Bild
Nästa artikel

Marcus Ericsson tävlar i IndyCar

Nyheter

Svensken lämnar Formel 1 för tävlingsserie i USA istället.

Tidigare i höstas blev det officiellt att Marcus Ericsson förlorar sin tävlingsplats för Sauberstallet nästa år. Han sa då att han skulle söka andra racingalternativ. Nu är det klart vad nästa steg i karriären blir: IndyCar.

Tävlingsserien körs med formelbilar på både vanliga racerbanor och ovalbanor i USA. Säsongens höjdpunkt och publikdragare är Indy500, en tävling som körs 200 varv på en ovalbana och har vunnits av Kenny Bräck. Bräck har även vunnit hela IndyCar-mästerskapet 1998. 

Marcus Ericsson kommer från och med 2019 att tävla för Schmidt Peterson Motorsports och svensk rival i serien blir Felix Rosenqvist som kör för Chip Ganassi Racing. 

 

– Det känns som det perfekta steget för mig och min racingkarriär efter fem år i F1, säger Marcus Ericsson i ett uttalande på Schmidt Peterson Motorsports hemsida. Han säger också att han ser fram emot tävlingsstarten och att körsättet innebär nya saker att öva in:
–Det kommer att bli mycket nytt att lära sig, som nya spår och oval racing. Jag vet att det inte kommer att bli lätt, men det är en utmaning jag ser fram emot och jag kan knappt bärga mig inför att komma igång.

Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för Marcus Ericsson i IndyCar?

Kommentarer

#1
2018-10-31 10:45

Ja det är ju en vanlig reträttplats för förare som inte räcker i F1.
Men konkurrensen har ju blivit mycket värre nu för tiden.
Och hur det går får väl visa sig, han kommer nog att sakna en del från Sauber.

#2
2018-10-31 11:14

Han kommer nog främst mätas mot Felix Rosenqvist och då är det samma visa som tidigare att konkurrenten har det bättre förspänt. Chip Ganassi Racing är betydligt mer meriterat än SPM.
Marcus föregångare i teamet, Robert Wickens, skadade sig svårt och även Dan Wheldon körde för samma team när han omkom. Teamägaren sitter i rullstol efter en krasch.
Motorsport kan vara farligt.

#3
2018-10-31 11:49

Säkerheten i Indycar är väl ungefär där F1 befann sig för femton-tjugo år sedan?

#4
2018-10-31 12:30

Där F1 har avåkningszoner och "snälla" räcken, har Indy en betongmur....

#5
2018-10-31 13:09

Så länge man åker längs med muren är det ganska bra skydd. Jag kan för lite för att uttala mig om säkerheten generellt inom Indy. På ovalerna går det fort hela tiden och de kör nära varandra så det behövs inte så mycket för att det ska smälla ordentligt.

Min egen enda erfarenhet av ovalbana är som passagerare i en karossbil runt Daytona. Det gav konstig fartkänsla.

#6
2018-10-31 13:16

Perfekta steget? Knappast va!

Det perfekta steget för Marcus hade varit en styrning i ett snabbare och bättre F1-team. För vem bryr sig egentligen om Indy annat än de närmast sörjande och diverse svenska motortidningar som nu ska få Indy att verka hett och spännande, speciellt nu när det är två svenskar som kör och som dessutom är "rivaler".
F1 är och kommer alltid att vara kungen inom motorsport och som på grund av det har ett globalt intresse av mängder av människor i alla åldrar som i övrigt inte bryr sig det minsta om motorsport. Så att lämna F1 för Indy kan knappast anses som det perfekta steget.

#7
2018-10-31 13:56

Vi får hoppas att chassit är lite rymligare än F1-bilarnas. Kumlaiten är 5 cm för lång!

#8
2018-10-31 15:13

Fem år i F1 får nog anses vara bra meriter och det är många med bättre ekonomisk backning som hängt kvar kortare än så. Visst hade det varit bättre att köra F1 fortsättningsvis, men det finns bara 20 bilar i serien.
Står man i situationen Marcus gjorde nu har jag svårt att se någon bättre serie att gå till om man vill fortsätta tävla. WEC är inte den högprofilerade serie den var tänkt att bli och i Formel E finns inte samma typ av racing.

#9
2018-10-31 16:45

Han har bara skrivit på för ett år i Indy och räknar med en återkomst i F1 till 2020.
Många förarkontrakt går ut 2019 så han har kanske en chans.

#10
2018-11-01 13:26

Ovalbana, fy satan vad tråkigt! Visst, de feta amerikanerna kan se hela banan, men … Skulle aldrig ta risken att sätta mig i en IndyCar-bil med tanke på hur illa det går allt som oftast på dessa undermåliga banor. Kenny Bräck var styv i korken och satt i svensk tv och skröt om hur mycket fotare det går jämfört med Formel 1 och att det "värsta" Formel 1-förarna visste var Ridillon Eau Rouge/Kemmel på Spa-banan i Belgien. Det dröjde inte länge förrän han satt klistrad i muren/nätet i kurva 3 i Texas 2003 med hela kroppen söndertrasad. Jag tycker att det hedrar Formel 1 att man tänker så mycket på säkerheten och inte inbjuder till rena slakten.

#11
2018-11-02 08:45

Det finns ett öppet brev till Marcus Ericsson på seriens hemsida:
https://www.indycar.com/News/2018/11/11-01-Voices-Pappone

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.