Bild
Nästa artikel
Populäraste bilen i nyregistreringarna för augusti månad: Volkswagen Golf.

Malus dämpar bilmarknad

Nyheter

Sedan nya skattereglerna bonus-malus infördes 1 juli har nybilsregistreringarna bromsat in. Så även i augusti.

Antalet nya personbilar minskade med 17,5 procent i augusti 2018 jämfört med samma tid förra året. I augusti i år registrerades sammanlagt 24.670 stycken. Malusdrabbade dieseldrivna bilar utgjorde 29,9 procent av nyregistreringarna, en andel som låg på 47,1 procent samma tid i fjol.
– Många kunder passade på att köpa Malusbilar innan halvårsskiftet och dessutom valde många bilhandlare att registrera på fordon som nu ytterligare drar ner nyregistreringarna, kommenterar Jessica Alenius, vice vd för branschorganisationen Bil Sweden, som har sammanställt statistiken. 

Det som ändå drog upp siffrorna hade med nya testmetoder att göra.
– Bonus-malussystemet har resulterat i en extremt ryckig bilmarknad. Minskningen för personbilar i augusti bromsades upp något av att bilar som inte godkänts enligt den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) måste registreras före 1 september. Dessutom ökade nyregistreringarna av laddbara bilar, säger Jessica Alenius.

Laddbara bilar ökade med 32 procent i augusti jämfört med 2017. Köpare av dessa bilar får som bekant en högre klimatbonus än den tidigare gällande miljöbilspremien. Totalt kan man få upp till 60.000 i bidrag beroende vad för typ av bil man köper. Bil Sweden tror att andelen kunde ha varit ännu högre om leveranstiden på bilarna varit snabbare. 

För andra månaden i rad är Volkswagen före Volvo i antalet nyregistrerade bilar och Volkswagen Golf blev den vanligaste bilen i statistiken. Volkswagen lade beslag på alla pallplatser med sina bilar. Volvo skriver i ett pressmeddelande att man räknar med att avsluta året som marknadsledande med andel på 20 procent.
– Augusti månad är historiskt en månad med färre registreringar för oss. Våra fabriker har varit stängda. Hela Sverige har varit semesterstängt, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på svenska Volvo Car. Hon berättar att Volvo, som nyss avtäckt V60 och S60, ska presentera ytterligare en bil innan årets slut. 


Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Laddbara bilarnas 10-i-topp augusti 2018

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 676 st.
2. Kia Niro, laddhybrid, 375 st.
3. Kia Optima, laddhybrid, 205 st.
4. Renault Zoe, elbil, 155 st. 
5. Nissan Leaf, elbil, 121 st. 
6. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 78 st. 
7. Tesla Model S, elbil, 75 st. 
8. Volvo XC60, laddhybrid, 74 st.
9. Volvo V60, laddhybrid, 67 st. 
10. Mini Cooper Countryman SE, laddhybrid, 54 st.
 

Bilmärkenas 10-i-topp augusti 2018

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2018)

1.Volkswagen: 6040 st, 16,3%
2. Volvo: 3082 st, 20,3%
3. Kia: 1939 st, 5,9%
4. Audi: 1924 st, 5,0% 
5. Toyota: 1495 st, 5,9%   
6. Mercedes: 1281 st, 5,0% 
7. BMW: 1222 st, 5,4% 
8. Renault: 1951 st, 3,1% 
9. Skoda: 1168 st, 4,7% 
10. Seat: 784 st, 2,0%

Bilmodellernas 10-i-topp augusti 2018

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volkswagen Golf: 2010 st. 
2. Volkswagen Passat: 1279 st.
3. Volkswagen Tiguan: 1251 st. 
4. Volvo S/V60: 858 st.
5. Volvo S/V90: 845 st. 
6. Kia Niro: 755 st.
7. Audi A6: 723 st. 
8. Volkswagen Polo: 638 st. 
9. Volvo XC40: 555 st.
10. Audi A4: 507 st. 

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2018-09-04 07:51

Härligt med högre fordonsskatt. Det här är verkligen nått som alla har längtat efter. Speciellt alla miljöpartister på VIB

#2
2018-09-04 08:01

Så otroligt märkligt!
Det hade ingen kunnat förutse!

#3
2018-09-04 08:11

@Lasse :)

#4
2018-09-04 08:49

Va? Gillar inte folk att betala skatt?

#5
2018-09-04 09:04

Snart kommer varsel på Torslandafabriken och Löven får skulden ........

#6
2018-09-04 09:52

Men i resten av världen så köper folk bara fler och större bilar. Ford F-150 om ca 2.5 ton är år efter år (och i år igen) världens mest sålda bil. Svenskarna är så lurade...

.

#7
2018-09-04 10:43

Jag har aldrig riktigt förstått vad man skall med en F-150 till, gäller pickup i allmänhet. Begränsat användningsområde, för fåtal människor på landsbygden. Det är ingen klimatkris, utan en energikris.. världens människor vill använda mer och mer energi på allt större och tyngre fordon. XC90 fanns knappt förut, nu blir de allt vanligare.

#8
2018-09-04 11:13

Jag har en pickup och det är en fröjd att använda när man ska till brädgården eller tippen. Betydligt smidigare än att vingla runt med släpkärra bland andra som kanske har hyrt en kärra för enda turen på året. Samma sak när man köper möbler. Upp på flaket och iväg.
Stora stenar kör jag dock på släpet.

#9
2018-09-04 11:19

@Stygga: det är ofta inte det faktiska transportbehovet som styr val av bil, utan helt andra orsaker. Det finns en djupt rotad inneboende strävan hos många att kunna visa upp troféer som den största/dyraste bilen, båten, villan, klockan etc. Dessa individer ser detta som ett mått på deras framgång och tror att andra ser samma sak. Även om denna "framgång" i de allra flesta fall görs med lånade pengar.

Fler och fler börjar dock att få upp medvetandet och växer ur detta något barnsliga beteende. En bil är för många inte längre ett mått på framgång utan snarare enbart en belastning på miljön och resurser. Att klara sig med en mindre bil eller helst ingen bil alls visar upp större medvetenhet och är den nya tidens framgång.

#10
2018-09-04 11:47

@Styggavargen

Helt obegripligt för mig också, men faktum kvarstår att F-150 är världens mest sålda bil. År efter år. Det är bara vi svenskar i hela världen (och kanske norrmännen) som av våra politiker förvägras att ha den bil vi önskar, utan att bli sönderstraffade för det.

.

#11
2018-09-04 11:59

Håller verkligen med om pickuper. Visst är de bra när man kör ett lass skrot till tippen, men det är inget de flesta privatpersoner gör varje dag. Kanske inte ens varje år. Övrig tid så är de bara sämre på typ alla sätt?

@Styggavargen

Sverige sticker inte ut i Europa vad det gäller bilbeskattning. Våra grannländer (Norge Danmark) har ju länge varit i en klass för sig, där Sverige fortfarande framstår som skatteparadis i jämförelse. Många länder i sydeuropa har eller har haft många märkliga skatteregler vad gäller motorstorlek etc., så jag skulle snarare säga att Sverige har stuckit ut som ett lågskatteland. Kanske för att försöka gynna Volvo och SAAB?

#12
2018-09-04 13:05

Jag tror att jag åker till tippen med allehanda bråte nåt tiotal gånger per år och minst lika ofta är jag på byggmarknaden. Mitt bilinnehav är styrt efter mina behov och inte efter dem som bor i folksilo med grannarna på gipsväggs avstånd.
Dessutom är det jäkligt ovanligt att jag har någon i baksätet på de bilarna som har sånt så ett flak är mycket mer praktiskt för mig.

#13
2018-09-04 13:27

Ja, vi i Sverige är lustiga.. vi försöker med alla sätt påverka bilköpet genom subventionerade modeller och höga skatter. Men snacka om ineffektivt, folk köper de skitigaste bilar de kan hitta. Är det ens lönt att ta fram modeller som tex Prius??

#14
2018-09-04 16:17

En annan sak som också är obegriplig är att VW ligger i topp!?!
Har folk glömt allt fuskande och dåliga kamkedjor, DSG, rost mm. Därtill VWs dåliga kundbemötande.

#15
2018-09-04 16:46

Trippel i topp, så ska det se ut.

Förmodligen bara i Augusti men det känns fint ändå.

#16
2018-09-04 16:58

Erkka

Den som köper en ny VW slipper bekymra sig om rost, dsg, kamkedjor(kamrem numera i de flesta motorer) och får en kanonbil i alla klasser.

#17
2018-09-04 17:00

Har man en bra produkt så har man. VW-gruppen har det och säljer därför därefter. Inte något som jag har några funderingar om.

Slutar inte heller handla på ICA, bara för att de har fuskat med datummärkning.

#18
2018-09-04 17:30

Självklart påverkas statistiken kortsiktigt av bonus/malus.
Bytte själv bil i juni, gick denna gång, efter 10 år med diesel, till bensin.
250hk, 8 steg aut, med tillräckliga behov för mig (hundbur i bagaget).
Årsskatt: under tusenlappen per år!!
Men framtiden kommer, självklart, att se annorlunda ut, oavsett fossila bränslen, förnyelsebara eller el.
Vi är beroende av skatteintäkterna, om samhället skall fungera, så höjningarna kommer fortsätta, framförallt på elbilarna, när det finns tillräckligt många av dem.

#19
2018-09-04 17:37

Är det någon som är förvånad? vänta bara 1e september införs WLTP mätmetoden, och då åker förbrukningen upp ca 20%, vilket genererar högre skatt per automatik, så höstens siffror blir ingen rolig läsning.Den store vinnaren är statskassan.

#20
2018-09-04 17:47

Och ’Statskassan’ är väl ändå grunden för vårt samhälle.

#21
2018-09-04 19:01

Terriern, det låter lite väl lågt med den skatten du uppger, vilken bil modell är det? (nyfiken).

#22
2018-09-04 19:09

Varken SUV eller kombi.
Officiell förbrukning 0,58, verklig förbrukning ca 0,64. Om man inte utnyttjar ’hästarna’ för mycket.

#23
2018-09-04 19:27

Apex: det ör möjligt men är det säkert? Hur vet jag att VW har bättre kundbemötande idag?

Ivarsson: det var väl inte ICA koncernen som systematiskt fuskade utan enskilda handlare? Stor skillnad IMO

#24
2018-09-04 19:33

Har Sverige normaliserats och blivit som övriga Nordiska och europeiska länder med Golfklassbilar i topp ? Man kan ju alltid hoppas att de större plåtschabrakens tid kulminerat. Varför ska Sverige vara ett mini Usa och ta efter den resurskrävande livsstilen ?

#25
2018-09-04 20:17

Om man nu prompt väljer en bil som har malus får man skylla sig själv lite grann. Generellt.

#26
2018-09-04 22:12

Vilken bilmodell och märke? (Terriern)

#27
2018-09-05 10:11

Han vill uppenbarligen inte svara dig Styggavargen. Kanske är bättre att du skickar ett pm till honom, istället för att fråga om det här i tråden, om och om och om igen.

#28
2018-09-05 10:59

Visst Terriern är statskassan grunden, men de som sköter om finanserna kanske kunde se om sitt hus lite bättre så kanske vi inte behövde plocka in så mycket skatt.

#29
2018-09-05 14:25

Rösta på Miljöpartiet, så stannar Sverige helt!! Värt att komma ihåg den 9. september!!

#30
2018-09-05 19:57

Det är som det är med malus, diesel och suv och man kan i dag köpa en vanlig tyst bensin kombi för 200 tusen med samma rymd som en V70 eller insigna och som har en malus skatt på 1500:- och tar drygt 0,5.
Det är valfritt att lägga på slantarna om man vill åka högt och dyrt.

#31
2018-09-05 21:45

Nä, många far med osanningar... och tydligen är Octavia också den största utsläppsboven som finns? Sanningen svider ibland, andra gånger blundar man istället för att inse fakta.

#32
2018-09-06 08:16

Ja vargen bilar med fosilmotor släpper ut avgaser.
Större, högre och tyngre bil ger högre utsläpp.
Inget konstigt i det.
Och hitils inte många som bryr sig.

Skatt och bränslepris kanske får några att fundera.

#33
2018-09-07 00:21

Toyota hybrider har låg skatt även efter bonus/malus 360kr, diesel har hög skatt......vilka vann slaget/satsade på rätt teknik för drygt 20 år sedan medan andra satsade på diesel.....hehe försäljningen kommer att öka av hybrider till mångas förtret, jag njuter ;o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.