Bild
Nästa artikel

Mazda CX-30 byggs i sommar

Nyheter

CX-3 och CX-5 har fått ett mellansyskon.

På bilsalongen i Genève har Mazda presenterat kompaktsuven CX-30. Det är en global modell som ska börja tillverkas till sommaren. Storleksmässigt placerar den sig mellan redan existerande CX-3 och CX-5.

Alla bilar kan fås med fyrhjulsdrift och motoralternativen inkluderar bensinmotorn Skyactiv-G, dieselvarianten Skyactiv-D, samt Mazdas nya bensinmotor med kompressionständning: Skyactiv-X. Bensinmotorerna får hjälp av ett 24V-mildhybridsystem som ger elektrisk hjälp till motorn och samlar på sig bromsenergi. 

Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-30?

Kommentarer

#1
2019-03-05 15:19

Lite väl mycket svartplast på skärmkanter och runt om. Säkert en betydligt mer lagombil än CX-3 som är alldeles för liten, enligt mig.

#2
2019-03-05 16:07

Snygg. Mazda visar var design-skåpet ska stå.

#3
2019-03-05 16:14

Var CX-4 upptaget?

#4
2019-03-05 16:36

Den ser ju riktigt snygg ut.

#5
2019-03-05 16:38

Jepp - håller med att den är nog mer "lagom" i storlek än CX-3an, som gärna blir för trång om man är fler än 2 eller vill ha in en "lagom" stor hundbur där bak. Personligen tycker jag att CX-5an är för stor att köra runt med, enbart vid dessa få tillfällen..
Jag hoppas de isolerar bort lite mer av väg/hjul- och motorljudet oxå - Det är ganska påtagligt i 80+ hastighet i dagens CX-3a..
Så, CX-30 ska vi nog titta närmare på framöver. Hoppas den kommer som "hel-el" inom närmaste åren.

#6
2019-03-05 16:47

Styggav.

Ja, CX-4 är upptaget, det är en modell som säljs på kinesiska marknaden.

#7
2019-03-05 17:06

Märkligt namn... Att en modell mellan CX-3 och CX-5 ska heta CX-30. Men var CX-4 upptaget så fick dom ju problem. Kanske döpa om alla till 2-siffrigt och kalla denna 35? ;) Bortsett från namnet ser den bra ut och kan förhoppningsvis bli en lagom stor modell. Återstår att se hur den är...

#8
2019-03-05 17:19

Jag är nyfiken på bensinmotorn med kompressionständning.
Undrar hur karaktären är och hur man löst avgaskraven?

#9
2019-03-05 17:32

Riktigt snygg! Som alla nuvarande Mazda-modeller.

#10
2019-03-05 18:10

Faktiskt en tämligen snygg bil även om det ser ut som den har fått en fläskläpp. Mazdan är förövrigt den snyggaste asiatiska bilen. Det är gott att se att Mazda har pigga och klimatsmarta dieselmotorer i sitt modellprogram.

#11
2019-03-05 19:27

Jaa den tror jag att jag vill ha,

#12
2019-03-05 20:16

Har tidigare haft 3 Mazdor och den här skulle det kunnat bli om jag inte nyligen valt något helt annat. Tycker dock inte att bilen är snygg med sin `kutrygg´ och all plastinklädnad som effektivt döljer rost. Skull helt klart valt den nya högkompressions-bensinaren, det bästa av två världar;)

#13
2019-03-05 21:05

Väldigt bra mått, även om jag gärna hade sett 5 cm till på höjden. Och dessutom litet rakare och med upprätta linjer, för att utnyttja yttermåtten bättre. Men då hade den ju inte sett ut som en Mazda!? :-) Skall bli spännande att se IRL i alla fall; jag anser också att baksätet på CX-3 är mer eller mindre oanvändbart.
Men, mildhybrid.... nja... Drivlinor med riktig bensinbesparing, tack!
Finns redan en liten videosnutt: https://www.youtube.com/watch?v=QKK_Kc9kqZg

#14
2019-03-05 22:27

Snygg inredning, men traditionen med luftmunstycken som inte kan hjälpa till att få bort imma från rutorna fortsätter, även om slitsen i A-stolpen efter långt kämpande till slut lyckas befria hela rutan från imma, kan man inte blunda för att det bara skulle tagit en bråkdel av tiden med en mer funktionell utformning.

#15
2019-03-06 08:31

Designen är det inget fel på till skillnad från Forester som verkligen lever kvar i forntid.
Nya motortekniken och mildhybrid? ja det kanske kan bli bra.
Cx30 ser ut att kunna vara en lämplig bilstorlek

#16
2019-03-06 14:04

Undrar om Mazda löst problemet med dåliga vägegenskaper. CX-3 gör ju bort sig i älgtestet hos KM77.com. Motormässigt verkar det inte finnas något intressant än. Det har ju pratats om att Mazda skulle göra en elbil med en wankel som laddar batterierna, men den lösningen verkar dröja.

#17
2019-03-06 16:13

Precis som PSAs lufthybrid verkar dröja......;o)

Jodå, det finns mycket intressant, en motor med blandad teknologi från bensin och dieselmotor, Skyactiv-X heter den. Sedan en mildhybrid, men det är mest ett spel för galleriet. Men finurliga är dom Mazda ingenjörerna.

#18
2019-03-06 19:23

Raphael, tack för att du tar upp detta -- jag hade nästan glömt bort det! Vad jag minns är dock att wankelkonceptet (typ range extender) i första hand var tänkt att komma i mindre bilar, säg Mazda 2. Och kanske bara i mindre bilar -- tyvärr. Jag skulle gärna ha en sådan drivlina i en bil av CX-30:s storlek. Och om det behövdes fick den gärna bara fartspärrad vid130 km/h, för att anknyta till en annan diskussion.

#19
2019-03-07 17:24

Undrar hur fort man får upp värmen i Skyactiv-X Bensinmotor jämfört med en vanlig bensinmotor. Och och hur långt det är mellan sevicerna på Skyactiv-X Bensinmotorn vad det gäller byte av motorolja, samt hur länge tändstiften håller. Vi leker med tanken att det blir tätare servicintervaller. så kanske den mindre bensinkostnaden äts upp av sevickostnaden i långa loppet. Ja det undrar jag i alla fall

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.