Nästa artikel
Mer än hälften kör för fort
Nyheter

Mer än hälften kör för fort

Publicerad 19 april 2016
Den här veckan är extra många trafikpoliser ute på vägarna.
18-24 april fokuserar polisen extra mycket på hastighetskontroller.
2015 rapporterade polisen 435 000 hastighetsöverträdelser och enligt statistik från Trafikverket kör 54 procent av bilisterna för fort på vägarna. Därför inleder polisen nu en insatsvecka med extra fokus på hastighetskontroller.

– Vi ser att många olyckor sker på 70-vägarna och de blir förstås extra viktiga när vi ska planera våra hastighetsmätningar, även om det kan se olika ut lokalt. Vi ska helt enkelt stå där det är som viktigast för att undvika att man dör och skadas i trafiken, säger Ursula Eriksson, trafikstrateg, Polismyndigheten.

Insatsveckan är gemensam för hela Europa.
 
Diskutera: Hur väl upplever du att trafikanter håller rätt hastighet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-19 13:04
hultarn

Sådant trams, basera istället aktiviterna på attityd, onykterhet, olagliga fordon och annat som verkligen påverkar säkerheten.
Om man kör 77 km/h på en folktom 70-väg lär inte döda någon..

#2 • Uppdaterat: 2016-04-19 13:31
Hackenbush

Håller med hultarn i alla fall när det gäller överträdelsen han skriver om.
När det gäller de som kör i 100-120 km/h på 80 väg är det en annan sak då blir det en olycka som väntar på att hända.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-19 13:46
107Carlsson

Har väl aldrig hänt att polisen "står där det är som viktigast för att undvika att man dör och skadas i trafiken". Tvärtom står dom där det är enklast att ta många som kör lite för fort och där det finns plats att vinka in så många bilar som möjligt.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-19 14:07
adzam

Inte konstigt dagens moderna bekväma bilar inbjuder till hög fart

#5 • Uppdaterat: 2016-04-19 14:52
Peugeote-Pär

Självklart så kör många för fort eftersom hastigheten blir bara lägre hela tiden på vägar som bara blir löjligt om man håller... Säger bara, höj på vägar som förtjänar högre hastigheter så kommer man garanterat hålla hastigheten på flera vägar!! Men att många kör för fort, skyller jag på Trafikverket när dom verkar tror att allt har med hastighet att göra, får dom en annan syn på trafiksäkerheten så kommer säkert alla andra få det också.

#6 • Uppdaterat: 2016-04-19 15:00
benny karlsson

Efterlevandet är väl inte så högt. Det har gått inflation i hastighetsbegränsningar. Nollvisionen strävar vidare. Det stora problemet är attityden i trafiken. Fort ska det gå, även på parkeringsplatser kör många som om det är motorväg. Hänsyn förekommer sällan. Och så länge som dagens attityd finns kvar så tror jag att hastigheten kommer att sänkas ytterligare. Vi får vad vi förtjänar genom vårt uppträdande på vägen.
Jag bor där 50 blir 70 (eller tvärtom) vägen rak. Att köra ut på vägen är ibland ett äventyr, bilar passerar i 100 km/h eller mer. MC som kommer med fullt påställ eller på bakhjulet. Nej jag tycker inte att efterlevandet är gott.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-19 15:20
Pi

Förstår fortfarande inte problemet med att de satta fartgränserna inte räcker för en massa förare. Det spelar nog ingen roll för dessa individer vad begränsningen ligger på för man skall alltid överskrida den av nån märklig orsak.
Ni tjänar så otroligt lite tid på att "momsa" så varför inte lugna ner hjärtat lite och hålla begränsningarna.

#8 • Uppdaterat: 2016-04-19 16:39
John2008

För att svara på frågan, så upplever jag att skyltad hastighet sällan respekteras av trafikanter. Många verkar tro att siffrorna på skyltarna betyder lägsta tillåtna hastighet.

#9 • Uppdaterat: 2016-04-19 18:07
ASK

Varför måste det ena utesluta det andra? Hastighetsövervakning OCH alkotest på samma gång är väl det bästa eller?

#a • Uppdaterat: 2016-04-19 18:22
Axa

Lustig trafikpolitik i grunden tycker jag.

På 90-talet vanliga riksvägar med mötande trafik kunde vara skyltad 90. Dock var det många riksvägar som drabbades av många olyckor, ofta frontalkrockar pga omkörningar. Lösningen hette mötesfri väg, tex väg med vajerräcke. Bra, då löste man trafikfaran. Men man stannar inte där utan sänker maxfart till 80 vilket blir resultatet att man har klåpare som kör 70, det bildas köer och så blir det stressomkörningar för att hinna köra om på 1,1 km och fortsatt med olyckor på samma väg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.