Bild
Nästa artikel

Mazda 6 Wagon – svenska priser

Nyheter

Mazda 6 Wagon – kombivarianten av Mazdas sexa – får svensk premiär i december. Priserna börjar från 238 900 kronor.

Den som är ute efter en stor kombibil får ytterligare ett alternativ i december när Mazda 6 Wagon börjar säljas i Sverige.  Prislappen blir identisk med den för sedanmodellen, vilket innebär ett instegspris på 238 900 kronor.

För de pengarna får man en tvåliters bensinmotor som levererar 145 hk. Samma motor erbjuds också med en uppskruvad effekt på 165 hk. Den som vill ha ytterligare kraft hänvisas till bensinaren på 2,5 liter som utvecklar 192 hk.
Dieselbilar kommer till Sverige i februari och då är det en motor på 2,5 liter och antingen 150 eller 175 hk som gäller. De olika alternativen kan kombineras med sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat. Prispåslaget för automatlåda uppgår till 16 500 kronor.
Motorerna är byggda med Mazdas bränslebesparande teknik som går under namnet Skyactive. Bland annat finns ett system (i-ELOOP) som tar tillvara på bromsenergin genom en generator som startar när föraren släpper gasen. Energin lagras i en superkondensator och användes sedan till att driva bland annat klimat- och ljudanläggningen.
Bensinmotorer:
Motor: Skyactive-G, 2,0 liter, 145 hk, sexväxlad manuell
Utrustningsnivå: Core
Förbrukning (kombi/sedan): 5,5/5,6 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 129/131 g/km
Pris: 238 900 kronor
Motor: Skyactive-G, 2,0 liter, 165 hk, sexväxlad manuell
Utrustningsnivå: Vision
Förbrukning (kombi/sedan): 6,0/6,0 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 139/139 g/km
Pris: 256 900 kronor
Motor: Skyactive-G, 2,0 liter, 165 hk, sexstegad automat
Utrustningsnivå: Vision
Förbrukning (kombi/sedan): 6,0/6,0 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 139/139 g/km
Pris: 273 400 kronor
Motor: Skyactive-G, 2,5 liter, 192 hk, sexstegad automat
Utrustningsnivå: Optimum
Förbrukning (kombi/sedan): 6,3/6,4 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 148/150 g/km
Pris: 303 900 kronor
Dieselmotorer:
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 150 hk, sexväxlad manuell
Utrustningsnivå: Core
Förbrukning (kombi/sedan): 3,9/4,4 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 104/116 g/km
Pris: 258 900 kronor
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 150 hk, sexstegad automat
Utrustningsnivå: Core
Förbrukning (kombi/sedan): 4,8/4,9 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 127/129 g/km
Pris: 275 400 kronor
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 150 hk, sexväxlad manuell
Utrustningsnivå: Vision
Förbrukning (kombi/sedan): 3,9/4,4 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 104/116 g/km
Pris: 276 900 kronor
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 150 hk, sexstegad automat
Utrustningsnivå: Vision
Förbrukning (kombi/sedan): 4,8/4,9 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 127/129 g/km
Pris: 293 400 kronor
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 175 hk, sexväxlad manuell
Utrustningsnivå: Optimum
Förbrukning (kombi/sedan): 4,5/4,6 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 119/121 g/km
Pris: 297 400 kronor
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 175 hk, sexväxlad automat
Utrustningsnivå: Optimum
Förbrukning (kombi/sedan): 4,8/4,9 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 127/129 g/km
Pris: 323 900 kronor
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6?

Kommentarer

#1
2012-11-07 17:54

Snygg bil men jag gissar på ganska usel bakåtsikt i denna med eftersom den har samma trend på designen som en del andra nyare bilar som ger en lätt instängd känsla.

#4
2012-11-07 19:00

Det priset är tyvärr alldeles för högt för att det ska gå bra.

#5
Leif Larsson
2012-11-07 19:07

Lägg till på bränsleförbrukningen, så blir det ytterligare, lite dyrare.

#6
2012-11-07 19:37

Ser med förtjusning att dörrarna nu även har fått gummilister runt hela dörren. Samt som brukligt dörrkarmarna också har gummilister runt om. Med andra ord bra ljudisolering så här långt. (Syns på den blå bilen längst ner)

#7
2012-11-07 19:49

Bränsleförbrukningen är ju helt otroligt låg med tanke på de stora motorerna och den stora bilen. Får se hur det blir i verkligheten.

#8
2012-11-07 21:17

Tycker det är ganska så vettiga priser på bilen, den ska jag absolut kolla in med när den kommer till bilhallen, den högst utrustade med 150hk dieselmotorn verkar intressant....

#9
2012-11-07 21:19

Ska man titta bakåt har man backspeglar ;)

Tycker inte den är så dyr ändå. Optimum har förhoppningsvis högre utrustningsnivå än förra Sporten och den kostade 270-280 nånting. Räknar man på att fullsmetade versionen har automat så är det inte många kronor som skilje. Syns ju på diselen med och utan automat. Nu blir den säkerligen ingen storsäljare här vad den än kostat, för folk som köper den här storleken på bil är inte jätteombytliga om vi säger så.

#10
2012-11-07 22:17

Ger ett gott intryck!
Följer den senaste trenden med allt sämre bakåtsikt och mer instängdhet i baksätet, men på en någorlunda rimlig nivå - inte lika parodiskt överdriven som Volvo, alltså.
Är bara rostskyddet förbättrat, så...

#11
2012-11-08 00:23

Rostskyddet behöver inte förbättras. Har aldrig sett en rostskadad 6'a av förra (nuvarande) generationen. Ej heller någonsin hört talas om någon.

#12
2012-11-08 09:05

Sen så har ju alla nya Maxda modeller fått extra rostskydd... Dom började ju göra extra skydd från när CX-5:an kom till hallarna

#13
2012-11-08 09:16

Mazda måste ha sabbat sin förbrukning på 175hk diesel-varianten.
Antingen det eller så ljuger de om den verkliga förbrukningen.

Det finns inte att motorn drar 15% mer för att gå från 150 - > 175hk för samma motor.

Titta på VW, Saab, Volvo, BMW mfl.

VW 2.0 TDI 140 = 119g, 170 = 123g. Det är mest för att den har 235 däck istället för 215.

Osv..
Hur motiverar Mazda en förbrukningsökning på 15% när man knappast använder toppeffekt i förbrukningscykel-testet...?

#14
2012-11-08 12:53

Att en Dieselkombi är snålare än sedanen är en annan konstig detalj men allt som allt så verkar ju förbrukningen lovande...åtminstone på pappret. :)

Priserna är nog också helt ok ...

#15
2012-11-08 18:44

Roger Skagerström behagar skämta.
Jag har ägt 3st Mazda 6 och alla har rostat innan tre års ålder.

Den modellen som nu säljs var den senaste jag hade och tre av fyra dörrar hade blåsor under kittet i dörrkanterna vid en ålder av 2,5 år.

https://www.google.se/search?hl=sv&client=safari&tbo=d&biw=768&bih=928&tbm=isch&sa=1&q=mazda6+rust&oq=mazda6+rust&gs_l=img.3...4379.6140.0.6551.6.5.0.1.0.0.98.425.5.5.0...0.0...1ac.1.SoI4pbI-HRg

#16
2012-11-08 19:42

milkylainen & mistro @ När det gäller bränsleförbrukningen är det sannolikt fel även på uppgiften att dieselkombin med manuell låda drar 0,39 l/mil, medan samma bil och motor med automat drar 0,48 l/mil eller 23 % mer.

Samtidigt är förbrukning för bensinkombin med manuell låda 0,6 l/mil, samma bil och motor med automat drar också 0,6 l/mil eller 0 % mer.

Är det möjligen en Hund begraven här, för att få en av bilarna under 120 gram CO2/km och därmed miljöklassad.

#17
2012-11-09 13:26

Det är å andra sidan inget konstigt att en automatlåda ( även med Diesel ) drar ca en Dl mer.
Däremot är ju inte fallet så med den starkare motorn på 175Hk så det är möjligt att siffrorna inte stämmer riktigt.

#18
2012-11-09 19:44

Mistro @ Det är inte möjligt att: Dieselbilen förbrukar 23 % mer bränsle vilket innebär att det åtgår betydligt mer än 23 % mer energi för att driva bilen med automatlåda, än för att driva bilen med manuell låda samma sträcka.

Samtidigt som det för bensinbilen åtgår exakt samma energi att driva bilen en mil oavsett vilken låda som är monterad. I så fall måste det vara helt olika automatlådor i diesel- resp. bensinbilen. Inte ens olika utväxlingar kan förklara denna skillnad.

#19
2012-11-11 09:29

Detta är nog den enda Japan jag kan tänka mig att köpa.
Snyggaste kombin för närvarande.

#20
2012-11-12 11:08

Neej! Köp ingen du kommer bara att ångra dej att du inte köpte en japan tidigare i livet......;o)

#21
2012-11-12 11:42

Hej Junkers. Du köper en Mazda6 och den börjar rosta snart åt dig. Så vad gör du? Du köper andra Mazda6 som också rostar! Men nu är du riktigt arg så du köper en tredje Mazda6 som också börjar rosta. När ska du köpa din fjärde Mazda6 ? Är du säker på att det är bilen det är fel på?

#22
2012-11-12 13:22

Men snälla för i helvete.

Första generationens (2002-2005) hade rostproblem. 2005-2008 hade samma konstruktion men man gjorde det man kunde för att ta bort rostfällorna.

2008-2012 har inte mer rost än någon annan bil. Har inte läst en rad om att en sån bil skulle rosta. Hade en från 2008 till 2012 - inte en rostfläck. Inte en lackbubbla. Och då kör jag ändå i Östergötland, där de saltar som besatta, och parkerar i varmgarage - det sämsta ur rostsynpunkt.

#23
2012-11-12 16:22

Roger!
Som jag sagt tidigare så när jag kollade på bilar för ca 6 månader sen så kollade jag en Mazda6 kombi som såg ganska fin ut men vid närmare kontroll så såg jag att den hade rost i plåtkanterna i alla hjulhusen. Detta var en 06:a men som du skriver så hade man kanske inte kommit helt tillrätta med detta problem då. Om det är så att de till årsmodellerna 2008 och framåt fått ordning på rostproblemen så är det bara att gratulera för bilen i sig är inte dum men att börja laga rost på en bil som man nyss köpt är ju inte direkt lockande.
Men jag får tro på ditt ord om att 2008 och framåt är detta ett minne blott. (verkar som om de kände till rostproblemet)
Har du kanske lite info om buller på Mazda6 2008 och framåt? Mazda har ju varit erkänt bullriga förut. Dela gärna med dig av dina erfarenheter av Mazda.

mvh Hackenbush

#24
2012-11-12 20:10

Jag har ju inte jättemycket referenser. Min 3-serie på 225/40(?) och 255/30 - 18 är tystare på vanlig väg. Men så är det ju ett prisglapp. Mazdan hade 225/45 18.

Det som ligger Mazdan i fatet är att de envisas med att inte göra 6'ans växel till en överväxel. Man kan, utan några som helst problem axa från 30 upp mätaren ut på högsta växeln. Fördel på sitt sätt, men den varvar onödigt mycket i 90 och uppåt.

Vindbrus hör jag mer av i BMWn än Mazdan, kanske för att motorn är så tyst ifs?

Utöver varvtalet störde jag mig dock aldrig på ljudnivån i bilen. Jag körde Vito i jobbet hela dagarna förr, och nu Caddy, så jag kanske har lite högre acceptanströskel än de som bara åker sin egen bil :p

Men alla har vi vår smak när det gäller ljud så kan väl egentligen inte säga mer än så. Acceptabel nivå för min del iallafall.

Junkers : Låter trist. Men har aldrig läst någon rubrik om det i nån biltidning och hade inget på min bil. Som endast var lackbehandlad, ej extra rostskyddad.

#25
2012-11-13 13:44

Det låter på dig som att Mazda har en bullernivå som förmodligen de flesta vanliga icke "premium" bilar har och då är det säkert ok för mig med.
Jag är inte heller direkt överkänslig för buller. Som så mångs säger så beror det mycket på frekvensen om man skall tycka att det är väldigt störande.
Jag kör ju en Skoda Octavia och jag tycker inte den bullrar så värst mycket såvida man inte kör rakt i de av dubbdäck uppriva grova spåren i vägarna. I de spåren bullrar nog de flesta bilarna.

#26
2012-11-13 23:01

Precis. Jag hade ju Sporten med med hård fjädring och 18". Ifs har BMWn M-chassie... Men ändå. Som sagt - det enda jag fann irriterande var motorsurret i motorvägsfart. Det ÄR rätt påtagligt. Minns inte varvtalet nu men det var nog runt 2500 varv. Nära till 3000 där kammarna ställde om sig förvisso men ändå...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.