vara en duglig bil, men det återstår att se. Mercas tidigare framhjulsdrivna försök har väl inte varit så lyckade.

#8 • Uppdaterat: 2012-07-26 02:56
Roy J

"Vad tycker du om nya Mercedes A-klass?"
Ja, vad finns det att tycka om mer än till viss del utseendet?

Om man tänker bort stjärnan i grillen, vad kan det då vara för en bil?
En japan? Njae, snarare en korean. Ingen amerikanare i all fall. Någon europé? Kanske Opel (som Rålle var inne på), eller kanske en Renault. Inte BMW, Alfa eller Fiat. Troligen inget i VW-koncernen mer än möjligen Seat. Lite långsökt, men möjligen en Peugeot eller Mercedes.

Tittar man på inredningen så blir det genast mer Mercedes - men inte å där uttalat. Man kan tänka sig andra alternativ.

Jag tycker att den ser helt OK ut för biltypen. Om den inte är alltför vägbullrig så är det säkert en mycket trevlig bil som jag helt visst kan tänka mig att köra omkring med.

#9 • Uppdaterat: 2012-07-26 12:00
KaptenOberkommando

Jes, du har en poäng i ditt resonemang. Jag har ända sedan starten för A-Klass - och faktiskt även sedan introduktionen av B-Klass - haft mina tvivel om huruvida Mercedes skall bygga småbilar eller inte. Mercedes signum är just större och mer påkostade bilar. Men tyvärr tvingar dagens marknadsbild även tillverkare som Mercedes att vara med och slåss om kunderna i de "lägre" klasserna. Även om jag har uttryckt ett visst intresse att kunna äga både A- och B-Klass så är nog ändå C-Klassen ett minimum. E-Klassen är för min långväxta kropp idealisk - för att inte tala om lastkapaciteten. Det enda vettiga alternativet är annars en Volkswagen Passat. Igår provade jag en Passat med 140 hk diesel och en sådan maskin räcker alldeles utmärkt (förbluffande rask), även om det är 170 hk som säljer mest. Men i grund och botten är jag "bensintypen" så en bensinmotor skulle det nog bli, trots allt. Passaten är en riktigt rolig bil att köra - och snygg, dessutom.

#a • Uppdaterat: 2012-07-26 12:50
Thommys

Utseendemässigt tycker jag att bakljusen inte riktigt är Mercedes. Annars har den många likheter med sina större syskon. En viktig detalj som den nu har fått (men inte nya B-klassen) är den lilla fönsterstolpen i bakdörren. Den har alla andra fyradörrars Mercedes sedan 60-talet.

Det man kan konstatera är att Mercedes nu har valt att ta fram en modell som vänder sig till fler köpare än gamla A-klassen, som för visso var väldigt populär bland de som ville ha en Mercedes, sitta högre och ändå ha en liten bil. Men den marknaden var inte tillräckligt stor. Mercedes vill inte bara stå och se på, på den jättestora Golf-klass-marknaden, utan även tjäna pengar på den.

Dess främsta konkurrent känns som om det blir Audi A3. De är lite i samma kundsegment. De kan säkert även ta kunder från självaste VW Golf (B-klassen tar kunder från Golf Plus). Volvo är inte så stora med sin V40 internationellt (möjligtvis England), BMW är bakhjulsdriven och har sina principfasta kunder för det.

Jag förställer mig yngre köpare. Men man vet aldrig. Mercedes kan locka många 40-åringar och uppåt som vill ha en mindre bil. Så har det varit förut. I USA brukar det dock vara yngre som köper nya mindre Mercedes-bilar. C-klass har en yngre köpkrets där jämfört med Europa. C-klassen är populär bland de mellan 16 och 30 år. De trimmar, bygger om, sänker och sätter på feta fälgar och avgassystem, på C-klassen. De finns en hel del ungdomar med rika föräldrar som leker.

Nu återstår det bara att se om de kommer kunna leverera tillräckligt med bilar till alla som tecknar kontrakt. B-klassen fick ju en flaskhals med automatlådorna och xenonljusen som betydligt fler ville ha än vad Mercedes hade räknat med.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.