Bild
Nästa artikel

Mediamarkt börjar med bilförsäljning

Nyheter

Den svenska elbilstillverkaren Uniti har slutit avtal med den tyska elektronikkedjan Mediamarkt om försäljning av bilar. När bilen nu visas upp för första gången så är det alltså bland kylskåp och datorer i stället för i en vanlig bilhall.

Redan nu kan du förbeställa en bil från Mediamarkt, och på fredag 8 december kommer de att finnas i Mediamarkts butiker i Nacka Forum i Stockholm och Svågertorp i Malmö. Kan du inte hålla dig tills dess så kommer lanseringen vid produktionsanläggningen i Landskrona livestreamas på Unitis hemsida redan i morgon kväll.

Det något ovanliga försäljningsgreppet handlar om att se bilägandet med nya ögon och intressera en ny generation för bilägande. Om det fungerar återstår att se.

– Våra bilar hör hemma bland exklusiva mobiltelefoner och den senaste hemelektroniken, säger Unitis vd Lewis Horne.

– Det här nya fysiska sättet att tillhandahålla e-handel är världsunikt för bilindustrin och kan vara en början på ett väldigt annorlunda och bekvämt sätt att äga eller hyra en elbil, säger Unitis Commerce Manager Verena Kitowski.

Förbeställer man en Uniti nu så kostar det 1 399 kronor, som man kan få tillbaka om man ångrar sig. Priset för hela bilen börjar på 145 000, men exakt vad som är inräknat i fråga om utrustning och eventuella miljöbilsbonusar vet vi inte ännu. De första kunderna kommmer få sina bilar under 2019.

Uniti kommer som två-, fyr- eller femsitsig, har en räckvidd på upp till 300 kilometer och en toppfart på 130 km/h. En intressant funktion är det löstagbara batteriet som ger upp till 30 kilometers extra räckvidd, som en reservdunk för elbilen. Förhoppningsvis vet vi mer om Uniti i morgon kväll.

Diskutera: Vad tror du idén att se en bil som hemelektronik?

Kommentarer

#1
2017-12-06 12:13

Känns som om 145.000:- är mycket för denna bilen. Inget som fångar mitt intresse i alla fall.

#2
2017-12-06 12:19

Kan man få en "city-bil" som klarar någonstans mellan 50 och 100 km för under 100 000 så kommer det snart bli vanligt. Mer troligt är kanske att vi får se tvåsitsiga mopedbilar som går på el.

#3
2017-12-06 19:34

Fiiiiin bil.
Det är där vi är att bilen är att se på som på en dammsugare, den här ser till och med ut som en dammsugare.

Som jag skrev i hjälm tråden så är jag glad att ha få upplevt en annan tid, när man ser sådan här skapelse så förstår man varför så många unga män idag dras med för låga halter av testosteron.

#4
2017-12-06 13:19

Tvärnit, "damsugare"? Mja, jag undrar om damerna blir så sugna på den här, de brukar vilja ha lite mer glitter och glamour!

#5
2017-12-06 13:22

Kan ju bli bra. Och passa på att serva bilen när brödrosten är på service

#6
2017-12-06 14:04

Renault Twizy finns redan för halva priset, och då finns en etablerad serviceorganisation på plats. Vem servar Uniti? Lite för mycket leksak, och för stora pengar.

#7
2017-12-06 14:19

Jag upprepar mitt löfte, att äta upp min ena sko om Uniti lyckas med sin elbilssatsning.

#8
2017-12-06 14:30

Leif, jag har aldrig lämnat in en brödrost för service. Har köpt en ny. Inte en TV heller. Det är kanske så man får göra med denna bil också. Vid fel, lämna på återvinning och köp en ny :)

#9
2017-12-06 16:08

Designmässigt passar denna kreation perfekt på hyllan för brödrostar.

#10
2017-12-06 17:14

Ja ja mycket skall man få uppleva, herre jösses.

#11
2017-12-06 17:31

Om Media Markt vill ha 145 tkr för denna väntar jag nog tills Elgiganten får in den för då blir 30 tkr billigare. Om man skall följa deras tidigare prisskillnader.

#12
2017-12-06 18:00

Vad jag känner till så gjorde väl Media Markt konkurs och blev räddade av Norge som slantade in och tog över hela elektroniksidan. Jag kan ha fel men visst är det ett äggskal de går på när de vill sälja bilar som ännu inte finns fysiskt. Kolla ni andra som har mer koll men visst låter det skumt. Johan.

#13
2017-12-06 18:03

Hur går det med krocktestet NCAP?

#14
2017-12-06 18:54

juhanni, du har fel, Media Markt gjorde inte konkurs, men det ryktades om att de skulle lägga ner i Sverige och låta ett norskt företag ta över säljställen.
Så blev det inte.

#15
2017-12-06 19:39

saabnisse. Tack för hinten för att aj aj att det blev hrrrm väldigt fel där :)
Vet ej faktiskt då jag aldrig haft en kvinna med ett intresse för hjälpmedel men att jag haver noterat att utbudet övergår fantasin.

#16
2017-12-06 19:51

En elbil för samma peng som en mopedbil. Hur primitivt blir det? Ingår batterier eller köper man dem extra?

#17
2017-12-07 09:16

Låter nästan för bra för att vara sant. Var finns haken? Säkerheten? Men extrabatteriet som man kan ladda lite överallt är en riktigt smart idé.

#18
2017-12-07 13:23

Tvärnit, men det blev lite kul :-)

#19
2017-12-07 21:17

Kall bil plåtad i kall omgivning. Och ska den sedan stå bland brödrostarna i landets mest katastrofala och då och då konkurrshotade hemelektronikbutiker... En bilfirma med kunnig personal känns nog bättre.

#20
2017-12-07 23:25

Problemet är att det finns för få bilfirmor som har just kunnig personal.
Dagens bilfirmor är mer av en förmedlingshall, svaret på frågorna googlar du lättast upp själv.
De flesta hallar jag besökt på senare tid ger verkligen en känsla av att vara kvar på fel sida 2000 talet, när man lämnar och säljaren prompt ska ge ett visitkort ihop med en pappersbroschyr så längtar jag tills dessa dedikerade oldschool bilfirmor går i graven och ersätts av något annat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.