Bild
Nästa artikel

Mazda, Suzuki och Yamaha har testat fel

Nyheter

Har ertappats med att genomföra tester av förbrukning och utsläpp på inkorrekt sätt.

Japanska myndigheter har upptäckt att biltillverkarna Mazda och Suzuki, samt motorcykeltillverkaren Yamaha har godkänt sina fordon i utsläpps- och förbrukningstester, trots att testprocedurerna genomförts på fel sätt. Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att företagen godkänt fordon för trafik på hemmamarknaden, trots att det funnits små hastighetsavvikelser i testcykeln som normalt sett skulle ha gjort resultaten ogiltiga.

Myndigheterna beordrade Mazda, Suzuki och Yamaha att kontrollera sina testprocedurer från de senaste åren. I Suzukis fall sträcker det sig tillbaka till 2012 och det visade sig att hälften av de 12.819 fordon som genomgått utsläpps- och förbrukningstester sedan dess har godkänts trots felaktigt testförfarande.

Mazda har gått ut med ett pressmeddelande att de hittat avvikande hastighetsangivelser i 72 fall av totalt 1472 testade fordon. Mazda har liksom Suzuki och Yamaha bara hittat fel i testerna som görs i Japan, enligt testcykeln JC08. I den europeiska körcykeln WLTC fanns inga avvikelser i testmetoderna. Enligt Mazda berodde felen på den mänskliga faktorn, eftersom det är upp till inspektörerna att se till så att fordonen inte avviker från rätt hastighet. Mazda ska nu införa ett automatiskt kontrollsystem som ogiltigförklarar tester där fordonen körs för fort eller för långsamt enligt testreglerna.


Alla utpekade fordonstillverkare har kommit fram till att testavvikelserna inte resulterat i några problem med verkliga utsläpp och bränsleförbrukning och det planeras inte några återkallelser.

Diskutera: Litar du på att biltillverkare testar sina fordon på rätt sätt?  
 

Kommentarer

#1
2018-08-10 14:14

Japansk kvalitet.

#2
2018-08-10 15:26

Ja fy, Tyskt fusk är mycket bättre ;)

#3
2018-08-10 17:07

Dom är nog lika stora kålsupare allihopa. Att sedan vissa råkar åka fast är nog bara otur för respektive.

#4
2018-08-10 17:33

Mindre än 5% av Mazdas tester hade hastighetsavvikelser i protokollet. Viss skillnad mot t ex VWs fuskmjukvara som byggts in - avsiktligt - i varenda bil.

#5
2018-08-11 23:33
#6
2018-08-13 14:42

Biltillverkare skall inte testa sina egna fordon, det skall någon oberoende organisation. Borde vara mycket hårdare tester och krav på låga utsläpp. Bilar över 120 g/km borde inte ens få komma ut ur en fabrik redan idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.