Nästa artikel
Mer sprit gav piggare Volvo
Volvo V70 turbo - 200 hk

Mer sprit gav piggare Volvo

Publicerad 19 maj 2008 (uppdaterad 23 september 2010)

En miljöbilsklassad Volvo V70 med 200 hk turbomotor och med ett pris under 300 000 kr. Det låter som en efterlängtad drömbil för svenska tjänstebilsförare. Men tyvärr lider Volvon av törst på sprit.

För ett år sedan presenterade Volvo den nya
V70-modellen, en bil som snabbt klättrade upp till förstaplatsen i den svenska
registreringsstatistiken. I höstas visade Volvo V70 med Fords flexifuelmotor på
145 hk - en motor som fick kritik för att vara trött och surrig.

Nu kommer Volvo äntligen med en turboladdad
flexifuelmotor på 200 hk, något som många köpare sett fram emot, främst de som
kör tjänstebil.

Den nya motorn har modellbeteckningen 2,5 FT och
finns i både V70 och S80, vi provkörde den förstnämnda. I princip handlar det om
en etanolkonvertering av den redan befintliga 2,5-liters turbomotorn. Jämfört
med den vanliga 2,5 T är priset 6000 kr högre, jämfört med etanolmotorn på 145
hk är priset 30 000 kr högre.

Ändå känns den nya Volvon någorlunda prisvärd, i
alla fall för de som kan välja den som tjänstebil. Volvo har lagt sig
prismässigt en bit under 7,5 basbelopp, 307 500 kr, vilket är den magiska
gränsen för många tjänstebilsförare. Fast då är bilen basutrustad, för den som
vill ha mer komfortutrustning blir Volvo väl dyr.

Genom miljöbilsklassningen får Volvo V70 2,5 FT en
skatterabatt på 10 000 kr och slipper trängselavgift i Stockholm.

Hur är då V70 2,5 FT att köra? Jo tack, bara bra.
Effektökningen på 55 hk har kapat accelerationstiderna med 3,2 sekunder och ökat
toppfarten med 30 km/tim. Men vad som är viktigare, bilen känns kvickare och har
bättre gasrespons än den svagare 145 hk-motorn. Vridmomentet har ökat från 190
Nm till 300 Nm. Det gör att V70 2,5 FT blir bättre vid omkörningar, orkar last
bättre och lär fungera bättre som dragbil.



Nackdelen med E85 är att bilen blir törstig. Volvo
hävdar själva att bilen blir 30-40 procent törstigare med etanoltankning. Det
innebär cirka 1,3 liter per mil för med manuell låda och 1,45 liter per mil med
automat. Med bensindrift går det åt 0,92 liter per mil enligt Volvo. En lägre
förbrukning även med etanol hade varit önskvärd av många.



Att V70 2,5 FT blir en försäljningssuccé i Sverige
är rätt givet. Redan innan premiären har det sålts nästan 1000 bilar till köpare
som inte ens provkört bilen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-05-20 02:56
Per Karlsson (ej verifierad)

"Nu kommer Volvo äntligen med en turboladdad flexifuelmotor på 200 hk, något som många köpare sett fram emot, främst de som kör tjänstebil." Jag undrar det...
När behöver man någonsin 200 hk? I bilköerna till och från jobbet? Vid motorvägskörning i 110 km/h? Nej, det vore bättre att utnyttja turbotekniken till att skala ned motorn i stället - och få en snål och tillräckligt (inte onödigt) stark motor. Jämför t.ex. med VW 1,4 TSI. För övrigt tycker jag att nya V70 blivit snäppet för stor och tung. Bra säkerhet förvisso.

#2 • Uppdaterat: 2008-05-20 14:35
LC4ever (ej verifierad)

Mer Volvo åt svenskarna.
Kan inte låtabli att skratta. Samtidigt som folk skriver på bensinuppror så kommer en sådan här bil och skall bli "folkbil". Ironi.
Volvo har aldrig lyckats bygga bra snåla motorer och detta är ytterligare ett bevis på detta. Varför 200hk?
Jag håller med Per, varför inte en snål och ekonomisk bil?
Jag kan inte förså hur Volvo V70 kan vara Sveriges mest sålda bil, dyr, dålig kvallitet och törstig.

#3 • Uppdaterat: 2008-05-21 00:24
Sven. (ej verifierad)

Här är en tjänstebil som drar nästan en liter mindre milen och med fler hästkrafter!
Men den går ju på bensin och det går ju inte för sig, bara om bensinen är utblandad med Etanol blir det bra för miljön.
http://www.blocket.se/vi/14637296.htm?ca=11_s

#4 • Uppdaterat: 2008-05-21 12:11
göinge (ej verifierad)

Volvo är riktigt usla på snåla motorer. Deras bensin-V70 drar ju faktiskt mer än den gamla. Fast det var inte min poäng... Varför tenderar biltidningar att alltid kalla dieselbilar för "snåla" och etanolbilar för "törstiga". Alla vet ju att en dieselbil drar 25% mindre bränsle än en bensinbil och en etanolbil 30% mer. Därmed inte sagt att en dieselbil alltid är "snål" och därmed inte sagt att en etanolbil alltid är "törstig". Renault Megané är en snål etanolbil och en Volvo V70, ja den är törstig oavsett om det handlar om etanol, bensin, eller diesel.

#5 • Uppdaterat: 2008-05-22 09:03
Tuben (ej verifierad)

Kollade lite på 2.0F men tyckte den var väl slö så 2.5FT är ett givet val som min nya tjänstebil till hösten när jag byter in Audin.

#6 • Uppdaterat: 2008-05-27 13:28
Mr G (ej verifierad)

Är det inte lustigt att utanför det världsmiljöräddande landet Sverige tillverkas bilar som går på både bensin och diesel.
Dessutom har en förbrukning på ca 1l/mil, vissa ännu mer.
Här i Sverige får bilarna dra hur mycket som helst bara de körs på etanol.
Chefen på VW sa, för ett tag sen, i en artikel i Aftonbladets bilbilaga att han inte trodde på etanolen som bränsle.
Att de tillverkade sådana bilar var för att annars skulle de sälja för dåligt i Sverige.
Säger detta inte en hel del.

#7 • Uppdaterat: 2008-06-03 21:18
Rikard (ej verifierad)

Läser om provkörningen i Tidningen men är konfunderad över siffrorna på CO2-utsläpp. 216 g/km etanol, 224 g/km bensin (238/247 aut). Verkar konstigt att utsläppen vid etanolkörning är så höga!

#8 • Uppdaterat: 2008-06-09 02:54
Plonte (ej verifierad)

Det är verkligen helt orimligt att den vanlig personbil med 200 hk och förbrukning på nästan enochenhalv liter milen (tjänstebilsfavorit=automat, eller hur?) kan kallas miljöbil! Någonstans får väl ändå någon sätta ner foten och förklara att dethär är INTE miljövänligt ens i teorin!!

#9 • Uppdaterat: 2008-06-10 14:51
Lasse (ej verifierad)

Idag handlar det väl mest om hur mycket fossilt bränsle bilen förbrukar (oavsett vad man tycker om det). Och då förbrukar denna bilen 1,4 * 0,15l = 0,21 liter fossilt bränsle per mil (plus lite för livscykelkompensation för etanolen). Jämför med en Toyota Prius hur mycket fossilt bränsle den drar...

Om vi nu har bestämt oss för att begränsa CO2 och optimera på det, så är det väl rätt att fullfölja det? Sen kan vi byta spår och optimera på något annat om något år... (ungefär som man gjorde med blyfri bensin, katalysatorer etc. för massa år sedan).

Sluta gnäll på Volvo och Saab, de gör ju i varje fall något! Hur många miljöfordon har BMW och Audi? Hur många bilar har de som drar under 3 dl fossilt bränsle per mil?

#a • Uppdaterat: 2008-06-11 22:41
Messerschmitt (ej verifierad)

Tuben. Innan du köper tjänste bil.
Har du glömt att kolla inuti bilen? Det är ju där du är mest.
Även stereon, Audi har Bang & Olufsen - Volvo har väl Goldstar.

Audi har svepande linjer medans Volvo kontrar med fyrkantig plåt framför passagerare, fyrkantiga luftutblås och fyrkantig stereo/klimat reglerings panel mm.

Volvos designer Steve Mattin har verkligen misslyckats. Att han får jobba kvar. Där han jobbade förut, Mercedes, gjorde rätt. Att han sedan lurade Volvo Cars att anställa honom är en gåta?

Jag ogillar inte Volvo, jag har haft 7st nya sen 1988. Men när jag skulle köpa ny tjänstebil och fick se alla fyrkantiga paneler i nya V70:n så stängde jag dörren på bilen och vägrar köpa en tills de fyrkantiga panelerna är borta (förhoppningsvis Mattin också).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.