Nästa artikel
Maserati Grecale officiell – kommer som mildhybrid och elbil
Nyheter

Maserati Grecale officiell – kommer som mildhybrid och elbil

Publicerad 22 mars 2022 (uppdaterad 23 mars 2022)
Mellansuven från Italien ska förkroppsliga det "vardagligt exceptionella".

Grecale är småsyskon till större suven Levante. I från början var det tänkt att Grecale skulle få sin premiär i november 2021, med på grund av komponentbrist sköts lanseringen upp. Nu, några månader senare är slutligen Maserati redo att visa upp lyxiga suven som fått sitt namn efter en nordöstlig vind i Medelhavet.

Biltillverkaren kallar den för "vardagligt exceptionell" och den är 4,8 meter i längd 1,6 meter hög och 2,1 meter bred inklusive sidospeglar. Bagageutrymmet sväljer mellan 535 och 570 liter beroende på motoralternativ.

På insidan finns ett digitalt instrumentkluster framför föraren och via två centralt placerade skärmar manövreras infotainmentsystem och klimatanläggning.

Fysiska knappar är bortstädade från instrumentpanelen. På ratten finns reglage för körläge, farthållare och menyer.

Multimediasystemet går under namnet Mia (Maserati Intelligent Assistant) och är baserat på operativsystemet Android Auto. Via frasen "Hej Maserati" öppnar man upp röststyrning av funktioner som klimatanläggningen bland annat. Det finns också stöd för sammankoppling med mobil i Apple Carplay och Android Auto.  
 

Grecale byggs i Stellantis italienska fabrik i Cassino. Säljstart sker under andra halvan av 2022 och de tre motoralternativen består av två mildhybrider med 48-voltssystem och en bensinmotor utan elektrifiering. Gemensamt för alla är att de är fyrhjulsdriva och utrustade med åttaväxlad automatlåda. Instegsvarianten GT är fyrcylindrig med 300 hästkrafter, Modena har samma antal cylindrar men 30 hästkrafter ytterligare, alltså 330 totalt. Trofeo är toppvarianten med en 3-liters 530 hästars bensinmotor med V6.

Det är också planerat för en helt eldriven Grecale, som får tilläggsnamnet Folgore och har ett batteri på 105 kilowattimmar. Planerad säljstart blir ett år efter de andra drivlinorna, alltså från mitten av 2023. Samma år kommer också GT-bilarna GranTurismo och GranCabrio med eldrift. 2025 presenteras nya generationen av suven Levante som elbil, tillsammans med sedanmodellen Quattroporte och superbilen MC20.


Alla Maseratis kommande elbilar kommer gå under familjenamnet Folgore. Det är det italienska ordet för blixt. 2023 lanserar Maserati sina sista modeller med förbränningsmotorer och märket kommer enbart att sälja elbilar lagom till 2030.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 22 mars 2022 Stellantis har en avsevärd…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.