Bild
Nästa artikel

Mazda bygger helt ny bensinmotor

Nyheter

Mazda har avslöjat sina planer för en bättre bensinmotor. 2019 planerar biltillverkaren att lansera en kompressionständningsmotor.

Mazda presenterade i dag en del av sina framtidsplaner. Självkörande bilar, eldrift och 90 procent minskning av koldioxidutsläppen står på agendan. Som en del av miljömålet arbetar Mazda därför på en bensinmotor med kompressionständning, alltså antändning av bränsleblandningen med hjälp av kompressionen i cylindern på samma som dieselmotorer fungerar. Enligt Mazda blir det i så fall den första kommersiellt tillgängliga motorn med den här tekniken. Motorn ska vara 20-30 procent effektivare än dagens motorer och ska finnas på marknaden till 2019.

2019 ska Mazda också komma med flera lösningar för eldrivna fordon. Året efter det ska autonom teknik in i bilarna, senast 2025 ska det vara standard i alla Mazdas bilar. Co-pilot systemet, som Mazda kallar sina autonoma funktioner, är en del av den säkerhetssatsning som också inkluderar utveckling av konventionell säkerhet med bland annat förbättring av förarens position och sikt.

Diskutera: Kan bensinmotorn bli effektiv nog att konkurrera med eldriften som miljöval?

Kommentarer

#1
2017-08-08 14:15

Bensinmotorn kan aldrig bli lika effektiv som en elmotor, men det kommer finnas behov av förbränningsmotorer en tid framöver också.

#2
2017-08-08 14:29

Mazda jobbar i helt rätt riktning då vi behöver flertalet renare alternativ fram tills att el-drift framstår som det bästa.
Alla steg i rätt riktning är bra.

#3
2017-08-08 14:40

Mazda har hittils gjort några av de bästa 4-cylindriga bensinmotorerna jag har kört så jag ser med stor nyfikenhet fram emot detta.
Helt rätt med "right-sizing" istället för "down-sizing".

Ang. verkningsgraden på en elmotor så är den ju med lite skyddlappar för ögonen OK. Börjar man ta med förlust p.g.a. t.ex. spänningsfall i distributionsnätet från kraftverket till laddstationen och förlusteffekt vid laddning av batterier m.m. så kan det se annorlunda ut.

Men visst, även bensin ska transporteras, men det försvinner inte delvis under transporten.

#4
2017-08-08 15:38

Fördelen med en bensin- (eller diesel-) motor är ju att det är enkelt att lagra mycket energi jämfört med en elbil som kräver ett väldigt tungt batteri, upp till 500kg.
Sedan är ju förstås elmotorn kompakt och har gott vridmoment vid alla varvtal.

Mazda släppte nyligen en lågkompressionsdiesel som sades vara väldigt snål, har det visat sig i tester? Jag har inte sett något om det.

#5
2017-08-08 15:38

Den här tekniken har man försökt med ända sedan den uppfanns av Rudolf 1892 och den har ju fungerat utmärkt med ett flertal bränslen dock inte lika bra med bensin.
Men varför ska det behöva vara bensin när det finns effektivare bränslen?
Verkar som någon PR-gubbe hos Mazda har fått hål i huvudet.

#6
2017-08-08 15:42

saabnisse: HCCI är inget nytt. Och det har inget med diesel att göra.

#7
2017-08-08 16:15

Intressant med så pass mycket lägre förbrukning men kommer denna motor låta lika illa som en diesel också?

#8
2017-08-08 16:46

Blir nog bra. Med tanke på hur snåla Mazdas Skyactive-G motorer är i verkligheten idag och får de då ned förbrukningen ytterligare närmare tjugo procent så lär det dröja innan bensinmotorn dödförklaras.

Bra att alla tillverkare inte lägger alla ägg i samma korg förrän/om el eller vätgas blir ett fullgott och ekonomiskt godtagbart alternativ till fossilbränslet. Men jag är väl färgad då jag sedan en tid kör just en Mazda,,,, en riktigt snål sådan också ;-)

#9
2017-08-08 16:56

Att man inte läser nått om Mazda beror väl på att bilarna inte testas, som många andra mindre märken. Finns gott om bilar som bara provkörts av tidningarna, men aldrig testats ordentligt.
Men som jag skrivit tidigare, så var Mazda 6 2,3 190 hk Automat 3e snålaste bilen i en stor kombitest nyligen, så Mazda kan iaf göra snåla bensinmotorer.

#10
2017-08-08 17:35

Jag vet inte men är Mazdans bensin motor snålare än nån annan.
På jobbet har en kille en par tre år gamal Mazda 6 och han tycker inte det utan tvärtom.
Och läser man runt lite så är jag tveksam om dom är snålare än nån annan motor tillverkare i dag.
Min gamla 626 1,8 kombi, tror det var en 88 elle 89 den tror jag gick lika billigt som dagens bilar men den försvann i rost bakom baksätet.
Gamla Audi 100 1,8 med förgasare 1985 låg stadigt på snett under 0,6 vid pendlingen till jobbet medans pappas 740 av samma årsmodeller låg på 0,85-1,0 i bästa fall.

#11
2017-08-08 19:01

Googla lite på tester och ägaromdömen på nya Mazda 2 och 3 med Skyactive -bensinare MSO så finner du att nästan alla berömmer just bränsleekonomin.

Den större cylindervolymen och avsaknaden av överladdning gör att förbrukningen inte skenar iväg heller när man som jag har hyggligt tung gasfot. Små överladdade enliters-snurror går säkert att köra snålt också,(som din uppenbarligen), men risken är väl att om man gasar lite så börjar dom dricka lite mer. Dock ger ju turbon mer vrid vilket givetvis är trevligt. Jag får arbeta mer med växelspaken och varva lite för att få rejäl fart på kärran och det har ju också sin charm...

#12
2017-08-08 19:09

Visst kommer en elmotor alltid vara effektivare än förbränningsmotorn, problemet är att verkningsgraden är så bra att du måste tillföra energi på vintern och räknar du vid -10 är verknigsgraden i princip 50% eftersom lika mycket energi går åt till att värma upp kupen. En elmotor är effektiv, men bilen totalt sett blir inte effektiv. Används värmepump skunker energiåtgången för uppvärmning med ungefär 2/3.

#13
2017-08-08 20:22

Många marknader behöver nog inte värmen tex en bensinmotor ger och tittar vi på vår sommar så skänker den ingen glädje den årstiden utan är ren förlust, så visst går det räkna på effektivitet, men det är svårt att komma ifrån att elmotorn alltid kommer att vara det effektivaste alternativet om vi tittar på energiåtgång. Vilket givetvis är anledningen tillsammans med obefintliga (dagliga) miljöutsläpp till att elbilen är i fokus för framtiden.
Går ju mycket väl att ha en liten bränslevärmare som tillval i våra kalla breddgrader. Så länge batterierna är en flaskhals.

#14
2017-08-08 21:30

Ska en bensinbil (även en snål sådan) vara ett bra miljöval, behöver den kunna köras på annat än fossil bensin, som t ex gas (CNG) och E85.

#15
2017-08-08 21:40

Jag kan redan ha köpt min sista fossilbil.

#16
2017-08-08 22:43

Har ingen ekonom räknat på elbilen angående dess ekonomi. Börja från början med subventionerna som Svenska Staten betalar till exempelvis vindkraften och kostnader att få fram elen till mitt garage där jag laddar min el-bil. Sedan bortfallet av pengar till Staten när man betalar ut Bonuspengar till en Elbilsköpare. Sedan mister Staten skattekronor för att den högavlönade personen köper en El -bil kontra en fossildriven bil. Även en snål bensinbil genererar skattekronor till Staten så att den som räknar med allt och även att de flesta kan ladda gratis på " jobbet på dagen " och detta kan ingen som måste av kostnadsskäl hålla sig med en t.ex. billig bensinbil. Så att Staten agerar som en omvänd Robin Hood som generöst tar av den fattige och ger till den rika som kan köpa en El - Bil. Men jag håller med om Miljö vinsterna. MEN har ni tänkt på att i förlängningen av allt detta spektakel med miljoner sålda El-Bilar så kommer alla gamla Kraftverk som kan producera El att startas upp i Kina, Ryssland,Indien,och i Arabländerna där det finns gamla värmekraftverk och kraftvärmeverk som är stängda men nu när El bristen visar sig och t.ex. Volvo jobbar hårt i Kina kommer El bristen att orsaka uppstart av dessa miljöbovar. Vart är vi på väg med denna hysteri med elektriska bilar som ännu inte har forskningen bakom ryggen. Johan.

#17
2017-08-08 23:21

@juhani - det fina är att det inte behöver inte startas upp några gamla fossilkraftverk för att leverera el till elbilarna. I Sverige skulle elförbrukningen bara öka mellan 6-7 procent om alla bilar byttes till eldrivna. Det motsvarar mindre, ca 11 TWh, än vad vi idag årligen exporterar, ca 17 TWh. Och 97% av elen i Sverige idag genereras fossil-fritt. Så det är det fina med eldrift och batteribilar, pga den extremt höga verkningsgraden så går ekvationen ihop. Ungefär samma förhållanden torde råda i åtminstone de flesta liknande länder. Skulle vi däremot istället satsa på vätgas, med mycket sämre verkningsgrad, så skulle vår elförbrukning öka med ca 50 TWh, och då skulle vi behöva generera mycket mer el än vad vi klarar idag. Detsamma skulle gälla de flesta liknande länder med stor risk att man som du befarar skulle tvingas ta i bruk gamla kolkraftverk m m. Så batteridrivna elbilar är det smartaste, även på så många andra sätt. Och priserna på elbilar är på väg ner med rasande fart, så även vi som inte har råd med Tesla Model S el X, säkerligen har råd att välja duglig elbil vid nästa bilbyte.

#18
2017-08-08 23:30

Kan också intyga att Mazdas Skyactiv-motorer är väldigt snåla. Vår förra bil var en Mazda 6 bensin 165 hästar, som kördes mest korta sträckor i stadstrafik så den fick sällan ens bli ordentligt varmkörd. Under de tre år vi hade bilen blev totala snittförbrukningen 0.69 l/mil. Vi har aldrig varit i närheten med nån annan fossilbil under dessa körförhållanden, näst snålaste bilen, med lägre effekt, drog 0.85 l/mil i snitt.

#19
2017-08-09 00:30

Mazda 626, som min far ägde på början av 90-talet drog ca 0,75 liter/mil. Så jag vet inte om motorer blivit så mycket effektivare, snarare så att de blivit starkare och får släpa runt på mer vikt.

#20
2017-08-09 07:40

Med tanke på hur mycket större dagens Mazda 6 är jämfört mot en 90 tals 626, betydligt krocksäkrare samt ska hålla liv i rejält mkt mer elektronik så har det hänt en hel del.
Men att du kommer ihåg förbrukningssiffrorna på din fars gamla 626 han hade på 90 talet, och då på en sådan detalj nivå som 0,75 är imponerande och bekräftar väl bara det man brukar skoja om, folk ljuger friskt om sina förbrukningssiffror.
Att sedan ens jämföra 2 bilar med 20 års skillnad utan att veta mer om körmönster, last, väderförhållande osv är bara fel.

#21
2017-08-09 08:16

Vad spelar det för roll om man kommer ihåg exakt på tredje decimalen vad en bil dragit för 20 år sen, det här forumet är ju knappast ett forum för vetenskapsmän som lägger fram sina forskningsrön... :-) jag kommer också ihåg ungefär vad mina bilar dragit och om en Mazda drog ca 0.75 för 20 år den är det ju toppen!

#22
2017-08-09 08:19

Hoppas de får ordning på NOX utsläppen. Nej just det. NOX utsläppen är bara viktigt på diesel bilar..

#23
2017-08-09 09:57

Som vanligt är det japaner som får saker att fungera som tänkt från början. (Bla wankelmotorn) Eller kopierar de bara, det är ju en del som ff lever i den villfarelsen. Ofta gamla gubbar som inte kan ta att japaner är uppfinningsrika ;o)

#24
2017-08-09 15:00

HT19 du är välkommen att skriva NOX utsläppen på Mazdas nuvarande Skyactive-motorer (som redan har relativt hög kompression) och jämföra med valfri dieselbil.

Allt snack här om förbrukning säger ju ingenting för det är så mycket beroende på körbeteende. Jag har kört min Mazda 6 2.5 -08 på 0.53l/mil mellan Örebro och Norrköping. Jag har också kört den på strax över 0.85 samma sträcka när jag kört lite mer "inspirerat".

#25
2017-08-09 20:34

HT19 har nog rätt i sin undring. Med en uppgiven verkningsgrad på 58% blir det säkert mycket NOX.
Det vill till att ordna effektiva NOXfällor, för när det är dags att få ut den här på marknaden har nog kraven skärpts ordentligt.

#26
2017-08-09 20:41

Shogun, du svarar ju själv på din fråga, visst kopierar dom, bl.a. Wankelmotorn, men det var ju en licenstillverkning.
Men de är ofta duktiga på att förfina och färdigställa konstruktioner där andra gett upp.
Och det är ju inte helt fel!

#27
2017-08-09 21:01

Fanns det inte en "lean burn"-motor som arbetade med ovanligt hög kompression på 80-talet? Den var snål och stark, men... stupade på just kväveutsläppen...

#28
2017-08-10 07:01

Saabnisse. Då vet man ingenting.......bara tror att man vet.

#29
2017-08-10 11:58

Det är någonting speciellt med Mazda ändå, ofta när det kommer ny banbrytande teknologi eller befintlig teknik som andra gått bet på att lösa alternativt finjusterat/gjorts driftssäker (Wankelmotorn som exempel) så är det ofta Mazda som står bakom.

Hatten av till Mazda och dess smarta ingenjörer. Kom ihåg datumet när ni läste detta först. HCCI-tekniken kommer att förändra sättet vi ser på förbränningsmotorn.

PS - Jag jobbar INTE på Mazda, och jag är immun mot snacket som ibland förekommer på ViB om vilket bilmärke som är bäst !.........(vuxensandlåda).
Det märket som gjort något bra får cred av mig, oavsett vad det står för märke på bakluckan !

#30
2017-08-10 13:36

Du har rätt, Mazda har legat bakom många bra saker på vissa områden. Min far ägde 2 st Mazda och på 90-talet då han inte orkade med Opels bilar längre (många konstiga problem) och de bilarna var driftssäkra. Som många bilar på 90-talet rostade Mazda bort fortare än sakerna gick sönder på bilen. I slutet av 90-talet kändes det som Mazda tappade farten, inga nya modeller och väldigt lite hände, än idag kan jag känna att de inte direkt har någon modell som lockar en så mycket.

#31
2017-08-10 14:02

Henrik-Andersson. Håller helt med om Mazda. Men även andra tillverkare från riket i öster är duktiga på detta område, men de skryter inte om det på samma sätt som västerländska. Och många tror på fullt allvar ff att man inte tar patent och utvecklar något själva utan bara kopierar, vilket vi kan utläsa i kommentarer gång på gång, då vet man inte mycket i frågan......

#32
2017-08-10 14:09

Samma här, inte märkespåverkad alls utan jag hyllar HSD oavsett vilken tillverkare den kommer ifrån. Fast just nu är det bara Toyota och Lexus. ;)

Skämt å sido, Mazda ska ju sammarbeta med Toyota så kanske får vi snart en HSD-hybrid med denna nya Mazda motor-teknik, kan ju faktiskt vara en enastående kombo.

#33
2017-08-14 12:33

Tyvärr brukar vikten med HSD springa iväg och största nyttan uteblir som jag ser på det. Jag har aldrig sett låga förbruknings siffror så att man blir förbluffad, snarare så att det marginellt minskar förbrukningen. Men om någon kan presentera något sådant ifrån verkligheten lyssnar jag gärna.