Bild
Nästa artikel
Mazda 3 2017 års modell lanseras senare i år.

Mazda 3 uppdateras

Nyheter

Golfklassbilen från Japan får ett ansiktslyft. Största förändringarna sker på insidan.

På utsidan rör det sig om smärre designförändringar i bland annat grill och strålkastare. I förarmiljön är ratten ny och infotainmentskärmen har ändrat position på instrumentbrädan. 

Den största nyheten med nya Mazda 3 är kontrollsystemet GVC (G-Vectoring Control). Genom det styrs vridmomentet i förhållande till styrvinkel. På så sätt kan viktfördelningen mellan fram- och bakhjul optimeras så att bilen kan hållas balanserad i kurvtagningar med höga G-krafter. Autobromssystemet som förr styrdes av laser har fått en kamera.

Nya versionen av Mazda 3 kommer till Europa senare i år. Det finns tre bensin- och två dieselalternativ att välja på med mellan 100-165 hästkrafter. Motorerna är kopplade till antingen en sexväxlad manuell låda eller en automatlåda.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?

Kommentarer

#1
2016-07-15 11:20

Rostar som ett såll men annars är den bra.

.

#2
2016-07-15 11:27

Ser ut som det är mer silverfärgade ytor innuti och mindre av den hemska pianoplasten. Gött. Saknar handbromsspaken dock. Kändes som Mazda var en av de få som fattade att den var bra att ha ibland :P

#3
2016-07-15 11:53

Hur vet man att en bil rostar som ett såll , när den inte har släppts än?

#4
2016-07-15 11:57

Dom nya lackerna är verkligen snygga liksom resten av exteriören, insidan också bra. Håller med Roger, var är handbromsspaken? Hoppas det har blivit tystare på insidan. Bensin med automat blir bra för min del.

#5
2016-07-15 12:59

@ Leif Larsson

För att tidigare modeller har gjort det och att de har satt en kamera istället för en laser på den förrädiska autobromsen lär inte ha förbättrat rostskyddet.

.

#6
2016-07-15 13:34

Mazda = rost och buller. Jag håller mig borta tills de två punkterna fixas. Synd på så snygga bilar med bra kvalitet.

#7
2016-07-15 14:19

Snyggast i klassen...

Har haft två Mazda 323 och en 6:a som inte rostade, kanske undantagen som bekräftar regeln, för de som aldrig ägt en Mazda vet ju så klart bättre...

Men iofs så rostar alla japanare som såll eftersom de alltid gjort det, gamla fördomar är i alla fall något som aldrig rostar... :-)

#8
2016-07-15 14:29

@Antifem, trist uppfattning. Bara för att du tror att de har rostat bakåt i tiden skall det så förbli framåt. Vilken årsmodell refererar du till egentligen, är det en gammal sjuttio-åttiotalare eller?

#9
2016-07-15 14:36

Anti har väl en gammal Opel själv vill jag minnas så han är nog kunnig inom rostområdet...:)

#10
2016-07-15 14:38

Handbromsspak eller inte... själv tycker jag nog att ett bekvämt baksäte (fanns i gamla 3:an, alltså inte nuvarande generatinen) är ett måste. Tyvärr faller trean på en extremt kort dyna där bak... och jag är av medellängd/kort

#11
2016-07-15 14:56

OM man nu är rädd för rosten om man köper en ny bil (oavsett märke) för ca 220tkr så torde en rostskyddsbehandling för ca 7000kr vara en droppe i havet om man är rädd för rosten, i det stora hela. Slå ut de 7000kr under bilens livstid får vi se vad det blir i kostnad per månad...... Det har du allt råd med din "snåle fan" ;o)

#12
2016-07-15 17:01

Har ni helt missat att Mazda förstärker rostskyddet på svenska bilar sedan ngt år tillbaka?

#13
2016-07-15 18:26

Junkers.

Det är det nog många som missat, och går efter gamla meriter på Mazda vad gäller rost. Själv chansade jag inte utan gjorde en rostskyddsbehandling på min Cx-3 Optimum, det var den värd och när man köper en ny bil för ca 250tkr så är det en droppe i havet, och jag går inte i konkurs för det........ca 39kr i månaden uppdelat över 15 år, är inte bilen värd det?

#14
2016-07-15 18:42

ViB får gärna göra en ny utvärdering av rostskyddet på någon nyare Mazda efter "förstärkningen".

#15
2016-07-15 19:05

De hade en långtest Mazda6 som tyvärr levererades så tidigt så förstärkningen gjordes i efterhand. Dock borde den varit hyfsat ok som jämförelse.

Den finns för övrigt kvar i långteststallet så du lär få veta...

#16
2016-07-15 19:26

Shogun - men jag skulle bli oerhört förvånad om du behåller din CX-3:a under 15 år. Så för dig är det nog en extrakostnad á 7000 kr som du får pynta ur egen börs utan att få tillbaka i nån form.

#17
2016-07-15 19:49

Pi.

Jag skulle också bli förvånad om jag kör den i 15år. Men det var bara för att få lite perspektiv på vilken liten kostnad det är om man är orolig för att få rost på sin bil i det stora hela om du köper en bil för tex 250tkr så är det enligt mig en droppe i havet som man inte går i konkurs för. Och om man anser att man gör det ska man nog inte köpa en ny bil.....och visst får man betala själv, något annat har jag inte påstått, eller....?

Har jag den i 5 år kostar det 117kr i månaden, något jag klarar att betala. Vid 3år får jag betala 194kr i månaden, klarar den smällen också. Och även får en mer lättsåld bil skulle jag tro vid privat försäljning, om nu någon tror att Mazda ff rostar bort efter 3år......jag tycker inte det är någon stor kostnad i det stora hela när man köper en bil för över 200tkr. Gjorde även en keramisk lackbehandling "drop off " på samma gång som rostskyddet samma dag som jag hämtade ut bilen lämnades den in.

#18
2016-07-16 00:16

Det är ju en väldigt snygg bil exteriört sett, men inredningen är grymt tråkig och svart. Fy fasen vad synd.

#19
2016-07-16 18:43

Tycker inredningen på denna är bättre än både Golf och Astra. Att den sen spöar båda i ren körglädje och kvalité gör inte saken sämre ...

#20
2016-07-16 20:50

Sen är frågan vad som är "bättre". Vi har både en ny Golf och en ny Mazda 3 och jag som förare föredrar klart Golfen ur "ergonomi-synpunkt" eftersom dess instrumentering är avsevärt mycket mera lättläst och lätthanterad. Men sådant är ju personligt så "bättre" är väl i så fall för den person som uttalar de orden och inte nödvändigtvis generellt och för alla.

#21
2016-07-16 23:21

E30; Det kan vara på sin plats att läsa in sig p vad kvalitet är. Nej, Mazdan spöar absolut inte Golf rent kvalitetsmässigt. Jag skulle till och med vilja påstå att det är ett motsatt förhållande som råder.
Läs och lär här;
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvalitet

MVH AL

#22
2016-07-17 00:48

https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematisk...
Fler fel på VW Golf än de nio andra bilmodellerna från andra biltillverkare sammantaget enligt försäkringsbolagen.
VW uppfyller inte något av delarna i begreppet kvalité när man läser i vad det består av här.
http://www.svenskcertifiering.se/iso9001.html
Ett bilföretag som medvetet lurat sina kunder och allmänheten i tio år när det gäller bilarnas utsläpp och bränsleförbrukning, som har stora problem med att stå för problemen med växellådor, kamkedjor, lack, rost, dörrar som viker sig på vintern, hög oljeförbrukning, och bromsproblem bara för att nämna några av problemen som kunden ofta får betala helt eller delvis.
Försök hitta motsvarande rad av problem med Mazdas bilar och hur tillverkaren löser problemen för kunderna. Vill man ha en bil med kvalité så skall man nog vända sig till en annan biltillverkare än VW .
http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151117/volkswa...
Hur sedan MVH AL kan skriva så som det står här under har många nog svårt att förstå.

"Nej, Mazdan spöar absolut inte Golf rent kvalitetsmässigt. Jag skulle till och med vilja påstå att det är ett motsatt förhållande som råder."

#23
2016-07-17 01:43

Som jag skrev PREVIA, kvalitet är mer än felnivå, och eventuella skillnader däri. Produktens funktion och utförande exempelvis. Att bli döv i motorvägsfart, eller inte tåla en kollision med en älg är inte tecken på hög kvalitet.

Felnivån i sig är heller inte helt okomplicerad att mäta. Försäkringsbolagens underlag brister i mångt och mycket att det inte ger en korrekt bild av bilarnas verkliga felnivå. För att göra en sådan studie krävs det en annan metod som inte är deskriptiv. (Sanningen här är att ingen känner till de olika bilarnas verkliga felkvot, och utan vettiga och ändamålsenliga underlag kan ingen heller skatta antalet fel i relation till körda mil och ålder).

Vill PREVIA lära sig mera om hur man mäter upp egenskaper i en population, och framförallt skillnader mellan olika populationer, samt hur olika underlag skall tolkas kan han gå in på SCB:s hemsida. Där kan även en lekman lära sig att förstå statistiska underlag och vilka slutsatser man kan dra baserat på olika observationer och mätningar. Här är länken (finns mängder av artiklar att läsa). http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Statistikskolan-Totalfele...

MVH AL

#24
2016-07-21 16:20

Jag upprepar ett tidigare inlägg om vad kvalitet är och definieras. Direkt från Wiki;

Exempel på kvalitetsdimensioner för varor . Och jag lägger in en jämförelse mellan "hatobjektet" Golf och Mazda.

-Pålitlighet: Volkswagen lär finnas kvar om 10-20 år. Mazda däremot är en lite spelare. Å andra sidan är Volkswagens rykte i gungning sedan avgasskandalen. Men nu har man ögonen på sig så den långsiktiga överlevnaden hos bolaget i fråga väger över: Golf 2 p, Mazda 1,5 p

-Driftsäkerhet; hur många fel det blir vid användningen, och hur allvarliga felen är: Svårt att avgöra. Mazda brukar placera sig bra med tidigare modeller. Mycket tack vare hög grad av standardisering och låg teknisk komplexitet. Vi vet inget om denna trend håller i sig med de nya mer avancerade modellerna. Volkswagen har däremot gjort mycket och ligger nu nära de bästa i officiella undersökningar. Men Maxda tar segern. Golf 1 p och Mazda 2 p

-Prestanda; exempelvis: hastighet, effekt och livslängd: Golf vinner prestanda men lever inte riktigt lika länge med de äldre modellerna. Golf 2 p och Mazda 1 poäng.

-Säkerhet; Att varan inte skadar användaren, andra eller andra saker: Golf ligger längre fram, med autobroms som klarar fotgängare. Vinst Golf: Golf 2 p och Mazda 1 p.

-Lämplighet för användningsområdet. Golf finns i flertalet versioner och varianter. Dessutom slipper man rostskyddsbehandla bilen och kan undvika öronproppar när man kör längre sträckor. Tilbehörlistan är längre hos Golf och gör det lättare att anpassa fordonet efter respektive köpare. Golf vinner överlägset. Golf 2 p, Mazda 0,5 p

-Servicevänlighet/underhållsbehov; Lättheten att upptäcka och åtgärda fel. Båda servas enligt plan. Underhållet och möjligheten att upptäcka fel torde ligga på samma nivå men Mazda kan vara mer lättskruvad. Mazda vinner. Golf 1 p, Mazda 2 p

-Uppfyllelse av avtal (Leverans i tid, snabb reparation etc). Svårbedömt eftersom det är nya bilar. Delad vinst: Golf 1 p, Mazda 1 p

-Miljöpåverkan; Inverkan på miljön både vid hela livscykeln, tillverkning, användning och avveckling -från vaggan till graven. Golf erbjuds i fler miljövänliga versioner, med allt från el till snåla dieselmotrer. Tillverkningensprocessen saknar vi kunskaper om. Golf vinner: Golf 2 p. Mazda 1 p

-Skillnader (för- och nackdelar) gentemot konkurrerande produkter. Golf är klassledande. Den finns i mängder av versioner och kan bättre anpassas efter det indivduella behovet. Golf vinner: Golf 2 p, Mazda 1 p

-Kostnad (både inköp, drift och avveckling). Mazda är billigare i inköp och torde ha ett mindre värdefall. Vinst Mazda: Golf 1 p, Mazda 2 p

-Utseende. Smaken är som baken, delad vinst. Golf 1, Mazda 1 p

Summa Poäng:
Golf: 17 poäng
Mazda: 14 poäng

Som sagt, kvalitet handlar inte bara om felnivåer utan om flertalet andra saker.

MVH AL

#25
2016-07-17 12:40

Väntad uppdatering. I Australien var Mazda 3 den mest sålda bilen i flera år. Allt gick dock fel när nya modellen kom. Mazda 3 ligger nu bara på tredje plats efter Hyunda i30 och Toyota Corolla (Auris). Mazda är den enda bilen i klassen som inte har backkamera som standard även på basmodellen. Skall man ha minsta chans att komma tillbaka som bästsäljare krävs bättre utrustningsnivå och ett konkurrenskraftigare pris. När det gick som bäst såldes det ca. 40 000/år i Australien.

#26
2016-07-17 12:59

Jag är aningen förvånad att mest sålda bilar i Australien är småbilar Peter. Min tes är att stora avstånd kräver bilar som går långt och länge. Hur mycket pyntar man för en ny bil i Australien?

#27
2016-07-17 13:25

Santos, din teori stämde för tio år sedan då Holden Commodore och Ford Falcon med 6 - eller 8 cylindriga motorer var landets mest sålda bilar. Numera är stora sedaner med stora motorer inte längre populära. Det mindre bilar, pickuper och SUVar som gäller. En Hyundai i30 med ¨gratis¨ automatlåda kostar $19900 på gatan inkl. reg.avgift och skatter. Vilket är ca. 120 000:- i svenska pengar.

#28
2016-07-17 14:51

Vi har haft 25 Mazda i familjen (rekord?) under årens lopp från 80-talets början. Det är bara en av dessa som drabbats av rost, och det var första versionen av Mazda6 årsmodell 2003, som fick rost i bakre skärmkanterna. Detta fixades iofs av Mazda utan några problem (jämför med t ex Mercedes som vägrar hjälpa drabbade ägare). Sedan har den bilen levt väl hos en annan ägare. Den är nu 13 år gammal och inte synbart rostig fortfarande. Kanske kan man få Mazda att rosta om man missköter den grovt men annars är de inte alls speciellt rostbenägna. Jämför t ex med Renault som varit rekorddålig, trots bra rostskyddsbetyg, 3 rostlagningar inom de två första åren på en helt ny bil. Riktigt uselt faktiskt. Dessutom har kvaliten generellt på Mazda varit helt outstanding. På alla dessa bilar hade vi ett fel på en automatlåda på Mazda 929 på 90-talet. That's it. 24/25 bilar har gått 100% felfritt. Det är ett svårslaget rekord. Jag tror inte bättre kvalitet går att uppbringa.

#29
2016-07-17 15:50

MVH AL; tråkig design, rasade DSG växellådor, rostproblem, kemkedjor som går av, och fuskkultur är inte kvalité enligt mig. Säkerhetsmässigt är det knappast någon större skillnad idag. Golfen är dessutom ca: 10-20tkr dyrare i inköp.

#30
2016-07-17 15:58

E30; ja det beror förstås på vad man värderar. Felnivån är svår att skatta. Skillnaderna är ännu svårare.

Men att behöva rostskyddbehandla bilen eller använda öronproppar vid långfärd är ingen kvalitet för mig. Samma med den tekniska förfiningen och prestanda. Där erbjuds Golf i ett flertal utföranden och versioner. Design är en smaksak och svår att värdera.

Men en sak kan jag hålla med om. Mazda har utvecklats kvalitetsmässigt med senare modeller. Men Golf ligger fortfarande en nivå över som jag ser det.

MVH AL

#31
.
2016-07-17 16:33

Mina två Mazdor rostade upp på nolltid. Ungefär medan man var inne o betalade soppan.
Sjukt skräpiga bilar.

#32
2016-07-17 16:41

Tycker den ser trevlig ut. Har ju tidigare sagt att jag bekymrar mig för rost eftersom en arbetskamrat råkade ut för stora rostangrepp, som dock snabbt åtgärdades på garanti. Men en intressant bil om den funnes som renodlad kombi.

#33
2016-07-17 21:28

Ljudnivå etc har inget med kvalitet att göra. Det är en egenskap bland många andra. Då kan man lika gärna påstå att Rolls-Royce Phantom är en bil med dålig kvalitet för att den har dålig styrkänsla - en egenskap jag själv uppskattar. Den är även svårparkerad och drar mycket soppa. Jävla skitbil :P

Ang älgkollisioner så har bilarna fått max betyg i EurpNCAP. Mer går inte riktigt att kräva av en bil som kommer från en värdsdel där det inte finns något stort högt vilt att köra på. Dvs typ alla märken förutom Volvo. Lika lite som att man kan kräva att ett bilmärke ska ljuddämpa sina bilar i klass med en bil för 300-400 000 kr bara för att en handfull välutvecklade i-länder i världen råkar ha värdelös asfalt. Resterande 200 länder kommer fråga sig varför bilen är så jävla dyr till ingen nytta.

#34
2016-07-17 21:41

Det är inte lätt att se något riktigt klart när man inte ser skogen för alla träden.......bara teori och inget annat.....följdaktligen inget att bry sig om. Håller fullständigt med Roger Skagerström i frågan. Mazda 3 är en frisk fläkt i klassen med design, inte alla som har det i klassen......

#35
2016-07-17 22:51

Svenska akademin benämner begreppet som "Kvalitet (även kvalité) avser värdet av egenskaper som objekt, subjekt eller aktiviteter har". Och det är väl en ganska rimlig förklaring.

http://www.svenskaakademien.se/svenska-spraket/svenska-akademiens-ordlis...

En bil har ju många andra egenskaper förutom felnivån, och dessa skall förstås inkluderas i hela kvalitetsbegreppet likså - i alla fall om man får tro på SAOL.

Vilka prioriteringar som Mazda gör i sin produktutveckling påverkar alltså kvaliteten hos bilen ifråga.

Men jag erkänner att jag är medskyldig till att vi använder begreppet fel här i trådarna:-). Men nu korrigerar vi det.

MVH AL

#36
2016-07-17 23:57

Att Shogun sedan inte håller med om Svenska akademins definition av kvalitet, eller industrins egen dito, är inte förvånande. Vi vet ju sedan årtionden att vederbörande föraktar alla former av fakta, den ingenjörsmässiga metodiken, matematik eller empiriskt härledbara data. Istället skall vi övriga sätta en tilltro till hans "tro", underbyggd av lösa och ogrundade påståenden som han påstår sig ha hört eller sett någonstans.

Personligen övertygas jag inte av den typen av bevisföring. Jag anser att SAOL är en tillräckligt vederhäftig och betrodd källa, vilket även gäller den ingenjörsmässiga eller annan veifierbar litteratur.

Det är som sagt stor skillnad på att tro och veta;-(Det ser man varje gång vissa herrar öppnar munnen;-)

MVH AL

#37
2016-07-18 11:23

Jag tycker att den såg på bild riktigt trevlig ut interiört. Lite stramt och inte så japanskt tokig. Dock svårt att se materialval, kanske är väldigt plastigt?

#38
2016-07-19 19:37

Golf är så tråkig att man får eksem.. 3an ser snygg å elegant ut

#39
2016-07-20 18:23

Egenskaper är inte och ska inte räknas som kvalitet. Precis som Roger Skagerström beskrivit nedan i sitt inlägg, mer tjafs behövs inte det blir inte mer sant för det.

#40
2016-07-20 18:52

Det är väl dags att Shogun tar en kontakt med svenska akademin som samtliga läroböcker inom ämnet och förklarar varför de skall ändra definitionen. Han lär dock snabbt komma på kant med stora delar av bilindustrin som motiverar sin existens baserat på denna klassificering. För att inte tala om vilka ekonomiska värden som går upp i rök. Lexus exempelvis kan avvecklas på direkten!

Fram tills dess att Shogun lyckas vinna gehör för sina högst egna fantasier så väljer jag att förlita mig på SAOL och ingenjörsvetenskaperna. Och dessa anger att kvalitetsbegreppet står för; "Kvalitet (även kvalité) avser värdet av egenskaper som objekt, subjekt eller aktiviteter har."

Slut för denna gång

MVH AL

#41
2016-07-20 21:53

AL - du måste väl ännu kunna begripa att det har med kontext att göra. Visst - man kan säga att en bil, eller person eller en läsk, har olika kvaliteter = olika fördelaktiga egenskaper.

Men om man pratar om en bil, eller en dator, eller telefon - eller annan "produkt", och man pratar om dess kvalitet - då är det rimligen så att det är byggkvalitet och dess förmåga att inte gå sönder som behandlas. Annars skulle det krävas en jävla massa specificerande varenda gång man ska prata om kvalitet. Man skulle då lika gärna kunna påstå att produkt X har dålig "kvalitet" för att den har ful färg, eller har någon annan egenskap man inte uppskattar. Men det jag och Shogun menar med kvalitet är den oerhört mätbara och koncisa byggkvaliteten - och just förmågan att inte gå sönder.

#42
2016-07-20 21:58

Hur mäter ni byggkvalitet? Bara en enkel fråga? Om den är oerhört mätbar bör den ju vara oerhört enkel att förklara hur den mäts?

#43
2016-07-20 22:05

Tycker Mazda 3;an är en riktigt skön bil att se på, både interiört och exteriört. Tror inte denna uppdatering gör saker sämre. Men frågan är hur det är med vägljud osv? Om jag inte missminner mig så har jag för mig att några av ägarna till Mazda 3 sa att den är lite bullrig. Kanske är något dom fixat till i faceliften, men då borde man ju kanske skrivit om det.

Sen tror jag Mazda kör samma infotainmentsystem som Toyota och det betyder inget stöd CarPlay eller Android Auto.

#44
2016-07-20 22:11

Funkar bilen utan problem - bra bil. Får man en massa dyra fel - dålig bil. Och sen finns den en skala där i mellan. En viss del kan man se av besiktingsstatistik, en annan viktigare del i ägarundersökningar. Sen kanske att säga att den är lätt mätbar är en förenkling. Men det är ett väldigt konkret ämne kontra saker som ljudnivåer, fjädringskomfort, design, utrymmen etc som har så olika värde för olika människor. Men om skiten håller eller inte - det påverkar alla lika mycket. Det är inget diffust som vissa är mindre känsliga emot eller rent utav uppskattar. Det är konkret. Hel eller trasig.

Sen finns den en viss förmildrande omständighet - om bilen går sönder men tillverkaren sköter det snyggt. Själv skulle jag ha lättare för att köpa en bil med kända svagheter om jag visste att tillverkaren stod för dessa. Men en bil med ett solitt kvalitetsrykte känns ändå bättre.

#45
2016-07-20 22:33

Benny : Min 2015 är bullrigare än min BMW var. Det är den. Men inget jag stör mig på. Men någon annan som är ljudkänsligare gör det säkert.

Apple Carplay och Android Auto är på G till MZD Connect. Finns redan fulhackversioner av dom. Det är en kul grej med systemet - det är modifierbart. Inte som en telefon, att man bara slänger in en ny launcher etc men det är Linuxbaserat, och man kan (i och med att i bilen har Wifi) logga in via SSH och rota runt i systemet. Man kan byta bakgrund, ändra runt i vad som ska visas på skärmen, etc. Och folk har som sagt fått både Carplay och Android Auto att funka - om än genom fulhack. Mazda ska dock släppa officiella uppdateringar. När de kommer är dock okänt. Är inte Mazda själva som gör det utan Johnson Controls, en underleverantör som tydligen gör mycket sådana här system - troligen till Toyota med då om de är släkt.

AL: En billigare bil kan mycket väl hålla högre kvalitet än en dyr och påkostad. Går den dyra bilen sönder stup i kvarten är det lika mycket en skitbil som om man köper en billig bil som går sönder stup i kvarten.

#46
2016-07-20 22:21

Roger; Jodå, jag förstår att du menar felfrihet och det är helt ok med mig om du vill ta upp det till diskussion. Det är dock en annan sak än kvalitet ( eller det är en del i begreppet). Kvalitet och hur det definieras framgår av de länkar jag givit nedan. Den definitionen görs av både industrin och ingenjörsvetenskaperna själva, den är dessutom inbyggd i vår ekonomi och en del av bolagens balansräkning. Så det går inte att ändra på utan ganska drastiska konsekvenser. Det lär inte aktieägarna eller bolagen själva uppskatta;/).

Jag ställer mig personligen bakom denna definition. Annars riskerar vi att hamna i ett läge där en väldigt simpel produkt via sin enkelhet (d.v.s färre möjliga felkällor) bedöms hålla en högre kvalitet än en dyr och påkostad. Det blir alltså skevt och bidrar till informationsasymmetrier. En trampbil lär nämligen inte ha högre kvalitet än en Lexus, eller hur?

Men som jag skrev tidigare. Jag är medskyldig till att begreppet använts fel här i trådarna. När vi diskuterar kvalitet så menar vi ju egentligen felnivå och driftsäkerhet. Men, nu ändrar vi på detta och korrigerar våra diskussioner i rätt riktning.

MVH AL

#47
2016-07-20 22:35

@Roger S
Grym info, tackar för den. Och är det sant som jag läst att Mazda och Toyota kör samma system så är det ju riktigt bra nyheter.
Får hålla tummarna att det bara är en uppdatering. Mazdan blev plötsligt bra mkt mer intressant :-)

Vad kör du för fälgstorlek på Mazdan 3;an?
Och skulle du göra om samma köp idag, m.a.o, är du nöjd med bilen?

#48
2016-07-20 22:46

Redigerade och nu hamnade inläggen i fel ordning :P Men här har du en sida där du kan kika på vad som går att fulfixa ;)
http://openmzdc.wikia.com/wiki/Open_MZD_Connect_Wiki

Kände mig nöjd när jag lyckades trycka fram denna ;)
https://drive.google.com/file/d/0B2vSmwA_OeqfM2l2azd3bWpoQ2M/view

Har dock inte vågat mig på något annat än :P

Jag har 19" från en 6'a. Den går komfortablare än BMWn med 18" och M-chassie, troligen mest pga den större rullomkretsen. Jag är fortfarande inte helt kompis med att jag har en "hatchback". Gillar normalt sedaner och har aldrig gillad den här biltypen. Rumphuggna små muppbilar :P Insåg dock att en 6'a var för stor och dyr för att det skulle vara rationellt att köpa en.

Dessutom har den kjolpaket och grejer som jag ibland känner att jag är lite för gammal för :P Sänkningen gör att man alltid måste vara försiktig. Och lacken har massa repor och skit som jag inte såg när jag köpte den.

Men den är så jäkliga trevlig att köra att det är förlåtet. Komfortabel trots sänkning, riktigt sköna stolar (har varit mina kära Mazda6or från äldre dars stora nackdel - breda hala sportstolar som inte håller fast en). De här är mjukt stoppade men håller ändå fast en. Det mjuka perforerade fakelädret är riktigt skönt, det riktiga lädret på sidostöden etc är inte lika mjukt men håller väl bättre. Automatlådan är riktigt smart och trevlig. Man märker när den växlar ibland, men jag gillar det. Det som imponerar mig mest är när man är i automatläge och växlar ner med paddeln på ratten - tex när man åker in mot en rondell och vill motorbromsa- så fattar den vääldigt väl när den ska börja växla upp själv igen. Synsk jävel :P

Enda riktiga nackdelen jag kan peka på kontra priset är att topplacken är sanslöst känslig för stenskott. Underlacken verkar hålla för världskrig. Men det är en svag tröst när bilen är röd och underlacken vit....

#49
2016-07-21 00:11

Ok Roger; Så en Toyota Starlet har högre kvalitet än en Lexus 600H? Det är i så fall din definition.

I mina ögon har Starlet färre fel, eftersom den inte är i närheten av lika komplex till sin uppbyggnad, men i gengäld sämre på allt annat. Summan av egenskaperna blir följaktligen lägre, och kvaliteten likaså.

Se gärna listan nedan vad som ingår i kvalitetsbegreppet igen. Bygg och driftskvalitet och hur producenten hanterar uppkomna fel är en del av kvaliteten, det är korrekt. Men det är inte allt utan utgör en del.

MVH AL

#50
2016-07-21 06:00

Artikeln handlar om Mazda 3, håll dig till ämnet. Att man upprepar sig innebär inte att det blir mer sant för det. Skilj på riktig kvalitet och egenskaper.Hur svårt kan det vara? Roger Skagerström har beskrivit det utmärkt på ett lättfattligt sätt.

#52
2016-07-21 10:00

dubbelpost...

MVH AL

#53
2016-07-21 11:17

Det är ff bara en åsikt och inte en sanning. Alltså två helt skiljda saker. Precis som Roger Skagerström beskrivit på ett utomordentligt sakligt sätt. Alla vet ju att Mazda har högre kvalitet än tex VW , de lever längre läs den norska skrotningsstatistiken.......

#55
2016-07-21 13:24

Vad jag vet så var det någon som frekvent använde sig av den norska skrotningsstatistiken här frekvent för ett kort tag sedan, eller har han ändrat åsikt även där som det passar agendan? Dock som jag redan då påpekade så får man inte fram hur mycket under sin livstid bilarna repareras medan milen rullar på, detta fick jag dock inget gehör för utan det var norska skrotningsstatistiken som gällde avseende kvalitet........att sedan flera andra märken som det jämfördes med var åtskilligt dyrare i inköp togs ingen hänsyn till heller........

Sedan Deeds så var det väldigt mycket personangrepp återigen i stycket nedan, går det obemärkt förbi? Är man inte fanatiker så är man så mycket annat bara för att man använder sig av samma fakta tillbaka som vederbörande använt sig av frekvent bara för ca ett halvår sedan. Men då kommer det invektiv och falska påståenden/anklagelser igen tillbaka, hur vore det att lära som man lär?!

Vill bara återigen påminna om att denna artikel handlar om Mazda 3 och inget annat!

Mazda lever längre än VW i den norska skrotningsstatistiken, allt detta enligt AL tidigare (finns inlägg som visar detta som bevis här i trådarna). Alltså har man högre kvalitet enligt ALs egen definition tidigare..........

Roger Skagerström har beskrivit detta på ett enkelt sätt tidigare här i tråden hur kvalitet ska tolkas. Att andra variabler ska räknas in nu helt plötsligt beror ju på att agendan åter ändrats och att det gått upp ett ljus att det är det enda sättet att få europeiska märken att kunna konkurrera med asiatiska märken avseende kvalitet och då kunna fortsätta tjafsa. Det är så lätt att genomskåda, men har inte mycket med verkligheten att göra vad man förknippar med kvalitet dagligdags att bilen ska hålla ihop och orsaka så lite kostnader som möjligt för ägaren. Här kommer även garantier och goodwill in hur det hanteras av generalagenten. Ibland är agendan mot tyska premiumbilar, franska bilar, Opel, Toyota/Lexus och nu sist Mazda. Vad kommer härnäst att tjafsa om?

#56
2016-07-21 13:45

Även om det är lönlöst så nej, kvalitet är fortfarande inte samma sak som driftsäkerhet. Som framkommer av definitionen nedan så ligger både förväntad livslängd, driftsäkerhet och en hel del annat med i begreppet men dessa element är inte de enda som bidrar till summan av egenskaper som blir kvalitet. Jag är även medskyldig till att vi använt termen - ordet - kvalitet på ett felaktigt sätt här i spalterna. Det har blivit så i farten. Det är precis därför jag vill ändra på det så att vi använder det korrekt i fortsättningen. Är det inte bra att vi använder rätt term? Blir det för komplext för Shogun eller vad är bekymret?

I den norska skrotningsstatistiken med tillhörande ålderfördelning ligger Mazda väldigt bra till. Bilarna blir i regel äldre än Volkswagen, trots rostproblematiken. Men det är som sagt inte kvalitet, utan förväntad livslängd.

Som jag skrev tidigare. En del individer är oförmögena att ta åt sig information. Denna grupp är ett stort problem och de kostar oss övriga många miljarder varje år. Det bottnar i mängder av orsaker, varav jag beskrev ett antal i tidigare inlägg. Det är i allra högsta grad relevant även i denna debatt, eftersom Shogun just vägrar att ta till sig uppenbara fakta som går på tvärs med den egna åsikten. Vi ser liknande beteenden inom trafiken: Medelålders män som trots vederhäftig information säger sig köra bättre än snittet (och kvinnorna), medelålders män som vägrar sluta röka, medelåldersmän som vägrar motionera eller följa kostråd. Ja, det finns en övervikt mot medelålders män inom de flrsta kategorier, den grupp som procentuellt sett utgör den största förnekaren av alla.

Anledningen till att det kan bli tjafs hänger ihop med just detta. Medelåldersmän som inte kan acceptera oberoende data - såsom att man inte kan fara fram hur som helst ute i trafikmiljön, som vägrar att acceptera att vissa bilmärken (hur sjukt det än låter) har fler fel än andra eller att en bil med korta deformationszoner aldrig kan uppnå samma säkerhetsprestanda som en som har längre, eller som nu, begreppet kvalitet som enligt SAOL bygger på flera saker än driftsäkerheten. Det blir lätt en konflikt mellan mig och den typen av (ofta svaga)individer, som lätt retar sig på att jag presenterar underlag eller visar hur jag kommer fram till mina slutaster via empiri. Shoguns uppförande såväl här som i andra miljöer är inget undantag. Han bemöter inte sak, då den frågan ju redan är utredd, utan ägnar sig åt ren persondebatt - vilket bara bekräftar resonemanget om medelålders män ytterligare.

MVH AL

#57
2016-07-21 14:06

Al skriver "Servicevänlighet/underhållsbehov; Lättheten att upptäcka och åtgärda fel. Båda servas enligt plan. Underhållet och möjligheten att upptäcka fel torde ligga på samma nivå. Delad vinst. Golf 1 p, Mazda 1 p"

Detta tycker jag e fel. Mazda e ofta lättskruvade. Volkswagen o framförallt audi är mer krånligare o tar längre tid.Sp här borde mazda få vinsten o höga poäng.

Sen e det enkelt att fatta vad du skriver al. Det klart man lätt använder kvalitet när man menar drift o underhåll. Men just fel o lätta att skruva är mazda duktiga på. Bättre än volkswagen som jag ser det.
Vill man ha ett bilägande som e bekymmersfritt tar man mazda. Att det sen inte är samma sak som kvalite fattar vi alla.

#58
2016-07-21 14:07

Al skriver "Servicevänlighet/underhållsbehov; Lättheten att upptäcka och åtgärda fel. Båda servas enligt plan. Underhållet och möjligheten att upptäcka fel torde ligga på samma nivå. Delad vinst. Golf 1 p, Mazda 1 p"

Detta tycker jag e fel. Mazda e ofta lättskruvade. Volkswagen o framförallt audi är mer krånligare o tar längre tid.Så här borde mazda få vinsten o höga poäng.

Sen e det enkelt att fatta vad du skriver al. Det klart man lätt använder kvalitet när man menar drift o underhåll. Men just fel o lätta att skruva är mazda duktiga på. Bättre än volkswagen som jag ser det.
Vill man ha ett bilägande som e bekymmersfritt tar man mazda. Att det sen inte är samma sak som kvalite fattar vi alla.

#59
2016-07-21 14:41

Medelåldermän som inte tar till sig data? AL har väl för en gång skulle träffat helt rätt, dvs när det gäller hen själv.

Kvalitet i folkmun och kontext "Vi bilägare" handlar förstås om grejor som håller ihop och inte kostar skjortan att fixa om det väl ändå går sönder.

Med det svenska skattesystemet gäller det att ha bilar som som har just god kvalitet så man slipper onödiga eller långa verkstadsbesök. Det är ju galet när det är billigare att gå till tandläkaren än att lämna in bilen för rep.

Och @Bilnerd har förstås helt rätt när det gäller Mazda kontra VW.

#60
2016-07-21 14:56

On, Bilnerd. Du har säkert helt rätt. Mazdan kanske är lättare att skruva med. Så då får Mazda den ronden.

Men det spelar mindre roll för slutresultatet. Vollkswagen når fortfarande en högre kvalitet än Mazda.

MVH AL

#61
2016-07-21 15:08

Jaså Vidstige; om du visar på konkreta data eller ingenjörsmässiga härledningar som jag har förnekat så skall jag lyssna.

Men det har inte Vidstige, ja bortsett från data som inte är korrekt producerade eller innehåller uppenbara brister, alternativt Vidstiges egna fantasier. Så därför faller snarare Vidstiges påstående tillbaka på honom själv.

Kvalitet är fortfarande summan av egenskaper. Definierat av SAOL och av ingenjörsvetenskaperna.

MVH AL

#62
2016-07-21 15:40

Jaha, vad finns det för vetenskapliga bevis för att VW håller högre kvalitet än Mazda? Ett påstående som kan backas upp med fakta och data? Nej, trodde väl inte det. Snacka om fantasier...

#63
2016-07-21 16:01

Skall jag dra kvalitetsdefinitionen en runda till eller läser Vidstige innantill? (Det är alltså skillnad mellan driftsäkerhet och kvalitet=summan av egenskaper)

Kvalitet handlar inte bara om driftsäkerhet utan intymmer en rad andra faktorer likaså.

Läs och lär här; https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvalitet

MVH AL

#64
2016-07-21 16:05

För det första var det jag som länkade till wiki vad gäller kvalitet för många år sen, för det andra undrar jag fortfarande vad det finns för bevis för att VW håller högre kvalitet än Mazda, även om man nu använder det större mer luddiga begreppet. Å kom inte med norsk skrotningsstatistik, det är bara en dålig norgehistoria. Som sagt, fantasier...

#65
2016-07-21 16:14

Suck... Norsk skrotningsstatstik? Den har med livslängden att göra, inte kvaliteten.

Om du läser längre ner så gör jag en jämförelse mellan Mazda och Golf med avsikt på kvalitetsnivå. Jag säger inte att den är huggen i sten utan en bedömning. Notera det innan du drar ditt alltid lika förutsägbara svar.

MVH AL

#67
2016-07-21 16:42

Enda jag kan se är massa personligt tyckande, personliga bedömningar och viktning, ingen faktabaserad vetenskap. Ingen stastiskt säkerställd rapport.

Så leva som man lär kan vara en början...

Man kan väl tillägga att är det nåt alla bilägare brukar vara överens om som det fundamentala så är det just att bilen fungerar. Så ska det viktas så hamnar det mycket högt, inte tramset som ett delområde enl wikipedias rudimentära lista om kvalitet, som inte fokuserar på bilar, som ju bara är exempel på saker som kvalitesbegreppet innehåller.

#68
2016-07-21 16:43

Ja det finns inga sådana underlag att tillgå och därför gör jag en bedömning. Men om Vidstige har andra uppgifter kan dessa förstås lyftas in i bedömningen.

En del saker går dessutom att härleda. Prestanda, bullernivåer, säkerhet, antal utförande, utrustning etc finns det stöd för. Färemot är det svårare att förutse driftsäkerhet och frlnivå. Utan då blir det en extrapolering.

Men totalt sett bygger min slutsats på min subjektiva bedömning. Något annat har jag aldrig ( tvärtemot vissa andra) påstått.

MVH AL

#69
2016-07-21 16:51

"Men totalt sett bygger min slutsats på min subjektiva bedömning. Något annat har jag aldrig ( tvärtemot vissa andra) påstått."

Jo du har påstått att alla dina uttalanden baseras enbart (!) på fakta, statistik och vetenskap. Detta har du sagt otaliga gånger.

Nu såg vi vad som hände när bevisbördan lades på dig, du kom till korta och hade ingenting seriöst att komma med. Det blev bara en helt bortkastad diskussion och tråden förstörd helt utan anledning.

#70
2016-07-21 16:50

Ett tips till Vidstige är att han sätter sig in i de olika industriella certifieringar som finns inom området. Uppgifterna i Wiki kommer någonstans ifrån och har sin grund i den ingenjörsmässiga litteraturen som används hos våra universitet och högskolor.

Men kvalitet är vad det är, och betyder summan av egenskaper. Tycker Vidstige att det är fel får han kontakta svenska akademin och få dem att ändra på betydelsen.

MVH AL

#71
2016-07-21 17:11

Nej Vidstige; jag har alltid varit tydlig med att det rör sig om en bedömning. Att Vidstige inte förstod det är en helt annan femma. Säger jag att jag tycker att bilen är ful så är det min personliga uppfattning. Den är inte generell. Om jag däremot kan visa upp ett vettigt underlag där slutsatserna är så, ja då är bilen ful också i allmän mening. Notera likheterna med den skottfasta drivlinan. Det står Vidstige fritt att tycka så. Men det är just hans egen uppfattning, inte ett påvisbart faktum.

Om jag däremot utreder någonting, så tar jag in data och bearbetar den på ett korrekt sätt. Då finns det ett empiriskt stöd för det jag uttrycker (som att drivlinan är skottfast)

I detta fallet finns det båda delarna. Men tråden kom att handla om vad kvalitet är och betyder, eftersom Skogen drev en högst egen uppfattning i frågan.

En hypotes, teori och egen uppfattning är alltså olika saker. Det trodde jag att Vidstige kände till;-).

Att Vidstige sedan lätt gör egna tolkningar, tar saker ur sitt sammanhang och polariserar in i absurdum är inte mitt fel utan hans egen (uppenbara) svaghet. (Därav tjatet om en drivlina)

MVH AL

#72
2016-07-21 17:41

Men det är ju utmärkt att vi nu framöver då kan enas om att kvalitet och driftsäkerhet inte är synonymt. Då har vi ju kommit någonvart.

Kvalitet=summan av egenskaper.

Felnivå= antalet fel i relation till körda mil eller drifttimmar

Ganska solklart egentligen, även för en medelålders man;-).

Men fortsättningen på denna tråd och skriftväxling är förutsägbar, precis som vanligt. Medelålders män som sagt;)

MVH AL

#73
2016-07-21 22:35

Ja en Toyota Starlet skulle mycket väl hålla en högre kvalitet (i den betydelse jag väljer att lägga på ordet i sammanhanget) än en LS600. Nu gör den troligen inte det, eftersom LS600 är byggd av samma firma, men med högre krav.

Men jag skulle absolut kunna säga att en Toyota Camry från 1996 håller högre kvalitet än en Jaguar XJ från samma år. Jaguaren är finare, mer påkostad och har mer avancerade funktioner (nåja - för sin tid). Men är i verkligheten en skitbil som det mesta lossnar på efter ett par år. Det kan va hur fina sömmar som helst. Skinnet kan komma från kvistfria kossor som bara matats med honung och grädde. Ramlar innertaket ner och kylarn lossnar så är det en jävla skitbil hur man än ser på det. Sen kan den ha KVALITETER som bra komfort, tyst gång etc. Men när en vanlig människa pratar om hur bra kvalitet det är, då pratar man i 80% av fallen hur väl skiten håller ihop. Skulle väl vara inom klädbranchen man kan prata om kvalitet i lite mer noggranna ordalag. Men även där handlar det ofta till syvene och sist om slitstyrka.

#74
2016-07-21 23:43

Jag håller med dig AL ifråga om kvalitetsbegreppet. Ja, egentligen håller jag med gällande definitioner.

Roger
Ifråga om klädbranschen gäller samma kvalitetsdefinition som AL avser. Att luta sig enbart på slitstyrka blir inte bra utfall. Tänk dig en enkel T-shirt och man enbart utgår från hög slitstyrka. Väljer man du ett kraftigt sofftyg som håller betydligt bättre än tunn bomull? Nej, förmodligen skulle bäraren tycka det var obehagligt och med en passform som suger. Alltså är det desto fler egenskaper som måste tas hänsyn till. Tex, material, vävteknik, hur man syr tyget, passform, tygets drapering, men även upplevelsen av plagget på bäraren (sitter det bra, skönt, sticks det, etc). Ju mer omsorg och arbete kring varje del, desto högre kvalitet. Och det är därför det är skillnad på tex kvalitetsjeans för 2000 kr och något skit på JC för 500.

#75
2016-07-21 23:52

Roger; Jag har inga problem med att du värderar driftsäkerhet. Men det är (fortfarande) inte en entydig synonym till kvalitet. Betydelsen och tillämpningen av det begreppet har jag redan redovisat.

Nej, en Starlet har givetvis inte högre kvalitet än en stor Lexus. Däremot är det sannolikt att den rent numerärt har färre fel. Men tanken är ganska intressant faktiskt. Det skulle ändra på rätt mycket om en Starlet helt plötsligt har högre kvalitet än en Lexus!

Sedan har jag aldrig påstått att driftsäkerheten och livslängden inte är med i kvalitetsbegreppet. Vad jag har sagt och visat är att det finns fler faktorer som räknas in.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.