Bild
Nästa artikel

Mazda 6 uppdateras

Nyheter

Mer premiumdetaljer, cylinderavstängning och ytterligare förarhjälp utlovas.

Mazda premiärvisar sin mellanklassare på Los Angeles Motor Show om två veckor, men släpper redan nu två beskurna bilder och berättar vad vi kan vänta oss av uppdaterade Mazda 6.

Bland motorerna finns Skyactiv G, en 2,5-liters bensinare med aktiv cylinderdeaktivering som skiftar mellan två och fyra arbetande cylindrar.

På designsidan hävdar Mazda att de har höjt lyxkänslan. I topputförandet finns bland annat japanskt cederträ. Mazda har också vidareutvecklat säkerhetssystemen. Exempelvis kan adaptiva farthållaren Mazda Radar Cruise Control (MRCC) inte bara sakta ner bilen till stillastående utan också börja rulla igen när framförvarande fordon sätter fart. Bilen utrustas också med senaste versionen av Mazdas 360-graderskamera.

Mer detaljer om uppfräschade Mazda 6 kommer i samband med bilmässan i Los Angeles.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6?
 

Kommentarer

#1
2017-11-16 16:21

Mazda är definitivt ett av intresantare bilmärken idag.

#2
2017-11-16 17:03

Var är premiumdetaljerna?

#3
2017-11-16 18:03

Måste man fortfarande använda öronproppar vid färd på Svensk asfalt?

#4
2017-11-16 18:09

Blrjar bli ordentligt gammal, andra faceliftet. Det borde varit en helt ny istället.

#5
2017-11-16 18:36

S-E-S Kör 6:a av senaste årsmodell, med de vanliga sommar19-tummarna hörs det ibland en del vägbuller när asfalten är dålig, men nu med vinterdäcken i 16 tum är det en rejäl skillnad.Jag upplever inte mer buller än i någon annan bil i normal prisklass. 19-tum kan nog vara en pina i fler bilar än Mazda, synd bara att det är så snyggt. Vill man vara fin får man.......

#7
2017-11-16 18:55

Jag väntar med köp ett par år, tills Mazda kommer med sin utlovade mirakelkur mot vägbuller på sina bilar.

#8
2017-11-16 20:05

Mazda är inte ens bland de bullrigaste bilarna. ViB t ex har gjort bullermätningar där Mazda redan för några år sen var bland de bättre i mellanklassen. T ex var Ford, Skoda, KIA och BMW mycket sämre.

#9
2017-11-16 21:50

Snyggaste bilen på marknaden bland sedan/ kombi? Ja den ligger i absoluta toppen där i mina ögon. Om den fått mer premiumkänsla/ kvalitetskänsla är ju bara bra, den riktiga kvaliten är ju redan på topp.

#10
2017-11-16 22:02

Ja de som fortfarande hävdar att Mazda är bullrig är troligen även övertygade om att Skoda välter och Volvo är Svenskt.

#11
2017-11-17 01:11

Bland dom bättre för några år sedan ?! Och gamla rykten ?! 2015 skrev ViB följande när dom testade Mazda 6: " Uppdaterade Mazda 6 är effektivare bullerdämpad än den tidigare modellen, men på grov asfalt är däckdånet fortfarande besvärande högt. Då alstrar bilen dessutom frekvenser som är extra elaka mot öronen. " och följande i sammanfattningen i samma test: " för att orka leva med den måste man stå ut med det svårt störande däckbullret på grov asfalt ". Och på testbilen satt det 17 tummare.

#13
2017-11-17 16:50

cylinderdeaktivering tror jag inte ett ögonblick på ... statistiken ger ingen lägre förbrukning hos VWs motorer med aktiv cylinderstyrning ACT vid verklig körning, jämfört utan ACT ... liksom annat påfund!

#14
2017-11-17 21:10

Highlander, 2015 ja, men 2017 års Mazda 6 är rejält mycket tystare och mer väldämpad
Likaväl som CX-5 2016 facelift är betydligt tystare än tidigare modeller och den nya 2018 är ännu mycket tystare med betydligt mycket mer ljudisolering och akustikrutor.
Så det är precis som jag sa i tidigare kommentar, gammal hörsägen. Volvo är fortfarande svenskt och bakhjulsdrivna med B20 motor.

#15
2017-11-17 22:55

Guran . När jag testade cx5an så reagerade jag på dieselmotor ljud genom hela stan ända ut på landsvägen.
På grova asfalten var den inte jättebullrig men långt ifrån tyst.
Och att en bil för över 300 tusen inte har aktiv line assistent utan plingar i tid och otid så fort man närmar sig linjerna är riktigt dåligt, inte konstigt att folk stänger av skiten som grannen sa.
Hud, såklart att det är bra men man kan vara utan eftersom man ha aktiv farthållare.
Bensinare finns inte som demo bil eftersom dom inte sälger nån sån säger sälgarna.
Dieseln på farthållare och automat och på den sträckan över 4 mil tog cx5an 0,59 och på samma sträcka tog seat suven med 1,0tsi 0,57 så jag vet inte om man kan säga att mazda är snål.

#16
2017-11-18 08:30

Mso100
Active line assist har den
Bara att ställa in om du vill ha, pling eller darrningar i ratten och hur högt st skall plinga eller darra.
Du kan oxå justera om du vill att den aktivt styr eller inte. Hur kraftigt och när, tidigt eller sent. Så lär dig att justera bilen innan du uttalar dig om sånt du tydligen inte vet. Sist jag snackade med Mazda säljaren sa han att 9 av tio CX-5 dom sålde nu var bensin. I alla fall i Värmland.
Jämn fart, långa sträckor kör jag min med 175 hk och automat på 0,48

#18
2017-11-18 19:36

Mso100, självklart att du hör en 2,2 liters dieselmotor i gåfart. Har ägt och kört betydligt dyrare bilar med dieselmotor som väsnas mycket mer i dom farterna. Men du som är van med en liten trepipig bensinaner tycker natrurligtvis att den bullrar. Använder du den högra pedalen är dock skillnaden ganska så stor och enligt mina helt oakademiska tester så är det få dieslar som är så alerta och varvvilliga som Mazdas 175 hk motorer, i förhållande til priset. Och det beror inte på att jag för tillfället äger en, utan på egna provkörningat av ett otal märken. Finns naturligtvis än trevligare dieselbrännare. Som Vag:s V6:a i dom starkaste utförandena, BMW:s 40 och 50d motor och även VAG:s 240hk dubbelturbo fyra är inte dum. Men en trepipig 1 liters turbobensinare, den passar inte i en fyrhjulsdriven automatväxlad 1700kg suv.

#19
2017-11-18 20:55

Guran, jag har bekanta som har en cx 5 och inte är det så låga förbrukningar dom pratar om
Jag åkte i baksätet när vi skulle på hockey och på färd datorn var det mer 0,58 eller lite till som visades i högre landsvägs fart.
Man sitter högt och bra bak men vad smal bakdörren kändes, riktigt halvknepig att komma in i om man har lite volym på kroppen.

#20
2017-11-18 23:54

Guran. Visst är det så att en trepip passar nog bäst på 2wd och under 1400kg.
Testade en ateca 2wd med trean och det funkar men där går nog gränsen.

#21
2017-11-19 09:37

Skidoo1238
Jag har snittförbrukning på 0,63
91 mil i Norge landade på 0,52
Kör man inte fortare än 80-90 med farthållaren på så går den riktigt billigt. Men självklart drar den mer i högre farter och vid lite mer aktiv körning, som den uppmuntrar till.

#22
2017-11-19 10:01

Det som är bra med Mazda är att de drar vad som står på färddatorn, inte som övriga märken där man får lägga till 20-25%....

#23
2017-11-19 10:11

Doby - det har du nog missuppfattat å det grövsta - eller att du helt saknar erfarenhet av andra märken. Vi har bl a både Mazda och VW i familjen och färddatorn visar med samma precision vs verklig förbrukning i båda bilarna. Och det innebär att felvisningen numera är minimal på färddatorn.

#24
2017-11-19 16:06

Doby. . Min octavia 1,0tsi visar 0-0,2 dl dl för mycket på färd datorn.
I verkliga livet ligger vi oftast på ett snitt per tankning mellan 0,52 och 0,58 mätt vid pump.
Och mot angivet i broschyren som jag antar att du menade så pratar vi för våran körning 8-12% överförbrukning.
Och jag är säker på att Mazda ligger på minst det också.

#25
2017-11-20 22:07

Vi (Frugan och jag) provade en ny Mazda 6 för ett par år sedan, vi kom i en av våra VW Golf 2016 så vi hade att jämföra med. Och det kan jag säga bullrigare bil får man leta efter. Och då hör till saken att vi trodde verkligen att vi ville ha en Mazda 6, men den gick bort just för den höga bullernivån tyvärr.

#26
2017-11-20 23:20

Mazda kommer med. Radar Cruise Control (MRCC) inte bara sakta ner bilen till stillastående utan också börja rulla igen när framförvarande fordon sätter fart.
Det funkar på min snik bil men jag har en känsla av att folk inte använder det eftersom man kör gärna med ögonen och ser vad som händer i kön tre bilar framför den närmast.
Jag har testat men jag duttar av farthållaren och rullar in i kön, det känns mer som dynamisk körning då.
Kanske är bra i Stockholms köerna så man kan läsa tidningen till jobbet.

#27
2017-11-21 08:21

VWPolo2012
Provade du den för några åt sedan kan det ju vara läge att prova den på nytt.
För några år sedan var den onekligen rejält bullrig. 2016 års CX-5 gick/går betydligt tystare. Jag har prövat 2017 års 6-a den är klart tystare, nere på CX-5 nivå (då är det facelift 2016 jag menar, som är klart tystare än gamla versionen) så det skall bli spännande att se hur mycket bättre den nya uppdaterade sexan är. Först efter en provkörning kan jag bedöma det. Inte vara helsäker på att den är jättebullrig, bara för att jag provkörde en för några år sedan.
Ägde förresten en Golf, den bullrade rejält.
Visst det var en 1980 års modell, med hemmagjort sporavgassystem. Men jag vet av denna erfarenhet att Golf är en bullrig bil.

#28
2017-12-06 12:51

skidoo och Pi: nej jag menar vad färddatorn visar. Det som står i broschyren kan ju bara uppnås i testbänk. Min Mazda 6 visar exakt det som jag loggat vid tankning till skillnad från de övriga bilar jag haft innan dvs Volvo v50 2.4, volvo v50 2.0D, Skoda Superb 1.8 TSI, Mini Cooper 1.5D. Samtliga dessa visade drömsiffror på färddatorn, verklig förbrukning låg ca 1-2 dl mer....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.