Bild
Nästa artikel
Toyotas TNGA-plattform ska ligga till grund för de nya elbilarna. Här syns plattformen under skalet på crossovern C-HR.

Mazda och Toyota gör elbilar tillsammans

Nyheter

Har startat gemensamt bolag som ska inrikta sig på att utveckla olika typer av eldrivna fordon.

Toyota och Mazda bildar det nya företaget tillsammans med bildelstillverkaren Denso. Det ska heta EV CA Spirit Co. Toyota går in med största investeringen, 90 procent, medan de båda andra satsar 5 procent var.

Biltyperna som ska utvecklas är personbilar, suvar och lätta lastbilar, alla med den gemensamma nämnaren att de går på el. Fordonen baseras på Toyotas plattform TNGA. EV CA Spirit Co skriver att de är öppna för samarbete med andra biltillverkare och producenter av komponenter till fordonsindustrin.
 
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?
 

Kommentarer

#1
2017-09-28 14:42

Tråkigt men kanske nödvändigt.

#2
2017-09-28 14:47

Vi väntar på dessa så får vi något som fungerar från början som tänkt. Och i topp senare i undersökningar, och inget Bosch skit i dessa här inte ;o) Riktig japansk kvalitet ska det vara så blanda inte in något skit underleverantör här.

#3
2017-09-28 16:31

Japanarna ligger för långt efter med batteribilar,låt dom hålla på med vätgas som tydligen är framtiden.
Personbilsdieslar har dom heller aldrig lyckats så bra med,ungefär som Toyota och turbomaskiner.
Takata krockkuddar..

#4
2017-09-28 17:04

En blind leder en döv...

#5
2017-09-28 18:00

Innefattar begreppet "Riktig japansk kvalitet" även krockkuddar från Takata?

Isåfall avstår jag.

#6
2017-09-28 19:09

90/5/5 Lär vara ett otät samarbete.
Tydligen är det få som tror på det.

#7
2017-09-29 10:32

Reinhard: Ja, japanerna ligger ju efter med batteribilar, första batteri-hybriden i modern tid, Prius, introducerades så sent som 1997 ;).
På den tiden talade andra tillverkare om att etanolen var framtidens bränsle....

Menar du rena elbilar så har du säkert koll på att Panasonic producerat batterierna till Tesla Model S, X och Roadster.

Vad det gäller japanska personbilsdieslar har det mycket riktigt funnits ett motstånd från tillverkarhåll, då det i hemlandet anses att diesel hör hemma i lastbilar och bussar.
Dock har de av marknadsmässiga skäl ansett sig vara tvingade att erbjuda personbilsdieslar i Europa, men japanerna ser ut att vara de första att fasa ut dessa också (t.ex. Honda, Subaru och Toyota).
Lexus slutade sälja dieselbilar redan 2012 för övrigt.

#8
2017-09-29 11:50

Är det några som ligger efter så är det väl framförallt dom Tyska premiumbiltillverkarna som fokuserat på dieselmotorer som saliggöraren.....
Skall bli spännande att se vad Mazdas tändstiftslösa bensinare, som kommer nästa år, kommer att prestera.

#9
2017-09-29 12:25

Tobo är påläst. Kul att läsa här.

#10
2017-09-29 12:33

Jo, du har många bra poänger Tobo, men du har fel rörande Lexus och Diesel, dom säljer fortfarande dieselbilar vad jag vet. LX450D är väl en av dom?

#11
2017-09-29 14:08

Är väl "normala" personbilar Tobo avser. Även Toyota har ju fortfarande dieselmotorer i sina pickuper och i Land Cruiser som väl är syskonbil med LX450d

#12
2017-09-29 14:20

Antingen har man slutat eller också har man inte slutat. Snart har de väl slutat i alla bilar som inte går att få i en viss färg.

#13
2017-09-29 18:22

Benny: Jag menade att Lexus har slutat med personbilsdieslar, den fullstora 8-sitsiga rambyggda terrängbilen/Landcruiser 200-varianten LX450d räknade jag inte som personbil :)

Just dieselversionen av LX är dessutom en udda fågel, som endast säljs i vissa f.d. sovjetrepubliker (Ryssland, Ukraina, Azerbaijan) samt Nya Zeeland, Sydafrika och Indien.

#14
2017-09-29 21:02

Jo, jag såg just NZ på listan, skumt.

#15
2017-09-30 10:03

Underligt att påstå att något säljs i en begränsad del av världen när den delen utgör 1/3 av planetens befolkning.

#16
2017-09-30 19:23

Toyota försöker tjäna pengar, precis som alla andra (Musk undantaget).
Den trångsynte ser annat.

#17
2017-09-30 21:55

L.Mäkinen:
Ryssland och Indien må vara folkrika nationer, med det ändrar inte faktum att LX450d är en udda fågel.

I t.ex. Indien lanserades varumärket Lexus så sent som i augusti 2016, som modellår 2017 och man siktar på att sälja 3000 bilar (totalt, alla modeller inräknade) under år 2018.

I Ryssland är en övervägande majoritet av alla sålda bilar i LX-serien den bensindrivna 570.

Men nu är vi ganska långt ifrån topic i denna tråden ;)

#18
2017-10-01 11:22

Kul att läsa pålästa kommentarer som från Tobo här som håller sig till fakta.

#19
2017-10-01 18:57

Toyozda eller Mayota?

#20
2017-10-01 19:51

Reinhard Japanarna ligger för långt efter med batteribilar,låt dom hålla på med vätgas som tydligen är framtiden.
Personbilsdieslar har dom heller aldrig lyckats så bra med,ungefär som Toyota och turbomaskiner.
Takata krockkuddar..

TURBO HOST *SUPRA* HOST Host ;)

#21
2017-10-01 20:05

Ta en Strepsils......

#22
2017-10-03 10:48

Ja i den TNGA-plattformen skulle jag inte vilja sitta i vid en krock med älg eller small overlap.

Då lär jag nämligen hamna i rullstol med krossade ben och fötter - eller på kyrkogården.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.