Bild
Nästa artikel

Många kameror - men få förare fälls

Nyheter

900 fartkameror i Sverige. Ändå missas massor av bilister och mc-förare som kör för fort. Men Vägverket anser att kamerorna fyller sitt syfte.

- Vi har ju länge haft problem med att ha haft sämre efterlevnad av hastighetsgränser i Sverige än i många andra länder. På senare år har vi vidtagit ett antal åtgärder för att folk ska hålla de hastighetsgränser som gäller. Nu ser vi början på en förbättring och resultat av de åtgärder som vi har vidtagit, säger Ingemar Skogö, Vägverkets generaldirektör till Ekot.

Det finns omkring 900 fartkameror runt om i Sverige. Men flera fartsyndare klarar sig utan böter. Knappt en bild per kamera och dygn skickas för utredning och bötfällning - trots att betydligt fler kör för fort.

Men Anders Drugge, chef för polisens enhet för automatisk kameraövervakning i Kiruna, anser ändå att fartkamerorna fyller sitt syfte.

- Målet är ju inte att bötfälla en massa bilister utan att få ner hastigheten och minska antalet olyckor, säger Anders Drugge till Västerbottens Folkblad.

Fartkamerorna rår fortfarande inte på motorcyklisterna. De flesta motorcyklar saknar registreringsskylt fram och dessutom kan mc-förarnas hjälmar förhindra identifiering.

- Just att övervaka motorcyklarna med trafiksäkerhetskamerorna fungerar inte i nuläget med dagens juridik, säger Håkan Gelin, Vägverket till Ekot.

Kommentarer

#1
Daniel Hansson
2008-09-11 14:24

Kamerorna är bara ett sätt att få in pengar till staten det ä för jävligt kamerorna orsakar bara störningar i trafiken och på så sätt så spyr våra bilar ut mer avgaser nollvision och miljömedvetet tänkande säger staten jag säger att dom e helt ute och cyklar.....

#1
Saabnisse
2008-09-11 20:20

Jag har alltid ansett att fartkameror är det mest korkade som VV har kommit fram till. Märk uttalandet "- Målet är ju inte att bötfälla en massa bilister utan att få ner hastigheten och minska antalet olyckor, säger Anders Drugge ". Nähä och hur ska det gå till? Vilken bilist som helst kan fälla ner solskyddet och blåsa förbi fartkameran i 150! Helpackad! full av droger! i en stulen bil! oförsäkrad! utan körkort! Tack snälla VV för den säkerhet som fartkamerorna ger oss.

#1
Olle
2008-09-13 06:04

'sämre efterlevnad av hastighetsgränser i Sverige än i många andra länder' en kommentar som mer visar pá hur lite mannen vet om trafik i andra länder. Han läser statistik som bekräftar hans uppfattning. I USA stämmer det ganska bra, Australien ocksá. Men har mannen aldrig varit i Europa. Kört bil sin i verkligheten? Troligen körde han förfort i Tylösand denna bror duktig....

#1
HAG
2008-09-14 12:39

Att vi har probelm med efterlevnaden av hastighetsgränser i Sverige kanske inte bara beror på att vi är morallösa trafikanter? Det kan ju också bero på myndighetens iver att hela tiden sänka hastigheterna på de svenska vägarna. Även om standarden på vägen blir bättre och bättre (med mitträcken, bredare väggrenar och rensade dikeskanter) så sänker VV hastigheterna i alla fall.
Denna iver får oss att tappa respekten för gränserna eftersom det känns mer och mer omotivrat med så låg hastighet.
Samma sak med vägbyggena. Den sänkta hastigheten på vägbyggen är bra då väggubbarna är där. Men att den låga hastigheten (ibland 30km/h) faktiskt gäller på fredag till söndag och inte en käft finns i närheten ger bara signalen att låg hastighet är prio, inte den faktiska risken för olyckor.

#1
Tommy
2008-09-15 20:07

Jag håller fullständigt med dig HAG lägg hastighetsgränserna så att trafikanterna känner sig motiverade att hålla dom. Jag kör 6000-8000 mil årligen och funderar ofta över varför så låg hastighet när det inte är motiverat,(även för hög begränsning i vissa fall).Även på vägarbetssträckorna måste man skärpa sig när det gäller skyltningen skyltningen,för känner sig inte trafikanterna motiverade så blir efterlevnaden av trafikreglerna därefter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.