Nästa artikel
Mazda CX-5 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Mazda CX-5 – rapport från provkörningen

Publicerad 25 november 2011 (uppdaterad 28 november 2011)
Finns det plats för ytterligare en crossover? Vi Bilägare åkte till Italien för att provköra nya utmanaren Mazda CX-5.

Vi Bilägares Christian Ellmark har varit i södra Italien för en provkörning av nya CX-5.

– Det här är en Nissan Qashqai-utmanare skulle man kunna säga, säger Christian Ellmark. En crossover som Mazda kallar en crossover-suv, men den känns mer som en personbil än suv.

Ditt första intryck?
– I överlag känns bilen som en Mazda 3, fast med högre sittställning. Det är lättare att gå in och ur bilen. Den är trevlig på vägen. Bra styrning. Bra växellåda.

– CX-5 är också väldigt asfaltsbetonad, den är inte tänkt för utflykter utanför vägnätet. Om man skulle köra i terräng skulle den främre spoilern ganska omgående slå i marken.

CX-5 är en helt ny bil?
– Ja, helt ny och det är också bottenplattan som så småningom kommer att bilda bas för kommande Mazda 3 och Mazda 6. Bilen har också lite ny säkerhetsteknik som inte är nyheter för branschen, men nytt för Mazda. Bland annat ett autobromssystem.

Hur är utrymmena?
– Baksätet är ganska stort, men inte särskilt bekvämt. Sittdynan är hård. Bagageutrymmet är acceptabelt utan att imponera, men fullt acceptabelt för storleksklassen. Man sitter bra i förarstolen.

Och när kommer den till Sverige?
– Med bensinmotor kommer den hit i mars, med dieselmotor i maj-juni. Mazda är inte riktigt klara med dieselmotorerna, det var den förklaringen jag fick.

– Jag har provkört en diesel på 175 hästar och en bensin på 160. Bensinmotorn känns förvånansvärt slö, inte som 160 hästar, snarare 140. Dieselmotorn är däremot pigg och kraftfull. Om inga regler ändrats kommer CX-5 också som miljöbil med en förbrukning på 0,45 liter/mil och koldioxidutsläpp på 119 gram/km.

Vad blir priset?
– Basversionen som Mazda inte tror att man kommer att sälja särskilt många av kommer att kosta 220 000 kronor. Med miljöbilsklassad dieselmotor blir priset mellan 240 000 och 250 000 kronor, basutrustad.

– Med dieselmotor, fyrhjulsdrift, automatlåda och utrustningspaketet Advanced Plus kommer priset att hamna under 7,5 basbelopp, då pratar vi någonstans kring 320 000 kronor, kanske något under. Den dyraste, sportutrustade varianten kommer att kosta 340 000 kronor.

Hur står den sig mot Nissan Qashqai?
– Qashqai kom 2007, så det här är en modernare bil. Jag tycker att den står sig bra, men man ska komma ihåg att det finns gott om bilar i den här klassen.

Läs provkörningen av nya Mazda CX-5 i ett kommande nummer av Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-5?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-25 17:30
Oomkullrunkelig

Ser riktigt trevlig ut. Synd bara att Mazda envisas med dystert svart i bilinredningarna. Är det en japansk sjuka?

#2 • Uppdaterat: 2011-11-25 21:57
Roger Skagerström

6'an finns med en ljus läderinredning iallafall. Vet inte om det blir så vackert. Den japanska plasten gör sig bäst i svart ;) Titta tex på MX-5 med naturlädret. Stolarna är snygga men instrumentpanelen ser ut som den är gjord av lera.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-26 21:39
Lelle

CX, är det förkortning för "Country Cross" eller? ;)

#4 • Uppdaterat: 2011-11-27 01:55
Roger Skagerström

MX som i MX-5 står för Motoring eXperiment. Så CX (5,7 & 9) torde stå för Crossover eXperiment eller liknande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.