Bild
Nästa artikel

Mazda putsar ytan på CX-5

Nyheter

Karossen och inredningen är nybakad men den grundläggande tekniken är sig lik. Här är ”nya” Mazda CX-5.

Efter fyra år på marknaden har det blivit dags för Mazda att uppdatera mellansuven CX-5 som är märkets bästsäljare i Europa.
 
Bilen på bilderna beskrivs som ”helt ny” men det är en halv sanning. Den tekniska plattformen är samma som tidigare och måtten är i stort sett identiska. Mellan stötfångarna mäter bilen 454,5 centimeter.
 
Karossen har dock fått en större översyn och Mazdas formgivare har bland annat lagt till bredare kromdetaljer och flyttat de främre takstolparna några centimeter bakåt för att få till bättre sikt snett framåt och en lite längre motorhuv.
 
Invändigt har det hänt desto mer. Stolarna är nya och förarmiljön har gjorts om och kryddats med en sjutumsskärm ovanpå instrumentbrädan. Mittkonsolen är högre och växelspaken ska sitta mer lättillgänglig än förut.
 
På teknikfronten
finns också ett par nyheter, bland annat elbaklucka, vindrutedisplay och en vidareutvecklad automatisk nödbroms.
 
En annan nyhet är det som Mazda kallar G-Vectoring Control. Systemet justerar motorns vridmoment beroende på rattutslag för att flytta vikt mot framhjulen och därmed ge mer kurvgrepp och bättre styrrespons. Allt sker elektroniskt utan någon extra hårdvara.
 
Motorutbudet känner vi igen sedan tidigare. Två bensinare, antingen på 2,0 eller 2,5 liter, och en diesel på 2,2 liter. Sexväxlad manuell låda och framhjulsdrift är standard, fyrhjulsdrift och sexstegad automat finns att lägga till.
 
Den nya versionen
av CX-5 börjar säljas under våren.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-5?

Kommentarer

#1
2016-11-16 09:46

Det är ju en trevlig bil som förmodligen blir ännu trevligare efter modifiering, tyvärr innebär väl inte detta att man gjort något åt den obefintliga ljudisoleringen.Oljudet är väl ett typiskt svenskt problem och det säljs väl inte tillräckligt många Mazda här för att det ska löna sig.

#2
2016-11-16 09:59

Utav japanarna tycker jag Mazda har riktigt trevliga och prisvärda bilar. Ägandet verkar vara hyfsat problemfritt och kvaliteten hög. Helt klart en intressant bil med en intressant tillverkare.

#3
2016-11-16 10:36

Jag har alltid gillat denna men med den nya designen vet jag inte vad som har hänt riktigt, huven verkar för lång och sticker ut, bakstolpen känns som att den håller på att gå av, nånting har de förändrat som gör att den inte känns riktigt lika snygg som den gamla, däremot gillar jag bakpartiet, där är den riktigt snygg

#4
2016-11-16 11:01

Håller med saabnisse angående ljudisoleringen, eller rättare sagt den obefintliga dito...

Har ägt några Mazdor från årsmodell -92 och framåt och det har varit problemfritt ägande, med undantag av ljudnivån inne i kupén som stundtals var olidlig, speciellt i 323:orna.

När jag köpte en ny 323:a -00 så hade Mazda inlett ett arbete med att sänka bullret och gick ut i stora annonser med att 323 var "tystast i klassen", vilket naturligtvis inte stämde.

Har dock fortfarande en viss förkärlek till Mazda och väntar ännu på den dag de ska bli om inte tystast i klassen så i alla fall topp tre, först då är det aktuellt med ett köp igen.

#5
2016-11-16 12:16

Snygg interiör och front. Baken ser halvkul ut - som på alla suvs

#6
2016-11-16 12:49

Hej Prestigelös, Då får du vänta, jag provkörde den sista ljuddämpande versionen av Mazda 6 som kom för ca en månad sedan.
En diesel vars motor enligt Mazda ljuddämpats ytterligare, vilken bullerlåda! Fast vägljudet har blivit lägre om än inte lågt. Tro om Japaner hör dåligt?

#7
2016-11-18 08:14

Pi man har antagligen finare asfalt i Japan än vad vi har här och då bullrar det inte lika mycket.
Vi har inte asfalt i Sverige vi har stenkross.

#8
2016-11-19 13:12

Provkörde också nya Mazda 6 igår och den var inte nämnvärt bullrig. Tycker folk överdriver bullret. Inget vindbrus alls och däckbuller vet vi alla beror mkt på vilka däck som sitter på. De flesta demobilar har ju 19 tums hjul vilket drar upp ljudet rejält. Skön bil att köra!

#9
2016-11-18 20:17

Har du lyckats provköra en Mazda 6 diesel utan turbo är du unik. Sitter två turboaggregat i 2,2 liters turbon. Därför den har så brett varvtalsområde med bra drag från 1500 till dryga 5000 r/m
Däremot har bensin motorerna ingen turbo

#10
2016-11-19 13:13

Bra Guran! Visst missuppfattat detta och ändrat mitt inlägg, tack!

#11
2016-11-19 18:07

Och jag håller med dig Doby, 2017 års modell är klart tystare
Ungefär samma ljudnivå som en Passat, men bra mycket snyggare, prisvärdare och jäkligt kul att köra. Bytte själv från en 2014 års BMW 520d till en 2016 CX-5 175 JK diesel Optimum, mycket mer allert och utrustad bil för ca 150000 lägre pris än en X3.
Visst är vägljudet högre i Mazdan än BMW n jag hade, ungefär som i en bmw3 eller 4 serie med 19 tums hjul, men det är än så länge det enda som är sämre. Å inte läser man så mycket negativt om bmws bullriga bilar.

#12
2016-11-20 05:59

Det är uppenbart att folk hör olika, hör inte själv perfekt men tycker i jämförelse med andra bilar att Mazdan 6 "2017" bullrar mer än de flesta i denna klass. Jämfört med våra Golf 7 klart bullrigare t,om. Frugan tycker lika dant. Vi var genuint intresserade,men nej tack . I övrigt en riktigt trevlig bil både att titta på och köra.

#13
2016-11-20 09:27

Tycke BMW 118i bullrade lika mycket eller lite som Mazda 3. Att den dessutom hade helt värdelös styrkänsla gjorde mig rätt besviken.

#14
2016-11-20 10:32

skall man nu jämföra bullernivå så gäller det att framförallt ha samma däck
Stora breda lågprofikdäck bullrar. Subjektivt bullrar min CX 5 med 19 tums hjul på samma nivå som en passat utan akustikrutor eller en BMW 3- serie med samma hjuldimentiom
Jag tycker också att den är tystare än 2017 Mazda 6.
Men det spelar ingen större roll. Bose ljudet överröstar bullret ändå
Och om man sedan jämför vad man får för pengarna kan man stå ut med lite högre bullernivå

#15
2016-11-20 21:33

Mellan Malmö-Lund finns en liten bil med annorlunda beläggning, där går bilen nästan ljudlöst....men sedan när man kommer ut på den vanliga beläggningen så ökar ljudet markant. Varför kan vi inte lägga lite bättre beläggning på våra vägar så att det blir bättre ur ett ljudperspektiv? Jag vet att det man vinner på något förlorar man på något annat, precis som vanligt. Så jag antar att det är av besparingsskäl eller utifrån livslängd (eller egenskaper) som man inte kör med den tystare beläggningen. Bilar med över 17 tum skulle jag aldrig köpt, det blir inte bra.....på alla sätt. Jag trivs ypperligt bra med de 16" jag nu har på bilen både sommar och vinter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.