Bild
Nästa artikel

Mazda planerar ny suv

Nyheter

Den lilla högbyggda krabaten visas upp på bilsalongen i Genève i mars.

Mazda har än så länge bara offentliggjort en bild på den nya suven, som sägs vara av det mindre slaget. Formmässigt är det ett mer moget uttryck av designspråket ”Kodo” som vi har att förvänta oss.

Motorpaletten inkluderar biltillverkarens nya teknik med kompressionständning. SPCCI, eller Spark Plug Controlled Compression Ignition, kombinerar prestandan hos en bensinmotor med den snabba responsen hos en dieselmotor.

Mazda har redan berättat om denna nya sortens motor, kallad Skyactiv-X, när de offentliggjorde nya generationen av Mazda 3 i november förra året. Den modellen följer också med till Mazdas monter i Genève, liksom en specialversion av lilla sportbilen MX-5 och en uppdaterad version av suven CX-5.

Diskutera: Ser du fram emot premiären av Mazdas nya suv?
 

Kommentarer

#1
2019-02-05 12:53

Måhända en ny version av CX-3 - enligt vår lokala Mazda-handlare lät det som att den inte var alltför långt borta. Och den skulle vara lite rymligare inombords än nuvarande modell. Fast CX-3 är ju trots allt inte så gammal som modell så lite konstigt vore det om den redan skulle ersättas.

#2
2019-02-05 14:27

Vad är det CX-3 har som inte den vanliga modell 3 har? Den är marginellt högre, det vet jag.

#3
2019-02-05 14:41

Cx-3 är baserad på Mazda 2 inte 3.

#4
2019-02-05 16:11

Liten och liten, den lär byggas på 3:an och vara större än CX-3. En CX-4 helt enkelt?!

#5
2019-02-05 16:14

Vargen, CX3 är rymligare än 2 och har högre markfrigåmg. Det kan vara bra på oplogade vägar... Plus att man sitter högre upp. Men visst, CX-bilarna är inte de smartaste SUV/crossovers. De är gjorda för sport och körkänsla. En C3 Aircross är helt klart rymligare och mer praktisk.

#6
2019-02-05 17:14

Nåja - just CX-3 är varken speciellt hög eller har nån bra markfrigång - den lever nog mest på utseendet och att den är bra utrustad i Optimum-utförandet. Och att den går att få 4WD.

#7
2019-02-05 17:24

Alla Mazda jag åkt i har varit bullerburkar och ändå har jag fått höra inför varje modell hur tyst de lyckats få den!
Jag tvivlar på att de har intresse att bullerreducera bilar för Sverige och därför går de helt bort för mig!

#8
2019-02-05 18:00

Hej Raphael Mazda cx-4 finns redan sedan ett par år tillbaka, men inte i Sverige. Och den är jättefin tycker jag.

#9
2019-02-05 21:23

Pi, cx3 är högre och har högre markfrigång än en standardbil. Även om det finns flera SUV/CUV som är högre.

#10
2019-02-05 21:27

Polo, jag vet att det redan finns en cx4 - men den är bara för den kinesiska marknaden. Eftersom cx3 ändå är relativt ny så vore det logiskt att denna lite större modell får namnet cx4 i Europa och internationellt, där den kinesiska cx4 inte säljs.

#11
2019-02-05 21:53

Det är väl 5:e årsmodellen av CX-3 detta år så snart bör den ju trots allt bytas ut.
Raphael - har suttit i och kört CX-3 flera gånger och det är egna upplevelser som ligger till grund för mitt omdöme om bl a sitthöjden.

#12
2019-02-06 03:21

Tror detta är en europeisk variant av Cx4 vi kommer få se, och med nya Skyactive-X motorn. En ny Cx-3 tror jag inte att detta är ännu, även om den inte är alltför långt bort.

#13
2019-02-06 06:44

@saabnisse - Cx-5 fick precis betyget "tystast" i det senaste SUV testet jag läste. Har du kollat öronen?

#14
2019-02-06 08:20

Mazda 3 och CX-3 har samma markfrigång - 16 cm

#15
2019-02-06 11:15

Ja i Mazdas snabba värld är det väl dags för en uppdatering av CX-4 nu - och de vore väl dumma om de inte "uppgraderade" den till utanför-Kina-standard. Så Vargen får en bil till att svära över ;)

CX-3 kallas av Mazda själva för crossover. Det är en högbyggt Mazda2. Alltså ingen "riktig" SUV. Dock är det väl typ en av de minsta bilarna som går att få med AWD?

#16
2019-02-06 11:45

GRP, markfrigång för de flesta standardbilar ligger på 12-14 cm. Volvo, Volkswagen osv osv. En standard Golf ligger på 13-14 beroende på hjul och utförande.

Pi, jag är fullt medveten om att man sitter närmare golvet i en cx3 jämfört med andra CUV/SUV:ar. Det har att göra med att Mazda tror att det blir mer sportigt så. Men den är ändå högre byggd än en vanlig standardbil.

#17
2019-02-06 11:53

@Raywave, japp de är kollade flera gånger och är försedda med apparater för ökad ljuduppfattning, något som absolut inte har behövts när jag kört Mazda, där har det varit bättre med någon form av bullerdämpning men någon tillräckligt effektiv har jag inte hittat.
Nu är jag ju faktiskt inte ensam om att klaga över buller i Mazdas bilar och det är nog snarare de som tycker att de inte bullrar som bör kolla hörseln!
Och att den är tystast i klassen säger ju inget egentligen, bara att övriga bullrar mer.
Men som jag skrev tidigare är det nog så att Mazda inte lägger ner någon kostnad för att dämpa bullret på våra svenska grova vägbanor, det är nog en alldeles för liten marknad.

#18
2019-02-06 12:30

På tiden, "Gamla" Mazda CX-3 är för smal o kort tycker jag.

#19
2019-02-06 17:22

Jag har kört flera CX-3. Då konstaterades att jag sitter klart högre i en sån än i min egna Mazda 2. Och jämför jag min 2a med andra bilar i samma storlek, (Polo, 208, Fiesta), så sitter jag närmare golvet i dom. (Jag är relativt lång så jag skulle aldrig mer köpa en bil där jag sitter "på backen").

Visst är CX-3 relativt låg jämfört med andra suvar men lågbyggd?
I beg to differ....

#20
2019-02-06 22:59

Rålle - som ett exempel så är en CX-3 3 cm lägre än en Golf SV - som ändå inte är nåt utpräglat högbygge.
Och rent spontant tycker jag att det känns som att jag sitter lägre i en CX-3 än i Golfen men mätt har jag ju absolut inte gjort. Jämfört med t ex en Vitara, som är i ungefär samma storlek som CX-3, så upplever jag en klart högre sittposition i Vitaran och dessutom har den en högre frigångshöjd. Sen tycker jag ändå att det finns mycket positivt med CX-3 - bl a tror jag inte det finns nån konkurrent i den klassen som har så mycket användbar standardutrustning som en CX-3 Optimum. Tyvärr är den trång "inombords" likväl som i bagaget. Dessutom finns den med 4WD vilket inte är helt vanligt i den storleksklassen.

#21
2019-02-07 03:56

Problemet med Cx-3 tycker jag var som ägt bilen, vid i och ursteg till den, att utrymmet mellan ska vi säga ratten och B stolpen blev så trångt att när du svängde in kroppen så slog sidan/ryggen på dig i B stolpen. Speciellt om du hade ratten maximalt utdragen mot dig i längsled. Eller utrymmet mellan A och B stolpe om det är bättre sagt. Detta märkte jsg först efter att ha ägt bilen ett tag efter euforin av en ny bil lagt sig och man retade sig på nackdelar. Ett offer man tvingats göra när den baseras på en så liten bil som Mazda 2.

#22
2019-02-07 06:03

@ Pi:

Nä, jag har heller inte mätt men jag upplevde det iaf så. Däremot så håller jag med om att CX-3 är en otroligt trevlig bil, speciellt i Optimum utförandet. Körglädje och utrustning som ingen av konkurrenterna kan matcha och dessutom riktigt trevlig att titta på.

#23
2019-02-07 07:53

Haha, jag tror Mazda är plågsamt medveten om vad högre bilar gör, dvs högre förbrukning och sämre köregenskaper. Man har helt enkelt försökt lura ögat för att försöka få den att likna en SUV. Man vinner inget på att bygga högre bilar av typ SUV, det blir automatiskt högre förbrukning, sämre vägegenskaper och en trängre bil. Gör man en SUV mer fyrkantig, ja så blir det en MPV. Är det ingen som inser att SUV...då får man en sämsta kompromiss som finns. En MPV går i alla fall att lasta mycket i, även om förbrukningen ökar relativt en vanlig bil.

#24
2019-02-07 09:11

Vargen - exakt detta som du säger har jag också sagt om just CX-3 - man har formgivit den så att den ser ut som en SUV men den är lägre än vad den ser ut att vara. Shoguns "instegs-problem" kanske inte riktigt gäller mig eftersom jag är ganska kort men mina instegsproblem brukar ofta vara att det blir trångt mellan ratt och säte eftersom jag vill ha sätet högt upp och ratten relativt lågt i kombination med att sätet inte är så väldigt långt tillbakaskjutet. Kanske svårt att förstå men så är det så vi upplever helt klart olika problem beroende på olika saker. Det som förvånat mig under senaste tidens provsittningar och provkörningar är att en så relativt lågbyggd bil som Subaru Impreza fungerar utmärkt att ta sig i och ur men det måste vara nåt med geometrin i förarplatsen i kombination med min längd och körposition. Sen är den bilen tyvärr alldeles för törstig för sin storlek - annars var den i mina ögon trevlig att köra.

#25
2019-02-07 10:50

Ska tillägga att jag är ganska lång med 184cm, långa ben som gör att jag alltid får sitta med stolen i bakersta läget i de flesta bilar, undantaget är Mercedes. Svårt att riktigt få stöd under låren speciellt gasfoten kommer ofta i en brant obekväm vinkel. Så även på Cx-3 och även Mazda 6an om än något bättre. Men här är inte problemet att komma in i bilen så man slår i kroppen ryggen i B-stolpen, här är stolsitsen nere på backen, och jag hatar det att ramla ned i bilen.....

#26
2019-02-07 11:41

Pi.

Förstår ditt problem, har problem när jag tar över bilen efter frugan och hennes inställningar då hon också är väldigt kort.

#27
2019-02-07 12:00

Instegs problemet ni har beror nog mer på att det är en liten bil, än med själva höjden. Förarplatsen blir mindre och trängre än på en större bil. Sedan är det utom tvekan så att när man sätter sig i en vanlig bil får man använda ben musklerna mer, för att inte ramla in i bilen. Men detta borde rimligtvis inte vara något stort problem såvida man inte har problem med sin kropp. Man skall nog inte dra alla modeller över en kam, vad jag säger är att vissa SUV är nog svårare att ta sig in i än vanliga bilar, och givetvis tvärtom.

#28
2019-02-07 22:46

Hej (Raphael 2019-02-06 11:45) Plus extra 2 cm på en Golf 2016 om man som jag beställde en såda ny från fabrik. Tillägg då ca 2000 kronor om vill ha den extra hög. Köpte den på Min Bil i Hammrby. Det tog tre månader innan jag fick den. Enda kund som besällt en sådan från Hammarby sa försäljaren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.