Bild
Nästa artikel

Mer E85, mindre bensin och diesel

Nyheter

I februari sjönk försäljningen av såväl diesel och bensin, däremot tankades det mer etanol.

Försäljningen av E85 ökade i februari 2017 med 33 procent, jämfört med samma månad förra året. Sammanlagt såldes 2000 kubikmeter av drivmedlet, enligt siffror från Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet, SPBI.

Det såldes 218.600 kubikmeter bensin, vilket är en minskning med 11 procent. Dieseln gick ned med 6 procent och försäljningen slutade på 429.900 kubikmeter. I siffrorna ingår även inblandning av biodrivmedel.
 
Diskutera: Tror du att E85 fortsätter öka även denna månad?
 

Kommentarer

#1
2017-03-20 14:48

Nej och det förvånar mig att det överhuvudtaget ökat. De flesta ser till bränsleekonomin och då måste det skilja fem kronor litern för att få samma kostnad/mil.
Idag var skillnaden under två kronor!

#2
2017-03-20 15:36

Ja det är väl tack vare dieseln som det överhuvudtaget finns bensin och etanol på mackarna. Eller vad kör tankbilarna på?

#3
2017-03-20 15:41

saabnisse - det beror nog på vilken bil man kör. Ta som exempel en nyare Golf med turbo-motorn så drar den i vanlig blandad körning med bensin runt 0,6 l/mil. Öka på detta med 30 % (ungefär vad som brukar nämnas - har ingen erfarenhet av E85 och den motorn) så borde "break-even" ligga vid typ 3 kr/l prisskillnad med dagens bensinpriser. Men 2 kr/l i prisskillnad är helt klart för lite för att man rent privatekonomiskt skall köra på E85. Sen kan man ju ha andra orsaker till att tanka E85...

#4
2017-03-20 15:50

Pi, det är inte enbart bränslepriset som fördyrar. Även tätare oljebyten, mer än 1000 mil bör man inte köra med samma olja om man kör på E85.
Men kanske mår motorn bättre då och kommer att hålla längre, men det är ju något man inte vet och som är betydelselöst för alla som inte kör bilen tills den tar slut.

#5
2017-03-20 15:56

@Pinjong
Hade inte Dieseln slagit igenom så hade nog den tunga trafiken kört på bensin också, som på 40-50 talet.

#6
2017-03-20 16:42

Kuriosa ! Körde ibland en Volvo 912 när jag gjorde lumpen, 6 axlad, osynkad låda, bensin, kollade lite på nätet den hade en 95 liters tank och drog 40L/100km.....på väg !

#7
2017-03-20 16:49

Vad jag läste i Svenska Dagbladet förra helgen så lönar det sig att tanka etanol då etanolen är runt 2,5 kr billigare per liter eftersom det går att mellan 20 - 30% mer bränsle då man tankar E85 jämfört med bensin. Att oljebytena är tätare med etanolmotor gör ingen skillnad även om man bara tankar etanol eftersom oljebytena SKA ändå ske med 1500 mils intervall oavsett bränslesort. Medelbilen i Sverige körs ca 1300 mil per år, enligt SvD, så det är absolut ingen extra kostnad med etanolbilen eftersom oljan ska ändå bytas en gång per år ÄVEN om det tex är 3 000 mila intervall. Min diesel Toyota Avensis har också 1500 mila intervall eller en gång per år på oljebytet trots att jag bara kör mellan 400 - 500 mil per år. Kostnaden för oljebytet är en "piss i Missisippi" jämfört med andra bilkostnader. Jag hoppas och tror att etanol, diesel och HVO försäljningen fortsätter att öka så att vi slipper de ytterligt giftiga avgaserna som kommer från bensinbilarnas avgasrör.

#8
2017-03-20 17:44

I februari brukar E85 vara E75.

#9
2017-03-20 18:53

StBa, jag har också kört 912 ganska mycket, men de jag körde hade bara tre axlar!
Men bränsleförbrukningen stämmer bra. De var dock snåla jämfört med krigsveteranerna Dodge WC, som trots att de var mindre och bara hade två axlar ändå ville ha 16 liter/mil.
Men det var ju surplus som hämtades i princip gratis från Sahara

#10
2017-03-20 20:50

Enkelt förklarat kan man från gödseln från 2 kor driva bilen 1500 mil under ett år om man producerar vätgas av gödseln som sedan genom en bränslecell produserar el. Producerar man biogas från gödseln så krävs 3 kor för att driva bilen 1500 mil under ett år förutsatt att bilen drivs av en bilmotor som har relativt låg verkningsgrad. Därför är det klokt att omvandla biogas till vätgas då man på så vis får högre totalverkningsgrad med att göra vätgas av biogasen än att låta biogasen förbrännas i en förbränningsmotor.
http://www.biogasost.se/LinkClick.aspx?fileticket=B36dKXD5Dps%3D&tab...

Här läser man hur Energimyndigheten i USA ser på vätgasens framtid jämfört med batteriers som energibärare.

https://energy.gov/sites/prod/files/2014/03/f9/thomas_fcev_vs_battery_ev...

#11
2017-03-20 22:55

Bra nyhet att det tankades mer etanol! Är det sunda förnuftet som hunnit ikapp?

#12
2017-03-21 15:13

John, det är bara två kronor/liter som skiljer, borde vara minst fyra!

#13
2017-03-21 21:31

PREVIA
Bättre att elda biogasen i ett värmekraftverk och ladda elbilen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.