Bild
Nästa artikel

Många oroar sig för bilköp

Nyheter

En Sifo-undersökning visar att en majoritet av svenskarna oroar sig för att bli lurade när de köper en begagnad bil.

Sifo har på uppdrag av bilförsäljningssajten Kvdbil undersökt hur säkert det känns att köpa en begagnad bil. Resultatt visar att mer än hälften av svenskarna är oroliga för att bli lurade när de köper en begagnad bil. 54 procent av de tillfrågade svarade att det var ganska eller väldigt oroliga och bara fyra procent är inte oroliga alls. Förtroendet för bilförsäljare är inte heller det på topp, bara fyra procent av deltagarna i undersökningen uppgav att de har förtroende för privata säljare och nio procent säger att de har tilltro till professionella bilhandlare.

- Det finns en oro och den är befogad. Dagligen kan vi läsa om människor som har blivit lurade när de ska köpa en bil. Ett varningstecken är när den som säljer inte kan eller vill redovisa information kring bilens historik såsom servicebok, kvitton eller besiktningsprotokoll, kommenterar Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.

Diskutera: Hur undviker du att bli lurad när du köper begagnad bil?

Kommentarer

#1
2017-11-08 14:37

Man behöver inte vara orolig över att bli lurad för lurad blir man, det är bara en fråga om hur mycket lurad man blir. Det går att begränsa men då får man ihärdigt stå på sig och samtidigt be att allt man muntligt avtalar om blir inskrivet i köpekontraktet.
En bil jag var ute och provkörde inför ett köp hade en väldigt fin bilstereo och det tyckte jag var bra.
Vi avtalade köpet och jag skulle hämta bilen en vecka senare. Jag kom till bilfirman en vecka senare och bilen var framkörd och tvättad och såg väldigt fin ut. Satte mig i bilen och såg genast att det gapade ett tomt hål i instrumentpanelen där stereon suttit.
Försäljaren påstod att det säkert var någon tjuv som varit inne i bilhallen och monterat bort den.

Jag sade då till säljaren att då måste han sätta i en ny stereo och en bra sådan annars skriver jag inte på något köpekontrakt.
Försäljaren skrev motvilligt in detta i kontraktet (Skulle monteras in inom 2 veckor krävde jag), så jag köpte bilen och körde hem.
En vecka senare ringde försäljaren och sade att de nu kunde montera in stereon i bilen och det gjorde en, en splitterny bra bilstereo. (bilen var i sig en begagnad.)
Vet inte om försäljaren försökte lura mig och att jag inte skulle protestera eller om det verkligen varit en tjuv i bilhallen men jag tycker det är lite långsökt att en tjuv skulle kunna sitta i en bil i en bilhall och demontera en bilstereo utan att det märks.

#2
2017-11-08 14:55

Det värsta är att man kan gå på minor även när man köper nytt...

#3
2017-11-08 14:58

Hmmm....Att jag respekterar "Hacken" väldigt mycket.
Min första bil hade allt....på den tiden...
De satt högtalare i monterade fram o bak.
Dom var borta!
Som jag är så söker jag källan..sommarjobbare och idel usla figurer....
Jak har aldrig sagt exakt utan vill ha vad som är... uppgjort.
Det brukar ordna sig med undantag KIA.

#4
2017-11-08 16:32

Man borde också oroa sig för att bli lurad när man köper ny bil.

Jag var med om en Volvohandlare som blev av med en bil, det tog tre dagar innan de insåg att den blivit stulen.

#5
2017-11-08 16:34

Jo du Hacke, det förekommer mer än du kan tro i bilhallar. I en bilhall för ett tag sedan kom de på någon som höll på att skruva av något. Fick till förklaring att de bara ville se hur detaljen var monterad.

#6
2017-11-08 16:46

Förtroendet för bilförsäljare ... den är inte utan orsak dom kallas bilskojare!

#7
1
2017-11-08 19:35

Med all rätt.

#8
2017-11-08 21:24

Att luras är ju halva grejen.

#9
2017-11-08 21:24

Att luras är ju halva grejen.

#10
2017-11-08 22:11

Är man lättlurad så ta med nån som har lite kunnskap kansje?

#11
2017-11-08 22:22

Det är ju skillnad med Bilköp och Bilköp,eller hur. Köp en ny bil t.ex Volvo och du är väl trygg ett par år om du går med på alla service program och tvingande åtgärder. Men köp en ny Bil av ett billigare märke för 50% av Volvos pris och du har samma garantier och säkert samma komfort och känsla i Bilen när du kör. Sedan köper du en Bil som för 3-4 år sedan var ouppnåelig för dig för en summa som din billiga bil kostade. Nu är frågan, du åker i en lyxbil som kostade skjortan för den 1:a köparen ( obs jag skriver inte ägaren ) för ofta är denna bil en Bil som ett företag betalat och en person ( Lirare eller tjänsteman eller väskdängare ) använt och då är oftast bilen rostfri och servad enligt Boken. Köp en sådan bil och du äger villaområdet och har halva Volvons köpesumma kvar i fickan. Kör denna lyxkärra par år och sälj sedan och har njutit av Bilkörningen medans Volvo ägaren kämpar med amorteringarna fortfarande och Garantin gått ut och du köper nu en ny t.ex. Dacia hos Volvo handlaren och har garanti kvar 3 år och minns när du körde Cadillac nästan gratis !!! Så gjorde jag och en pensionär behöver inte mer.

#12
2017-11-08 22:56

Hacken, det blev inbrott i nästan alla bilar hos Mitsubushi i Malmö (detta hände för typ 10 år sedan). Min bil var på service och när jag skulle hämta bilen var stereon borta, den låg i bilen bredvid. Tjuvarna hann undan men ställde till rejäl oreda. Polisen fångade sedan tjuvarna och mina saker som låg i bagaget (kikare mm) fick jag hämta upp på polisstationen där det låg prydliga högar uppstaplade. De visste inte till vilka bilar sakerna tillhörde, bara att sakerna i varje hög kom från en bil. Jag hittade min hög av prylar som jag fick tillbaka. Mitsubishi trodde först inte den fina stereon som låg i bilen bredvid tillhörde min bil, ty det var en enkel Carisma fast med en egenmonterad Alpine stereo.Så visst händer det konstiga saker. Min bil stod inte inomhus, utan på inhägnat område hos Mitsubishi.

#13
2017-11-09 08:58

I mitt fall var det inget allmänt inbrott utan försäljaren påstod att stereon blev stulen under dagtid när det var öppet. Inget annat var stulet.

#14
2017-11-09 09:04

För många år sen när jag skulle hämta min då fabriksnya bil hos bilförsäljaren så hade dom haft inbrott natten före varvid en mängd bilnycklar försvunnit - bl a ena omgången av nycklarna till min då nya bil. Dom erbjöd sig givetvis att byta låskolvar (eller vad man ny bytte) i alla lås men fram till att detta var gjort så var man lite orolig när man parkerat bilen - ja, jag tog t o m ut en viktig säkring så att bilen inte utan vidare skulle kunna köras ifrån platsen. Apropå stölder hos bilhandlare...
F ö gäller som alltid att "läsa på" så mycket som möjligt om den produkt man avser att köpa. Har inte känt mig speciellt orolig vid nybilsköp och egentligen inte heller när vi köpt begagnat även om det kanske är lite osäkrare. Förr när jag köpte begagnat oftare (av bilhandlare) så kollade jag bl a nästan undantagslöst med förre ägaren och med många "kontroll-frågor" för att försöka avslöja ev lögner eller "modifieringar av sanningen".

#15
2017-11-09 10:25

Har köpt de 3 senaste bilarna nya för att minimera risken för eventuella överraskningar efter ett bilköp. För mig känns det tryggt, men det är som regel inte ekonomiskt försvarbart att göra så. Alternativet är att betala förhållandevis mycket hos en bilhandlare för en 2-3års bil som du inte vet vad den har varit med om. Numera finns ju Carfax för att till viss del kolla historiken. Min senaste begagnade bil var en Golf kombi köpt av en bilfirma. 1-2 år efter köpet upptäcktes rost och defekter i underredet-bilen hade varit med om en allvarlig krock och var bristfälligt reparerad-bilfirman hade inte själva upptäckt det och tog inte sitt ansvar
efter så lång tid på en begagnad bil. Jag bytte in bilen mot en ny hos annan bilfirma utan att säga något-inte ok men hade inte råd/intresse av att ta den förlusten. Jag vet själv och genom sonen som är bilmek för en stor bilfirma att inbytesbilarna vanligen bara kontrolleras och värderas av bilsäljarna som ofta inte har teknisk kompetens att hitta allvarliga fel och brister-märkligt.

#16
2017-11-09 15:29

En ny bil har i regel lägre bilskatt, vagnskadegaranti, ofta service med i priset eller till lågt pris som erbjudande så SKILLNADEN vad jag betalar i MÅNADEN med en ny bil och en begagnad är mindre än man tror. Nya däck ser man till att få med i köpepriset så är allt ordnat. Det behövs bara en enda halvdyr reparation på den fina nästan nya begagnade bilen så blir den inte billigare! Reparera bilar har jag fått nog av!

#17
2017-11-09 19:01

Den bästa ekonomin samtidigt som man får låga kostnader får man genom att behålla bilen länge
Jag har en milkostnad på ca 33 kr/mil
Enligt motortidningarna kostar min 46 kr/mil.

#18
2017-11-10 07:55

Ser att jag inte är ensam om att köpa ny bil framför en överprisad begbil vilken efter mina 5-7 år äger den samma värde som en cykel dvs då när jag ska till att sälja, i handeln så gäller andra priser så att dem där beg värderingarna dem ger jag inte vatten för.
Om man inte är kräsen så kan man få en ny bil för runt 130 000kr och alltså i det fånget 75 000-130 000 där handlarna suger den sista saften ur åtråvärda märken o modeller som har rullat hur långt som helst.
Den nya bilen för 130 000kr den faller i värde som en komet lastad med bly men att den är ny och med garantier och ger mig med 95% säkerhet 7 år utan bekymmer.
Att tänka utanför boxen är aldrig försvarbart.

#19
2017-11-10 09:23

En ny bil kan ju tappa upp till 150tsek i värde de första 2-3 åren. Sannolikheten att en 2-3år gammal begagnad bil skulle behöva repareras för de summorna är mycket låg. Om så skulle inträffa kan man ju köpa en annan bil för 150tsek ;)

Det är sällan annat än ekonomisk självmord att köpa en ny bil. Men klart, för 100k+ får man en viss trygghet att saker kommer fungera som de ska. Om man tycker den "försäkringspremien" är OK så kör på...

#20
2017-11-10 13:19

Jag upplever att prisskillnaden för mig har varit för liten mot en ny eller 2-3års bil. Det är ofta kampanjer på nya bilar-långt under bilarnas listpris. jag har upplevt att 2-3 års bilarna ligger för högt i förhållande till nybilskampanjer. Senaste bilen hade ett kampanjpris på 199000kr och 2års bilar med 3-4000 mil på mätaren( det fanns inga äldre bilar eftersom bilmodellen var ca 2år när jag köpte min bil) begärde olika handlare mellan 174900 och 179900kr för, den stackaren som böt in den bilen fick väl mellan 130-140000kr, Jag har hört att bilhandlare har högre prismarginal på begagnade än nya. Skillnaden ca 25000kr är för liten utslagen på de ca 5 åren som jag behåller den nya bilen.

#21
2017-11-12 13:06

"Hästhandlarmentaliteten" frodas. Det man ljuger mest om är "årsmodellen". Begreppet försvann i slutet av 90-talet och ersattes av TV:s Fordonsår/Modellår, vilket skapat viss förvirring i leden och jämnat vägen för skumma budskap. Tidigare lanserades vanligtvis den nya årsmodellen efter industrisemestern och tillverkades oförändrad till bytet kommande år. Så var t.ex en en årsmodell 1998, en 98 oberoende om den var tillverkad i september 97 eller maj 98 under förutsättning att inga förändringar infördes. Om så skedde kunde man beteckna dessa fordon som 98 b. Nuvarande "Fordonsår" ska ange fordonets tillverkningsår och "Modellår" avser mer versionen. Kalenderår och Modellår sammanfaller vanligtvis inte. Man har med detta krångel skapat ett spelrum för dom oseriösa elementen inom handeln. Ibland har detta mindre betydelse, ibland avgörande. Ett exempel: Nissan Leaf Fordonsår/Modellår 2012, men reggad under 2013 presenteras nästan genomgående i annonserna som "årsmodell 2013". Här kan den som inte informerat sig springa på en riktig mina. Från och med Fordons-modellår 2013 tillverkas Leaf för den europeiska marknaden i Sunderland GB. Den har enligt Nissan förändrats på ett hundratal punkter jämfört med tidigare modellår. Mer europeisk chassisättning, större bagageutrymme, bättre batteri samt en avsevärt effektivare klimatanläggning var några uppdateringar. Att mot den bakgrunden försöka manipulera kunden med hjälp av regdatum är utstuderat bedrägeri. Tips: Alltid Fordonsår som är relevant!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!